Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het E-Bike topic

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 mar 2019 13:32

One Less Car ;)

Dan mag het, zo'n speed pedelec.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Heppiebianchi
Forum-lid
Berichten: 1427
Lid geworden op: 23 apr 2015 21:36
Locatie: Amstelveen

Heppiebianchi 10 mar 2019 13:47

Ach mijn racefietsen gaan sneller :lol: :like:
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 10 mar 2019 14:52

daniel1975 schreef: 10 mar 2019 11:30 Woon-werk monster
Gefeliciteerd ermee, alleen moet ik wel wat gniffelen om je reacties op pagina 1,2 3 en 4 van dit topic :lol:

Verder moet iedereen zelf weten wat hij doet. Wel of niet een motor op de fiets. Ik vind die speed peddelecs wel geinig als ik ze tegen kom tijdens woon-werk ritjes. Niet dat het altijd lukt maar ik ga de uitdaging (mijn eigen uitdaging) om ze voorbij te fietsen wel aan. In het wiel hangen van die dingen zal ik overigens nooit doen. Ik ga echt niet vertrouwen op de “fietsvaardigheid” van zulke mensen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 mar 2019 15:11

daniel1975 schreef: 10 mar 2019 11:30 Woon-werk monster
Of hoe iemand in enkele jaren tot heel andere inzichten kan komen.
Waar, voor alle duidelijkheid niets mis mee is. Enkel een idioot veranderd nooit van gedacht. :)
daniel1975 schreef: 13 aug 2013 08:15 Niet persoonlijk, maar fietsen die 45km/u gaan: waar gaat het over?????
Opzouten met die dingen graag. Hoop dat er goed op die krengen wordt gecontroleerd qua verzekering, helm dragen, etc.
daniel1975 schreef: 13 aug 2013 09:00 ...................
Maar waarom zou je het in hemelsnaam willen? Dat is toch geen fietsen meer? Koop dan een scooter oid, want de enige overeenkomst met fietsen is dat je je benen nog een beetje moet bewegen. Voor de 25km/u fietsen heb ik nog begrip, er zijn hele volksstammen bij gebaat. Maar om die dingen op te gaan voeren etc? Zal wel aan mij liggen, maar ik vind het idioot.
daniel1975 schreef: 13 aug 2013 11:51 En als je onbezweet op je werk wit komen kun je ook een e-scooter kopen oid. Als je met 35gem naar kantoor wilt racen zonder te zweten is het geen inspanning meer en is het gezondheidsaspect dus vervallen tot goedkope argumentatie imho.
daniel1975 schreef: 14 aug 2013 08:43 En een e-bike is geen fiets, dus hoef ik mij er ook niet voor te schamen. En als er een dame op een fiets op een strak tempo langs komt heb ik daar respect voor. Ik weet nl. van heel dichtbij hoeveel ze er voor moeten doen.
scepticus schreef: 23 sep 2013 10:15 Ik mag toch hopen dat het ding als bromfiets geregistreerd en verzekerd is, en dat StelMaAn een geschikte helm draagt.

Afbeelding
daniel1975 schreef: 23 sep 2013 10:33
+1
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 mar 2019 15:47

Hahaha, dat is de 2e lynchpartij al jongens ;-). Bij aanschaf ook al, maar kom maar op.

Maar korte toelichting;
Ik zag het bij aanschaf nog steeds niet als fiets, slechts als vervoersmiddel. Na 1500km ben ik wel wat van gedachten veranderd.
-33km enkele reis is op de racefiets niet fijn om structureel te doen
- de A4 is pure ergernis in de auto; wordt elk jaar erger en erger, net als de mentaliteit in de auto
- tot 35km/u krijg je het kado, daarboven moet je echt serieus gaan trappen
- ik rij tussen de 40 en 42 gemiddeld over die afstand met een HFavg van ca 145. Dat 2x/dg is toch stiekum leuke training
- tegenwind, kou, miezer: boeit niet meer. De frisse lucht en even buiten zijn compenseert het allemaal.
- nadeel: je bent niets. Geen brommer, geen fietser, niks. Wet noemt je brommer, maar 45km/u rijden kost serieus inspanning en je wil niet met 30km/u tussen gefrustreerde automobilisten rijden. Maar op het fietspad is het snelheidsverschil te groot.
- het is geen vervanger voor de auto, het is een aanvulling.
- concept staat in de kinderschoenen. Zelfs een topmerk als Stromer is nog niet vrij van problemen, beperkt goede banden te krijgen, niet nagedacht over tubeless, etc.

Een mens kan van gedachten veranderen ;-).
Less is bore

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 10 mar 2019 17:08

Ja hoor, ik veroordeel je ook niet. Maar het was wel grappig om te lezen.

Maar inderdaad de “status” van zo’n ding op de openbare weg is wel een punt. Zeker het verhaal automobilisten. Die zien “gewoon” een fietser die met zijn eigenwijze gedrag tussen de auto’ s moet rijden. Daarnaast lijkt mij dat het heel erg uitkijken is omdat de gemiddelde automobilist een snelheidsperceptie heeft bij fietsers van rond de 15 km/h. Dus trekken ze overal de auto er wel even voor want die fietser is nog ver weg in hun beleving. Op een racefiets zie je er tenminste nog snel uit. Op zo’n speed pedelec lijk je op een gemiddelde fietser op een stadsfiets.

Het blijft ook jammer dat iedere janlul zonder enige fietservaring op zo’n speedpedelec kn stappen. 40 tot 45 km/h fietsen zonder dat ooit van te voren op een racefiets te hebben ondervonden is eigenlijk gewoon bloedlink als het ook anticiperen aankomt. Wielrenners die op een speedpedelec stappen zullen hier dan weer geen last van hebben.

Verder blijft het mij verbazen dat mensen zo makkelijk duizenden euro’s uitgeven aan speedpedelec. Een racefiets van 4000 a 5000 euro is eigenlijk al totale overkill om fietsplezier te hebben. Voor 1500 tot 2500 euro koop je een perfecte racefiets waar je voor je plezier rondjes van 100 km of meer kan fietsen.

Speedpedelecs lijken vooral bedoeld om zo snel mogelijk de kortste afstand tussen woon werk te fietsen. Ik geloof eigenlijk niet zo dat mensen met een speedpedelec 20 km omfietsen op weg van hun werk naar huis. Terwijl iemand die zelf fietst op eigen kracht dit juist als een extraatje ziet (zeker bij mooi weer).

Ik denk ook dat de meeste speedpedelec rijders ook maar weinig affiniteit hebben met fietsplezier.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 mar 2019 18:20

Kan wel tegen stootje hoor. Als je uitdeelt moet je soms ook incasseren ;-)

Ik rij af en toe een extra stukje extra, maar praktijk sjees ik meestal plankgas naar huis omdat er een klein dametje van bijna 3 opgehaald moet worden of die ik graag nog wil zien rond etenstijd.
Ik rij niet de kortste afstand, maar de veiligste die toevallig ook nog eens de mooiste is (door de weilanden, langs brasemermeer).
Plezier heb ik er 100% zeker wel in!

Verder is het heel defensief rijden; er vanuit gaan dat ze je niet zien of verkeer inschatten. Moet zeggen dat het mij tot op heden meevalt, maar heb het vermoeden dat dit komt door de zeer krachtige koplamp en schatten ze je in als brommer gok ik. Straks op zomerdag is dat voordeel weg.
Less is bore

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 10 mar 2019 19:13

Ah ik doelde eigenlijk niet zozeer op jou qua fietsplezier omdat je ook op de racer zit. Meer in het algemeen.

Op Strava zie ik ook vaak van die speed pedelec ritten voorbij komen. Zeker als ik weer eens een KOM kwijt ben geraakt aan zo’n fietspiloot. Altijd in 1 streep recht naar huis.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 mar 2019 19:48

KOM en Stromer is natuurlijk een belachelijke combinatie. Echter, ik rij ook altijd met de Garmin. Ik doe ook op de racefiets helemaal niks met KOM’s, maar Garmin registreert wel. Zou zomaar kunnen dat ik er ook heb gedaan.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 mar 2019 22:01

daniel1975 schreef: 10 mar 2019 19:48 KOM en Stromer is natuurlijk een belachelijke combinatie. Echter, ik rij ook altijd met de Garmin. Ik doe ook op de racefiets helemaal niks met KOM’s, maar Garmin registreert wel. Zou zomaar kunnen dat ik er ook heb gedaan.
Je kunt ze toch op iets anders als racefiets zetten? (E-bike bijvoorbeeld ;) )

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 11 mar 2019 04:01

Hehe. Leuke reacties sinds gisteren.
Als topicstarter heb ik me nagenoeg niet laten beïnvloeden en ben toch overstag gegaan.
Gebruik de spedelec zoals Daniel voor woon werk en zie dit als een extra kleine training
Regen, wind en de vroege ochtend van 5u houden me nu niet meer tegen om te trappen.
Garmin houdt alles netjes bij, maar deze ritten blijven privé voor Strava.
En voor de puristen : op de racefiets leg ik nog altijd meer dan dubbele kms af op jaarbasis :)
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 mar 2019 05:57

Hoe kan ik Stromer ritten dan anders of prive wegzetten in Strava?
Less is bore

Plaats reactie