Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het E-Bike topic

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 mar 2015 21:31

Danield
Ik heb echt geen idee waar je dat van die 600W gevonden hebt, maar ik heb net even op Strava gekeken wat Laurens ten Dam wegtrapt. Het lijkt erop dat je iets gemist hebt, met jouw vermogen had je leuk in het profpeloton mee kunnen doen. het opgegeven vermogen op je Tacx is dus niet zo nauwkeurig. Ook profs komen tijdens een wedstrijd nog niet aan de helft van de door jou genoemde 600W.

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 26 mar 2015 17:14

Leuke discussie. Op de redactie hebben we deze winter een tijdje woon-werkverkeer gedaan met een Haibike die max 44 ging. Om de vooroordelen die hier rondgaan (je bent lui, het is een brommer, heeft niks met fietsen te maken) te checken, hebben we dat met een hartslagmeter om gedaan. En vergeleken met ons ww-verkeer op een normale racer. Ik reed tussen A'dam Zuid-oost en woonplaats Utrecht, met een groot deel rechtdoor langs het Adam-Rijnkanaal. In een toekomstig nummer gaan we er dieper op in, maar alvast een paar leuke bevindingen:
- als ik langs het kanaal 15 km lang 45 rijd, doe ik dat met een hartslag van gemiddeld 161. Mijn max is 176. D3 dus.
- Omgekeerd: in D1 (130bpm) rijd je 35 met vol vermogen, tegen 28 zonder ondersteuning op een gewone racer.
- in beide gevallen was douchen na afloop echt nodig :-)
Kortom: het is net zo sport als niet-ondersteund fietsen, alleen bij een hogere snelheid. Wie zegt dat het niks met fietsen te maken heeft, heeft nog nooit op zo'n fiets gereden.

Nog meer ervaringen:
- ik ben een ervaren wedstrijdrijder en 45 wel gewend. Maar je gaat echt alleen maar 45 rijden als het kan, bijvoorbeeld langs het kanaal op een leeg fietspad. Eigenlijk net als een auto: op een landweggetje ga je ook niet 180 rijden terwijl je auto het wel kan.
- we twijfelen nog over het nut anders dan woon-werk. De accu is te snel leeg om bij een snelle groep mee te kunnen en je moet ondersteunen, want de fiets is 18kilo.
- De Haibike heeft als max 45. Dus als je een viaductje af rijdt, dan remt de fiets actief af tot 45 kmh.

Ik vond het een ideaal vervoermiddel. Het brengt ww-verkeer (39km) in mijn geval terug van 1,5 uur naar een uur, waardoor de verhouding met de auto gunstiger wordt (45 minuten). Voor heen en weer heb ik niet de tijd of de energie. Dus dit is absoluut een oplossing om mij vaker uit de auto te krijgen. Maar hobby-fietsen doe ik liever op een gewone racer, ook al ga ik dan misschien langzamer. Het is gewoon lekkerder rijden op een fiets van 7 kilo dan van 18. Bovendien speelt de eventuele tijdwinst dan geen rol, alleen fietsplezier.

Het gemoraliseer over al dan niet fietsen met een e-bike vind ik een non-discussie. Iedereen moet vooral uit fietsen halen wat ie wilt. Geniet ervan, met of zonder ondersteuning. Er zit hier iemand op het forum die e-bikers belachelijk maakt, maar zelf zijn ritjes rijdt in een regenboogtrui die hij niet heeft verdiend. Kijk, en dat vind ik dan weer niet kunnen. Zo heeft iedereen dan weer een mening over het gedrag van een ander. Misschien moeten we daar gewoon maar een beetje mee stoppen en iedereen het zijne gunnen.

Danield
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2015 08:47

Danield 26 mar 2015 20:04

linkjes
http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/sne ... RRW7fmG8ng
http://www.velofilie.nl/vermogen.htm

Tacx zal inderdaad een afwijking hebben.
Heb inderdaad verkeerd gelezen 600W wordt maar 10min volgehouden
200-250w lijkt wel te doen en ik weet zeker dat ik niet met profs meekan :-)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 mar 2015 20:43

@rodrick

"je gaat echt alleen maar 45 rijden als het kan" Dat geldt misschien voor jou en nog heel veel anderen, maar ik zie op de gewone e-bike mensen fietsen, en niet alleen oudjes, die met een vaartje van 25 km/u al onverantwoord rijden. Je kunt het ontkennen, maar dat zal voor 45 km fietsen niet minder zijn.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 mar 2015 09:06

Danield schreef:linkjes
http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/sne ... RRW7fmG8ng
http://www.velofilie.nl/vermogen.htm

Tacx zal inderdaad een afwijking hebben.
Heb inderdaad verkeerd gelezen 600W wordt maar 10min volgehouden
200-250w lijkt wel te doen en ik weet zeker dat ik niet met profs meekan :-)
10 minuten 600 Watt is nog steeds vrij absurd. Misschien dat Cancellara daar in de buurt komt, maar voor iemand als Gesink zijn dat onhaalbare getallen.

@Rodrick waarom niet gewoon het vermogen gemeten ipv de onbetrouwbaarheid toevoegende tussenstap met hartslag. Is er daarnaast gecompenseerd voor weersinvloeden?

Ik neem aan in de tijd dat je nog blokjes reed tijdens training (of doe je dat nog steeds? ;) ) Die blokjes niet dwars door een centrum heen doet? Althans ik doe dat zelf altijd buiten de bebouwde kom, maar toch hoor je met enige regelmaat dat er weer een wielrenner ergens met 40+ km/h door het centrum van een dorp/stad is gevlogen, soms met vervelende gevolgen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 30 mar 2015 11:53

@amclassic:
- zoals ik schrijf: ik was benieuwd naar of je 'lui' bent als je op een e-bike fietst. Dat kun je natuurlijk prima meten met een hartslagmeter.
- wat een gewetensvraag over die blokjes ;). Nee, ik doe geen blokjes. Dit was er wel een, zoals ik zeg op een leeg fietspad langs het Adam-Rijnkanaal. Blokjes zijn wat mij betreft functioneel. Je moet ze doen waar het het beste kan. Toen ik nog trainde (oei, lang geleden) deed ik dat vaak gewoon op de tacx. Of ik zocht een route waarbij ik blokjes ongehinderd kon uitvoeren. De rustmomenten pakte ik in de bebouwde kom. Andersom lijkt me zowel dom als niet-functioneel.

@Jans: ik weet niet precies wat ik probeer te ontkennen volgens jou. Er is namelijk geen apparaat (van e-bike tot mobiele telefoon tot auto) of er is wel iemand te bedenken die er onverstandig mee omgaat. Dat weet ik maar al te goed, je ziet het iedere dag wel ene keer. Wat ik zeg is: een fiets van 18 kilo laat zich niet op een lastig fietspad besturen bij 45 kmh en daar kom je snel achter.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 31 mar 2015 17:22

RIP speed-pedelec? Motorhelm lijkt toch verplicht te worden...
Ik begrijp uit deze discussie op Twitter - waar minister Schultz zelf bevestigt - dat er toch geen uitzondering gemaakt zal worden voor de helmplicht op een speed pedelec. Per 2017 is de speed pedelec immers officieel een brommer. Nu had de Kamer gevraagd om een uitzonderingsregel om het rijden op een speed-pedelec met een fietshelm mogelijk te maken. Het ziet er nu naar uit dat dat niet gaat gebeuren.

Wat mij betreft betekent dat voorlopig het einde van de speed pedelec in Nederland, tenzij er alsnog een Kamermeerderheid blijkt te zijn die achter een stevige Kamermotie gaat staan. Er is flinke kritiek op dit wegmoffelen van de speed-pedelec, ook/zelfs bij clubs als de RAI vereniging. Let wel, ik zie stevige controle ook niet gebeuren - snelheid meten van (brom)fietsen schijnt nogal omslachtig te zijn. Mijn advies: flink herrie maken, nu het nog kan.
Laatst gewijzigd door ponsteen op 01 apr 2015 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 31 mar 2015 17:29

Een motorhelm op een fiets is natuurlijk ook onzin, je gezichtsveld wordt beperkter en ik denk dat zo'n helm op zo'n (toch nog relatief) licht vervoermiddel je eerder in onbalans brengt dan dat het nu direct zo veilig is. Maar ja, in feite is het wel een brommer, tenminste hij haalt brommer-snelheden.
Afbeelding

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1994
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 31 mar 2015 18:43

amclassic-fan schreef:
Danield schreef:linkjes
http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/sne ... RRW7fmG8ng
http://www.velofilie.nl/vermogen.htm

Tacx zal inderdaad een afwijking hebben.
Heb inderdaad verkeerd gelezen 600W wordt maar 10min volgehouden
200-250w lijkt wel te doen en ik weet zeker dat ik niet met profs meekan :-)
10 minuten 600 Watt is nog steeds vrij absurd. Misschien dat Cancellara daar in de buurt komt, maar voor iemand als Gesink zijn dat onhaalbare getallen.

@Rodrick waarom niet gewoon het vermogen gemeten ipv de onbetrouwbaarheid toevoegende tussenstap met hartslag. Is er daarnaast gecompenseerd voor weersinvloeden?

Ik neem aan in de tijd dat je nog blokjes reed tijdens training (of doe je dat nog steeds? ;) ) Die blokjes niet dwars door een centrum heen doet? Althans ik doe dat zelf altijd buiten de bebouwde kom, maar toch hoor je met enige regelmaat dat er weer een wielrenner ergens met 40+ km/h door het centrum van een dorp/stad is gevlogen, soms met vervelende gevolgen.
Gesink trapte tijdens de proloog van de Tour in 2010 475 watt. Dat was over bijna 11 minuten.

joeywl
Forum-lid
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 nov 2007 20:04
Locatie: Naaldwijk

joeywl 31 mar 2015 18:47

ponsteen schreef:RIP speed-pedelec?
Ik begrijp uit deze discussie op Twitter - waar minister Schultz zelf bevestigt - dat er toch geen uitzondering gemaakt zal worden voor de helmplicht op een speed pedelec. Per 2017 is de speed pedelec immers officieel een brommer. Nu had de Kamer gevraagd om een uitzonderingsregel om het rijden op een speed-pedelec met een fietshelm mogelijk te maken. Het ziet er nu naar uit dat dat niet gaat gebeuren.

Wat mij betreft betekent dat voorlopig het einde van de speed pedelec in Nederland, tenzij er alsnog een Kamermeerderheid blijkt te zijn die achter een stevige Kamermotie gaat staan. Er is flinke kritiek op dit wegmoffelen van de speed-pedelec, ook/zelfs bij clubs als de RAI vereniging. Let wel, ik zie stevige controle ook niet gebeuren - snelheid meten van (brom)fietsen schijnt nogal omslachtig te zijn. Mijn advies: flink herrie maken, nu het nog kan.

Doodsteek voor het product... Ik kan alvast uit gaan kijken naar een andere baan in 2017 :mrgreen:

Uiteraard gaan we in de tegen aanval. Kortzichtig en dom en vooral ouderwets. Het is een schitterende mobiliteits oplossing.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 01 apr 2015 10:39

Ik begrijp ook niet waarom het dan een brommerhelm moet zijn.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 01 apr 2015 11:06

Pothelm? (toegestaan)
Dichte fietshelm? (niet toegestaan)

Zou het verschil worden opgemerkt door een wetshandhaver?

Plaats reactie