Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het E-Bike topic

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 13 aug 2013 09:17

amclassic-fan schreef:Pak dan gewoon een MTB als je met je vrouw wilt gaan fietsen. Kan je vrouw 25 km/h op de E-bike rijden en is het probleem opgelost.

Ben het volledig met Daniel eens dat snelheden van 45 km/h te zot voor woorden zijn. Maar goed voor wie dat echt wil zijn er wel opties dan alleen de Specialized. Er zijn wat Duitse merken met een Bosch motor die vrij hard gaan.
oh dat is de oplossing dank je wel
Het topic gaat over iets anders, je hoeft geen 45 te rijden maar iets meer dan 25km zou goed uitkomen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 aug 2013 09:26

Ik zal nog wel niet met 't toerfiets virus besmet zijn, dat 't voor mij geen probleem is om 30 gemiddeld te rijden. Ik rij regelmatig een rondje met m'n vriendin, dan stel ik mij er gewoon op in dat zij wat langzamer rijdt. Als ik wat meer fysieke arbeid wil leveren pak ik de MTB zodat ik iets meer weerstand heb. In beide gevallen zal het gemiddelde over een afstand van 25 km of meer echt niet boven de 26-28 km/h liggen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 aug 2013 09:29

@materialist: ga eens bewust 45km/u fietsen op een hollands fietspad en voel eens hoe hard dat is op een fiets. Dat is echt heel hard, zeker als je dat met een paar lichte drukken op je pedalen kunt halen. Medefietsers, losliggende tegel, grint, overstekende weggebruikers. Bedenk eens wat je reactietijd+remweg is, om in het geval van een niet ervaren wielrenner er nog een stukje bovenop te doen.

@colnagafreak: jij kunt als wielrenner je eigen snelheid prima inschatten, daar twijfel ik niet aan. Maaaaaarrrr.......kun je dat ook als je minimale inspanning hier voor hoeft te leveren? En kan iemand die nooit hard heeft gefietst op eigen kracht dat wel inschatten op een fiets?

Volgens mij realiseren heel veel mensen zich niet hoe verschrikkelijk hard 45km/u is, zeker voor een ongeoefende fietser. En het is net als met brommers en snorfietsen volgens mij nog altijd zo: bijna elke bestuurder trapt het gas regelmatig gewoon onderin, ook als het harder is dan de toegestane snelheid met het voertuig. En dat zal met een ebike niet anders zijn.
Less is bore

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 aug 2013 09:34

Met 45 km/u kom je op de meeste vlakke segmenten al redelijk hoog op de leaderboards te staan.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 13 aug 2013 09:43

amclassic,ik begrijp wat je bedoelt, dat doe ik ook. Stel nu je vriendin voor om in toscanne te gaan fietsen, hele dag heuvel op en af. Goede kans dat ze zegt: bekijk jij het maar ik ga op een terrasje zitten. Met wat meer vermogen komt het samen doen weer wat dichter bij

ik zie ook dat 45km heel erg hard is op een fiets pad maar daar gaat het mij en brekson niet om

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 13 aug 2013 10:03

Materialist, er zijn ook andere manieren om toch samen te fietsen, bv. je maakt een route waarbij je een extra lus inbouwt. Jij gaat die extra lus rijden terwijl zij op een terrasje pauze houdt. Als je terugkomt ga je weer samen terug.
Wat je ook kunt doen is een klim in je route opnemen waarbij jij onderaan met flink tempo omhoog rijdt, naar beneden rijdt en dan omkeert en weer omhoog. Je vriendin heeft in de tussentijd in langzamer tempo ook de top bereikt en je kunt samen weer verder. Of je rijdt met de fietsen op de auto naar een stuk op weg naar leuk plaatsje met leuke omgeving. Je gaat samen een rondje rijden, waarbij je lekker ook een terrasje pikt in dat plaatsje, of de markt bezoek of een wijngaard oid. Terug bij de auto gaat je vriendin met de auto terug naar je verblijfplaats, maar jij gaat met de fiets. Kortom, een beetje creatief denken en er is van alles mogelijk.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 13 aug 2013 10:10

daniel1975 schreef:Niet persoonlijk, maar fietsen die 45km/u gaan: waar gaat het over?????
Opzouten met die dingen graag. Hoop dat er goed op die krengen wordt gecontroleerd qua verzekering, helm dragen, etc.

Mja, kan je niet beter gewoon een snorfiets kopen? Die kosten ook een stuk minder.

Daniël, ik ben het helemaal met je eens over het gevaar van ongeoefend toch 45 km/uur rijden. Maar hoe zit dat dan met mensen die zo voor het eerst op een brommer stappen en wegrijden...die gaan nog veel harder en moeten ook over de fietspaden. Mijn brommer kon vroeger 65 km/uur, en ik ben er vanuit nulstand mee naar de Ardennen gereden terwijl ik nooit op zo'n ding had gezeten. Als je er over nadenkt durf je het eigenlijk niet maar ik was jong en dom.:)
colnagofreak schreef: De eerste 2 zaken die je noemt zijn een kwestie van wetgeving, persoonlijk vind ik dat een racefietser ook niet thuis hoort op het fietspad, daar waar de scooter/brommer eraf op moet zou ik er voor willen pleiten dat de racefietser er ook af moet. Ik zou er gelukkig mee zijn!
Mee eens. Het is vaak veiliger om gewoon op de weg te kunnen rijden dan op een brokkelig fietspaadje vol slingerbejaarden. Maar goed, dat is een hele andere discussie.:)

Een andere optie om toch samen iets te doen; mijn lieve vriend kan vanwege zijn gezondheid helemaal niet fietsen. Wat we wel eens doen is een route die ik heb gereden later met de auto narijden en dan op een terrasje gaan zitten. Ik ben zelf naderhand altijd verbaast wat een pleuriseind het toch nog was en bij hem oogst ik wederom bewondering. :) Plus we hebben een gezellige middag.
Veni. Vidi. Fietsie.

sanneman
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jul 2008 23:22

sanneman 13 aug 2013 11:41

Vooraleer al die kritiek te geven is het beter eens zo'n speeltje te proberen.
Kalkhoff heeft een heel goede fiets. 45 km per uur haal je niet als je niet kan fietsen. Aan 45/h lever je ongeveer dezelfde energie bij alsof je ongeveer 30 km per uur op een racefiets rijdt, maar dan zonder ondersteuning.
Het voordeel is dan dat je voor woon werk verkeer aan een gemiddelde snelheid van 34 à 36 km per uur 10 km kan afleggen zonder bezweet aan te komen. Bovengenoemde fiets(productie augustus 2012) heeft een autonomie van ongeveer 35 km met maximale ondersteuning, de wegligging is heel goed, de remmen zijn super. De nieuwe versie heeft naar het schijnt bijna de dubbele autonomie. Een aanrader.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 13 aug 2013 11:44

Ik vind het allemaal prima hoor met die e-bikes, maar laten we elkaar niet voor de gek houden en het gewoon behandelen als brommers, want dat zijn het de-facto. Met fietsen heeft het niets te maken. Hier in de stad fietst vrijwel niemand ouder dan 50 nog op een gewone fiets en ook onder de 50 rijden hele volksstammen op zo'n brommer. En iedereen maar janken dat het afvallen niet lukt....

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 aug 2013 11:51

elefantino schreef:Ik vind het allemaal prima hoor met die e-bikes, maar laten we elkaar niet voor de gek houden en het gewoon behandelen als brommers....
+1

En als je onbezweet op je werk wit komen kun je ook een e-scooter kopen oid. Als je met 35gem naar kantoor wilt racen zonder te zweten is het geen inspanning meer en is het gezondheidsaspect dus vervallen tot goedkope argumentatie imho.
Less is bore

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 13 aug 2013 11:55

Tja: De maximale snelheid voor auto's wordt in de bebouwde kom (behalve hoofd wegen) teruggebracht naar 30, en nu gaan we fietsen aandrijven zodat ze 45 rijden. Opgevoerde brommers en snorfietsen gaan vaak harder maar hebben een voordeel (wat ook een nadeel is) je hoort ze van ver.

Ik denk daarnaast dat het gewoon tot heel veel ongelukken gaat leiden omdat ook bochten nemen voor veel mensen een probleem is met die snelheden.
Wat mij betreft gewoon dezelfde regels als voor brommers, verplicht rijbewijs, verzekering en kenteken en maximum snelheid van 40.
Afbeelding

brekson
Forum-lid
Berichten: 1285
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 13 aug 2013 14:05

materialist schreef:amclassic,ik begrijp wat je bedoelt, dat doe ik ook. Stel nu je vriendin voor om in toscanne te gaan fietsen, hele dag heuvel op en af. Goede kans dat ze zegt: bekijk jij het maar ik ga op een terrasje zitten. Met wat meer vermogen komt het samen doen weer wat dichter bij

ik zie ook dat 45km heel erg hard is op een fiets pad maar daar gaat het mij en brekson niet om
Dank je wel , jij hebt het begrepen !!
Is het nu zo moeilijk om mijn argumentatie te "lezen" ?
Ik wil gewoon tegen 30 a 32 rijden. En dat liefst gedurende een 3a4 uren.
Al dan niet met wat polderse tegenwind, of zoals een begrijper al aantoonde in de franse heuvels
Wie weet rijden we samen de Mt Ventoux 2x op en af
Mijn vrouw zal dan zeker ook een fietshelm dragen, en ze zal zeker geen ouderen uitschelden op het fietspad, foei :)
Het is zeker de bedoeling niet om tegen 45km-u te racen en dan zonder batterijspanning te vallen op 2uren van huis

Maar soit : Wij rijden toch ook soms 40km/u op het fietspad ? Ik rijd veel in Nederland, en daar is de jacht open op fietsers die zich niet op het fietspad bevinden.
Claxonnerende automobilisten die hun vuist opsteken, maar dan zich snel uit de voeten maken.Dus moeten we soms wel op het fietspad
Maar dit terzijde

Dus nogmaals : de bedoeling is om eens een paar keer zonder de fietsclub tochten te maken.
Maar dan niet altijd alleen ( 300 a 400km/week in het seizoen ) maar met iemand die niet zo maniakaal is

En on topic : kunnen deze fietsen van 45/u tegen 3/4 van hun snelheid lang op hun batterij teren ? Thats the question

En om de (forum)politie tegen de schenen te schoppen : nee ik was niet van plan om te verzekeren als bromfiets. Wie ziet het verschil nu uberhaupt , een fiets is een fiets :P
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge, specialized epic pro

Plaats reactie