Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Agressie in het verkeer

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 25 mei 2020 13:29

Wij reden gisteren (zoon en ik, met 1,5 mtr afstand 👍), de 80 km route van de Gooische Strade Bianchi. Ergens op die route (ik vermoed regio Hilversum/Laren) kwamen we 2x een mafkees tegen, rennend met een zwarte hond. (Type bastaard herder?)
De man had een wat verwaarloosde uitstraling, en de hond sleurde hem voort.

We hoorden hem al van ver schreeuwen, alle fietsers verwensend. En bij passeren richtte de man zich dreigend tot ons, en ook de hond richtte zich (al sleurend) op ons.
Ik had samenvattend dus wel de indruk dat hij probeerde dreigend over te komen 😜

Vraag me af of dit tiepje in die buurt vaker gesignaleerd word.......

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 25 mei 2020 13:34

RVV schreef: 25 mei 2020 11:43 De reden waarom ik op een geasfalteerd fietspad loopt in plaats van de betonnen stoeptegels is dat asfalt een betere demping geeft en dus de impact minder is. Betonnen stoeptegels zijn een stuk belastender. Ik zeg er gelijk bij dat ik altijd even in de berm spring als er fietsers/wielrenners mij tegemoet komen. Want ik loop tegen het verkeer in en weet niet of er rechts achter ook fietsers er aan komen. Ik wil niet dat er compromitterende situatie ontstaat voor de tegemoet komende fietsers.
Dat opzij stappen is er bij veel lopers helaas niet bij, zelfs niet als ze naast elkaar lopen en het fietspad echt blokkeren.

En (goede?) reden of niet, 99% van de niet hardlopers realiseren zich niet dat er een verschil is tussen asfalt en stoeptegels, en vinden hardlopers op het fietspad gewoon irritant. Net zo goed als automobilisten zich meestal niet realiseren hoe vreselijk een slecht onderhouden fietspad voor wielrenners is.

Feit blijft dat mensen voor hun eigen gemak, potentieel ongemak bij anderen veroorzaken. En dat zal dan idd een enkele keer voor irritaties zorgen.

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 25 mei 2020 13:35

ypuh schreef: 25 mei 2020 11:07
razenderoeland schreef: 24 mei 2020 16:54 Ik snap werkelijk niets van dit soort gedrag. Totaal geen inleving in het verkeer, alleen maar uitgaan van je eigen recht hebben helaas.
CUT
Zulke situaties kan ik gelukkig nog op één hand tellen. 2 of 3 daarvan waren tegemoet/voorbij rijdende auto's die uit het niets een middelvinger opsteken. wielrenner.
CUT
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een auto een middelvinger zien opsteken. :mrgreen:

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 25 mei 2020 13:51

Sulla schreef: 25 mei 2020 13:34
RVV schreef: 25 mei 2020 11:43 De reden waarom ik op een geasfalteerd fietspad loopt in plaats van de betonnen stoeptegels is dat asfalt een betere demping geeft en dus de impact minder is. Betonnen stoeptegels zijn een stuk belastender. Ik zeg er gelijk bij dat ik altijd even in de berm spring als er fietsers/wielrenners mij tegemoet komen. Want ik loop tegen het verkeer in en weet niet of er rechts achter ook fietsers er aan komen. Ik wil niet dat er compromitterende situatie ontstaat voor de tegemoet komende fietsers.
Dat opzij stappen is er bij veel lopers helaas niet bij, zelfs niet als ze naast elkaar lopen en het fietspad echt blokkeren.

En (goede?) reden of niet, 99% van de niet hardlopers realiseren zich niet dat er een verschil is tussen asfalt en stoeptegels, en vinden hardlopers op het fietspad gewoon irritant. Net zo goed als automobilisten zich meestal niet realiseren hoe vreselijk een slecht onderhouden fietspad voor wielrenners is.

Feit blijft dat mensen voor hun eigen gemak, potentieel ongemak bij anderen veroorzaken. En dat zal dan idd een enkele keer voor irritaties zorgen.
Hardlopers en fietsers/wielrenners leven in hun eigen wereld. Ik ben hardloper en ik ben fietser. Daardoor leef ik me juist in, in beide situaties. Voorbeeld ik loop links op een 60 km weg. In de verte zie ik mij een groepje van 4 wielrenners mij naderen, daarachter een aantal auto‘S met hogere snelheid die aanstalten maken om de wielrenners in te halen.. de wielrenners zien mij lopen.. op daf moment weet ik dat er een gevaarlijke situatie gaat ontstaan als ik verwacht dat de wielrenners om mij heen moeten want als ze op dat moment ingehaald gaan worden door de auto’s kan het mis gaan. Ik stop en spring dan even ruim de berm in. Zoiets maak ik best vaak mee en word erg gewaardeerd door de fietsers. Andersom zou ik het namelijk ook waarderen.

Als ik fiets zorg ik er juist voor dat ik altijd ruim om hardlopers/wandelaars heen ga. Of ze nou links of rechts lopen.

Het is allemaal een kwestie van geven en nemen.. helaas is dit allemaal maar lastig in te passen voor de gemiddelde verkeersdeelnemer. “Want iedereen is kut behalve jijzelf” mentaliteit. Wat eigenlijk ook de basis is voor de meeste ongelukken vanuit verkeersagressie.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 25 mei 2020 14:11

Hanz Bé schreef: 25 mei 2020 13:29 Wij reden gisteren (zoon en ik, met 1,5 mtr afstand 👍), de 80 km route van de Gooische Strade Bianchi. Ergens op die route (ik vermoed regio Hilversum/Laren) kwamen we 2x een mafkees tegen, rennend met een zwarte hond. (Type bastaard herder?)
De man had een wat verwaarloosde uitstraling, en de hond sleurde hem voort.

We hoorden hem al van ver schreeuwen, alle fietsers verwensend. En bij passeren richtte de man zich dreigend tot ons, en ook de hond richtte zich (al sleurend) op ons.
Ik had samenvattend dus wel de indruk dat hij probeerde dreigend over te komen 😜

Vraag me af of dit tiepje in die buurt vaker gesignaleerd word.......
Ik ben hem nog nooit tegengekomen, terwijl ik de laatste tijd dagelijks in dit gebied te vinden ben. Het is wel een bekend figuur. Recent is een van de moeders van het schoolplein hem tegengekomen tijdens het rijden met een paard. Ze was zo geschrokken, dat ze de politie heeft gebeld.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 25 mei 2020 14:33

Niet bepaald het standaardtype dat je in het Gooi verwacht.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12639
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 mei 2020 15:49

@RVV, dat doe ik ook, maar het is de eerste 5 kilometer soms onmogelijk om mijn afstand te houden tenzij ik als enige 2 minuten stil ga staan. En ja ik zeg nooit iets uit mezelf, maar als ze dan mij aanspreken dan geef ik wel aan dat het een fietspad is en geen wandelpad.

Moet ik eens op de schitterende wandelpaden gaan rijden met de MTB, nou dan heb ik binnen een riit vijf doodverwensingen. Maar wandelaars mogen wel dubbel op het fietspad.

Gelukkig gaan er ook een hoop even door het gras of even achterelkaar. met het gros gaat het prima. Het gaat vooral mis met de corona "sporters"

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 12 jun 2020 13:45

Het lastige is dat er op mijn hardlooproute naar het bos alleen een fietspad is. Die hele doorgang is alleen fietspad dus alles wandelt, skeelert en fietst maar wat over dat pad. Gelukkig is het zo druk dat de meesten wel rekening met elkaar houden..

dix0r
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 jun 2010 15:07

dix0r 12 jun 2020 13:59

Gisteren meegemaakt.

Stukje weg waar men op braakliggend terrein bezig is met graaf en -wegwerkzaamheden. Fietspad sluit niet helemaal lekker aan en aan het einde moet je sowieso capriolen uithalen om weer netjes op de baan te komen.

Kortom iedere weldenkende fietser pakt daar de normale weg. Kan ook prima want het is achteraf net buiten een dorp, brede weg en rustig.

In dit geval reden er dus ook 2 paar accufietsers in tegengestelde richting. Zie daar komt een Hyundai station mij tegemoet al toeterend met een 'dreigende' stuurbeweging om mij in de berm te drukken om mij eens mores te leren *zucht*.

Nu kan ik me wel inleven in de agressor: hij denkt wss 'hey stomme wielrennert jij hoort op het fietspad, dat zie je toch!!'. Hij ging alleen even voorbij aan alle voorgaande genoemde omstandigheden.. en tsja die accufietsers werden toch ook niet zo bejegend.

Kortom stukje selectieve verontwaardiging waarbij de wielrenner helaas gestigmatiseerd is.. Leef en laten leven enzo..

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 12 jun 2020 14:11

Komt me heel erg bekend voor. Mij hebben ze vaak genoeg uitgescholden, ik trek me er niks meer van aan.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 12 jun 2020 15:31

Ach, ik kreeg laatst door een bijrijder van een auto een duimpje omdat ik mijn hand uitstak bij rechtsafslaan, Hadden ze blijkbaar niet verwacht van een wielrenner.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7962
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 12 jun 2020 15:34

dix0r schreef: 12 jun 2020 13:59 Gisteren meegemaakt.

Stukje weg waar men op braakliggend terrein bezig is met graaf en -wegwerkzaamheden. Fietspad sluit niet helemaal lekker aan en aan het einde moet je sowieso capriolen uithalen om weer netjes op de baan te komen.

Kortom iedere weldenkende fietser pakt daar de normale weg. Kan ook prima want het is achteraf net buiten een dorp, brede weg en rustig.

In dit geval reden er dus ook 2 paar accufietsers in tegengestelde richting. Zie daar komt een Hyundai station mij tegemoet al toeterend met een 'dreigende' stuurbeweging om mij in de berm te drukken om mij eens mores te leren *zucht*.

Nu kan ik me wel inleven in de agressor: hij denkt wss 'hey stomme wielrennert jij hoort op het fietspad, dat zie je toch!!'. Hij ging alleen even voorbij aan alle voorgaande genoemde omstandigheden.. en tsja die accufietsers werden toch ook niet zo bejegend.

Kortom stukje selectieve verontwaardiging waarbij de wielrenner helaas gestigmatiseerd is.. Leef en laten leven enzo..
Was dat toevallig in Leende?
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Plaats reactie