Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Agressie in het verkeer

derek
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 sep 2008 22:49

derek 04 jun 2011 00:13

Goed, ik ben geen heilig boontje, maar vanmiddag kreeg ik met situaties te maken waar ik weinig aan kon doen;

1. Een man komt met zijn auto uit een uitrit en waarbij hij me over het hoofd ziet. Het ging maar net goed. Ik keek achterom en toen de man me later inhaalde was hij blijkbaar boos dat ik kwaad achterom had gekeken. Right...

2. Een jonge bestuurder verleend al lachend geen voorrang terwijl ik met veertig aan kom racen. Ik kon nog net stoppen. Vervolgens heb ik die man helemaal de huid vol gescholden. Ik was echt helemaal over de zeik.

Jammer genoeg komt het mijn plezier vaak niet ten goede. Ik ben benieuwd of dit herkenbaar is en ik zou wel eens willen weten wat jullie zoal meegemaakt hebben qua agressie in het verkeer (schelden of nog erger misschien?).

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 04 jun 2011 00:21

Oh nee, niet weer een ergernissen-verkeer-topic. Daar hadden we er nog geen van.
Derek schreef:1. Een man komt met zijn auto uit een uitrit en waarbij hij me over het hoofd ziet. Het ging maar net goed. Ik keek achterom en toen de man me later inhaalde was hij blijkbaar boos dat ik kwaad achterom had gekeken. Right...
Man rijdt een uitrit uit en heeft weinig zicht. Fietser rijdt doodleuk door omdat hij het Recht op voorrang heeft. Man kijkt hem even boos aan. Kun je niet even uitkijken ofzo, denkt hij. Je ziet toch dat ik weinig kan zien en ik rijd al behoedzaam.
Derek schreef: 2. Een jonge bestuurder verleend al lachend geen voorrang terwijl ik met veertig aan kom racen. Ik kon nog net stoppen. Vervolgens heb ik die man helemaal de huid vol gescholden. Ik was echt helemaal over de zeik.
Jaaaaa, lekker schelden op elkaar als we iets verkeerds doen in het verkeer. Dat helpt vast aan een socialer Nederland (NOT dus!!)
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
stephan68
Forum-lid
Berichten: 1483
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:36

Gebruikersavatar stephan68 04 jun 2011 00:30

Hoe zou 't nou komen dat wij wielrenners meer dan me lief is in een kwaad daglicht worden gesteld.......

Heb ook de nodige momentjes meegemaakt geloof me maar met wat defensiever rijden en wat minder obsessie voor het gemiddelde kom je al een heel eind. Daarbij je gedrag aanpassen aan de omgeving (reed je bijv. 40 p/u in de bebouwde kom?) lijkt me ook niet overbodig.

eelcoz

eelcoz 04 jun 2011 00:43

Ik ga er altijd vanuit dat me geen voorrang wordt verleend, of dat een automobilist me over het hoofd ziet. Dan kom je namelijk wat minder snel voor verrassingen te staan. Ik heb slechts een keer een 'conflict' gehad met een automobilist, maar dat was ook mede te wijten aan het 'handgebaar' van m'n fietsmaat. Voor de rest heb ik echt nooit problemen met andere weggebruikers (behalve dan de slingerende bejaarden:D, maar daar is het devies: kalm blijven en je realiseren dat je zelf (hopelijk) ook ooit zo wordt).

Het is hier in het noorden des lands natuurlijk wel wat rustiger overal dan in de Randstad, daar ben ik me van bewust.

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 04 jun 2011 01:16

Heel herkenbaar. Merkwaardigste voorbeeld ooit van mijn kant: Moest op een zondag eens wat wegmaten opmeten in het kader van mijn ongeval (ja, aansprakelijkheidskwestie dus)... Ben je even bezig, komt er een auto aanscheuren. En wat schetst dan je verbazing? Draait de bestuurder het raampje open: komt er een gevloek van jewelste uit die auto, of we GVG op willen rotten, dit en dat...

Man, vrouw en kinderen, hoedjes, zwarte kleding... Nou dan weet je het wel! Hun godsvruchtig ochtendje zou wellicht verstoord raken!?

Denk je: zondag, rustig kerkdorpje enzo... :/

Maar verder ook veel 'andere' agressie in het verkeer meegemaakt. Zie reactie Eelcoz, sinds mijn ongeval stop ik bij kruisingen altijd. veel te bang dat er weer een zot langsscheurt die je overhoop rijdt. En inderdaad: altijd kalm blijven. Terugschelden etc. moet je niet doen, dat is immers alleen maar negatieve energie.

db87
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:36
Locatie: Grou

db87 04 jun 2011 01:35

Je kunt nog zo behoedzaam en anticiperend rijden maar dit soort dingen blijf je af en toe tegen komen in het verkeer. Met opgekropte woede doorrijden helpt ook niet; ik kan mij persoonlijk enorm opwinden en kwaad maken als er opzet in het spel is of degene die de fout maakt ook nog eens heel kwaad gaat lopen gebaren of toeteren.

Vergeet dan ook niet dat in bovenstaande situaties je aderen vol met adrenaline zitten en het hart in de keel bij een bijna aanrijding.

Hoe je dan reageert is dan voor mij vooral afhankelijk van mij bui; Je hebt van die dagen dat je alles van je af kan laten glijden en niks je dag meer stuk kan maken. Maar op al die andere dagen dan loop je druk te schelden en te gebaren in dergelijke situaties. Dat laatste is soms dan ook een bewuste keuze omdat je weet dat dat ook wel een beetje oplucht bij al die opgekropte woede. Het voelt ook vaak als een stukje onrecht wat je wordt aangedaan waarbij je de ander even goed duidelijk wil maken dat hij/zij verkeerd bezig is.

Je kunt het asociaal noemen maar ik noem het gewoon menselijk.
Dit soort situaties ontstaan ook uitsluitend door aso-rijders of verkeersdeelnemers die niet met het verkeer bezig zijn. Beschaafde verkeersdeelnemers die gewoon een foutje maken maak ik mij ook totaal niet druk om, ook niet als het bijna raak was...

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 04 jun 2011 01:49

db87 schreef:Je kunt het asociaal noemen maar ik noem het gewoon menselijk. Dit soort situaties ontstaan ook uitsluitend door aso-rijders of verkeersdeelnemers die niet met het verkeer bezig zijn. [...]


...of door gelovige mensen, die een gedachte der gedachten in gedachten hebben!?
(zie reactie hierboven ;) )

fietspret
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 mei 2009 11:29

fietspret 04 jun 2011 02:14

Het boze gedrag jegens eenander in het verkeer komt meestal voort uit het feit dat de boze persoon zich onrecht aangedaan voelt. Haar/zijn ervaring is niet te betwisten. Of het terecht is, dat is een tweede. Feit is dat je hier weinig aan kan doen, je kan echter wel bepalen hoe je er zelf mee wilt omgaan, oftewel koppie koel houden. Ook als je er van overtuigd bent dat jou onrecht is aangedaan. Het maakt het leven makkelijker, want gelijk krijg je maar zelden in het verkeer.
Red Bull Carbon SL-3000 2010, Cube Reaction XT 2006

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 04 jun 2011 09:21

Jan W.F. schreef:
Man, vrouw en kinderen, hoedjes, zwarte kleding... Nou dan weet je het wel! Hun godsvruchtig ochtendje zou wellicht verstoord raken!?

Denk je: zondag, rustig kerkdorpje enzo... :/


Helaas heb ik met die bevolkingsgroep gelijke ervaring. Ze hebben het over normen, waarden en respect. Je moet je echter wel conformeren aan hun normen en waarden anders veranderen ze in niets ontziende beesten.

Echter oppassen met generaliseren. Net als bij wielrenners zal een klein deel van de groep de reputatie van de rest wel verpesten.

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 04 jun 2011 09:25

Voorrang hebben is geen recht, voorrang verlenen is wel een plicht. Het heet niet voor niets "verlenen". Ik ga er ook van uit dat me geen voorrang verleend wordt totdat het tegendeel bewezen is. Blijf liever heel dan een wat hoger gemiddelde.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 05 jun 2011 10:42

Evenals de meesten van de fietsers hier op dit forum heb ik ook wel eens agressie en bijna ongelukken in het verkeer meegemaakt. Daarbij heb ik ook zelf weleens risco's genomen waarvan ik nu denk...............had ik eigenlijk niet moeten doen.

Tegenwoordig probeer ik behoorlijk defensief te rijden. Als ik ook maar even het idee heb dat een auto niet remt c.q. geen voorrang geeft, of dat andere verkeeersdeelnemers van mij kunnen schrikken, minder ik snelheid.

Ten slotte ben je als fietser meestal de zwakkere partij in het verkeer, en is het me meer waard dat ik de andere dag ook nog normaal op m'n benen kan staan.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

radje748
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 jan 2010 12:16

radje748 05 jun 2011 10:43

Ik rij op de fiets net zoals op de motor...ik ga ervanuit dat ze me niet zien en dat men mij irritant vind....
Kan het altijd meevallen...:)

Ik maak me allang niet meer druk...die 1% die het ons expres moeilijk wil maken gun ik nu juist niet een boze wielrenner...ik rem meestal en wens ze een bijzonder prettige dag...(meestal is die blik in hun ogen dan weer ontbetaalbaar...:)). En die andere 99% is gewoon wegdeelnemer en daar kun je er vanuitgaan dat er mindere goden tussenzitten......

Plaats reactie