Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Agressie in het verkeer

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 25 mei 2020 09:35

Ik heb echt even met de gedachte gespeeld een zwieper te maken zodat m'n achterwiel zijn voorwiel zou raken, maar toch maar niet gedaan. Zou zonde zijn van m'n achterwiel, maar verder weinig schade opleveren. Hersenloos was dat persoon toch al. :mrgreen:
Hoe sterk is de eenzame fietser...

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 25 mei 2020 11:07

razenderoeland schreef: 24 mei 2020 16:54 Ik snap werkelijk niets van dit soort gedrag. Totaal geen inleving in het verkeer, alleen maar uitgaan van je eigen recht hebben helaas.
Mensen met zo'n woordenschat bewaren dat vast niet allemaal speciaal voor jou. Als iemand zo communiceert dan kan ik diegene per definitie niet serieus nemen. Mijn eerste ingeving was dan ook altijd hoe ik met zo weinig mogelijk woorden diegene nóg verder op de kast kan krijgen, maar wijsheid komt met de jaren en inmiddels realiseer ik me dat ik ze beter gewoon negeer.

Zulke situaties kan ik gelukkig nog op één hand tellen. 2 of 3 daarvan waren tegemoet/voorbij rijdende auto's die uit het niets een middelvinger opsteken. Dat heeft dan meestal te maken met dat ik op de weg rij en niet het (optionele!) smalle fietspad vol hobbels volg. Het is niet mijn probleem dat zij niet weten dat ik dan gewoon op de weg rijden mag.

2 weken terug ook eentje die me eerst bijna de berm in reed waarop ik een wegwerp gebaar maakte. Vervolgens stopte hij, wou uitstappen en zag dat ik een kop groter en breder was en ging er snel weer vandoor.

Wat bezielt iemand om eerst iemand bijna aan te rijden en vervolgens nog een klap te willen verkopen ook? Het zal iets met adrenaline te maken hebben (heb het gevoel andersom ook wel eens gehad, tot ik er 10 seconden later achter kwam zelf fout te zitten) of gewoon intrinsieke haat jegens een bepaalde groep, in dit geval de wielrenner.

Lang verhaal kort, alle energie die je er in stopt is verloren.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 25 mei 2020 11:09

razenderoeland schreef: 25 mei 2020 09:35 Ik heb echt even met de gedachte gespeeld een zwieper te maken zodat m'n achterwiel zijn voorwiel zou raken, maar toch maar niet gedaan. Zou zonde zijn van m'n achterwiel, maar verder weinig schade opleveren. Hersenloos was dat persoon toch al. :mrgreen:
Was trouwens wel een baas van een fietser als hij jou met zijn gewone fiets met hark en schep in de hand wel 200 meter bij kon houden?

Toch gewoon een kwestie van ff 2 slagen aanzetten en je bent van het gezeur af?
Dan kom je ook niet in de verleiding om achterlijke zwiepers met je achterwiel te gaan maken.

Moet zelf trouwens wel toegeven dat de irritatie over wandelaars/hardlopers de laatste tijd door de toegenomen drukte wel sterk toeneemt, zeker op plaatsen waar er een prima looppad ligt maar ze er toch voor kiezen het fietspad te gebruiken. Levert vervelende tempoverschillen op (snap de frustratie van automobilisten t.o.v. fietsers die niet op het fietspad rijden dus ook wel).

Wordt vooral vervelend als die lopers zich dan ook nog gedragen alsof ze "alleen op de wereld" zijn: oortjes in, kwekken, niet willen inschikken. Probleem wordt nog erger omdat de ene helft rechts blijft lopen terwijl anderen er juist (zoals zou moeten) weer voor kiezen om links tegen het verkeer in te lopen. Nog erger vind ik wandelaars die afstand van elkaar willen houden en daarom naast elkaar aan weerszijden van het pad gaan lopen, en daardoor een onmogelijk trechter voor anderen creëren. Maar ja, even diep zuchten en tot 10 tellen, en weer door.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 25 mei 2020 11:43

De reden waarom ik op een geasfalteerd fietspad loopt in plaats van de betonnen stoeptegels is dat asfalt een betere demping geeft en dus de impact minder is. Betonnen stoeptegels zijn een stuk belastender. Ik zeg er gelijk bij dat ik altijd even in de berm spring als er fietsers/wielrenners mij tegemoet komen. Want ik loop tegen het verkeer in en weet niet of er rechts achter ook fietsers er aan komen. Ik wil niet dat er compromitterende situatie ontstaat voor de tegemoet komende fietsers.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 mei 2020 11:50

Ik moet zeggen dat het bij mij de laatste tijd meevalt. behalve dan die 1,5 meter corona geouwehoer.
En dan met name dat wandelaars ineens denken dat een fietspad een wandelpad is en zoals Sulla al zegt aan beide kanten gaan lopen, dan passeren ze andere wandelaars een is het hele fietspad geblokkeerd en ik moet tpch echt op een of andere manier de eerste 4/5 drukke kilomters de polder door welke kant ik ook opga.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 25 mei 2020 11:51

Dat dus, tegen het verkeer in lopen is voor de wandelaar heel veilig, maar voor de fietser totaal niet.

Maar ja, of nu iedereen verkeerd wandelt, of goed, per saldo moet je toch evenvaak uitwijken.
Afbeelding

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 25 mei 2020 11:57

Bericht aan de pipo in het zwarte truitje, die zich vorige week op het jaagpad langs de Schelde, ter hoogte van enerzijds een smalle chicane en anderzijds slagbomen, met totaal onaangepaste snelheid, door het fietsverkeer uit beide richtingen slalomde: Proficiat!
Zo bevestigen we onze wielerterroristen reputatie. Iemand moet het doen.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 25 mei 2020 12:00

Sulla schreef: 25 mei 2020 11:09 Moet zelf trouwens wel toegeven dat de irritatie over wandelaars/hardlopers de laatste tijd door de toegenomen drukte wel sterk toeneemt, zeker op plaatsen waar er een prima looppad ligt maar ze er toch voor kiezen het fietspad te gebruiken. Levert vervelende tempoverschillen op (snap de frustratie van automobilisten t.o.v. fietsers die niet op het fietspad rijden dus ook wel).

Wordt vooral vervelend als die lopers zich dan ook nog gedragen alsof ze "alleen op de wereld" zijn: oortjes in, kwekken, niet willen inschikken. Probleem wordt nog erger omdat de ene helft rechts blijft lopen terwijl anderen er juist (zoals zou moeten) weer voor kiezen om links tegen het verkeer in te lopen. Nog erger vind ik wandelaars die afstand van elkaar willen houden en daarom naast elkaar aan weerszijden van het pad gaan lopen, en daardoor een onmogelijk trechter voor anderen creëren. Maar ja, even diep zuchten en tot 10 tellen, en weer door.
Erg herkenbaar. Ik leg 90% van mijn kilometers onverhard af. We hebben hier schitterende natuur, met een paar onverharde fietspaden en gigantisch veel wandelpaden. En toch zitten heel veel wandelaars juist op die paar fietspaden, en houden veelvuldig geen rekening met fietsers: niet reageren op een bel, twee kanten van het pad lopen (en het liefst elkaar vooraf kruisen), jonge kinderen en los laten lopen, maar ook niet handelend optreden als je de fietser gezien hebt (sta je dan wel stil wat er gebeurd als ik ook niet oplet), en de vele hondenbezitters die en niet reageren en geen controle over de hond hebben (oversteken, achter je aankomen). Ik heb er inmiddels mee leren leven, maar het steekt mij wel om dan de bagger te moeten lezen/horen die wij als wielrenners over ons heen gestort krijgen (ook in mijn eigen directe omgeving). Ik heb het idee dat wij (de meesten van ons) meer rekening houden met overige verkeersdeelnemers dan andersom.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 25 mei 2020 12:44

Sulla schreef: 25 mei 2020 11:09
razenderoeland schreef: 25 mei 2020 09:35 Ik heb echt even met de gedachte gespeeld een zwieper te maken zodat m'n achterwiel zijn voorwiel zou raken, maar toch maar niet gedaan. Zou zonde zijn van m'n achterwiel, maar verder weinig schade opleveren. Hersenloos was dat persoon toch al. :mrgreen:
Was trouwens wel een baas van een fietser als hij jou met zijn gewone fiets met hark en schep in de hand wel 200 meter bij kon houden?

Toch gewoon een kwestie van ff 2 slagen aanzetten en je bent van het gezeur af?
Dan kom je ook niet in de verleiding om achterlijke zwiepers met je achterwiel te gaan maken.
Was voor dat persoon niet zo heel lastig. Alwaar ik de straat op reed stond ik bijna stil, was een haakse bocht vanaf een voetgangerspad. Ik maakte ook gang, en zou normaal gesproken voor hem uit zijn gereden, ware het niet dat er een interessant eenzijdig gesprek volgde waarbij ik m'n benen even stil hield.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 25 mei 2020 12:50

razenderoeland schreef: 25 mei 2020 09:35 Ik heb echt even met de gedachte gespeeld een zwieper te maken zodat m'n achterwiel zijn voorwiel zou raken, maar toch maar niet gedaan. Zou zonde zijn van m'n achterwiel, maar verder weinig schade opleveren. Hersenloos was dat persoon toch al. :mrgreen:
Ik denk dat je in dat geval zelf wel een grens over zou zijn gegaan.

Fysiek de confrontatie aangaan kan m.i. echt niet, ik zou echter deze persoon verbaal nog wel even dusdanig opgenaaid hebben, dat de bloeddruk helemaal tot de max was gegaan :lol: :twisted:

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 25 mei 2020 13:09

razenderoeland schreef: 25 mei 2020 12:44
Sulla schreef: 25 mei 2020 11:09
razenderoeland schreef: 25 mei 2020 09:35 Ik heb echt even met de gedachte gespeeld een zwieper te maken zodat m'n achterwiel zijn voorwiel zou raken, maar toch maar niet gedaan. Zou zonde zijn van m'n achterwiel, maar verder weinig schade opleveren. Hersenloos was dat persoon toch al. :mrgreen:
Was trouwens wel een baas van een fietser als hij jou met zijn gewone fiets met hark en schep in de hand wel 200 meter bij kon houden?

Toch gewoon een kwestie van ff 2 slagen aanzetten en je bent van het gezeur af?
Dan kom je ook niet in de verleiding om achterlijke zwiepers met je achterwiel te gaan maken.
Was voor dat persoon niet zo heel lastig. Alwaar ik de straat op reed stond ik bijna stil, was een haakse bocht vanaf een voetgangerspad. Ik maakte ook gang, en zou normaal gesproken voor hem uit zijn gereden, ware het niet dat er een interessant eenzijdig gesprek volgde waarbij ik m'n benen even stil hield.
Ik zou hem gewoon lekker negeren en doorfietsen. Er valt voor niemand iets te behalen bij zo een confrontatie.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 mei 2020 13:26

RKN schreef: 25 mei 2020 12:50
Ik denk dat je in dat geval zelf wel een grens over zou zijn gegaan.

Fysiek de confrontatie aangaan kan m.i. echt niet, ik zou echter deze persoon verbaal nog wel even dusdanig opgenaaid hebben, dat de bloeddruk helemaal tot de max was gegaan :lol: :twisted:
Soms lost het misschien ook wel sneller dingen op. Ik vraag het me soms af iemand gewoon een keer een ketser geven. Ik zeg het op mijn werk ook wel eens, waarom elke keer die discussie met diezelfde collega, knal voor zijn kanis is iig meteen duidelijk dan die hele discussies.

Ik vind echt dat fysiek geweld soms veel minder erg kan zijn dan woordelijk. Doen kinderen ook vaak paar klappen en 5 minuten later is het over. Ik zie volwassen na jaren nog praten over die ene opmerking.

Plaats reactie