Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Agressie in het verkeer

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 05 aug 2012 16:18

whocares schreef:Volgens mij zijn het verplichte fietspaden en horen daar geen paarden cq wandelaars thuis .
Tsja, om wandelaars en paarden nou tussen de auto's te laten dartelen is ook geen oplossing. Regels zijn leuk, maar uiteindelijk moet je ook pragmatisch kijken wat de minste brokken geeft. In heel veel gevallen is het volstrekt logisch dat wandelaars, paarden en fietsers op hetzelfde pad zitten. Uiteraard niet in alle gevallen! Het is geen vrijbrief om zo maar het fietspad te gebruiken. Maar je gaat geen ruiters de provinciale weg op sturen, dat is moord.

Alleen moet men dan wel snappen dat het primair een fietspad is, in plaats van zich het pad toe te eigenen en dan geïrriteerd reageren als fietsers er langs moeten.

caca
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 nov 2010 23:12

caca 06 aug 2012 09:25

Gisteren in Brecht weer vol in de ankers gegaan. Een auto parkeerde daar zojuist op het fietspad....
Net toen wij (gelukkig al rustig rijdend) passeerden, gooide hij het portier open...
We stonden stil tegen de binnenzijde van z'n portier...

Tegen zijn verbouwereerde vrouw zei hij: "normaal fietsen ze ook op de weg, hadden ze nu ook maar moeten doen".
Het kostte erg veel moeite maar we hebben gedaan wat ons het meest verstandig leek: niets zeggen en doorfietsen....

Obbe A.
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jun 2011 10:11

Obbe A. 06 aug 2012 10:23

Ik vraag me altijd af wat de reden is om op het fietspad te lopen met het paard i.p.v. het paardenpad naast het fietspad? In veel recreatiegebieden in de omgeving van mijn woonplaats Delft zie ik dat. Is dat slecht voor de hoeven? Die poep van mijn fiets krabben is namelijk ook geen pretje;)

Grt. Obbe

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 06 aug 2012 10:42

whocares schreef:Volgens mij zijn het verplichte fietspaden en horen daar geen paarden cq wandelaars thuis .

Velen weten niet waar hun plaats in het verkeer is.
Wandelaars dus wel:
Artikel 4 RVV
1.Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad.
2.Zij gebruiken het fietspad of het fiets/bromfietspad indien trottoir en voetpad ontbreken.
Ruiters dus niet:
Artikel 8 RVV
1.Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2.Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 aug 2012 11:00

Volgens mij horen paarden gewoon in de wei thuis. Gewoon een beetje gras grazen en je laten aaien door kleine kinderen.
Live fast; die young. mijn blog

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 06 aug 2012 19:06

Maar mbt de plaats van de voetganger op de weg indien ook geen fiets/bromfietspad aanwezig is :
3.Zij gebruiken de berm of de uiterste zijde van de rijbaan, indien ook een fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 06 aug 2012 19:23

Wandelaars die 2 breed over een weg lopen terwijl ze of achterelkaar dienen te lopen ( uiters rechts of links van de weg ) of door de berm .
Klinkt aardig maar het staat me bij dat fietsers ook enkel naast elkaar mogen rijden aks de situatie het toelaat en gezien de breedte van veel fietspaden in Nederland is dat dus zo goed als nergens.....
Denk dat het al een stuk veiliger zou worden als fietser gewoon achter elkaar gingen rijden i.p.v. gezellig beppend naast elkaar.

Trappe
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 sep 2011 11:36
Contact

Trappe 26 aug 2012 20:52

Denk dat het al een stuk veiliger zou worden als fietser gewoon achter elkaar gingen rijden i.p.v. gezellig beppend naast elkaar.
Gezellig samen in je eentje er op uit!

Mij maakt het niet veel uit hoor. Schrikken doen ze toch wel als je maar hard genoeg er langs gaat. Ik op mijn racefiets schrik ook wel eens van een elektrische scooter. Die hoor je niet aankomen net zoals de gemiddlede fietser mij ook niet hoor aankomen...
Dus ik bel en/of ga er op gepaste snelheid langs (ligt er aan hoe ruim ik er langs kan). En naast elkaar beppen doet iedere wielrenner weleens. Tenzei je echt 'altijd' alleen fietst.

Maar paarden, kinderen en ouderen (vooral op ebikes) zijn wel extra tricky om in te halen zonder dat ze de sloot in gaan. En mijn bel (een gewoon pingetje) blijkt nogal angstaanjagend of juist onhoorbaar. 't blijft lastig :)
Trappe doe je met je benen.

mr.chrono
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 11 sep 2010 01:48

mr.chrono 27 aug 2012 09:15

Paarden horen op brood! (grapje hoor paardenliefhebbers)

Gisterochtend kwam ik op de ATB weer een kudde ruiters tegen die op het fietspad liepen en met z'n allen het hele pad blokkeerden. Wij bleven er achter hangen en geen van de paardenbestuurders leek zich ook maar een beetje te interesseren in het idee dat wij er niet langs konden maar dat wél graag zouden willen. Toen een van de paarden ook nog op het fietspad begon te poepen zei ik quasi geamuseerd dat we weer net op tijd waren, de reactie was eerder zo van 'je kan er toch omheen rijden' dan van 'sorry, dat is wel een beetje vies'. Ik liet me niet gek maken en toen de paarden uiteindelijk het bos in waren gesjokt weer doorgereden en vrij overdreven goedemorgen gezegd; geen reactie.....leuke types die ruiters was de consensus.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 27 aug 2012 13:51

papagroom schreef: Een stuje fietspad is vaak de enige mogelijkheid om op de plaats van bestemming te komen,overigens gebeuren de meeste dingen niet op fietspaden maar op plattelandwegen,,,,,,realiseer je wel dat je als stadsmens min of meer te gast bent,en de ruiter thuis.
Wat een onzin, alle ruiters wonen op het platteland, en alle fietsers in de stad ofzo?
Of gelden er andere regels voor fietsers die op het platteland wonen?

Sorry, we zijn allemaal Nederlanders, ongeacht woonplaats, en op de openbare weg gelden regels, en ook op plattelandswegen horen paarden in de berm.

Gebruikersavatar
peterj
Forum-lid
Berichten: 1480
Lid geworden op: 06 apr 2006 01:19
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar peterj 27 aug 2012 17:45

Soms komt het wel eens goed uit dat er een fietser in de buurt is ;)

ETTEN-LEUR - Twee jonge vrouwen (18 en 23 jaar) raakten zondagavond gewond toen hun wagen, getrokken door een paard, omsloeg.
Het paard raakte zodanig gewond aan een been dat een dierenarts besloot het dier te laten inslapen.

De twee vrouwen uit Breda en Terheijden reden zondag rond 19.30 uur met hun rijtuig in de bossen nabij de Hoge Bremberg in Etten-Leur.

Om nog onbekende reden sloeg het rijtuig om en belandden de vrouwen in het bos.

Een passerende mountainbiker schoot te hulp en waarschuwde de politie. Bij het ongeluk liep de 23-jarige Bredase vermoedelijk een beenbreuk op. De 18-jarige uit Terheijden raakte lichtgewond.

Voor het paard werd direct een dierenarts gewaarschuwd. Toen deze arts de beenwond had bekeken, oordeelde hij dat het beter was het 3-jarige paard in te laten slapen.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 30 aug 2012 16:19

Ik ben daarnet bijna van de weg afgereden door een dikke zwarte hummer, en ik heb absoluut het idee dat hij/zij/het er om deed.
Haalde me eerst in, bleef eerst op de linkerweghelft rijden, langzaam...wachten op....niks....er reed namelijk verder helemaal niets.
Toen ik bijna bij de auto was sloeg hij "ineens" toch maar rechstaf, maar omdat ik het gelukkig mijlen ver aan zag komen had ik al snelheid geminderd en was hij net 10 centimeter te vroeg. Die auto radieerde pure fietser-haat.
Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat de bedoeling was mij expres achter op de auto te laten knallen en dat het dan sort of ook nog mijn schuld was dan. Zeker zo'n figuur van fok.nl of geenstijl. :evil:
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie