Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Agressie in het verkeer

bandiet
Forum-lid
Berichten: 532
Lid geworden op: 17 feb 2010 12:08

bandiet 18 aug 2011 13:01

Bij het inhalen roep ik niet altijd wat, als er ruimte is zeg ik niets. Ga je wel wat zeggen, reageren mensen vaak door om te kijken en ongemerkt mee te sturen; kun je alsnog in de remmen. Als ik van een afstandje al kan zien dat er geen ruimte is, roep ik even iets. Als ze me horen (vaak horen ouderen je niet), dan bedank ik altijd. Zo hoef ik bijna niet af te remmen.

Als iemand meer op de linker helft van het fietspad rijdt, ga ik er gewoon rechts langs.

Gr. Diederik

mrbolshoi
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 nov 2010 17:05

mrbolshoi 18 aug 2011 19:36

@ bandiet,
Rechts inhalen is gewoon stom, als ze terug slingeren lig je beiden.
Ik rij ook veel meer naar het midden dan tegen de berm aan, zal wel komen uit automatisme dat je eerder de strepen volgt dan de berm.
En een bel wordt wel degelijk gehoord, er zijn verschillende variaties en er zitten aardige felle tussen.

Gebruikersavatar
bmwpower
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 28 apr 2011 17:34
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar bmwpower 18 aug 2011 21:04

En een bel wordt wel degelijk gehoord, er zijn verschillende variaties en er zitten aardige felle tussen.
Klopt kan ik zeggen sinds deze week. Reed dinsdag een stukje met een andere wielrenner mee en die had een behoorlijk duidelijke bel, die ook gehoord werd.

Voor mij gaat t m toch niet worden, want ik vind t gewoon geen porum op een racefiets.
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 aug 2011 21:38

Wat doet bmwpower met een Volkswagen als avatar op een Fiets forum? Ik snap het niet.

zomaar een vraag in het verkeerde topic
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
KogaKimera
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 aug 2011 21:43

Gebruikersavatar KogaKimera 18 aug 2011 22:05

bmwpower schreef:Voor mij gaat t m toch niet worden, want ik vind t gewoon geen porum op een racefiets.
Datzelfde vind ik van verlichting op m'n fiets, maar het is een noodzakelijk kwaad 's ochtends in het donker....
Koga Kimera alloy ultegra 2011

Gebruikersavatar
bmwpower
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 28 apr 2011 17:34
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar bmwpower 18 aug 2011 22:09

rob74 schreef:Wat doet bmwpower met een Volkswagen als avatar op een Fiets forum? Ik snap het niet.

zomaar een vraag in het verkeerde topic
:geek:
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 aug 2011 07:23

KogaKimera schreef:
bmwpower schreef:Voor mij gaat t m toch niet worden, want ik vind t gewoon geen porum op een racefiets.
Datzelfde vind ik van verlichting op m'n fiets, maar het is een noodzakelijk kwaad 's ochtends in het donker....
Een bel komt er bij mij ook niet op, overbodig itt verlichting. Ik roep altijd vriendelijk "pardon". Werkt meestal, zeker icm een "bedankt". Laatst vond toch iemand het nodig om te zeuren dat ik geen bel had toen ik er langs wilde. Mijn respons: "nee, ik zeg altijd pardon, klinkt veel vriendelijker. Vindt u ook niet?" Stond ze wel even met een mond vol tanden. :-)

Valt mij trouwens wel op dat in de randstad de tolerantie van automobilisten naar fietsers bijzonder laag is. Mijn tolerantie naar hufterige bestuurders is dat ook trouwens.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

dj
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 jan 2008 23:33

dj 19 aug 2011 16:53

Een bel is vele malen beter dan roepen - het is een harder en duidelijker signaal, bovendien is het - als het gehoord wordt - onmiskenbaar een signaal uit het verkeer. Bovendien is het 'vriendelijker'. Mijn ervaring is dat als ik roep (ook wel gedaan) mensen gaan kijken waar dat vandaan komt/wie er roept, terwijl als ik bel er meestal wel naar echts gegaan wordt. Geen porum is een kul-argument - een klein belletje misstaat niet. Dat je hem eraf haalt als je een echte koers gaat rijden is begrijpelijk, maar zodra je gewoon aan het verkeer deelneemt moet je daar rekening mee houden. Een rood stoplicht bij een drukke kruising is ook geen porum als je net lekker rijdt, maar stoppen doe ik toch maar.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 19 aug 2011 17:36

8-) Met zowel ‘bellen’ als ‘roepen’ voelen mensen zich meestal aangesproken, en kijken vervolgens achterom over hun linkerschouder (en sturen daardoor ietwat naar links). Wat ik veel beter vind werken, is gewoon hardop praten! Gevolg is dan dat de mensen beseffen dat er een groepje fietsers — of een enkeling die aan het telefoneren is — aan komt rijden. Waarop ze keurig aan de kant gaan, ZONDER om te kijken en uit te wijken!

Gebruikersavatar
bmwpower
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 28 apr 2011 17:34
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar bmwpower 19 aug 2011 18:02

Maar dan zit je er al vlak achter neem ik aan.. Dan kan je ook gewoon even je benen stil houden, door het geratel beseffen de meesten dan ook wel dat er iemand achter zit en gaan aan de kant.
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 21 aug 2011 19:45

Ik had vandaag het genoegen om met een groepje vrienden een mooi tochtje door Zuid Holland te maken, o.a. langs de molens bij Kinderdijk. Nadat ik gisteren met een andere groep 140 km door het zeeuwse land gereden had viel het me op hoe een ontzettend kort lontje een aantal mensen hebben waar het gaat om hun reactie t.o.v. snellere fietsers. Met een gemiddelde van nog geen 26 km/hr kun je niet zeggen dat je aan het jakkeren geweest bent....

Alleen al door ons normale onderlinge roepen van "TEGEN", "AUTO", "FIETSER" konden een aantal mensen zich al niet inhouden om ons iets toe te roepen. Wat een tolerantie zeg..... We reden op de fietspaden echt als ouwe wijven en er zat absoluut geen snelheid in....
Twitter: @rbruijns

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 28 aug 2011 20:55

ik vind dat schreeuwen onderweg ook een beetje uitlokken. Ik rijd niet graag in grote groepen en als ze om me heen gaan schreeuwen dan rijd ik door.

Ik heb een hele tijd terug de fout gemaakt om van een oprit af te rijden (zeer slecht zicht links en rechts) daarbij moest ik de neus van mijn auto op de weg zetten. Komt er een fietscollega aan zetten die uit moet wijken als ik niet door reed. Dus gaf ik gas en reed voor de beste man door de weg op omdat hij anders uit moest wijken. ik steek mijn hand op om me te verontschuldigen voor enig ongemak. Dan haalt hij me in omdat ik rustig verder optrek en slaat hij tegen mijn spiegel aan. Daar kan ik niet tegen. Ik heb hem in gehaald, de auto aan de kant gezet en ben uit gestapt. De beste man durfde niet nogmaals tegen mijn spiegel aan te slaan nog mij uit te leggen waarom hij zich zo gedroeg.

Plaats reactie