Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Agressie in het verkeer

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 jun 2011 11:37

Kan dit allemaal niet gewoon in dit topic?
http://forum.fiets.nl/topic.asp?COMMAND ... 648#695938

Dan houden we het gemopper een beetje centraal ;)
Less is bore

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 05 jun 2011 21:31

wat een gezeur Daniel! ;-)

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 09 jun 2011 17:56

ja ik maak dit ook soms mee.Erg dat sommige bestuurders fietsers zo viseren !

edo
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 14 nov 2008 11:14
Locatie: Den Haag

edo 17 jun 2011 16:37

Vorig jaar ben ik de Mont Ventoux opgereden, en terwijl ik met 7 km/h zat te zwoegen ergens in het bos, kwamen er twee motorrijders naar beneden die zonder aanziens des persoons alle klimmers keihard gingen uitschelden. Moet ik daar nou boos op worden? Die gasten sporen gewoon niet.

Ik woon en fiets in de Randstad, en daar rijd ik in een rustig tempo richting mijn fietsroute, totdat er voldoende ruimte is om een beetje door te rijden. Bij kruisingen keihard doorrijden komt niet eens in me op. Nou kan het natuurlijk een keer voorkomen dat iemand uit een uitrit komt en niet goed kijkt, maar daar moet je op anticiperen. Wat heb je er aan als jij gelijk hebt en hij niet, maar jij gaat het ziekenhuis in en hij heeft een kras op zijn lak? Voorkomen is beter dan genezen. En ook als het bijna mis gaat is mijn ervaring dat je het prettiger oplost door een normaal gesprek aan te gaan. Als je die kans niet hebt, en je wil toch je boosheid kwijt, scheld dan tegen een boom ofzo, het probleem met die ander oplossen lukt je toch niet.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 17 jun 2011 17:15

Ik erger me vooral aan andere fietsers, dagjesmensen, bakfietsenchauffeurs etc. Dat slingert een beetje over de weg, regelmatig rijden de links, en als je belt geven ze bij het omkijken een ruk aan hun stuur waardoor ze nog erger in de weg gaan rijden. Een keer op janskerkhof in Utrecht reed iemand alleen over het fietspad, maar dan niet rechts maar midden op het pad.
Ik haalde gewoon links in, wel een beetje krap, maar het ging gewoon; begint dat kind te schelden en te roepen dat ik moet bellen en dergelijke. Toen heb ik wel eventjes geroepen dat als zij gewoon rechts rijd er helemaal geen probleem is.
Maar goed, wat ik dus wil zeggen is dat fietsers doorgaans totaal niet uitkijken.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 19 jun 2011 16:26

Het volgende is gisteren gebeurd.
Mijn moeder ( 73 ) is van het fietspad af gereden ( ze reed helemaal rechts, vlak voor mijn vader ) en gevallen door een groep wielrenners.
Ze zijn hierna gewoon doorgereden.
Ik schaam me werkelijk dood dat ik geassocieerd word met dit soort types.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

altarofsacrifice
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 apr 2011 16:12
Locatie: Ljouwert

altarofsacrifice 19 jun 2011 17:18

Fraaie types! Wisten ze ook wat voor clubje het was in de commotie?
Let me take you to the herding ground

edo
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 14 nov 2008 11:14
Locatie: Den Haag

edo 19 jun 2011 17:51

campasuper schreef:Mijn moeder ( 73 ) is van het fietspad af gereden ( ze reed helemaal rechts, vlak voor mijn vader ) en gevallen door een groep wielrenners. Ze zijn hierna gewoon doorgereden. Ik schaam me werkelijk dood dat ik geassocieerd word met dit soort types.
Ja dat is natuurlijk schandalig. Moeder nog helemaal heel?

carldv
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jun 2011 17:46
Locatie: Boechout - BE

carldv 23 jun 2011 22:07

Dit jaar wederom een paar georganiseerde toertochten gereden in de Ardennen De bank van de post cycling tours zijn steeds goed georganiseerd. bevoorrading, seingevers, pechverhelping , fantastisch landschap etc Wat me opviel was dat een aantal chauffeurs bijzonder heftig reageerde als er zich pelotonnetjes vormden. Nochtans staat de Belgische wegcode toe dat je buiten de bebouwde kom met twee naast elkaar fietst. Ben me een paar keer bijna een beroerte geschrokken als plots een chauffeur luid toeterend, volle gas inhaalt en dan scherp de pas af snijdt. Vooral Tilf Bastogne Tilf spande wat dat betreft de kroon. Soms scheelde het amper een haar. Dit bepaalt sterk het rijden in de Ardennen. De klimmetjes zijn fantastich, de valleien naar mijn gevoel onveilig. Ik ben nog niet in de Vogezen geweest. Is het daar hetzelfde?
tarmac SL3
canyon ultimate AL
campa fan

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 jun 2011 22:40

In de Vogezen zijn er een aantal drukke wegen die je met de fiets beter kunt mijden. Ben er zelf een paar weken geleden nog geweest en nergens een probleem gehad met andere weggebruikers. Enkel met Nederlandse toerfietsers die zich niet weten te gedragen. Midden op een klim op een doorgaande weg zo afstappen midden op de weg... En als je er dan wat van zegt wordt je uitgescholden.
De langzamere in de groep hadden wel een keer in de clinch gelegen met een vrachtwagen chauffeur die in wilde halen waar het niet kon.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

edo
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 14 nov 2008 11:14
Locatie: Den Haag

edo 24 jun 2011 09:34

@carldv

Een paar van de hele bekende klimmen in de Vogezen zijn eigenlijk een soort provinciale wegen. Dus het loont om je daar een beetje voor te bereiden, ik heb thuis een boekje van Alex Polfliet (met de creatieve titel `fietsen in de Vogezen`) waarin je een beetje kan lezen wat je van de verschillende klimmen kan verwachten, ook qua verkeer. Ik ben de Schlucht daar een keer opgereden, dat is ook zo´n grote weg, maar heb geen moment last gehad van drukte o.i.d. Maar goed, dat was een momentopname.

klaasjenl
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 okt 2010 22:36
Locatie: Hengelo
Contact

klaasjenl 24 jun 2011 11:24

Veel beschreven situaties zijn herkenbaar, maar hebben volgens mij niet zozeer enkel met wielrennen te maken, maar met fietsers in het algemeen in het verkeerd.

Vroeger heb ik een fietsdiploma gehaald waarbij mij werd geleerd altijd rechts te fietsen op een fietspad zodat je ruimte geeft aan mensen die inhalen. Helemaal als je langzaam fiets moet je er op verdacht zijn dat je mogelijk wordt ingehaald, dus fiets je gewoon rechts. Elke dag als ik op een gewone stadsfiets naar m'n werk of naar huis fiets, zie ik echter de helft van de fietsers gewoon in het midden of links rijden, er totaal geen rekening mee houdend dat iemand ze mogelijk wil inhalen. Als je belt kijken ze eerst om, om vervolgens langzaam naar rechts te schuiven en senioren horen de bel niet eens... Zonder dat ik wil discrimineren, lijken vooral vrouwen er een handje van te hebben om helemaal links te rijden. Ik heb dan nog weleens de neiging om fietsers even duidelijk voor te doen hoe het hoort door in te halen en kort ervoor volledig naar rechts te sturen.

Verder word ik regelmatig door auto's afgesneden. De weg naar m'n werk loopt ook over een mooie weg door een bos. Helaas wordt deze weg ook als sluiproute gebruikt en kunnen er net 2 auto's langs elkaar rijden. Het gebeurt regelmatig dat ik door een auto in de berm wordt gedrukt omdat hij het nodig vindt mij in te halen terwijl er een tegenliggen aankomt.

Ook bij wegen waar ik als fietser voorrang heb, krijg ik vaak gewoon geen voorrang, wat al helemaal frustrerend is op het moment dat het regent en je op de fiets snel thuis wilt zijn, terwijl de automobilist lekker droog zit.

Dit zijn allemaal situaties die ik dus wekelijks, zo niet dagelijks op een normale stadsfiets tegenkom, dus wat mij betreft heeft het niet zozeer met wielrennen te maken.

Overigens hanteer ik op de racefiets een paar standaard regels bij het inhalen:

-Fietst een fietser helemaal rechts, dan minder ik snelheid en ga ik er rustig links langs.
-Fietst een fietser helemaal links, dan schiet ik er rechts langs. Schrikt hij/zij, dan had hij/zij maar rechts moeten rijden.
-Fietst een fietser in het midden, dan bel ik eerst. Gaat hij/zij aan de kant, dan bedank ik en ga ik er langs. Gaat hij/zij niet aan de kant, dan druk ik mezelf er langs en stuur ik vlak voor de fietser scherp naar rechts om te laten zien waar je hoort te fietsen. Krijg ik dan commentaar, dan laat ik achter mijn rug de vinger zien en fiets ik door.
Laatst gewijzigd door klaasjenl op 24 jun 2011 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie