Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Fietsverhaaltje - Held

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 14 mar 2013 11:13

Nou ok.
Een apart fietsverhaaltjes topic lijkt me een goeie, ik wil belevenissen van anderen ook wel eens lezen.
Dit was mijn eerste 600 woorden column probeersel naar aanleiding van het bezoek aan een racefietsenbeursje:

Lentekriebels

Het is eigenlijk zinloos want alles wat ik ga zien en écht wil hebben kan ik me toch niet veroorloven. Maar het is zo leuk; lekker kwijlen bij de aanblik van mooie glimmende verse fietsjes. Men mag toch dromen? Bovendien beloofde de flyer die mij hier naartoe gelokt heeft ook “gadgets”. Wellicht biedt het assortiment ook nog iets van 1 euro. Er is een racefietsenbeursje in een naburig plaatsje. Uiteraard om het naar de lente snakkend wielervolk te verleiden tot een roekeloze aankoop. Ik snap de marketingstrategie. Een locale rijwielboer zet zijn nieuwe spul extra opgepoetst te kijk in een nabijgelegen buurtcentrum. Er lopen alleen maar mannen rond. Mannen die er weer zin in hebben. Die de winter hebben uitgezongen op de fietstrainer of dan maar in de sportschool. Rusteloos drommen ze rond de uitgestalde waar. Beginnen alvast tegen elkaar over op welke keien ze deze zomer nu weer van plan zijn kapot te gaan. Welk bergmassief er dit jaar onder de wielen vermalen dient te worden. De dagen zijn nog steeds te kort. Het weer te koud. De wegen te nat. En waar blijven die verdomde sneeuwklokjes? Maar het kriebelt natuurlijk allang. Daarom komen we kijken.

De mooiste fietsen staan in hun fraaiste uitdossing te hunkeren naar een berijder. Of berijdster, maar daarvan is er vandaag maar één. En die kan voorlopig alleen fantaseren. Versnellingsgroepje dit, wieletje dat. Heb je een elastieken bankrekening dan kun je je ijsje helemaal samenstellen zoals je zelf wil. Je eigen fietsje modeleren naar je stoutste dromen. En mijn dromen qua überfiets zijn behoorlijk stout. De verkoper hoeft me niet te overtuigen, mocht het tot de mogelijkheden behoren zou ik het heus wel weten. God Allemachtig dat titanium!

Waarom nou zonodig een nieuwe fiets? Ik dweep immers met dat oude ding. Is waar, maar een iets minder geopiniëerde fiets rijdt wel zo relaxed. Mijn Gitane is van dergelijke eerbiedwaardige leeftijd dat hij zich inmiddels omtrent tal van zaken meningen is toegedaan. Colletje? Vandaag effe niet, geen zin. Kettingflauwte. Zo'n meningsverschil met je fiets halverwege de Cauberg hakt er in. Toegegeven, mijn stalen held trapt heerlijk weg, maar een fiets die écht helemaal op maat is moet een hemels iets zijn. Omdat ik zo petieterig ben is dat moeilijk tweedehands te realiseren. Wielervolk is voornamelijk mannelijk, dus groter dan ik. Het handjevol vrouwen op de racer is bijna zonder uitzondering ook langer dan ik. Maar Marianne Vos dan? Is ook een klein ding, maar die krijgt haar fiets van de Rabobank. Het enige dat ik krijg van de Rabobank is een trap onder mijn hol. Terecht waarschijnlijk. En alle inspanningen van het IOC ten spijt is het wielrennen bij de Pygmeeën nooit veel geworden, dus ook daar hoef ik niks te verwachten. Het zou kunnen dat Albert Heijn binnenkort sport-mini's bij de boodschappen stopt. Dat ik losbarstend in uitzinnig geschreeuw bij de kassa mijn nieuwe fiets uit zo'n plasticje pulk. Ik hoop er maar niet op.

Dus blijft het bij het aanvullen van de energiereepjesvoorraad en gedachtenloos wat afgeprijsde shirtjes door mijn handen laten gaan. Ik verlaat het pand met een fles poetsmiddel voor mijn oude fiets die ik pontificaal als een statement voor de deur heb geparkeerd. Geen hond kijkt er naar om. Ik ga hem eens grondig schoonmaken en hoop dat het wegbikken van pekelresten voorlopig voor het laatst is. Op marktplaats vind ik prachtig glimmende originele onderdelen voor de Gitane. En ik beloon mezelf met een mooi nieuw shirt. Geen geld voor een nieuwe fiets. Dan mijn fiets en ik zelf maar in het nieuw. We hebben het wel verdiend.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 mar 2013 13:34

Leuk verhaaltje weer hoor,..

Niet echt herkenbaar in mijn geval want ik geef niet zo heel veel om materiaal. Maar over dat idee om een fietsverhale topic te maken. Dat klinkt wel aardig maar volgens mij houdt het halve forum er al een fietsblog op na. Corniel heeft ook al eens lang geleden die dingen samengevat in een overzichtstopic. Maar dat inititief is ook weer een stille dood gestorven. Als je graag fietsverhalen wil lezen, dan vind genoeg links naar blogs in diverse handtekeningen. Maaa om daar een apart topic voor openen? Ik zie het nut nog niet zo. En ondertussen gaan alle bloggers en verhalen schrijvers maar gewoon lekker doen om hun epistels de wereld in te sturen.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 15 mar 2013 15:11

rob74 schreef:Leuk verhaaltje weer hoor,..
Dank je.
Niet echt herkenbaar in mijn geval want ik geef niet zo heel veel om materiaal.
Mooi. Dan stel ik een fietsenruil voor. Die Giant die jij zo vreselijk vindt tegen die ongetwijfeld tot in de perfectie afgemonteerde überfiets van jou.;)
En ondertussen gaan alle bloggers en verhalen schrijvers maar gewoon lekker doen om hun epistels de wereld in te sturen.
Ik zie dat je zelf ook een blog hebt. Hier en daar heb je nog wel eens zinnige opmerkingen maar eerlijk gezegd ben ik het nu helemaal kwijt. Laten we het er maar op houden dat ik blond en dom ben.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 15 mar 2013 16:41

Hihi, hoe klein van postuur ben je dan? Ik verheug me op weer een nieuw verhaal van je.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

lange63
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 03 jul 2005 23:52

lange63 15 mar 2013 17:16

chrissiewizzie schreef:Ik vind het een leuk stuk en prima om hier een topic voor te gebruiken. Vind je het niets, dan sla je dit topic toch gewoon over?
+1. Bovendien: het delen van ervaringen en belevenissen is volgens mij één van de vele functies van dit forum. Wat mij betreft: hoe veelzijdiger dit forum, hoe beter!!!
staal.....what else.....??

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 15 mar 2013 18:21

@TumTumTum
Ik juich het alleen maar toe dat er verhalen worden geschreven. Hoe meer hoe beter. Ik lees ze graag en ik schrijf ze ook graag. Wat mij niet handig lijkt is een topic waar iedereen zijn verhaaltje gaat posten. Een topic is volgens mij juist bedoeld om te discusieren over een onderwerp of om info uit te wisselen. Alleen maar een verhaal posten en verder niets, zie ik niet als een topic. Tenzij je bijvoorbeeld repliek wil op je schrijfstijl of je verhaalsopbouw of zo.

En die perfect afgemonteerde fiets van mij is ook niets meer dan een deftige racer. Geen DI2, superrecord en/of lightwheels. Gewoon een Duitse carbon racer met een Centaur groep en Zonda wielen. Niet echt spectaculair. En die Giant mag je lekker zelf houden. Hopelijk heb jij er plezier aan.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 mar 2013 19:07

Ach, zoveel verschilt die omschrijving niet van het "foto van je fiets" topic. Daar worden alleen foto's geplaatst met af en toe een commentaartje over een spacertje te veel of de verkeerde kleur stuurlint.
Of zo'n topic bestaansrecht heeft wijst uiteindelijk zich zelf wel uit. Of het blijft bovenaan staan, of het verdwijnt in de diepe krochten van het fietscafé,
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 16 mar 2013 18:15

henpaden schreef:Hihi, hoe klein van postuur ben je dan? Ik verheug me op weer een nieuw verhaal van je.
:) Ik ben 1.60 maar ik hou van een beetje overdrijven.
rob74 schreef: En die perfect afgemonteerde fiets van mij is ook niets meer dan een deftige racer. Geen DI2, superrecord en/of lightwheels. Gewoon een Duitse carbon racer met een Centaur groep en Zonda wielen. Niet echt spectaculair.
Rob, die Kona op je blog? Fraai ding.
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie