Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Locomotief Tour de France (Klaar!)

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 31 okt 2010 14:16

Dit frame zal een aantal van jullie bekend voorkomen. Ingmar (Bottecchia hier op het forum) kocht deze Locomotief om deel te gaan nemen aan de l’Eroica. Dit frame is echter geen 100% raceframe maar meer een sport/toer-frame. Minder geschikt voor l’Eroica dus. Vrij kort na de aanschaf van dit Locomotief frame liep Ingmar tegen een prachtige Legnano aan en kwam de opbouw van de Locomotief op een laag pitje te staan.

Inmiddels had ik Ingmar al laten weten interesse te hebben in de Locomotief. Ingmar moest daar even een weekje over nadenken maar na de Parijs-Roubaix Muddy Teaser overhandigde Ingmar mij het frame. Ivm te druk met andere dingen en omdat ik ook nog niet heel helder had hoe ik dit sportframe moest gaan opbouwen stond het een tijdje op zolder. Er zat nog een deel van de oude trapas in die ik voor dat het frame naar zolder ging goed in de Imal had gezet. Inmiddels heb ik idee hoe deze Locomotief er straks zal uitzien en zijn de eerste onderdelen in huis. Nog lang niet alles maar de winter is nog lang.

Die paar maanden Imal op de trapas hadden geholpen want toen ik vanochtend het frame van zolder haalde was het mogelijk om met enige moeite de oude trapas te verwijderen. Ook het oude balhoofd heb ik gedemonteerd en kan ik zo langzamerhand met de opbouw gaan beginnen.

Ik zal hier verslag doen van de opbouw maar verwacht geen dagelijkse update. Er staan ook nog een Raleigh uit 1977 en een Koga Miyata uit 1978 om aandacht te schreeuwen en ik doe ook nog wel eens wat anders dan aan fietsen werken.

Hieronder een klein stukje Locomotief geschiedenis geschreven door Otto Beaujon en indertijd gepubliceerd in Wielerrevue nr 17 van 24 augustus 1984.

LOCOMOTIEF

De broers Jan, Theo en Bertus Slesker uit Amsterdam deden in fietsen. "Ome Jan"was samen met Theo de stuwende kracht in het geheel, Joop dreef de winkel en Bertus was de framebouwer. De "fabriek" was gevestigd in alerlei pandjes in de binnenstad, o.a. in de 3e Nieuwstraat, de 2e Helmerstraat en de Huidenstraat en de trots van de Sleskers, de winkel, lag pal naast de Bijenkorf aan de Dam. Reeds lang voor de oorlog droegen de fietsen een plaatje met het opschrift: TH. SLESKER AMSTERDAM met als logo een locomotiefje. Dat zou ontleend zijn aan één van de bijnamen van Jaap Eden; de Nederlandse Locomotief. De naam Slesker is trouwens het resultaat van een naamsverandering, voordien was die Slisser geweest, en dat zou op zijn beurt afkomstig zijn van Schlösser of Schlosser, slotenmaker dus. Hebben de Sleskers/Slissers/Schlössers ook al voor Jaap Eden fietsen gemaakt? De gedachte dringt zich in elk geval op: voor de Eerste wereldoorlog was er in Amsterdam een toonaangevende racefiets te krijgen van het merk SLOUQUI, die, net als later locomotief, over verschilende pandjes door de stad versnipperd zijn werkplaatsen en magazijnen had, en één van die adressen op zijn minst in dezelfde straat. Maar niemand kan hier nu nog zekerheid over verschaffen.

De Sleskers, en in het bijzonder Bertus, verstonden de kunst van het aanmeten en bouwen van frames voor de racerij. Toen dan ook in 1945 de zaak onder leiding kwam van de zoon Ome Jan, ook Jan geheten, en officieel met aandelen en dergelijke Rijwielfafriek DE LOCOMOTIEF ging heten, lag het voor de hand dat naast de fabricage van burgerrijwielen ook zeker de racefiets aandacht zou krijgen. En dat gebeurde ook, er kwam een bescheiden renstal onder leiding van Piet van Ierlant. En in 1951 kon Locomotief het zich permitteren de Nederlandse Tourploeg (onder leiding van Pellenaars/Van Ierlant) met materiaal te steunen. Overigens reden maar enkele renners op een Locomotief-fiets, menig renner van de nationale Tourploeg had nu eenmaal al een contract met een ander merk. Zo reden er in de Nederlandse équipe naast Locomotieven ook fietsen van Peugeot, Garin, Wevo en Eroba mee.
Opvallend is, dat het woord Locomotef voor de Franse wedstrijden steeds als LOCOMOTIEV gespeld wordt, dat leek kennelijk nog meer op het Franse "locomotive". In latere jaren reden o.a. Piet Rentmeester, Wim van Est, Peter Post, Gerben Karstens en Jan Janssen (in zijn eerste prof jaar) in het Locomotief-tricot.
Locomotief deed het goed en kreeg behoorlijke bekendheid bij het publiek. Ondanks een ambitieus dealernet door het hele land en omzetten van ca. 20.000 fietsen per jaar bleek "De Locomotief" met zijn verspreid liggende "fabrieken" financieel op den duur niet solide. De fietsen waren dat trouwens wel, de naam geniet nog altijd na van zijn onverwoestbare reputatie. Locomotief had al eerder toenadering gezocht tot een andere, veel grotere Amsterdamse fietsenfabriek, Simplex ( lange tijd de grootste van Nederland) en zo kwam men tot de oprichting van de VNR, Verenigde Nederlanse Rijwielenfabrieken. Later kwam daar Juncker bij. Met deze fabriek uit Apeldoorn erbij, sprak men van de JLS-combinatie en omstreeks 1964 werd de hele VNR ingelijfd door Gazelle, die nu (1984) nog altijd Juncker, Locomotief en Simplex fietsen maakt.
Gazelle begon omstreeks die tijd zelf met racefietsen, en daar kon men de kennis en ervaring van Bertus Slesker goed bij gebruiken. Die heeft dan ook , jaren heen en weer reizend tussen zijn woonplaats Amsterdam en Dieren, geholpen de race-afdeling van Gazelle op te zetten.




Afbeelding
Mooi balhoofdplaatje.

Afbeelding
Het fram weegt op 1 gram na 2,1 kg, daar komt nog 800 gram van de voorvork bij.

Afbeelding
Campagnolo uitvalpadden..

Afbeelding
..en een vast derailleuroog.

Afbeelding
De kleur gaat zo blijven.

Afbeelding
Veel Locomotief modellen dragen de naam “Tour de France”.

Afbeelding
Ook hier Campagnolo.

Afbeelding
Frame en voorvork zijn van Reynolds buis.

Afbeelding
Zelfs de voorvork heeft een nummer.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 31 okt 2010 14:52

Veel plezier met dit projekt!

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 31 okt 2010 20:26

Het blijft een geweldig mooi frame. Ik ben blij dat 'ie in goede handen terecht is gekomen.
Ik ben heel benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken.

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 03 nov 2010 12:08

Wat met mijn Gios uit 1978 lukte is ook gelukt met deze Locomotief uit 1961. De achterbrug heb ik volgens de Sheldon Brown methode op 130mm gebracht. De achterbrug van mijn Gios was 126mm, de Locomotief had een ruimte van slechts 120mm. Het koste dus wel wat meer moeite maar het resultaat is goed.
Waarom 130mm? Voor het uiteindelijke gebruiksdoel van deze Locomotief zal ik heel wat versnellingen nodig hebben. Sheldon Brown omschrijft het als volgt: "...more, lower gears help older riders get up the tough hills that didn't bother them when they were younger." :rolleye:

Afbeelding

Gebruikersavatar
ferry1982
Forum-lid
Berichten: 1401
Lid geworden op: 23 jul 2008 13:53

Gebruikersavatar ferry1982 03 nov 2010 12:12

ik denk dat deze iets te maken heeft met 298 km fietsen door italie??

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 03 nov 2010 12:20

Nee, niet met Milaan-San Remo. Ik denk dat ik dan op mijn stalen Pegoretti ga of, maar minder waarschijnlijk, op mijn Paris. Die is wel wat lichter dan de Pegoretti maar of die 1½ kilo het verschil gaat maken..?

Gebruikersavatar
ferry1982
Forum-lid
Berichten: 1401
Lid geworden op: 23 jul 2008 13:53

Gebruikersavatar ferry1982 03 nov 2010 12:22

psychisch doet het een hoop he 1.5 kilo ;)

maar wat wordt dan het doel voor deze fiets? L'eroica 2011?

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 03 nov 2010 12:33

Ook niet, of ik in 2011 l'Eroica fiets weet ik nog niet maar als dat gaat gebeuren staat er een Raleigh voor klaar.

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 03 nov 2010 12:36

Ik zou er een mooie snelle woonwerk-racer of vakantiefiets van maken. Daar is dit frame ook voor bedoeld denk ik?

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 03 nov 2010 12:41

Goed! Het wordt idd een vakantie fiets met spatborden en verlichting :)

pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

pfff 03 nov 2010 13:01

Leuk, weer een bouw projectje, altijd de moeite waard om te volgen, veel foto's graag :)

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 03 nov 2010 15:26

Stap 2, het bottombracket gemonteerd. Gewoon lekker een 4-kante as. Imho had Campa het hier gewoon bij moeten houden. Veel makkelijker dan die UT en PT dingen.

Afbeelding

Plaats reactie