Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 30 jan 2020 11:26

Precies dat laatse dus. Ik ben thuis ook wel eens aangekomen om tot de conclusie te komen dat ik zeker wist dat ik het plastic broodzakje in mijn achterzak had gestoken, toch onbedoeld ergens in een berm terecht was gekomen. En er is ook wel eens een bidon uit mijn frame gestuiterd. Gestopt maar dan blijft die onvindbaar in het hoge gras liggen. En ja ik zoek echt wel want het zijn vrij dure “aero” bidons voor op mijn TT frame. Altijd wel even een baal momentje als ik hem niet kan terug vinden. Ben ik dan een fiets aso?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7960
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 30 jan 2020 11:38

Nee natuurlijk niet! Het gaat om het bewust weggooien van rommel. Ik verlies ook wel eens iets.

Misschien moet er ploeg een keer wekelijks alle rommel verzamelen en dan demonstratief eens per maand zichtbaar aan de start van het parcours neerhangen in doorzichtige zak. Met de tekst en uitleg erbij. Zo kweek je wellicht een beetje bewustwording.
En dan vooral ook de troep die niet MTB’ers weggooien, zoals de snotlapjes van hardlopers, hondenuitlaters etc. Sigarettenpeuken enz.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 jan 2020 11:49

Ik weet niet of dat heel slim is, aangezien een aantal hardvochtige natuurclubjes dit maar al te graag zullen aangrijpen als argument tegen hardlopen/fietsen/hond uitlaten. Deze groep is namelijk van mening dat zij als enige het recht hebben om zich in de natuur te begeven. (Google maar eens op stichting natuurbelangen als je een beetje een idee wilt hebben over wat voor soort mensen ik het heb. Deze mensen zijn niet zo van de nuance. En zijn in de regel ook niet zo voor rede vatbaar).
Beter is om zelf wat op te ruimen als je een ander zijn (bewust of onbewust) achtergelaten troep ziet liggen, dat draagt veel meer bij aan een positief imago.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 30 jan 2020 11:54

sigarettenpeuken... misschien wel wat mij het meeste frustreert want het is alsof het normaal gevonden wordt dat die dingen overal worden weggegooid.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 30 jan 2020 11:54

We zitten wel op 1 lijn. Het punt is.. als ik zo’n foto zie van een stapel rommel. Ik niet kan beoordelen of het A) wel waarheidsgetrouw is (want het kan ook een makkelijke manier zijn om een bepaalde groep in een kwaad daglicht te stellen) B) of er überhaupt sprake is geweest van bewust rommel in de natuur gooien.

Wat wel overduidelijk is, is dat een bepaalde groep het met deze foto moet ontgelden.

Bij ons bedrijf zit 500 meter verder een macdonalds. Elke dag liggen er weer ladingen met Mac rotzooi op de straten. Terwijl overal prullenbakken staan. Maar we kunnen natuurlijk niet alle Mac bezoekers er op afrekenen want 99 procent gooit wel alles netjes in de prullenbak.

Bewust rotzooi op straat of in de natuur gooien is mega aso.. period. Daar is iedereen het wel over eens.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 30 jan 2020 12:01

+1
Ga eens bij een willekeurige stoplicht rapen...

Ik heb wel mega respect voor de mensen die als wandelen of hond uitlaten bewust een zak mee nemen om (andermans) rommel op te ruimen.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 30 jan 2020 12:45

RVV schreef: 30 jan 2020 11:07
De boswielrenner :mrgreen:
Boswielrenner was (is?) een actief lid hier op het forum.
Wellicht weet hij de oplossing?
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

MTB Heuvelrug
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 jan 2015 12:03
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contact

MTB Heuvelrug 30 jan 2020 13:00

Vrijwilligers van MTB Heuvelrug maken regelmatig een rondje om 'onze' rommel op te ruimen. Daar plaatsen we zo af en toe afbeeldingen van om onze MTB-ers aan het denken te zetten. De foto zegt niets over mtb-ers, behalve dat er mtb-ers zijn die rommel opruimen, net zoals onze vaste 'routejutters' dat doen.

De rest van het bos ziet er nét zo uit, maar daar vind je vooral lege blikjes Red Bull, ontiegelijk veel plastic verpakking van k-snoepjes van Anta Flu, bierblikjes en kleine waterflesjes.
Dit is hoe wij in ons land met onze omgeving omgaan. Enkele van onze gepensioneerde vrijwilligers zijn actieve ploggers die wekelijks vaste routes lopen om alle afval mee te nemen. Je wilt niet weten hoeveel rommel die gasten elke week weer ophalen. Als er statiegeld op zou zitten, dan waren die gasten rijk!
link: Website

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 jan 2020 13:27

MTB Heuvelrug schreef: 30 jan 2020 13:00 Dit is hoe wij in ons land met onze omgeving omgaan.
Wees gerust, was het maar dat het alleen zo in Nederland is. Ik zou eerder zeggen, waar niet?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7960
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 30 jan 2020 14:38

In Cadiz
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 30 jan 2020 16:53

bluv107 schreef: 29 jan 2020 23:31Op Twitter lees ik over iemand die bij Amerongen een MTB-parcours is afgelopen en alles heeft meegenomen wat zij daar tegenkwam. Niet fraai:
In de vrijwilligersgroep vd UHR wel vaker dit soort plaatjes. Helaas ook hier een afspiegeling van de maatschappij en ook in het bos heb je tokkies etc. die zooi van zich af gooien.
Overigens mbt bidons: Dat zal geen opzet zijn en op sommige stukjes UHR is het inderdaad mogelijk dat je er 1 verliest en soms niet direct door hebt. Kom je er (te) laat achter, dan nog maar een rondje om hem op te zoeken :mrgreen:
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 30 jan 2020 17:40

Ben de laatste tijd veel aan het wandelen in natuurgebieden en eigenlijk overal is het mogelijk om binnen de korste keren een vergelijkbare hoeveelheid zooi te verzamelen.(afgezien van de bidons dan).
Overal kom je tegenwoordig een onvoorstelbare hoeveelheid rommel tegen. Blijkbaar vinden we het normaal om alles overal maar neer te gooien zonder het mee te nemen naar de dichtst bijzijnde afvalbak.

Jammer te moeten zeggen, maar dit is dus helaas geen uitzonderlijke situatie en zeker niet specifiek voor MTB routes/fietsers. Doet zich overal in de natuur voor,
Gevalletje fietsertje zwart maken dus.
Ben wel van mening dat er onder fietsers op het gebied van afval weggooien nog veel verbeterd kan worden. Ooit een keer een toertocht gereden met veel kliko's om zooi in te gooien, onvoorstelbaar hoeveel bananenschillen er omheen lagen.

In het kader van doelgroepen zwart maken; bijna in alle natuurgebieden dienen honden ook aangelijnd te zijn. Dit staat duidelijk aangegeven op borden.
Wanneer ik voor elke loslopende hond een euro zou krijgen, hoef ik niet meer te werken.
In het verlengde van bovenstaande; Alle hondenbezitters zijn aso. :mrgreen: :mrgreen:
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Plaats reactie