Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 sep 2019 09:18

timo2.0 schreef: 20 sep 2019 19:42 Hebben mensen op een racefiets een imagoprobleem? Ik fiets nooit in pelotons. Vandaag op m'n woon-werk racefietsje doe ik wat ik altijd doe als ik op het fietspand in wil halen: "pardon", en dan rustig passeren met een "dank je wel!". Ik word nageroepen: Hey megool, in je eentju beje nie zo dapper hè!". Ja, dan denk ik wel dat mensen op een racefiets een imagoprobleem hebben.
Het licht altijd aan mij bui, maar in dit soort gevallen kan ik wel eens reageren hoe ik dat beter niet kan doen.......

Andere kant moet ik zeggen dat ik dit jaar vooral vriendelijk ben ontvangen door andere weggebruikers en zo,n idioot als hierboven, ach ja die vind waarschijnlijk iets van elke groep waar ie zelf geen deel van uitmaakt.

Wat natuurlijk ook een ding is. Waarom is er een bericht wielrenners slaat andere weggebruiker.

Bij een ongeluk hoor je ook altijd. Vrachtauto betrokken, daardoor denken velen dat er veel ongelukken met vrachtauto,s zijn. Maar ik zie vooral domme kop staart botsingen tussen niet oplettende bestuurders.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 21 sep 2019 10:07

Djemz schreef: 21 sep 2019 08:39
Nee_Nee schreef: 21 sep 2019 07:42 En dan in de Gazet:
“Wielrenner slaat man”

De man verklaarde: “ik zei alleen maar iets”.
Niemand spreekt hier over slaan, maar een deftig weerwoord zou hij toch wel gekregen hebben.
Mja, als was gebleken dat de roeper wel een kort lontje heeft dan was het een bericht geworden in de trant van "bijdehante wielrenner krijgt klappen" - met een dumpert filmpje waarin de aanleiding ontbreekt - en dan had de onderbuik van Nederland hem luidruchtig geprezen via de "sociale" media als nieuw bewijs tegen die klotewielrenners (en dan was het waarschijnlijk weer een linkje geworden in ditzelfde topic).
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 21 sep 2019 11:01

timo2.0 schreef: 21 sep 2019 10:07
Djemz schreef: 21 sep 2019 08:39
Nee_Nee schreef: 21 sep 2019 07:42 En dan in de Gazet:
“Wielrenner slaat man”

De man verklaarde: “ik zei alleen maar iets”.
Niemand spreekt hier over slaan, maar een deftig weerwoord zou hij toch wel gekregen hebben.
Mja, als was gebleken dat de roeper wel een kort lontje heeft dan was het een bericht geworden in de trant van "bijdehante wielrenner krijgt klappen" - met een dumpert filmpje waarin de aanleiding ontbreekt - en dan had de onderbuik van Nederland hem luidruchtig geprezen via de "sociale" media als nieuw bewijs tegen die klotewielrenners (en dan was het waarschijnlijk weer een linkje geworden in ditzelfde topic).
Klopt, maar in 9 van de 10 gevallen telt het spreekwoord blaffende honden bijten niet. Als je net die ene aantreft heb je natuurlijk pech.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 21 sep 2019 17:04

Ga er maar bij voorbaat van uit dat je zeker en vast die ene treft. Gelukkiger hebben ouderen dan een voordeel: volgens velen hier zijn die doof en dan hoor je dit soort dingen gewoon niet (je kan natuurlijk ook oost-Indisch doof spelen en het van je af laten glijden onder het motto: hij weet niet beter en ik wel)

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 21 sep 2019 17:20

havana schreef: 20 sep 2019 19:51 Ik merk wel dat "het publiek" (wie dat dan ook moge zijn) meer respect heeft voor solofietsers dan voor pelotons. Overigens volledig terecht.
Ik erger me ook enorm aan groepen wielrenners. Het begint al met het feit dat de groepen vaak véél te groot zijn.
+1, ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Was vandaag even bij de motorzaak en kwam toevallig het fietsen van mij aan de bar aan de orde en was het "je bent niet ook niet zo'n wielrenner die midden op de weg rijd, zeker geen bel, etc"?
Tja, dan probeer ik uit te leggen dat ik solo fietser ben, wel netjes een bel heb etc. en me soms schaam voor het gedrag van groepen.
Maar groepsgedrag wat misschien intimiderend is voor anderen komt ook bij motoren voor, Ik zal dat maar gelijk aanhalen voordat we pagina's verwijten over motorrijders krijg (dat is Fredje hopelijk voor).
Oh ja, ik hou me ook niet altijd aan de max. snelheid zoals bijna 95% van de gemotoriseerde weggebruikers (dan ben ik dat ook voor).

Maar het gedrag van groepen is voor mij een belangrijke reden om grotere toertochten te vermijden, want dan heb ik toch echt echt gevoel "daar wil ik niet bij horen".
Jammer, maar wel een realiteit en denk voor meerdere rijders hier ook het geval.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 sep 2019 20:53

Ach. Gaat niet over fietsers of motorrijders, maar over groepsgedrag. Komt ook voor bij natuurliefhebbende natuurfotografen die een speciale vogelsoort willen fotograferen. Vertrappen alle groen ongeacht wat het is en iedereen moet ophoepelen ivm hun foto.

Pilostilo
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 jan 2015 09:47

Pilostilo 22 sep 2019 15:37

Nee_Nee schreef: 21 sep 2019 20:53 Ach. Gaat niet over fietsers of motorrijders, maar over groepsgedrag. Komt ook voor bij natuurliefhebbende natuurfotografen die een speciale vogelsoort willen fotograferen. Vertrappen alle groen ongeacht wat het is en iedereen moet ophoepelen ivm hun foto.
Lekker gegeneraliseerd; ik dacht dat het alleen over wielrenners werd gedaan, maar wielrenners doen het andersom dus ook

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 sep 2019 15:58

Nou volgens mij zegt nee nee alleen dat het bij andere groepen ook voorkomt.
Ik zou niet weten wat daar generaliserend aan is?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 22 sep 2019 16:53

Ikzelf fiets altijd solo.. maar als weggebruiker (fiets/auto/voetganger) kom ik regelmatig wel groepen tegen. Als ik die groepen neutraal beoordeel kan ik toch niet zeggen dat ik er last van heb ofzo. Ja je hangt er wel eens een poosje achter met de auto. Maar omdat nou als groot overlast te bestempelen? Ook als ik aan het hardlopen ben komt mij regelmatig een groep voorbij. Behalve dat de renners elkaar waarschuwen heb ik nog nooit een grote mond of asociaal gedrag ervaren. Is het ook niet zo dat veel mensen die zogenaamd ergernis ervaren dit al vinden voordat ze überhaupt gehinderd worden? Gewoon anti om het anti zijn? Want alles met een sportpak aan en een helm op is per definitie kutvolk?

Zijn onbegrip en ongeduld en elkaar geen meter op de weg meer gunnen niet de grootste boosdoeners?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 22 sep 2019 17:13

@RVV, +1!
Natuurlijk zijn er misdragende groepen. Maar heel vaak is het m.i. wat jij hier mooi omschrijft.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 22 sep 2019 17:24

Ik snap niet wie er de zondagvoormiddag zo dringend ergens moet zijn dat hij zo agressief wordt omdat hij mss 1 minuut eens achter een groep fietsers moet blijven hangen.

Is hij dan ook agressief in een zone 30 of achter een Traktor? Als je zo vlug stress hebt dan kunnen die personen mss beter zelf eens de fiets nemen want ze kunnen wel wat ontspanning gebruiken.

Er is ook veel onwetendheid merk ik. Hoeveel keer ik op sociale media niet zie passeren van: "ze rijden op de baan zonder volgauto! " "ze rijden op baan zonder begeleiders"

ja en? Die dingen zijn ook niet verplicht.. De meesten denken namelijk dat dit wel verplicht is en ergeren er zich daardoor aan.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 22 sep 2019 18:15

Andersom is het natuurlijk ook zo dat niets zo dringend kan zijn op zondagmiddag dat een hele horde wielrenners niet een kwart minuut gas terug kan nemen om rustig en beheerst andere fietspad- en weggebruikers te passeren. Want per saldo is het grootste deel van de ergernis over wielrenners - en daarmee hun slechte imago - toch het gevolg van groepen weekendracers die stijf van de adrenaline en testosteron schreeuwend en tierend tragere fietspadgebruikers voorbijrazen en hun frequente gewoonte de wegenverkeerswet te negeren.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie