Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 11 okt 2018 14:14

senior schreef: 10 okt 2018 23:13Wij racefietsers doen dat soort dingen dan ook nooit. […]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 11 okt 2018 20:04

senior schreef: 10 okt 2018 23:13 Wij racefietsers doen dat soort dingen dan ook nooit. Wij geven altijd keurig richting aan voor we afslaan, Ook als we iemand ingehaald hebben kijken we altijd even achterom of we weer naar rechts kunnen gaan zodat we niemand snijden. Vanzelfsprekend gaan we meteen aan de kant als iemand die sneller is wil passeren. En spugen (zeker in een groep), dat doen we al helemaal niet.
Sorry hoor, maar als ik dit soort dingen lees denk ik: allemaal doen we wel eens iets waarvan we achteraf misschien denken: dat was toch niet zo handig, dat had eigenlijk niet zo gemoeten. En áls je dan iemand wilt aanspreken op iets wat je als gevaarlijk hebt ervaren dan is de openingszin "hé klootzak" (of iets dergelijks) niet een zin waarmee je veel begrip gaat krijgen.
En toch is dat precies wat ik doe als ik op de fiets zit.
Maar zelfs dat is niet goed.
Als ik voor het stoplicht sta en het is duidelijk dat het licht over drie seconden op groen springt wordt ik er heel vaak op aangesproken door andere (race)fietsers dat ik al kan gaan rijden.
Maw, het maakt geen reet uit hoe je je gedraagt.
Er is altijd wel iemand die vind dat het niet goed is.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 11 okt 2018 20:36

alien schreef: 11 okt 2018 14:14
senior schreef: 10 okt 2018 23:13Wij racefietsers doen dat soort dingen dan ook nooit. […]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque
Jammer Alien, ik had een wat beter gefundeerd antwoord verwacht. Dit is een wel erg gemakkelijke manier om een discussie uit de weg te gaan. Maar het is duidelijk: we willen niet kijken naar oplossingen, maar alleen wijzen naar "die ander, want die doet het altijd en overal fout". Trouwens, als je goed gelezen had zou je gezien hebben dat het geen jij-bak maar een ik-bak is.:dislike:
Laatst gewijzigd door senior op 11 okt 2018 20:46, 2 keer totaal gewijzigd.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 11 okt 2018 20:40

Theo V schreef: 11 okt 2018 20:04
senior schreef: 10 okt 2018 23:13 Wij racefietsers doen dat soort dingen dan ook nooit. Wij geven altijd keurig richting aan voor we afslaan, Ook als we iemand ingehaald hebben kijken we altijd even achterom of we weer naar rechts kunnen gaan zodat we niemand snijden. Vanzelfsprekend gaan we meteen aan de kant als iemand die sneller is wil passeren. En spugen (zeker in een groep), dat doen we al helemaal niet.
Sorry hoor, maar als ik dit soort dingen lees denk ik: allemaal doen we wel eens iets waarvan we achteraf misschien denken: dat was toch niet zo handig, dat had eigenlijk niet zo gemoeten. En áls je dan iemand wilt aanspreken op iets wat je als gevaarlijk hebt ervaren dan is de openingszin "hé klootzak" (of iets dergelijks) niet een zin waarmee je veel begrip gaat krijgen.
....
Er is altijd wel iemand die vind dat het niet goed is....
Ja en wat dan nog? Die zijn er altijd en overal. Je doet het toch niet voor complimentjes of zo?

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 11 okt 2018 21:23

Ik weet niet zeker of de eerste reactie van Senior een reactie op mijn post was. Ik wil echter wel toevoegen dat die opmerking meer was dat je er op moet anticiperen, dan dat alle fietsers van mij van het fietspad moeten. De opmerking over spugen was op zich al een "jij- bak" omdat mensen op racefietsen dat vaak wordt verweten. Ik heb wel eens momenten waar ik achteraf (of gelijk al ) spijt van heb. Ik hoop dat ik er dan van leer en een volgende keer anders handel.

Wel heb ik het idee dat de notoire linksrijders en niet achteromkijkers er niet van leren.
Toch krijg ik ook wel eens excuses. Misschien dat dat iets voor buiten de Randstad is.
Zelf fiets ik nooit in groepen, dus bij veel bekende opmerkingen voel ik mij niet aangesproken.
Verder kijk ik eerst om voordat ik naar links ga, of bij hoge uitzondering een keer spuug. Dat doe ik eigenlijk alleen als ik een insect binnen krijg.

Een enkele keer wordt ik ingehaald zonder dat ik dat zag aankomen. Dat betreft dan iemand op een racefiets. Dat lost zich onderling prima op.
Die meldt zich wel als ik iets naar rechts moet of je voelt een hand op de rug. Geen probleem.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 11 okt 2018 22:15

Het was een aanleiding. Maar het begint steeds meer te irriteren: steeds maar wijzen naar anderen terwijl we zelf even goed fouten maken waar anderen zich dan weer aan kunnen ergeren. Ja, je komt mensen tegen die onbeschoft zijn. En nee, de meeste mensen doen dingen niet bewust, gericht tegen een ander. Iemand die zegt je niet gezien te hebben kan daar heel best gelijk in hebben. Maar (mede gezien de reactie van Alien: jij-bak en dus einde discussie) houdt ik het verder maar voor gezien.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 11 okt 2018 22:56

senior schreef: 11 okt 2018 22:15 ...
Maar (mede gezien de reactie van Alien: jij-bak en dus einde discussie) houdt ik het verder maar voor gezien.
Jammer! Ik kan het genuanceerde geluid juist wél waarderen :like:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Magic666
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 01 sep 2014 22:13

Magic666 12 okt 2018 07:28

Het is niet altijd negatief (en geen racefiets):

https://www.dumpert.nl/mediabase/753968 ... ompen.html

fiets_Leo
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2018 11:20

fiets_Leo 12 okt 2018 08:10

Wij snelfietsers houden helemaal niet van fietsen want we willen zo snel als mogelijk weer thuis zijn,en daarbij worden fouten gemaakt door ons. Dat de andere weg gebruikers ook fouten maken word door de meesten van de snelfietsers niet geaccepteerd en dan krijg je onbeschoft gedrag naar beide kanten.Laten we wel bedenken dat iedere normale weggebruiker wel eens een fout maakt op een tijdstip dat het bij iedereen niet uitkomt en soms met nare gevolgen. Denk daar maar eens aan. Op twee wielen kan je alleen maar defensief rijden om weer ongeschonden thuis te komen.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 12 okt 2018 09:32

Magic666 schreef: 12 okt 2018 07:28 Het is niet altijd negatief (en geen racefiets):

https://www.dumpert.nl/mediabase/753968 ... ompen.html
Heb me kapot gelachen....en toch zou een ingebouwde pomp echt geniaal zijn

Magic666
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 01 sep 2014 22:13

Magic666 12 okt 2018 17:14

lag ook in een deuk! Denk ik echt van: "hoe dan?"

Maar het idee ansich zou idd niet verkeerd zijn :)

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 12 okt 2018 18:06

De Tukker schreef: 11 okt 2018 22:56
senior schreef: 11 okt 2018 22:15 ...
Maar (mede gezien de reactie van Alien: jij-bak en dus einde discussie) houdt ik het verder maar voor gezien.
Jammer! Ik kan het genuanceerde geluid juist wél waarderen :like:
Speelt in deze uitgebreide discussie ook geen rol dat het verschil uitmaakt in de beleving van andere weggebruikers of het gaat om "gewone fietsers" in het verkeer en racefietsers. Als ik op de gewone fiets me in het verkeer ( dat doe ik de laatste tijd veel vaker dan op de koersfiets) begeef maak ik nauwelijks ooit mee dat ik met een "aggressieve" andere weggebruiker tref.
Zijn we niet in het stadium gekomen dat training in functie van sportbeoefening niet op de openbare weg thuis hoort? Tennisen en voetballen op straat was een kleine halve eeuw geleden nog gewoon maar het is heel duidelijk dat dat niet meer kan.

Plaats reactie