Ik mag van mijn moeder niet met vreemden praten
Wielrenners in de Media (Geenstijl)
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6102
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Die helmplicht voor e-bikes gaat er vast niet komen. Er komen weer rap verkiezingen aan. De groep e-bike stemmers is veel te groot om nu op stang te jagen.
De helmplicht tot 12 jaar..., ik vind dat grote onzin.
Ik volg de argumenten van Sulla in deze. En die komen echt niet uit de lucht vallen.
Je kan sec kijken naar ongevallen fiets en wel/geen helm. Dan is de effectiviteit van de helm al twijfelachtig, gezien Britse onderzoeken over afstand houden door automobilisten tov fietsers met en zonder helm. Plus dat 80% van de kinderen een slecht passende helm heeft en/of de helm niet goed draagt (typisch helm op het achterhoofd en/of kindbandje veel te lang). --> Schijnveiligheid dus.
Maar is het middel niet erger dan de kwaal? inderdaad gelet op gedragsverandering bij de volgende generaties fietsers (minder bewegen, meer gemotoriseerde verplaatsingen), bij automobilisten (minder allertheid want minder "blootstelling" aan fietsers), vaardigheid bij degene die later wél nog fietsen.
Lijkt mij prima om deze helmplichtverantwoordelijkheid bij de ouders te laten. Zeker ook gezien de verschillen in risico's tussen mensen met kinderen die dwars door een grote drukke stad rijden versus mensen die een kind tot hun 8e niet het woonerf af laten gaan. Of simpelweg op een rustig dorp wonen.
Mijn oudste is nu 3. Fietst lekker in het rond. mijn twijfel om toch wél een helm te regelen voor hem is als hij dat heel tof zou vinden. Of als hij als een gek fietswedstrijdjes door de wijk gaat houden met zijn vriendjes, gaat stunten in het skatepark of offroad gaat lopen BMX crossen. Zover zijn we met hem nog niet
De helmplicht tot 12 jaar..., ik vind dat grote onzin.
Ik volg de argumenten van Sulla in deze. En die komen echt niet uit de lucht vallen.
Je kan sec kijken naar ongevallen fiets en wel/geen helm. Dan is de effectiviteit van de helm al twijfelachtig, gezien Britse onderzoeken over afstand houden door automobilisten tov fietsers met en zonder helm. Plus dat 80% van de kinderen een slecht passende helm heeft en/of de helm niet goed draagt (typisch helm op het achterhoofd en/of kindbandje veel te lang). --> Schijnveiligheid dus.
Maar is het middel niet erger dan de kwaal? inderdaad gelet op gedragsverandering bij de volgende generaties fietsers (minder bewegen, meer gemotoriseerde verplaatsingen), bij automobilisten (minder allertheid want minder "blootstelling" aan fietsers), vaardigheid bij degene die later wél nog fietsen.
Lijkt mij prima om deze helmplichtverantwoordelijkheid bij de ouders te laten. Zeker ook gezien de verschillen in risico's tussen mensen met kinderen die dwars door een grote drukke stad rijden versus mensen die een kind tot hun 8e niet het woonerf af laten gaan. Of simpelweg op een rustig dorp wonen.
Mijn oudste is nu 3. Fietst lekker in het rond. mijn twijfel om toch wél een helm te regelen voor hem is als hij dat heel tof zou vinden. Of als hij als een gek fietswedstrijdjes door de wijk gaat houden met zijn vriendjes, gaat stunten in het skatepark of offroad gaat lopen BMX crossen. Zover zijn we met hem nog niet
Sulla schreef: ↑30 jun 2020 13:49 Waar iedereen overheen lijkt te lezen is dat ze ook een helmplicht voor kinderen tot 12 jaar adviseren.
En dat gaat, als we gegevens uit minder fietsvriendelijke buitenlanden als voorbeeld nemen, juist heel veel EXTRA gewonden/doden opleveren. Overal waar de helm verplicht is gesteld is het aantal gewonden merkbaar toegenomen, en wordt de bike helmet paradox genoemd.
1. door helmplicht gaan kinderen minder vaak fietsen, waardoor fietsvaardigheid afneemt.
a. helm is lastig/onhandig.
b. helm benadrukt het gevaar van fietsen, waardoor ouders hun kinderen later of niet leren fietsen.
2. helm nodigt uit tot roekelozer gedrag (al vind ik dat argument persoonlijk niet altijd overtuigend).
3. Automobilisten lijken dichter langs fietsers te gaan rijden zodra ze een helm en bijvb hesjes dragen (wellicht niet helemaal van toepassing op NL met de seperate fietspaden.)
4. Minder fietsers op de weg door punt 1., betekent ook minder alerte chauffeurs (wellicht niet van toepassing op NL).
5. Voor jonge kinderen is de helm relatief zwaar, zeker aangezien ze al een relatief zwaar hoofd hebben, waardoor juist de kans op nekletsel toe zou kunnen nemen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Mijn kids wilde ook een helm op tot 6 maar nu niet meer 8 en 11. En ze doen een stuk gevaarlijkere dingen als ze niet op de fiets zitten. Dat een helm in de voetbalbak meer letsel voorkomt dan op de fiets.
En waar stopt het met het veiligheid. Met een auto net zo er zit onderhand voor duizenden euro's aan veilheidsvoorzieningen in een auto, terwijl 1 heel simpel ding (wat bijna niemand wil) waarschijnlijk zomaar de helft van alle gewonden en doden zou voorkomen in een auto en dat is een race stoel met zespuntsgordel.
Dan wordt je bij een klap van de zijkant bv niet door je armsteun in een dwarslaesie gelegd en heb je ook geen airbags nodig.
30 jaar geleden zaten kinderen achterin niet in de gordel, nu ben je zo'n beetje een kindermoordenaar als je ze niet omdoet. Ik snap het belang heel goed en vind het terecht. Het had ook effect we hadden totdat we gingen appen in de auto heel weinig verkeersdode.
En waar stopt het met het veiligheid. Met een auto net zo er zit onderhand voor duizenden euro's aan veilheidsvoorzieningen in een auto, terwijl 1 heel simpel ding (wat bijna niemand wil) waarschijnlijk zomaar de helft van alle gewonden en doden zou voorkomen in een auto en dat is een race stoel met zespuntsgordel.
Dan wordt je bij een klap van de zijkant bv niet door je armsteun in een dwarslaesie gelegd en heb je ook geen airbags nodig.
30 jaar geleden zaten kinderen achterin niet in de gordel, nu ben je zo'n beetje een kindermoordenaar als je ze niet omdoet. Ik snap het belang heel goed en vind het terecht. Het had ook effect we hadden totdat we gingen appen in de auto heel weinig verkeersdode.
Even een zijsprongetje.....ik werd ooit aangesproken door een agent, die het raar vond dat ik op de motor geen motorbroek aan had (maar slechts een spijkerbroek), maar wel een fluoricerend hesje over mijn jas had.
maar het is heel simpel.......
1. het hesje werkt (iig in theorie) iedere seconde mee met het voorkomen van ongelukken.
2. de broek helpt (in theorie) alleen maar in de zeldzame gevallen dat je valt....en dan doet het alleen maar wat als je zo gelukkig valt dat je over het asfalt glijdt,....zonder een vangrail, boom of auto te raken.
Ongelukken voorkomen zou mijns inziens prioriteit moeten hebben over schadebeperking bij ongelukken, en die agent kon zich daar trouwens wel redelijk in vinden.
maar het is heel simpel.......
1. het hesje werkt (iig in theorie) iedere seconde mee met het voorkomen van ongelukken.
2. de broek helpt (in theorie) alleen maar in de zeldzame gevallen dat je valt....en dan doet het alleen maar wat als je zo gelukkig valt dat je over het asfalt glijdt,....zonder een vangrail, boom of auto te raken.
Ongelukken voorkomen zou mijns inziens prioriteit moeten hebben over schadebeperking bij ongelukken, en die agent kon zich daar trouwens wel redelijk in vinden.
HAha geen probleem hoor. Ik sport wel heel veel maar stop altijd als ik geen zin meer heb. Door rennen of fietsen voor extra “junk” kilometers.. of juist daarvoor speciaal te gaan fietsen dat laat ik echt schieten.Ik had anders eigenlijk wel de indruk dat jij wat autistische neigingetjes had
Maar ff serieus......wellicht moet jij jezelf met dit soort dingen niet als referentie kader gebruiken
Voor die 400/500 km ritten moet je natuurlijk goed getraind zijn. Om terug te komen dat het onverstandig is. Ga ik er toch wel vanuit dat je dit fysiek aankan. Zoals randoneurs, profs en andere veel fietsers. Eigenlijk gebruikte ik die als referentiekader voor dit soort ritten.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6102
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
precies.
En over motorrijders (hoor er zelf ook bij), wordt gekscherend wel eens gezegd dat je 2 soorten hebt: Degene die al eens gevallen zijn, en degene die nog moeten vallen.
En van degene die gevallen zijn, heb je de groep die weer opstapt, en een groep die het er verder maar bij laat. Dat zal ongetwijfeld (deels) te maken hebben met hoeveel vel je nog over had na afloop.
Overigens @wasbeer.., het aantal verkeersdoden en de opkomst van de smartphone (appen), heeft geen direct verband. Opkomst smartphone toch voornamelijk de afgelopen 10 jaar toch?
SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid:
https://www.swov.nl/feiten-cijfers/fact ... -nederland
of gewoon CBS (die gaat terug tot 1998):
https://www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij/v ... wegverkeer
Tot 2003 zaten we nog boven de 1000 doden per jaar in het verkeer.., de laatste 10 jaar zit dat aantal tussen de 570 en 670.., terwijl we ondertussen met 1.5 miljoen mensen meer wonen in Nederland (en eigenlijk moet je het nog afzetten tegen aantal verplaatsingskilometers).
Wat wél opvalt is dat het aantal ernstig gewonden toe neemt. Dus je zou kunnen zeggen dat een deel van wie eerder ten gevolge van een ongeluk kwam te overlijden, het nu overleefd maar zwaar gewond is geraakt. Je zou wat dat betreft naar het aantal ongevallen moeten kijken.
En over motorrijders (hoor er zelf ook bij), wordt gekscherend wel eens gezegd dat je 2 soorten hebt: Degene die al eens gevallen zijn, en degene die nog moeten vallen.
En van degene die gevallen zijn, heb je de groep die weer opstapt, en een groep die het er verder maar bij laat. Dat zal ongetwijfeld (deels) te maken hebben met hoeveel vel je nog over had na afloop.
Overigens @wasbeer.., het aantal verkeersdoden en de opkomst van de smartphone (appen), heeft geen direct verband. Opkomst smartphone toch voornamelijk de afgelopen 10 jaar toch?
SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid:
https://www.swov.nl/feiten-cijfers/fact ... -nederland
of gewoon CBS (die gaat terug tot 1998):
https://www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij/v ... wegverkeer
Tot 2003 zaten we nog boven de 1000 doden per jaar in het verkeer.., de laatste 10 jaar zit dat aantal tussen de 570 en 670.., terwijl we ondertussen met 1.5 miljoen mensen meer wonen in Nederland (en eigenlijk moet je het nog afzetten tegen aantal verplaatsingskilometers).
Wat wél opvalt is dat het aantal ernstig gewonden toe neemt. Dus je zou kunnen zeggen dat een deel van wie eerder ten gevolge van een ongeluk kwam te overlijden, het nu overleefd maar zwaar gewond is geraakt. Je zou wat dat betreft naar het aantal ongevallen moeten kijken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik heb trouwens een keer een schuiver met de motor gemaakt, was toen 20.. (Nu bijna 30 jaar geleden) met 70 onderuit. Was ook met een spijkerbroek aan. Maar die hield zich overigens heel erg goed. Heb er geen littekens aan over gehouden.
- Marcopfiets
- Forum-lid
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40
E-bikes minder hard. Helemaal mee eens. Veiliger inhalen met tegenliggers en beter behapbaar voor ouderen. Helmplicht? Doe eerst de snorfietsers maar eens een helm op die gaan vrijwel allemaal harder dan 35. Als kind nog nooit op mijn kop gevallen met fietsen trouwens. Annemiek van Vleuten is niet iedereen. Er zijn weinig mannen die het haar nadoen om solo (neem ik aan) 400km op dat tempo te rijden.