Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 12 okt 2018 19:26

Wedstrijdsport moet je inderdaad gewoon op een afgesloten parkoers doen. Maar ik stel zelf een groepje toerfietser gelijk aan een groep wandelaars, of nordic walkers. Als we die groepen, onder het motto gelijk monniken, gelijke kappen, ook de toegang tot de openbare weg ontzeggen is het hek van de dam.

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 12 okt 2018 19:57

senior schreef: 11 okt 2018 22:15 Het was een aanleiding. Maar het begint steeds meer te irriteren: steeds maar wijzen naar anderen terwijl we zelf even goed fouten maken waar anderen zich dan weer aan kunnen ergeren. Ja, je komt mensen tegen die onbeschoft zijn. En nee, de meeste mensen doen dingen niet bewust, gericht tegen een ander. Iemand die zegt je niet gezien te hebben kan daar heel best gelijk in hebben.
Met dit stukje ben ik het 100 % eens :winkthumb:

Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen...

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 13 okt 2018 01:01

PassoEira schreef: 12 okt 2018 18:06
Zijn we niet in het stadium gekomen dat training in functie van sportbeoefening niet op de openbare weg thuis hoort? Tennisen en voetballen op straat was een kleine halve eeuw geleden nog gewoon maar het is heel duidelijk dat dat niet meer kan.
Duidelijk niet. Maar je dient je gewoon aan de verkeersregels te houden als je niet op een afgezet parcours fietst. Niet alles maar verbieden. Dan kun je net zo goed gemotoriseerd verkeer verbieden.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 okt 2018 08:10

Huh, kan tennis en voetbal heel duidelijk niet meer op straat??

Ik woon dan misschien in een groot dorp (Delft) in de randstad. Maar hier wordt nog gewoon gevoeltbald op straat hoor. En daarnaast op de trapveldjes en voetbalpleintjes. Niet anders dan 25 jaar geleden in een dorp in noord Drenthe.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 15 okt 2018 16:30

baron062 schreef: 12 okt 2018 19:26 Wedstrijdsport moet je inderdaad gewoon op een afgesloten parkoers doen. Maar ik stel zelf een groepje toerfietser gelijk aan een groep wandelaars, of nordic walkers. Als we die groepen, onder het motto gelijk monniken, gelijke kappen, ook de toegang tot de openbare weg ontzeggen is het hek van de dam.
Helemaal mee eens hoor , maar ik denk dat in de beleving van veel andere weggebruikers groepjes toerfietsers als sportende wielrenners worden gezien. Vooral omdat een leek qua uitdossing het verschil niet ziet. Daarom denk ik dat het nuttig is daar eens over na te denken.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 15 okt 2018 16:39

'Training' is wat dat betreft een mooie: Ik zag bij de lokale wielervereniging op de woensdagavonden allerlei gasten bij de 'speedtoer' rijden (met 40kmu over een zorgvuldig uitgekozen parcours, maar niet zonder gevaar voor anderen) die je nooit bij de clubwedstrijdjes zag. Een gedeelte van het 'probleem' van de echte koersende mannen op de openbare weg zit weer bij dat verenigingen die gasten gewoon niet naar de wielerparcoursen weet te halen (en bijbehorend het effect dat de 'trimmers' op het niveau van Amateurs B van jaren terug zijn en er dus een enorme drempel is voor beginners om bij de parcoursen aan te sluiten).

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 15 okt 2018 16:41

Beetje een domme stelling. Want voetballen en tennissen kan op een afgebakend speelveld. Voor fietsen heb je nu eenmaal ruimte nodig. Een afgesloten wielerbaan is een optie. Maar die zijn er maar beperkt (zeker in het Noorden) en ook niet altijd beschikbaar. En rondjes fietsen op een wielerbaan is ook nog eens dodelijk saai als het alleen maar training is. Mijn fietsritten zijn overwegend woon/werk ritten op de racefiets ik fiets altijd solo en dat zou dan ineens niet meer mogen?! Sorry maar fietsen in de openbare ruimte is een gegeven dat al sinds de uitvinding van de fiets een gewoonte is. Het type fiets is nooit de discussie geweest.

Het grote probleem is en blijft het fietsen in groepen. Een veiligheid issue voor de fietsers zelf (relatief veel valpartijen) en overlast voor anderen, deels door de grote van de groep en deels door het “opjaag” effect wat de groep geeft.

Gelukkig ruimen de groepen nu de herfst en winter aanbreekt zichzelf weer op. In deze periode zijn er ook geen dumpert filmpjes meer. En ook minder agressie.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 15 okt 2018 19:55

Gisteren onderweg:
Ik sta te wachten bij een kruising om over te steken. Er staan stoplichten, maar die zijn uit. Het is wel een kruising waar ik voorrang moet geven (haaientanden). Naast me (rechtsvan me staat een oudere dame op een e-bike) Zij steekt de weg al over als er nog verkeer van rechts nadert, ik blijf even stil staan. Ze wacht even op de middenberm. Als de auto van rechts is gepasseerd gaan we beide fietsen. Zij steekt de kruising kaarsrecht over, steekt daarna haar hand naar links uit en slaat haaks linksaf. Ik dacht dat ze rechtdoor zou gaan en was van plan om haar links te passeren. Bij haar naar linksaf slaan, kijkt ze niet achterom. Ik moet even remmen en mopper een beetje.

Haar reactie (en die vind ik typisch): "Maar, ik stak mijn hand toch uit!"

Dit soort gedrag zie ik niet voor het eerst. Mensen kijken niet, steken hun hand uit en gaan vervolgens die kant op. En het lijkt er op dat ze oprecht denken dat ze daarmee goed bezig zijn, want ze steken immers hun hand uit. En dan heb je direct voorrang of zo :?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 okt 2018 20:01

Dat is hetzelfde type dat op de snelweg het knipperlicht uitzet zonder te kijken en blijkbaar verwacht dat het verkeer links op magische wijze oplost ofzo. Ik krijg keer op keer een hartverzakking van die lui.

Wat betreft op de openbare weg trainen. Natuurlijk kan dat. Ook met hoge snelheid. Je moet alleen een beetje nadenken waar je dat doet. En met hoeveel...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 okt 2018 06:42

Zoiets heette bij ons thuis vroeger een 'toverarm'
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 okt 2018 08:43

Irritant inderdaad, met knippertje of een hand ook maar direct de koerswijziging inzetten en afdwingen.

En ik snap de situatie Rob, als alles erop lijkt dat ze rechtdoor gaat. En bij een kruispunt fietsen mensen elkaar constant voorbij bij het optrekken. Maar op de meet genomen is inhalen op een kruispunt altijd riskant. (idem bij zijwegen naar links).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 16 okt 2018 11:29

Onder fietsers één van de grootste misverstanden:
Richting aangeven betekent niet dat je ook meteen voorrang hebt.

Plaats reactie