Wielrenners in de Media (Geenstijl)
De onoplettendheid is af en toe gewoon stuitend. En dan vaak ook nog verontwaardigd reageren als mensen hun fietsbel gebruiken of er iets van zeggen.
Ik was zelf afgelopen woensdag niet mee, maar fietsmaat was ook de klos (geen letsel, of serieuze schade gelukkig).
Ik was zelf afgelopen woensdag niet mee, maar fietsmaat was ook de klos (geen letsel, of serieuze schade gelukkig).
doet me een beetje hier aan denken:
http://robgemen.blogspot.com/2016/12/ne ... volvo.html
Een stukje blog van een jaar of wat geleden. Net als ik de kruisng wil oversteken, trekt de eerder gestopte auto alsnog op om een aanval te doen op mijn ledematen
http://robgemen.blogspot.com/2016/12/ne ... volvo.html
Een stukje blog van een jaar of wat geleden. Net als ik de kruisng wil oversteken, trekt de eerder gestopte auto alsnog op om een aanval te doen op mijn ledematen
Live fast; die young. mijn blog
Mij van het weekend bijna ook gebeurt. Groesbeek. Tja. Komend vanaf de zeven heuvelenweg heb je dan de rotonde, voorrang voor fietsers. Met de voorste wagen kreeg ik geen oogcontact (oudere scenic) en die reed dus gewoon door. Dat dacht ik al aan de snelheid te zien en het niet naar opzij kijken dus ik had de vaart eruit gehaald. Komt er daarna een gloednieuwe X5 met zo’n type erin, zit me aan te kijken en rijd met opzet vol door. Dumpert en de media en dat soort bullshit hebben we wel voor dit soort moordpogingen te danken.
Dat is ook mijn horror scenario, zo ben ik ook een keer op een auto geknald. Je kunt ook niet iedere keer gaan afremmen als een kruisende auto al stil staat; dus je kunt er eigenlijk niets aan doen.rob74 schreef: ↑18 mei 2020 10:31 doet me een beetje hier aan denken:
http://robgemen.blogspot.com/2016/12/ne ... volvo.html
Een stukje blog van een jaar of wat geleden. Net als ik de kruisng wil oversteken, trekt de eerder gestopte auto alsnog op om een aanval te doen op mijn ledematen
Anyway, in mijn geval begon die muts weer te rijden nadat ik op de zijkant van haar auto was geklapt. En ik lag daar half naast/onder die auto, dus ik moest nog een been intrekken, anders was ze daar nog overheen gereden ook.
En toch heeft het soms helaas helemaal niets met uitkijken te maken, maar verdienen de wegenbouwers (althans de ontwerpers) en/of auto-ontwerpers ook een draai om de oren.rob74 schreef: ↑18 mei 2020 10:31 doet me een beetje hier aan denken:
http://robgemen.blogspot.com/2016/12/ne ... volvo.html
Een stukje blog van een jaar of wat geleden. Net als ik de kruisng wil oversteken, trekt de eerder gestopte auto alsnog op om een aanval te doen op mijn ledematen
Hier in de wijk hebben we ook een druk fietspad en dat staat net niet helemaal haaks op de kruisende weg, waardoor het op een hele rare manier onoverzichtelijk wordt. Fietsers hebben voorrang en het fietspad vormt zelfs een drempel, het zicht is op zich ook prima.
Maar ik weet dat het een rottig punt is, ik stop daar altijd en ik kijk extra bewust als ik met de auto ben..........en toch ga je daar met een zekere regelmaat de fout in. Dat je denkt dat je kan maar toch weer op de rem moet trappen. Eén keer steek ik dus met de auto het fietspad over en staat een jochie van een jaar of 9 a 10 heftig geschrokken mij door de zijruit aan te staren (hij had gelukkig kunnen remmen) . En tot de dag van vandaag snap ik niet waarom ik dat jongetje niet gezien heb. Door de ietwat rare hoek van de weg wegevallen achter het raamportaal?. Heb ik door de drempel die de neus optilt over hem heen gekeken? Of was het gewoon weer de rare hoek van weg?
- devriesman
- Forum-lid
- Berichten: 504
- Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
- Locatie: Apeldoorn
Ja, in de dode hoek van een raamstijl. In mijn Kia heb ik daar van dag 1 af last van. Zou toch na aflevering binnen 200 meter al een botsing hebben. Bij het aanrijden van een rotonde is af en toe een auto of motor de hele tijd in de dode hoek van de A-stijl.
In mijn laatste twee auto’s heb ik hetzelfde probleem. Blijft uitkijken. Zelf probeer ik op de fiets zoveel mogelijk te anticiperen op het weggedrag van anderen. Beter één keer teveel geremd, dan één keer te weinig. En dan nog ben ik al een keer volle bak op een auto geklapt, omdat de automobiliste al bellend door rood reed. Gelukkig liep dit toen af met niet veel meer dan materiële schade.
Real men wear blûk!!! Marcel
Waar ik me over verbaas is de willekeur van voorrang situaties, het ene rotonde heeft de fiets voorrang de volgende rotonde de auto.
Het zal voor iedereen overzichtelijker zijn als in de bebouwdekom de fietser altijd voorrang heeft. Lijkt me ook een stuk veiliger.
Het zal voor iedereen overzichtelijker zijn als in de bebouwdekom de fietser altijd voorrang heeft. Lijkt me ook een stuk veiliger.
- devriesman
- Forum-lid
- Berichten: 504
- Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
- Locatie: Apeldoorn
In principe binnen de kom fietser voorrang toch? Buiten de kom het snelverkeer.
Was dat maar waar, het is elke keer zoeken waar de haaientanden staan.devriesman schreef: ↑18 mei 2020 23:03 In principe binnen de kom fietser voorrang toch? Buiten de kom het snelverkeer.
Komt door de airbags in de A-stijlen.
Daar kan bij mijn woon-werk bak bijkans een complete bestelbus achter wegvallen...
Het oude ding dat we voor de hobby nog aanhouden heeft van die mooie dunne A-stijltjes, daarbij heb je dat probleem niet
In principe heeft rechts voorrang op een gelijkwaardige kruising. Bij een eventuele aanrijding heeft de fietser wel een sterkere rechtspositie omdat het de kwetsbaardere verkeersdeelnemer is. Maar dan is het leed al geschied. Als fietser rij ik defensief. Ik neem dus niet zomaar voorrang ook als ik er wel recht op zou hebben. Kijk altijd eerst wat de andere verkeersdeelnemer doet.devriesman schreef: ↑18 mei 2020 23:03 In principe binnen de kom fietser voorrang toch? Buiten de kom het snelverkeer.