Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 24 jun 2019 10:13

Het is warm in de auto?
Vrouw en kind jengelend en de vlam slaat zo maar in de (herse)pan....
...als er al sprake is van hersens!
...

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 24 jun 2019 10:32

Ik was afgelopen zaterdag aan het hardlopen op een wandel/fietspad van ongeveer 6 meter breed. Ik kwam een kennis tegen , en samen liepen we naast elkaar aan de linkerkant van het pad . Komt er een stelletje op de fiets ons tegemoet, ook naast elkaar rijdend.Tijdens het passeren hoorde ik de vrouw zeggen : "en gewoon naast elkaar blijven lopen he " Ondanks dat het pad breed genoeg was !! Het is ook moeilijk om het iedereen naar de zin te maken met dit mooie weer . Ben ik een keer niet op de fiets , krijg je dat weer. Locatie Den Bosch , pad door natuurgebied de Bossche Broek.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 24 jun 2019 11:29

Ik woon in dat zelfde mooie westerkwartier. Ik vind het de laatste paar jaar wel erger worden dit soort gedrag.
Waar ik me enorm enorm aan irriteer....dat in heel veel media de wielrenner een groot probleem is, maar dat 50 rijden waar je 30 mag stoer is.

Jammere is dat ik me vroeger veel minder irriteerde aan andere om me heen, echter vind ik de media met name de social media zo oordelend over een bepaalde groep (in dit geval wielrenners) zonder in de spiegel te kijken wat jezelf ook allemaal weleens per ongeluk fout doet.

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 24 jun 2019 11:48

Afgelopen weekend in de Ardennen, en wat een verademing is dat. Geen toeterende auto's terwijl je af en toe toch echt wel wat verkeer ophoudt. Blijven gelukkig ook gewoon achter je rijden, totdat er voldoende zicht en ruimte is om te passeren via de andere weghelft.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 24 jun 2019 12:07

Welke andere groep weggebruikers:

Rijdt als groep over de gehele breedte van de weg?
Rijdt als groep zowel op het fietspad links als rechts van de weg?
Steekt als groep een kruispunt schuin over om toch vooral niet twee keer op groen licht te hoeven wachten?
Neemt als groep voorrang op een rotonde waar ze die expliciet niet hebben?

Heb ik allemaal gisteren mogen bewonderen op een ritje van 50 km (steeds verschillende groepjes racefietsers.)

Bij het laatste voorval wil ik wel nog aangeven dat dit de enige rotonde is op een stuk van 15 km is waar auto's voorrang hebben terwijl op alle andere rotondes de fietsers voorrang hebben. Desalniettemin, de oudere man die met caravan aan de auto een noodstop moest maken, zal de schrik van zijn leven hebben gehad. Mooiste was nog dat hij een sarcastisch applausje kreeg.

Hierna heb ik het voor gezien gehouden en ben rechtstreeks naar huis gereden.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 24 jun 2019 12:29

Ach ja, ik heb dit weekend een veelvoud van de andere kant gezien. Wij fietsen met een groepje van tussen de 5 en 10 man en hebben tijdens onze afgelopen zaterdagrit toch heel veel near misses gehad.
- Auto's die je inhalen terwijl je op het fietspad rijdt en dan gewoon zonder richting aan te geven rechts afslaan waardoor iedereen vol in de remmen moet.
- Auto's die je inhalen en opzettelijk snijden.
- Een auto die voor je naar rechts gaat en afremt tot stapvoets (ogenschijnlijk rechts gaan parkeren) en dan toch plotseling als je ernaast zit naar links een oprit opdraait zonder richting aanwijzer.
- Groepjes fietsers op de stadsfiets die plots de weg oversteken naar een terras zonder achterom te kijken en hand uit te steken terwijl je er al bijna naast zit Vervolgens roep iemand hard "PAS OP" en krijg je een scheldpartij over je heen. Gelukkig hoorde ik nog 1 persoon in deze groep zeggen: "Ja maar ze hebben wel gelijk"
- Op rotondes ook veel vreemde kapriolen van auto's gezien.
Afbeelding

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 24 jun 2019 13:11

Je mist mijn punt....

Natuurlijk zijn er ook automobilisten en andere weggebruikers die fouten maken maar vrijwel niet in groepsverband. Er zijn geen automobilisten die in groepsverband lak hebben aan alle regels. Daarvoor moet je toch echt bij de (race) fietsers zijn.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

rudi assauer
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 30 apr 2014 19:52

rudi assauer 24 jun 2019 13:45

ericpeters schreef: 24 jun 2019 12:29 Ach ja, ik heb dit weekend een veelvoud van de andere kant gezien. Wij fietsen met een groepje van tussen de 5 en 10 man en hebben tijdens onze afgelopen zaterdagrit toch heel veel near misses gehad.
- Auto's die je inhalen terwijl je op het fietspad rijdt en dan gewoon zonder richting aan te geven rechts afslaan waardoor iedereen vol in de remmen moet.
- Auto's die je inhalen en opzettelijk snijden.
- Een auto die voor je naar rechts gaat en afremt tot stapvoets (ogenschijnlijk rechts gaan parkeren) en dan toch plotseling als je ernaast zit naar links een oprit opdraait zonder richting aanwijzer.
- Groepjes fietsers op de stadsfiets die plots de weg oversteken naar een terras zonder achterom te kijken en hand uit te steken terwijl je er al bijna naast zit Vervolgens roep iemand hard "PAS OP" en krijg je een scheldpartij over je heen. Gelukkig hoorde ik nog 1 persoon in deze groep zeggen: "Ja maar ze hebben wel gelijk"
- Op rotondes ook veel vreemde kapriolen van auto's gezien.
Bij al die voorvallen die je noemt zijn jullie natuurlijk wel keurig 1 op 1 achter elkaar gaan rijden? Om vooral als groep geen hinder te veroorzaken.
Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite

Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 jun 2019 13:49

Arno357 schreef: 24 jun 2019 10:32 Ik was afgelopen zaterdag aan het hardlopen op een wandel/fietspad van ongeveer 6 meter breed. Ik kwam een kennis tegen , en samen liepen we naast elkaar aan de linkerkant van het pad . Komt er een stelletje op de fiets ons tegemoet, ook naast elkaar rijdend.Tijdens het passeren hoorde ik de vrouw zeggen : "en gewoon naast elkaar blijven lopen he " Ondanks dat het pad breed genoeg was !! Het is ook moeilijk om het iedereen naar de zin te maken met dit mooie weer . Ben ik een keer niet op de fiets , krijg je dat weer. Locatie Den Bosch , pad door natuurgebied de Bossche Broek.
Tja, geven en nemen. Ik kan natuurlijk helemaal niet voor deze specifieke situatie spreken, zeker met zoveel breedte over. Maar ergens snap ik de reactie ook wel.

Maar als hardloper en fietser, kom ik ook nog wel eens in de discussie "waar moet je lopen?".
"Links, want dan kan je het verkeer aan zien komen, dat is veel veiliger!".

Akkoord, maar als er dan verkeer tegemoet komt, moet je zeker weten dat ze om je heen kunnen en geen tegenliggers treffen. Ofwel, een stapje in de berm zetten, want daarom loop je links zodat je kunt uitwijken als het nodig is.
Ik heb t met enige regelmaat fietsen met een fietskar, en hardloper die mij links-lopend, dus tegemoet komt. Met een tegenligger, kan ik niet eromheen, dus moet ik stoppen.., stilstaan.., en die hardloper dus ook. Kijk, dan snap ik dus niet waarom die hardloper links loopt "voor eigen veiligheid" want kennelijk als het erop aankomt, gaat die niet de berm in, maar stil staan en de ander ook tot stoppen dwingend.

Moet je dan altijd rechts lopen? mwoa, ook niet per se, maar t verschilt per situatie. Kan je uitwijken de berm in (als hardloper). Hoe breed is het pad? (6m is wel extreem breed voor een fietspad overiges. ter vergelijking, een normale weg binnen de bebouwde kom meet 3 a 3,5m per rijstrook.., of 3-5m voor erftoegangswegen).
Hoe druk is het, cq tijdstip van de dag ed.
Over het algemeen loop ik zelf rechts op fietspaden/smalle wegen, en links op bredere (landwegen) zonder fietspad.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 24 jun 2019 14:05

mackersv2.0 schreef: 24 jun 2019 13:11 Je mist mijn punt....

Natuurlijk zijn er ook automobilisten en andere weggebruikers die fouten maken maar vrijwel niet in groepsverband. Er zijn geen automobilisten die in groepsverband lak hebben aan alle regels. Daarvoor moet je toch echt bij de (race) fietsers zijn.
Je begint hier een niet te winnen discussie. Dit is immers het "ik moet mijn frustraties kwijt" topic, sorry, dat ik het zo hard stel. Iedereen maakt fouten en waar hier gekankerd wordt op niet-fietsers en de fora waar die mensen hún frustratie spuien, doen we hier hetzelfde met ónze frustraties. We zijn dus eigenlijk niet beter dan de gemiddelde reaguurder op, ik noem maar wat: dumpert.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 24 jun 2019 14:24

Volgens mij zijn de meeste van bovenstaande voorvallen te voorkomen door gewoon je snelheid aan te passen aan de omgeving/omstandigheden/mede weggebruikers. Ik zie ook regelmatig groepjes renners met >30km/h door dorpjes rijden en schreeuwen, doe eens normaal man. Als je hard wilt rijden ga dan lekker koersen rijden.
Je hoeft echt niet als een bejaarde rond te rijden maar geef gas daar waar het kan dit kan zo maar een hele zooi ellende en frustratie schelen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 24 jun 2019 14:33

senior schreef: 24 jun 2019 14:05
mackersv2.0 schreef: 24 jun 2019 13:11 Je mist mijn punt....

Natuurlijk zijn er ook automobilisten en andere weggebruikers die fouten maken maar vrijwel niet in groepsverband. Er zijn geen automobilisten die in groepsverband lak hebben aan alle regels. Daarvoor moet je toch echt bij de (race) fietsers zijn.
Je begint hier een niet te winnen discussie. Dit is immers het "ik moet mijn frustraties kwijt" topic, sorry, dat ik het zo hard stel. Iedereen maakt fouten en waar hier gekankerd wordt op niet-fietsers en de fora waar die mensen hún frustratie spuien, doen we hier hetzelfde met ónze frustraties. We zijn dus eigenlijk niet beter dan de gemiddelde reaguurder op, ik noem maar wat: dumpert.
Opmerkelijk is dan weer dat met name @Senior in zijn commentaren voornamelijk niet bij die "wij" blijkt te horen. En om "ons" nou op een hoop te gooien met "de gemiddelde reaguurders van dumpert" gaat mij dan weer iets te ver. Alsof er hier ook maar één fietser, wielrenner met z'n fiets een ander "dood zou willen rijden."

Wat vooral niet pluis is, is dat er in de reacties nogal vaak wordt gegeneraliseerd. Uiteraard weten we allemaal dat niet alle automobilisten hun frustraties botvieren op kwetsbare fietsers. Anderzijds weten wij ook van onszelf dat we niet allemaal roekeloos in op hol geslagen groepen het leven van andere weggebruikers zuur maken.

Wel pleit ik voor een wat meer tolerante houding in beide kampen: ja soms houdt een fietser (wel of niet in een groep) zich niet geheel aan de regels (al dan niet bewust), waarbij ik vooral wil zeggen: geef en gun elkaar de ruimte.

Plaats reactie