Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 11 jun 2019 15:05

Er staat niets meer in de huidige wet over het naast elkaar fietsen. Op hetzelfde wegvak mag je met zoveel naast elkaar rijden als je wilt. Als je buiten je wegvak komt ben je aan het inhalen en gelden de wetsartikelen voor inhalen, Voor naast elkaar rijden op eenzelfde wegvak is volgens mij niets meer van toepassing. Vandaar ook het filteren van motoren in de file (is geen gedogen meer, maar gewoon toegestaan) ook daar meer dan een voertuig op een wegvak gewoon toegestaan. Van het hinderen van anderen is al jaren geen sprake mee in de wet, overigens.
Ach, ik zeg ook maar wat

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 11 jun 2019 16:11

ophetkantje schreef: 11 jun 2019 15:05 Er staat niets meer in de huidige wet over het naast elkaar fietsen.
Ehm, toch wel:
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
Hoofdstuk 2, paraaf 1, artikel 3.2:
Fietsers mogen met zijn tweeën naast elkaar rijden. Dit geldt niet voor snorfietsers.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/ ... oofdstukII


ophetkantje schreef: Van het hinderen van anderen is al jaren geen sprake mee in de wet, overigens.
Niet specifiek bij het naast elkaar fietsen. Maar er is nog altijd het bekende artikel 5.
Wegenverkeerswet 1994
Hoofdstuk 2, paraaf 1, artikel 5:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/ ... oofdstukII

Maar ook daarin blijft hinderen vaag. Als achteropkomend verkeer niet kan inhalen, is dat hinderen? Immers, het verkeer kan zich gewoon voortbewegen. Wellicht niet op de snelheid dat men zou willen... Zal dus snel afhangen van de mening van oom agent.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 11 jun 2019 21:18

Het zijn dus niet alleen de wannabee profjes die zich niet weten te gedragen, maar ook de bijna profjes.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/247462/w ... heel-stout

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 11 jun 2019 21:58

Volgens mij praat ophetkantje precies in de richting die zijn avatar doet vermoeden. Zoals al aangegeven is de verkeerswetgeving hier heel duidelijk over.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 12 jun 2019 08:35

alliance_0 schreef: 11 jun 2019 21:58 Volgens mij praat ophetkantje precies in de richting die zijn avatar doet vermoeden. Zoals al aangegeven is de verkeerswetgeving hier heel duidelijk over.
Nee hoor, heb geen moment het naast elkaar rijden op de open weg willen verdedigen en praat ook niet die kant op. Heb alleen eens wat wetsartikelen gezien, maar blijkbaar niet goed genoeg gekeken, Beetje vreemd die conclusie van jou, heb nog nooit in een reactie dit soort gedrag verdedigd of goedgekeurd. Wordt een beetje gemeengoed op dit forum om mensen aan te vallen zonder enige grond of reden, Lijkt wel op de reacties op de door vele zo verafschuwde forums. Waarom zou je op de persoon reageren, reageer op de inhoud dan krijg je een stuk zinvollere en leukere discussies.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 jun 2019 08:40

Infinito GB schreef: 11 jun 2019 21:18 Het zijn dus niet alleen de wannabee profjes die zich niet weten te gedragen, maar ook de bijna profjes.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/247462/w ... heel-stout
Zolang de wedstrijdleiding doet alsof ze niets gezien hebben (daar waar toevallig niemand aangereden wordt) zal dit blijven gebeuren. Heel triest. Gelijk de wedstrijd uit halen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 jun 2019 10:08

maximaal twee naast elkaar.
Daar was laatst nog een item over op het journaal. Een motoragent die achter een groepje wielrenners op de Bemelerberg rijdt en ze bij de camping staande houdt. "jullie reden met drie of meer naast elkaar, terwijl twee het maximum is. Je hindert het achteropkomende verkeer etc etc"

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4531
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 12 jun 2019 10:14

Ligt nu aan mij dat dat ik vind dat (bijna) iedereen meten een oordeel heeft zonder alle feiten / verhaal van beide kanten te weten.....

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 12 jun 2019 10:14

Dat is nu net het punt dat ik probeer aan te kaarten. Mag je nu ten alle tijden met zijn tweeën naast elkaar rijden, ongeacht wat, of mag het alleen als je het overige verkeer er niet mee hinder?
En wat verstaan we dan wel of niet onder hinderen?

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 12 jun 2019 10:17

Misschien forum omgangsvormen in een eigen topic te bespreken.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 12 jun 2019 10:28

Het is zo dat juist ................fietsers alleen naast elkaar mogen rijden Mits ze het achteroprijdende of tegenmoetkomende verkeer niet hinderen.

Deze verkeersregel is al heel lang zo en waarschijnlijk altijd zogeweest.

Als je even nadenkt, begrijp je ook dat het een hele legitieme regel is , zeker als je bedenkt dat ze vroeger geen fietspaden hadden en de wegen veel smaller waren en al het verkeer op 1 weg samen ging.

Dat 2 aan 2 fietsen is een regel die opgaat zolang je dus niet hinderd.

Hinderen is :
1 dat anderen niet kunnen passeren(meest van achteren en soms van voren) met bv een vracht/personen wagen of ander vervoermiddel.
2 langdurig en en onnodig ophouden, van achter opkomend verkeer en in sommige gevallen ook van tegenmoet komend verkeer.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 12 jun 2019 11:06

codex schreef: 12 jun 2019 10:28 Hinderen is :
1 dat anderen niet kunnen passeren(meest van achteren en soms van voren) met bv een vracht/personen wagen of ander vervoermiddel.
2 langdurig en en onnodig ophouden, van achter opkomend verkeer en in sommige gevallen ook van tegenmoet komend verkeer.
Hier kan ik het volkomen mee eens zijn. Het probleem is alleen dat onze mening er niet toe doet, maar dat het gaat om hoe de regels zijn opgeschreven in de wet. En wat jij hier omschrijft, heb ik nergens terug kunnen vinden, dus ik vraag mij af waar je die informatie vandaan hebt?

Ik vrees namelijk dat je het ook anders kunt zien. Achterop komend verkeer wordt namelijk niet gehinderd door naast elkaar fietsen. Natuurlijk zal het achterop komend verkeer zich niet met de maximum snelheid kunnen verplaatsen, maar er is gewoon doorstroming en daarmee is het verkeer ook niet gehinderd?

Plaats reactie