Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 17 apr 2021 09:38

https://www.ad.nl/utrecht/daar-komen-de ... ~ad18beea/

Ff openen in incognito browser.

9 van de 10 zonder bel, lekker aan het stigmatiseren wethouder!!
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 17 apr 2021 09:50

Een kom met 47km/h dat lukt hier in de regio nog maar zelden. Tegelijkertijd is de maximum snelheid 30km/h.
En legt denk ik wel bloot wat er misgaat.
Een te groot deel van de wielrenners denkt enkel aan zichzelf tijdens het wielrennen.

Hoewel het artikel behoorlijk stigmatiserend is herken ik wel heel veel van wat er hier wordt geschetst.
Anderzijds wonen deze mensen kennelijk op een toeristische hotspot met alle nadelen van dien. Dat kun je de wielrenners niet kwalijk nemen. Dit is vergelijkbaar met het dichtslibben van de kustwegen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 apr 2021 10:15

In Zuid-Limburg zitten ze met het zelfde probleem: veel en veel te veel wielrenners op de bekende klimmetjes. Het wordt gewoon op sommige plekken te druk. Als 2% van veel te veel overlast veroorzaakt, dan is het beeld gevormd en het kwaad geschied.

Dit vind ik dan wel weer een mooie zin in het artikel:
"Zelf merkt hij het ook bij het in de auto achteruit rijden vanaf het erf. ,,Je kijkt twee keer naar links en rechts, maar in de tussentijd schieten wielrenners de bocht uit. Ze hebben dan geen begrip voor mij, maar ik kan ze echt niet zien aankomen met zo’n hoge snelheid.’

Verbeter de wereld en begin bij uzelf. "heeft u wel eens aan achteruit insteken en dan vooruit wegrijden gedacht als andersom zoveel problemen met kijken oplevert?"

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 17 apr 2021 11:21

mhr-zip schreef: 17 apr 2021 09:38 https://www.ad.nl/utrecht/daar-komen-de ... ~ad18beea/

Ff openen in incognito browser.

9 van de 10 zonder bel, lekker aan het stigmatiseren wethouder!!
Stigmatiseren of niet, komt niet zomaar uit de lucht vallen. Ik kan me het gevoel van veel locals wel voorstellen. 9 vd 10 zonder bel, ok 8 vd 10 dan.........
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

i-mac

i-mac 17 apr 2021 11:31

fredmtb-sport schreef: 17 apr 2021 11:21
mhr-zip schreef: 17 apr 2021 09:38 https://www.ad.nl/utrecht/daar-komen-de ... ~ad18beea/

Ff openen in incognito browser.

9 van de 10 zonder bel, lekker aan het stigmatiseren wethouder!!
Stigmatiseren of niet, komt niet zomaar uit de lucht vallen. Ik kan me het gevoel van veel locals wel voorstellen. 9 vd 10 zonder bel, ok 8 vd 10 dan.........
bepaalde zaken zijn nu eenmaal het gevolg van de corona crisis. Vele mensen hebben hun eigen land opnieuw ontdekt, én vooral, zijn ook aan het sporten geslagen. We leven nu eenmaal met veel op elkaar. En waar er veel volk op de been is, is er iemand die daar mogelijk nadeel van ondervind. En klagen is voor veel mensen ook een soort van uitlaatklep geworden. En laat ons niet vergeten, de sociale media versterken die gevoelens alleen maar. Waar je in het verleden in je dichte buurt dezelfde klachten hoorde, worden ze nu verspreid in de media.


Waar rook is, is vuur, dat is een feit. En dat er cowboys op pad zijn, dan heb je met elke vorm van beweging. Maar veralgemenen is nergens voor nodig. Als het moet, zorg je voor ordehandhaving, hoe moeilijk dat ook is. Maar staan roepen in de krant is net iets te gemakkelijk ...

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 17 apr 2021 11:33

mhr-zip schreef: 17 apr 2021 09:38 https://www.ad.nl/utrecht/daar-komen-de ... ~ad18beea/

Ff openen in incognito browser.

9 van de 10 zonder bel, lekker aan het stigmatiseren wethouder!!
Als ik het artikel zo lees vind ik dat stigmatiseren nog wel meevallen. Eigenlijk vind ik het artikel vrij genuanceerd. Het laat wel een probleem zien. Die wethouder geeft in hetzelfde artikel, één regel lager al aan dat het wat ver gezocht is maar dat hij het als een van de weinige mogelijkheden ziet om wat aan de overlast, die er gewoon is, te doen. En hoe lullig ook: zelfs een fiets met een krom stuur moet wettelijk gezien een bel hebben, ongeacht wat de tegenstanders van die bel daar ook van vinden.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 apr 2021 11:42

Hoe groot is de kans dat die toptijden op Strava op een zonnige zondag zijn gereden i.p.v. een grauwe dag met stevige (rug)wind?

Maar ik blijf erbij dat fietsen in groepen eigenlijk niet kan in het huidige verkeer.
Campagnolo Ultra Dork

i-mac

i-mac 17 apr 2021 12:14

Ernie C. schreef: 17 apr 2021 11:42 Hoe groot is de kans dat die toptijden op Strava op een zonnige zondag zijn gereden i.p.v. een grauwe dag met stevige (rug)wind?

Maar ik blijf erbij dat fietsen in groepen eigenlijk niet kan in het huidige verkeer.
Tenzij er, zoals dat in België het geval is, er een duidelijke wetgeving is. Maar, vele automobilisten kennen deze wet niet (of willen ze niet kennen). En veel groepen van minder dan 15 man, vegen hun voeten aan die wet.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3086
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 17 apr 2021 12:49

Met wetgeving zorg je alleen voor legaliteit. Lijkt mij niet dat de overlast daardoor minder wordt
.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 apr 2021 13:15

Vreemde redenatie. Wetgeving zorgt juist voor regulering met, in dit geval het doel de veiligheid te vergroten en overlast te verminderen....
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 apr 2021 13:22

Volgens mij is het eerder wetgeving om de Belgische wielercultuur te beschermen, ten koste van de verkeersveiligheid.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3086
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 17 apr 2021 13:25

@enzzo: Nee, ja, misschien niet goed uitgedrukt. Ik denk alleen dat er een flinke beperking nodig is om de veiligheid te vergroten en overlast te beperken. In mijn ogen kan er dan helemaal geen sprake zijn van groepen van 15 man.

Plaats reactie