Wielrenners in de Media (Geenstijl)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Gisteren zag ik in het nieuws voorbijkomen dat de kleuren van de mtb routes klaar zijn om aangepast te worden. Dit dus om de technische moeilijkheidsgraad aan te geven van de segmenten.
Allemaal op papier leuk, maar in de praktijk gaat dit niet veel ongevallen schelen, iets waar het juist voor bedoeld is.
Allemaal op papier leuk, maar in de praktijk gaat dit niet veel ongevallen schelen, iets waar het juist voor bedoeld is.
Als het claims gaat schelen en daardoor gaat leiden tot wat meer uitdaging in de routes ben ik ook blij
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
En hoe objectief zijn die kleurcoderingen?
In de sneeuw is het al jaren duidelijk...groen, blauw, rood, zwart. Maar wat ze in Oostenrijk zwart noemen is soms amper rood in Frankrijk. En zelfs binnen een zelfde gebied heb je zwarte pistes waar mijn jongste dochter van 7 met twee vingers in de neus afkomt om vervolgens op een rode of blauwe te komen die veel moeilijker (en soms zelfs ronduit gevaarlijk) is.
En dan heb je het nog niet eens over de veranderende condities door het weer.
In de sneeuw is het al jaren duidelijk...groen, blauw, rood, zwart. Maar wat ze in Oostenrijk zwart noemen is soms amper rood in Frankrijk. En zelfs binnen een zelfde gebied heb je zwarte pistes waar mijn jongste dochter van 7 met twee vingers in de neus afkomt om vervolgens op een rode of blauwe te komen die veel moeilijker (en soms zelfs ronduit gevaarlijk) is.
En dan heb je het nog niet eens over de veranderende condities door het weer.
Met die kleurcodering ben je zo klaar. Heeeel incidenteel zijn er wat routes (voor een deel) blauw, voor de rest gewoon groen. Of lichtgroen. Dat mensen zich op routes die geschikt zijn voor CXfietsen uit de bocht/tegen een boom/over de kop weten te fietsen, zegt niet zozeer veel over de moeilijkheid van de route, maar eerder over de zichzelf overschattende Nederlandse mtber.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6058
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Het gaat vast om dit stuk:
https://nos.nl/video/2385915-kleurcodes ... der-risico
En dan lijkt het me meer een indicatie voor de plekken waar iets meer geknutseld is dan een stukje bospad. En dan kan ik me iets van kleurcodes prima voorstellen.. Een drop van een boomwortel is wat anders dan een drop van een halve meter.
Maar in general weet ik niet of die kleurcodes gaan aansluiten. Of juist voor verwarring zorgen, omdat je ook hele routes aangegeven hebt in een kleur (blauw, rood, paars oid), simpelweg om verschillende routes uit elkaar niet te houden en niet op moeilijkheid.
Dus dan heb je op de ene plek in Nederland dat een route, of een track of serie hindernissen met een bepaalde kleur een moeilijkheidsgraad aan geeft. En een week later fiets je ergens anders waar diezelfde kleuren helemaal niets betekenen.
https://nos.nl/video/2385915-kleurcodes ... der-risico
En dan lijkt het me meer een indicatie voor de plekken waar iets meer geknutseld is dan een stukje bospad. En dan kan ik me iets van kleurcodes prima voorstellen.. Een drop van een boomwortel is wat anders dan een drop van een halve meter.
Maar in general weet ik niet of die kleurcodes gaan aansluiten. Of juist voor verwarring zorgen, omdat je ook hele routes aangegeven hebt in een kleur (blauw, rood, paars oid), simpelweg om verschillende routes uit elkaar niet te houden en niet op moeilijkheid.
Dus dan heb je op de ene plek in Nederland dat een route, of een track of serie hindernissen met een bepaalde kleur een moeilijkheidsgraad aan geeft. En een week later fiets je ergens anders waar diezelfde kleuren helemaal niets betekenen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Wat ik een klein beetje begrijp van hetgeen ik heb gelezen hierover, dan gaat het niet om de klassering van de gehele route, maar om passages. Ook op de route van schoorl heb je bijvoorbeeld op diverse punten de keuze uit een moeilijke of makkelijke passage. Dan zal dus aan de hand van (niet definieerbare) natte vinger gevoel de passages een kleurcodering krijgen.
Maar goed de zichzelf overschattende mtber zal dan juist de moeilijke passage nemen verwacht ik, je kunt natuurlijk niet uitleggen dat je als mtber het halfords paadje neemt.
Maar goed de zichzelf overschattende mtber zal dan juist de moeilijke passage nemen verwacht ik, je kunt natuurlijk niet uitleggen dat je als mtber het halfords paadje neemt.
Wat een eikel: https://www.1limburg.nl/wielrenner-mish ... t=topstory
-
- Forum-lid
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50
Als het zo doorgaat met de berichtgeving in de media over wielrenners zijn we straks vogelvrij door een enkele aso op een racefiets en kunnen we voor onze eigen veiligheid alleen nog op de fietstrainer.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Wat mij de laatste tijd opvalt, is dat er in de media niet meer gediscrimineerd mag worden op ras, afkomst of gender. Maar blijkbaar mag de wielrenner nog wel vernoemd worden.
Met inderdaad straks tot gevolg dat er echte ongelukken gaan komen. Tot op heden is dat (bij mij) alleen nog verbaal, maar het zou mij niets verbazen als er binnenkort iemand onderuit gehaald gaat worden. En dat zal dan beslist een wielrenner in zijn eentje zijn, want zo laf zijn ze dan ook wel.
Met inderdaad straks tot gevolg dat er echte ongelukken gaan komen. Tot op heden is dat (bij mij) alleen nog verbaal, maar het zou mij niets verbazen als er binnenkort iemand onderuit gehaald gaat worden. En dat zal dan beslist een wielrenner in zijn eentje zijn, want zo laf zijn ze dan ook wel.