Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 21 jun 2021 13:46

Gisteren zag ik in het nieuws voorbijkomen dat de kleuren van de mtb routes klaar zijn om aangepast te worden. Dit dus om de technische moeilijkheidsgraad aan te geven van de segmenten.
Allemaal op papier leuk, maar in de praktijk gaat dit niet veel ongevallen schelen, iets waar het juist voor bedoeld is.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 jun 2021 13:56

Als het claims gaat schelen en daardoor gaat leiden tot wat meer uitdaging in de routes ben ik ook blij :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 21 jun 2021 14:34

Grappig idee maar het is niet alsof je bij bijvoorbeeld Schoorl kan kiezen voor 3 verschillende routes.
Oftwel je moet het maar doen met kleurtje wat op de borden komt te staan.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 21 jun 2021 15:36

En hoe objectief zijn die kleurcoderingen?

In de sneeuw is het al jaren duidelijk...groen, blauw, rood, zwart. Maar wat ze in Oostenrijk zwart noemen is soms amper rood in Frankrijk. En zelfs binnen een zelfde gebied heb je zwarte pistes waar mijn jongste dochter van 7 met twee vingers in de neus afkomt om vervolgens op een rode of blauwe te komen die veel moeilijker (en soms zelfs ronduit gevaarlijk) is.

En dan heb je het nog niet eens over de veranderende condities door het weer.

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 21 jun 2021 15:43

Met die kleurcodering ben je zo klaar. Heeeel incidenteel zijn er wat routes (voor een deel) blauw, voor de rest gewoon groen. Of lichtgroen. Dat mensen zich op routes die geschikt zijn voor CXfietsen uit de bocht/tegen een boom/over de kop weten te fietsen, zegt niet zozeer veel over de moeilijkheid van de route, maar eerder over de zichzelf overschattende Nederlandse mtber.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 jun 2021 15:45

Of er komen extra claims. ‘Dit parcours is verkeerd en te laag geclassificeerd en daarom ben ik er gevallen. Uw schuld’

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 jun 2021 17:00

Het gaat vast om dit stuk:
https://nos.nl/video/2385915-kleurcodes ... der-risico

En dan lijkt het me meer een indicatie voor de plekken waar iets meer geknutseld is dan een stukje bospad. En dan kan ik me iets van kleurcodes prima voorstellen.. Een drop van een boomwortel is wat anders dan een drop van een halve meter.
Maar in general weet ik niet of die kleurcodes gaan aansluiten. Of juist voor verwarring zorgen, omdat je ook hele routes aangegeven hebt in een kleur (blauw, rood, paars oid), simpelweg om verschillende routes uit elkaar niet te houden en niet op moeilijkheid.
Dus dan heb je op de ene plek in Nederland dat een route, of een track of serie hindernissen met een bepaalde kleur een moeilijkheidsgraad aan geeft. En een week later fiets je ergens anders waar diezelfde kleuren helemaal niets betekenen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 21 jun 2021 18:20

Wat ik een klein beetje begrijp van hetgeen ik heb gelezen hierover, dan gaat het niet om de klassering van de gehele route, maar om passages. Ook op de route van schoorl heb je bijvoorbeeld op diverse punten de keuze uit een moeilijke of makkelijke passage. Dan zal dus aan de hand van (niet definieerbare) natte vinger gevoel de passages een kleurcodering krijgen.
Maar goed de zichzelf overschattende mtber zal dan juist de moeilijke passage nemen verwacht ik, je kunt natuurlijk niet uitleggen dat je als mtber het halfords paadje neemt.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 21 jun 2021 20:30


El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 21 jun 2021 22:27

Als het zo doorgaat met de berichtgeving in de media over wielrenners zijn we straks vogelvrij door een enkele aso op een racefiets en kunnen we voor onze eigen veiligheid alleen nog op de fietstrainer.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 21 jun 2021 22:36

Wat mij de laatste tijd opvalt, is dat er in de media niet meer gediscrimineerd mag worden op ras, afkomst of gender. Maar blijkbaar mag de wielrenner nog wel vernoemd worden.
Met inderdaad straks tot gevolg dat er echte ongelukken gaan komen. Tot op heden is dat (bij mij) alleen nog verbaal, maar het zou mij niets verbazen als er binnenkort iemand onderuit gehaald gaat worden. En dat zal dan beslist een wielrenner in zijn eentje zijn, want zo laf zijn ze dan ook wel.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 21 jun 2021 22:45

Tja, genocide, & oorlogsmisdaden wordenn in talkshows met de mantel der
Liefde bedekt

Maar voor door een rood licht fietsen verdien je de doodstraf

Logisch

Plaats reactie