Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 29 mar 2021 20:21

Gelukkig zijn er ook kranten die best een positief stukje kunnen en willen schrijven:

" Groot tekort aan mountainbike-routes in Groene Hart, maar er gloort hoop: ‘We kunnen niet wachten’
https://www.ad.nl/dossier-meer-groene-h ... haring_web
"
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 29 mar 2021 21:38

depoldertoerist schreef: 29 mar 2021 20:21 Gelukkig zijn er ook kranten die best een positief stukje kunnen en willen schrijven:
Het AD doet dat inderdaad vaker.

https://www.ad.nl/hoeksche-waard/mounta ... ~a5bda024/
https://www.ad.nl/hoeksche-waard/fietse ... ~a3ffe485/
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 30 mar 2021 08:02

afrit13 schreef: 29 mar 2021 13:53Van dat bord krijg ik dan ook weer buikpijn... Alsof die gedragsregels niet gelden voor andere fietsers/weggebruikers.
En feitelijk onderschrijft de NTFU hiermee het gekleurde beeld van de 'asociale racefietser'.
Dat bord heeft de NTFU niet “zomaar” in het leven geroepen en is een reactie op laat het het maar wielertokkiegdrag noemen.
Ze staan op diverse plaatsen waar het idd regelmatig heel druk is met alle soorten fietsers, van kinderfietsje, e-bike, hybride en racefiets en zeker weet dat daar meer dan 1 “gevalletje” asogedrag door idd “wielrenners” aan vooraf is gegaan. Ga dit niet met z’n allen ontkennen.
Denk dat de groepen waarvoor dit bord bedoelt is, het niet zullen lezen want kijken meer naar de kont van de voorganger :mrgreen:
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 30 mar 2021 08:36

afrit13 schreef: 29 mar 2021 13:53 Van dat bord krijg ik dan ook weer buikpijn... Alsof die gedragsregels niet gelden voor andere fietsers/weggebruikers.

En feitelijk onderschrijft de NTFU hiermee het gekleurde beeld van de 'asociale racefietser'.
Denk dat het al mis ging voordat ze het bord gingen plaatsen :lol: .


Ons imago is volledig, maar dan ook volledig naar de kloten. En week op week, keer op keer wordt het herbevestigd....

Maar een bordje en een laffe campagne gaan niet helpen. Dan wordt er straks uitgeweken naar iets van "tijdsloten", waarbij de goede onder de kwade lijden. En uiteindelijk veranderd er niks.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

i-mac

i-mac 30 mar 2021 08:50

mhr-zip schreef: 30 mar 2021 08:36 Ons imago is volledig, maar dan ook volledig naar de kloten. En week op week, keer op keer wordt het herbevestigd...
Dat er problemen zijn, dat ga ik niet ontkennen, maar dat de pers een hele dikke kluif geeft aan dergelijke zaken, ook dat is een feit. En het laatste jaar richten ze hun pijlen op alles en iedereen. Fietsers (van koersfietsen, MTB tot e-bikes en fietskoeriers), wandelaars, enzovoort. Men zoekt overal naar mensen die klagen over anderen. Velen daarvan vergeten alleen dat ze zelf wel eens iets doen die beter niet kan, maar dat vergeten ze gemakkelijkheidshalve maar even ...

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 30 mar 2021 09:35

i-mac schreef: 30 mar 2021 08:50 Dat er problemen zijn, dat ga ik niet ontkennen, maar dat de pers een hele dikke kluif geeft aan dergelijke zaken, ook dat is een feit. En het laatste jaar richten ze hun pijlen op alles en iedereen.

Ow je beticht journalisten ervan anno 2021 een beetje te stoken :lol:


Dat doen ze niet alleen hiermee nee :D .
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 mar 2021 09:35

Het probleem is vooral dat de regels op fietspaden te vaag en vrijblijvend zijn voor de drukte op sommige stukken i.c.m. met de snelheid van veel gebruikers (ook e-bikes).

Een paar simpele regels voor fietsers maar ook voor voetgangers die gebruik maken van het fietspad, kunnen al een groot verschil maken.
Campagnolo Ultra Dork

i-mac

i-mac 30 mar 2021 09:50

Ernie C. schreef: 30 mar 2021 09:35 Een paar simpele regels voor fietsers maar ook voor voetgangers die gebruik maken van het fietspad, kunnen al een groot verschil maken.
Regels maken is niet moeilijk, ze naleven is andere koek. En handhaving lukt al helemaal niet meer.
Ik weet een paar plaatsen waar het steevast krioelt van de voetgangers op het fietspad. Het voetpad, daar wandelt ... niemand. Als je dat op een rustige manier aantoont, is een deel verwijten in veel gevallen je deel. Ik vertik het op die stukken om mijn bel nog te gebruiken.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 mar 2021 10:26

Maar als de politie een paar keer boetes uitdeelt en dat ook duidelijk kenbaar maakt in de media, dan is het in ieder geval wel duidelijk wie er asociaal gedrag vertoont.

Hetzelfde geldt wat mij betreft voor "bumperkleven" door fietsers onderling.
Groepen fietser en drukte zijn een hele slechte combinatie. Gezelliger wordt het er niet van. Het gaat alleen sneller en het wordt veel gevaarlijker.

Een goede overheidscampagne over regels en etikette op het fietspad kan al helpen. Alleen de wielrenner aanspreken werkt volgens mij vooral averechts.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 mar 2021 11:07

fredmtb-sport schreef: 30 mar 2021 08:02
afrit13 schreef: 29 mar 2021 13:53Van dat bord krijg ik dan ook weer buikpijn... Alsof die gedragsregels niet gelden voor andere fietsers/weggebruikers.
En feitelijk onderschrijft de NTFU hiermee het gekleurde beeld van de 'asociale racefietser'.
Dat bord heeft de NTFU niet “zomaar” in het leven geroepen en is een reactie op laat het het maar wielertokkiegdrag noemen.
Ze staan op diverse plaatsen waar het idd regelmatig heel druk is met alle soorten fietsers, van kinderfietsje, e-bike, hybride en racefiets en zeker weet dat daar meer dan 1 “gevalletje” asogedrag door idd “wielrenners” aan vooraf is gegaan. Ga dit niet met z’n allen ontkennen.
Denk dat de groepen waarvoor dit bord bedoelt is, het niet zullen lezen want kijken meer naar de kont van de voorganger :mrgreen:
De reden van 't bord is valide.
Maar de effectiviteit waag ik inderdaad te betwijfelen. Degene die hiermee aangesproken zouden moeten worden, a) lezen het niet, of b) voelen zich er niet door aangesproken, of c) alleen een plaatje en iets over regels.. Verder te lang en teveel tekst.

Maar vooral punt b is interessant.
Mensen die asociaal gedrag vertonen vinden over het algemeen dat ze hele ervaren verkeersdeelnemers zijn die het allemaal ruimschoots overzien en daarmee heel veilig hun rijgedrag kunnen uitvoeren.
Dit zal voor de wielrenners gelden net zo goed als de blik op de weg, of wegmisbruikers bestuurders van auto's.
Onderzoeken van oa de SWOV hebben al aangetoond dat die tv programma's alleen als amusement overkomen. En niet als waarschuwing of eventueel als spiegel. Degene die kijkt en die misschien wel net zo hard rijdt, kort op de voorganger zit, of asociale inhaalacties uitvoert. Zal zich daar niet in herkennen en dus al helemaal niet het gedrag aanpassen.

Dat fietsbord met tal van verzoeken en regeltjes geldt mijns inziens exact hetzelfde voor.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 mar 2021 11:10

Alleen kun je "amusement" vervangen voor: "kijk, hier maken al die k#twielrenners zich schuldig aan".
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 30 mar 2021 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 30 mar 2021 11:11

Regeltjes, daar heb je niks aan als die niet worden gehandhaafd. Ik weet niet hoe het bij jullie is maar hier in Tukkerland komt het woord 'handhaving' niet voor in het woordenboek van de blauwe petten. :mrgreen:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Plaats reactie