Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 okt 2018 11:32

vermeulen schreef: 16 okt 2018 11:29 Onder fietsers één van de grootste misverstanden:
Richting aangeven betekent niet dat je ook meteen voorrang hebt.
Maar dat is echt niet iets van deze tijd. Is van alle tijden.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 16 okt 2018 11:32

Ik zou het mooi vinden als we al dit soort situaties kunnen vertalen naar hoe 'wij' hier beter mee om kunnen gaan en dus niet eindigen met een wijzend vingertje (want dat gebeurt al genoeg).

Inhalen op een kruispunt of kruising is gewoon risicovol, dat vergeten we als fietsers vaak. Ik vrees dat dat ook gewoon bij anticiperen hoort.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2200
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 16 okt 2018 11:49

wouterf schreef: 16 okt 2018 11:32 Ik zou het mooi vinden als we al dit soort situaties kunnen vertalen naar hoe 'wij' hier beter mee om kunnen gaan en dus niet eindigen met een wijzend vingertje (want dat gebeurt al genoeg).

Inhalen op een kruispunt of kruising is gewoon risicovol, dat vergeten we als fietsers vaak. Ik vrees dat dat ook gewoon bij anticiperen hoort.
Is helemaal waar. Is bij auto;s ook een geval waarbij de verzekering altijd beide auto's voor eigen schade laat opdraaien. Hier bij mij op het werk al meerdere keren gebeurt. Auto wil linksaf slaan, maar wordt ingehaald tijdens linksaf slaan. Snap het niet, maar het gebeurt hier ieder jaar een paar keer en altijd is het ieder eigen schade betalen. Afdraaien zonder te spiegelen mag niet en inhalen op een kruising mag wel, maar is wel een risicovolle onderneming.

Met de fiets probeer ik te voorkomen iemand anders in te halen waar die linksaf zou kunnen, gewoon, omdat ik het risico niet wil lopen dat ze zomaar afdraaien,
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 16 okt 2018 13:24

wouterf schreef: 16 okt 2018 11:32 Ik zou het mooi vinden als we al dit soort situaties kunnen vertalen naar hoe 'wij' hier beter mee om kunnen gaan en dus niet eindigen met een wijzend vingertje (want dat gebeurt al genoeg).
+1 dat is de eerste verstandige opmerking sinds langetijd.
Als ik naar me zelf kijk heeft het toch vooral met leeftijd te maken, nu denk ik wat een randdebiel was ik toen ik 25 was met mn golfje…. dat is tegenwoordig al een stuk beter, allen de snelheid in nog een dingetje.
Dat zelfde heb ik met fietsen 10jr geleden kon het niet hard genoeg, nu denk ik zondag met mn groepje man man man moet dat nu zo hard door een dorpscentrum.
Ik accepteer ook wat makkelijk de fouten van andere maak ze uiteindelijk ook zelf wel eens.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 okt 2018 18:08

wouterf schreef: 16 okt 2018 11:32 Ik zou het mooi vinden als we al dit soort situaties kunnen vertalen naar hoe 'wij' hier beter mee om kunnen gaan en dus niet eindigen met een wijzend vingertje (want dat gebeurt al genoeg).
Dat snap ik dus niet. Ik snap best wel dat we ons best moeten doen om ons 'goed' te gedragen. Zeker omdat we lang niet bij iedereen de beste reputatie hebben omtrent voorrangregels. Maar in dit geval had ik gewoon voorrang. Geen centje twijfel. Ik reed ook niet hard, ik stond tenslotte stil voor het kruispunt en ik begon ook al niet met oversteken toen er nog een auto naderde. Op het moment dat het bijna mis ging, was ik degene die remde en erger voorkwam. Op dat moment mopper ik een beetje en ik heb ik waarschijnlijk iets gezegd in de trant van: "hee, hallo". Dat was het, niks meer dan dat.

Ik wel best wel mijn beste beentje voorzetten voor onze reputatie, maar ik hoef me toch ook niet verantwoordelijk te voelen voor elke niet zo handige actie van anderen? Het houdt een keer op.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 okt 2018 19:19

Ik hoop dat er misschien een paar reageerders als ze 75 jaar zijn en wat last van artrose in handen en nek, nog eens terug zullen denken aan dit forum. Misschien ga je dan ook gewoon naar links en kijk je niet voldoende, omdat het niet zo makkelijk gaat.
Ik praat het echt niet goed, kan er ook op mopperen, maar eigenlijk begrijp ik wel dat het gebeurt. Door de e-bike snelheden maken het er ook niet beter op.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 16 okt 2018 19:44

Het gaat niet om "onze" reputatie, maar gewoon om anticiperen. Laatst iets van 100 meter achter een moeder met daarnaast een klein meisje gefietst. Ik bleef er gewoon achter omdat ik er vanuit ging dat ze binnen redelijke afstand af zouden slaan. Inderdaad bleken ze allebei linksaf naar de speeltuin af te slaan. Dus ik heel rustig er achterlangs om mijn weg te vervolgen. Bleek ik nog iets te snel te passeren, want het meisje maakte er een rondje van en fietste zo weer het fietspad op. Gelukkig was er nog net ruimte om uit te wijken en te stoppen. Omdat ik riep, stopte zij ook. Ik kreeg een "sorry" van de moeder en ben verder gefietst. De volgende keer zal ik dus nog meer afstand houden.

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 16 okt 2018 19:58

Jans schreef: 16 okt 2018 19:19 Ik hoop dat er misschien een paar reageerders als ze 75 jaar zijn en wat last van artrose in handen en nek, nog eens terug zullen denken aan dit forum. Misschien ga je dan ook gewoon naar links en kijk je niet voldoende, omdat het niet zo makkelijk gaat.
Ik praat het echt niet goed, kan er ook op mopperen, maar eigenlijk begrijp ik wel dat het gebeurt. Door de e-bike snelheden maken het er ook niet beter op.
Ook op een fiets kan je spiegels monteren. Als een persoon het allemaal niet meer kan door artrose of iets dergelijks dan zal toch de plaats in het verkeer moeten worden overwogen. Wellicht is dan een rollator de betere keuze.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 okt 2018 20:17

baron062 schreef: 16 okt 2018 19:58
Jans schreef: 16 okt 2018 19:19 Ik hoop dat er misschien een paar reageerders als ze 75 jaar zijn en wat last van artrose in handen en nek, nog eens terug zullen denken aan dit forum. Misschien ga je dan ook gewoon naar links en kijk je niet voldoende, omdat het niet zo makkelijk gaat.
Ik praat het echt niet goed, kan er ook op mopperen, maar eigenlijk begrijp ik wel dat het gebeurt. Door de e-bike snelheden maken het er ook niet beter op.
Ook op een fiets kan je spiegels monteren. Als een persoon het allemaal niet meer kan door artrose of iets dergelijks dan zal toch de plaats in het verkeer moeten worden overwogen. Wellicht is dan een rollator de betere keuze.
Ja natuurlijk, je hebt gelijk, maar wel eens gehoord hoe lastig het is om mensen met dementie uit hun auto te krijgen? Denk je dan dat het met de fiets makkelijker is om tegen je man/vrouw, vader/moeder te zeggen dat ze niet meer op de fiets mogen?

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 16 okt 2018 20:25

Jans schreef: 16 okt 2018 20:17 Ja natuurlijk, je hebt gelijk, maar wel eens gehoord hoe lastig het is om mensen met dementie uit hun auto te krijgen? Denk je dan dat het met de fiets makkelijker is om tegen je man/vrouw, vader/moeder te zeggen dat ze niet meer op de fiets mogen?
Dat zal inderdaad niet meevallen nee.... dat stukje mobiliteit is niet onbelangerijk om je op zijn minst nog mens te voelen.

neemt niet weg dat als ze aan het verkeer deelnemen ze ook hun verantwoordelijkheid hebben, en als je je dan verschuilt achter je lichamelijke ongemakken...... neem je je verantwoordelijkheid niet. Mijns inziens.

Ik ben zelf slechtziend aan 1 oog, en er komt een moment dat ik moet concluderen dat snelheid (en dus een auto) niet meer mijn beste vriend is.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 16 okt 2018 20:32

rob74 schreef: 16 okt 2018 18:08
Ik wel best wel mijn beste beentje voorzetten voor onze reputatie, maar ik hoef me toch ook niet verantwoordelijk te voelen voor elke niet zo handige actie van anderen? Het houdt een keer op.
Was niets persoonlijks maar je hebt wel een mooi voorbeeld van het grijsgebied. Als we de andere kant op gaan, staat dit forum (net als al die gekke Facebookgroepen van ongenuanceerde lui) ergens op de Telegraaf om te laten zien dat we echt schijt hebben aan alles ;).

Zojuist op de Ronde Hoep een tijdje achter wat gasten gezeten die het tot 6x voor elkaar krijgen om bij de sluisjes bijna aangereden te worden door gewoon over de weg te gaan. Wel het hoofd omdraaien, maar niet 'kijken' of er daadwerkelijk iets aan komt. Echt topgasten weer. ALs je dan hun Stravaprofielen ziet maken ze 300km per jaar... Dat zijn de lui die het (óók) voor anderen verpesten en kennelijk totaal geen lerend of zelfcorrigerend vermogen hebben.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 18 okt 2018 10:10

EmPeHa schreef: 16 okt 2018 19:44 Het gaat niet om "onze" reputatie, maar gewoon om anticiperen. Laatst iets van 100 meter achter een moeder met daarnaast een klein meisje gefietst. Ik bleef er gewoon achter omdat ik er vanuit ging dat ze binnen redelijke afstand af zouden slaan. Inderdaad bleken ze allebei linksaf naar de speeltuin af te slaan. Dus ik heel rustig er achterlangs om mijn weg te vervolgen. Bleek ik nog iets te snel te passeren, want het meisje maakte er een rondje van en fietste zo weer het fietspad op. Gelukkig was er nog net ruimte om uit te wijken en te stoppen. Omdat ik riep, stopte zij ook. Ik kreeg een "sorry" van de moeder en ben verder gefietst. De volgende keer zal ik dus nog meer afstand houden.
+1 :like:
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Plaats reactie