Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 19 mei 2020 07:45

Het is ook geen makkelijk oplosbaar probleem. Als het dat namelijk wel was, hadden we dat al lang gedaan.

- je ziet niet altijd snel of iets binnen op buiten de bebouwde kom is.
- niet elk fietspad heeft voorrang op een rotonde. Ja, daar zijn regels voor, maar die worden met voeten betreden door allerlei wegenbouwers cq bestuurders. Misschien zelfs wel met hele goede redenen ook.
- haaientanden maken alles een stuk duidelijker. Hoef je niet meer na te denken en gewoon naar die dingen kijken
- Opletten of je echt voorrang krijg is sowieso heel handig. Maar soms dacht je dat het kreeg en dan blijkt plots dat je het toch niet had.

Er zijn natuurlijk wel altijd wat verbeterpunten.
- maak een kruispunt zo overzichtelijk mogelijk en met een blik is duidelijk wie voorrang heeft en wie niet. Hoe graag we dat ook zouden willen, er blijven altijd situaties waar dat net niet lukt.
- construeer een auto zodanig zodat je goed om je heen kan kijken. Maar ja, die grote vrachtwagen blijft groot.


En natuurlijk: niet bellen, sms-en, appen, viool spelen, fotos maken, pokemon vangen,druk in gesprek zijn, dronken zijn. Als je aan het verkeer deelneemt, moet je focus op de weg zijn. Makkelijk gezegd en je ook bijna makkelijk om je aan te houden maar ook mijn gedachten dwalen wel eens af naar andere zaken
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 19 mei 2020 09:00

Hier wordt ik echt even verrast, Rechts heeft toch altijd voorrang pop een gelijkwaardige kruising, Heeft toch niets met binnen of buiten de bebouwde komt te maken? Zoals ik hierboven 2 keer lees, (in Nederland dan toch)

edit:
Wegenverkeerswet er maar even bij gepakt. Bestuurders van rechts hebben altijd voorrang heeft niets met binnen of buiten de bebouwde kom te maken.
Laatst gewijzigd door ophetkantje op 19 mei 2020 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ach, ik zeg ook maar wat

i-mac

i-mac 19 mei 2020 09:06

devriesman schreef: 18 mei 2020 22:04 Ja, in de dode hoek van een raamstijl.
Dit is in iedere wagen zo. Dit komt omdat de wagens aan bepaalde Euro normen moeten voldoen (impact bij een ongeval). De raamstijlen zijn versterkt, en mogen niet plooien bij een ongeval.

Voorbeeld - zie video

https://www.euroncap.com/nl/results/vw/golf/39844

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 19 mei 2020 09:12

ophetkantje schreef: 19 mei 2020 09:00 Hier wordt ik echt even verrast, Rechts heeft toch altijd voorrang pop een gelijkwaardige kruising, Heeft toch niets met binnen of buiten de bebouwde komt te maken? Zoals ik hierboven 2 keer lees, (in Nederland dan toch)
Rechts heeft voorrang op een gelijkwaardige kruising. Heeft niks met binnen of buitten de bebouwde kom te maken. Tenzij er verkeerstekens op de weg of borden staan. Die gaan boven de normale 'rechts gaat voor' regel. En als er stoplichten staat, dan gaan die daar weer boven.
En bij mijn weten is gelijkwaardig, allebei verhard. Onverhard/verhard is geen gelijkwaardige kruising en dan heeft verhard voorrang
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 19 mei 2020 09:22

Precies Rob74 zo staat het ook en de wegenverkeerswet. Gelijkwaardig dan is er geen sprake van voorrangsregeling door borden en niet van onverhard verhard. En op dat moment moet je een bestuurder die van rechts komt voorrang verlenen, En een fietser is een bestuurder.
Ach, ik zeg ook maar wat

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 mei 2020 10:25

Dat er een hele fietser in de A stijl kan klopt, maar heel veel breder zijn ze nou ook niet ze zijn niet drie keer zo breed. Het licht natuurlijk ook aan de hoek en snelheid. Als je pech hebt blijft bv een fietser continu achter je A stijl.

Er vergeet niet dat je ouder wordt :-) Als ik mijn neefje zie die net zijn rijbewijs heeft, die rijd zoveel makkelijker zeker in het donker bij regen.

Ik zeg het al tien jaar en de laatste twee jaar zie ik het eindelijk. Fietspaden die 20meter voor (of na) de rontonde oversteken waardoor je niet in 1 keer twee keuzes hoeft te maken als dat zo uitkomt.

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 20 mei 2020 10:39

Ik heb ooit een (bijna?-) aanrijding gehad op de grensovergang in Wyler. Die kruising is sowieso erg onoverzichtelijk, voorrangssituatie onduidelijk want vallend onder verschillende wetgevingen. De kruising heeft de vorm van een H, ik reed op de lange poot en van links kwam een bestelbus over de dwarsbalk van de H. Hij remde zo veel af dat ik dacht dat hij me had gezien. En toen reed ie toch door. Ik heb een keiharde klap op zijn voorruit moeten geven om te voorkomen dat hij over me heen reed. Het zou overigens nog een interessante juridische kwestie zijn geworden aangezien het exact op de grens gebeurde, maar liggende in het ziekenhuis of op het kerkhof had dat me waarschijnlijk minder geboeid. Gelukkig met de schrik en een duidelijk besef van mijn kwetsbaarheid als fietser vrijgekomen.

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 20 mei 2020 19:34

ophetkantje schreef: 19 mei 2020 09:22 Precies Rob74 zo staat het ook en de wegenverkeerswet. Gelijkwaardig dan is er geen sprake van voorrangsregeling door borden en niet van onverhard verhard. En op dat moment moet je een bestuurder die van rechts komt voorrang verlenen, En een fietser is een bestuurder.
Jullie trekken het gesprek de verkeerde kant op, het ging over rotondes.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 mei 2020 21:08

Precies.

De ontwerprichtlijn (geen regel of wet) geeft aan om fietsers in de bebouwde kom op een roto de in de voorrang te zetten. Buiten de bebouwde kom uit de voorrang.

Het liefst binnen de bebouwde kom met een fietsstrook aan de rijstrook of met zeer smalle berm. Zit het fietspad separaat, met te grote afstand tov de rijbaan, hoort hij direct officieel niet meer bij de rotonde en is er sprake van allemaal gelijkwaardige kruispunten rondom de rotonde. Pin me er niet op vast maar volgens mij was dit bij meer dan 5m. Van de rijbaan af.

Buiten de bebouwde kom zullen fietsers toch vrijwel altijd op een losliggend fietspad zitten, vaak nog met een korte slinger voor, of halverwege de oversteek.

Maar nogmaals, het zijn slechts richtlijnen voor ontwerp van inrichten van wegen in Nederland.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5109
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 20 mei 2020 21:46

En dan heb je ook nog een officiele regel dat fietsers gewoon voorrang hebben op auto's die bij een rotonde en normale wegen afslaan, ook al staan er haaientanden.
Heeft ermee te maken dat fietsers op zelfde weg rijden en de auto's afslaan.
Is trouwens ook de reden dat je fietspaden buiten bebouwde kom altijd zo'n leuke kronkel ziet maken om te zorgen dat fietspad opeens paar meter van weg afligt...
Maargoed als veel mensen verschil al niet snappen tussen verplicht en niet verplicht fietspad...

https://www.verkeerskunde.nl/vraag-en-a ... -vk-1-2014
‘Bij een voorrangsrotonde met daaromheen een losliggend fietspad, zou dit fietspad dezelfde voorrangsregels hebben zodat afslaand verkeer vanaf de rotonde voorrang moet verlenen aan de fietser.

Bij ons in de buurt zijn veel rotondes met een afwijkende bebording zodat fietsers juist moeten wachten. Bij iedere hoek van de rotonde staan overal haaientanden en voorrangsborden voor de fietsers. Dan mag een auto toch doorrijden bij het afslaan? Volgens mijn dochters rijinstructeur moet je de fietser laten voorgaan bij het afrijden van de rotonde: rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang, ook al staan er haaientanden. Klopt dat?

Antwoord: Otto van Boggelen, Fietsberaad
‘De rijinstructeur heeft een punt: het bord B6 betekent ‘verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg’. Maar dit gaat niet boven de regel ‘rechtdoor op dezelfde weg gaat voor’. Een rotonde (inclusief fietspad) is eigenlijk een eindeloze voorrangsweg. Zolang de afslaande automobilist op dezelfde weg is als de fietser, moet deze vrije doorgang geven aan fietsers die rechtdoor gaan.

Pas als de automobilist enkele meters op de zijweg heeft afgelegd, is hij voor een fietser een bestuurder op de kruisende weg. Dan moet de fietser voorrang verlenen als het bord B6 er staat. Maar om hoeveel meter het gaat is niet duidelijk. Voor de automobilisten en fietsers geldt daarom de basisregel: laat de ander voorgaan bij twijfel.’
https://www.rijschoolpaulhermans.nl/haa ... t-verkeer/
Uit jurisprudentie rond voorrangswegen blijkt dat:
• het fietspad bij de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 5 meter of minder bedraagt
• het fietspad niet tot de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 10 meter of meer bedraagt.
Over het tussenliggende grijze gebied is nog geen jurisprudentie beschikbaar.
Op rotondes waar het fietspad dicht bij de rijbaan ligt en er haaientanden op het fietspad staan, regelen die haaientanden de voorrang dus alleen tussen fietsers en automobilisten die de rotonde oprijden. Gevolg is dat fietsers op de eerste helft van een oversteek wel voorrang hebben (op autoverkeer dat de rotonde afrijdt), maar op de tweede helft van de oversteek niet (autoverkeer dat de rotonde oprijdt, voorrang door haaientanden)

Wat je nu vaak ziet is dat de wegbeheerder de situatie binnen de bebouwde kom oplost door de haaientanden te plaatsen op de plaats waar men de rotonde verlaat(zie foto). Oneigenlijk gebruik van de haaientanden, maar wel duidelijk voor iedereen. Het blijft dus oppassen op fietsers en voetgangers bij het verlaten van een rotonde. De meeste weggebruikers weten niet hoe het zit en dan heb ik maar een advies; Geef je verstand voorrang!!!!!!!!!!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 mei 2020 22:05

aloisvonesterhazy schreef: 20 mei 2020 10:39 Ik heb ooit een (bijna?-) aanrijding gehad op de grensovergang in Wyler. Die kruising is sowieso erg onoverzichtelijk, voorrangssituatie onduidelijk want vallend onder verschillende wetgevingen. De kruising heeft de vorm van een H, ik reed op de lange poot en van links kwam een bestelbus over de dwarsbalk van de H. Hij remde zo veel af dat ik dacht dat hij me had gezien. En toen reed ie toch door. Ik heb een keiharde klap op zijn voorruit moeten geven om te voorkomen dat hij over me heen reed. Het zou overigens nog een interessante juridische kwestie zijn geworden aangezien het exact op de grens gebeurde, maar liggende in het ziekenhuis of op het kerkhof had dat me waarschijnlijk minder geboeid. Gelukkig met de schrik en een duidelijk besef van mijn kwetsbaarheid als fietser vrijgekomen.
Vele rijden via de weg Wylerbaan naar de Oude Kleefsebaan ipv via de Hauptstrasse.
Zwarte en Groene lijn is via fietspad en Rode via de weg waar je niet mag rijden met de fiets.
Bijlagen
6F5BE5C1-F0E6-43CE-81E8-77E52D30C0C8.jpeg
431C2934-79AE-45F1-B3E2-C88B1AB5F68C.jpeg
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 20 mei 2020 22:17

Volgens Streetview is het laatste stukje fietspad vanaf Lagewald geen verplicht fietspad. Dus daar mag je op de rijbaan fietsen en de rode route volgen....

Plaats reactie