Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 jun 2019 13:15

RVV schreef: 26 jun 2019 22:56 (...) ik riep, doe maar rustig hoor, want ze botste bijna tegen de andere dame.. toen ik er rustig voorbij ging, riep ze, je hebt zeker geen bel. Ze was wel vriendelijk. Ah nee hoor zei ik. Dat klinkt altijd zo drammerig en agressief ik wacht wel even tot ik opgemerkt ben. (...)
Zo doe ik het ook. Ik snap die bel-obsessie nooit zo (ben er zelfs op dit forum al eens over aangevallen / cq gekarakteriseerd als "aso").
Op deze manier kan niemand aanstoot nemen aan je aanwezigheid zou ik hopen.

Overigens rij ik het laatste jaar de meeste km's als woon-werk verkeer. Niet op een racefiets, maar op een "commuter", en niet in lycra en zonder helm. Het valt echt op dat overig verkeer veel vriendelijker/gemoedelijker reageert dan als ik op de racer (met dito outfit) zit, ondanks het feit dat mijn kruissnelheid maar 2 a 3 km/u lager ligt en ik waarschijnlijk minder sociaal rij (op de commuter wil ik nog wel eens haast hebben, op de racer heb ik dat nooit). Dus in mijn ervaring is er wel degelijk sprake van een soort collectief vooroordeel over wielrenners.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 27 jun 2019 13:51

Mijn ervaring is dat een simpele bel op de fiets helpt. Mensen gaan zonder problemen aan de kant. Ik vind het zelf ook niet zo prettig als mensen gaan roepen/bevelen dat ik opzij moet. Met een belletje komt het allemaal veel minder agressief over.

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 27 jun 2019 14:07

velopierre schreef: 27 jun 2019 13:51 Mijn ervaring is dat een simpele bel op de fiets helpt. Mensen gaan zonder problemen aan de kant. Ik vind het zelf ook niet zo prettig als mensen gaan roepen/bevelen dat ik opzij moet. Met een belletje komt het allemaal veel minder agressief over.
Het is heel dubbel, je kan het bij sommige mensen gewoon niet goed doen. Soms als je belt krijg je alsnog commentaar dat je rustig aan moet doen, of dat de weg niet van jou is.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 27 jun 2019 15:49

erikkie39 schreef: 27 jun 2019 14:07
Het is heel dubbel, je kan het bij sommige mensen gewoon niet goed doen. Soms als je belt krijg je alsnog commentaar dat je rustig aan moet doen, of dat de weg niet van jou is.
Dan kan je toch dit soort mensen meteen duidelijk maken dat dat omgekeerd ook geldt.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 jun 2019 16:11

velopierre schreef: 27 jun 2019 13:51 Mijn ervaring is dat een simpele bel op de fiets helpt. Mensen gaan zonder problemen aan de kant. Ik vind het zelf ook niet zo prettig als mensen gaan roepen/bevelen dat ik opzij moet. Met een belletje komt het allemaal veel minder agressief over.
Ik vind een belletje maar opdringerig klinken, en een "pardon" juist prettig, ook als ik rustig op de stadsfiets zit of met de mini-me op de MTB door het bos cross. Maar da's een heel andere discussie (en blik met wormen)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 27 jun 2019 16:19

RVV je hebt helemaal gelijk

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 27 jun 2019 16:47

Een welgemeend advies van een ruim 58 jarige die al tientallen jaren fietst. 8-)

1 Je moet Nooit denken dat anderen de zelfde gedachten en inzichten(en ook vooral de instelling) hebben als je zelf hebt.(ze denken en doen dus anders dan jij doet).
2 Je kan zelden of nooit bij zoń korte "ontmoeting"iemand van gedrag doen veranderen.
(dat zullen ze hoogstwaarschijnlijk toch blijven doen).

3 het fietspad en de weg is een afspiegeling van de huidige maatschappij.
De reakties dus ook.
Veel egocentrisch gedrag
De eigen ik dus.
Niet je zelf kritisch bekijken of jij ook diegene mogelijk was, die mis zat, maar gelijk aanvallend gedrag op die ander.


Volgens een bekende belgische psychiater is dat de grootste bedreiging van de hedendaagse mens/samenleving.

Een maatschappij waar iedereen zich richt op de eigen ik.

en als je dan toch onderweg een reaktie krijgt ,van iemand die je van alles toewenst, dan niets terugzeggen en denken.Ach ze zijn niet wijzer.!

superb11
Forum-lid
Berichten: 494
Lid geworden op: 10 jan 2006 22:46

superb11 27 jun 2019 16:49

Sinds ik een (kleine) bel heb is mijn ervaring dat 99% van de mensen zonder problemen opzij gaan. Voor die tijd riep altijd netjes ‘pardon’ voordat ik passeerde en gingen de meesten ook wel aan de kant, maar kreeg ik ook wel te horen ‘heb je geen bel?.
Een horkerige minderheid houd je toch, mensen die elke verzoek zien als een inbreuk op hun persoonlijke vrijheid.
Die horkerigheid scoort wat mij betreft hoog in de top 20 van ‘ typisch Nederlands’, maar niet alleen op fietspaden overigens...

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 27 jun 2019 20:57

Zeker niet alleen typisch Nederland.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 27 jun 2019 21:13

Het mooiste is altijd als je na drie keer bellen nog geen reactie hebt en dus maar "pardon" roept, dat mensen dan kwaad reageren met de vraag of je geen bel hebt :lol:
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

i-mac

i-mac 27 jun 2019 21:35

Karl66 schreef: 27 jun 2019 21:13 Het mooiste is altijd als je na drie keer bellen nog geen reactie hebt en dus maar "pardon" roept, dat mensen dan kwaad reageren met de vraag of je geen bel hebt :lol:
In dat geval vraag ik of ze nieuwe batterijen nodig hebben voor hun hoorapparaat :twisted:

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 27 jun 2019 21:51

Karl66 schreef: 27 jun 2019 21:13 Het mooiste is altijd als je na drie keer bellen nog geen reactie hebt en dus maar "pardon" roept, dat mensen dan kwaad reageren met de vraag of je geen bel hebt :lol:
Haha, erg herkenbaar.
Leven en laten leven denk ik dan maar. Het fietspad is voor iedereen.

Plaats reactie