Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 mei 2021 12:12

Als ik zie wat er aan "pelotonnetjes" in de rondte rijdt in het weekend, en hoe daar de gemiddelde stuurvaardigheden zijn, dan geef ik je gelijk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 mei 2021 12:23

ophetkantje schreef: 10 mei 2021 11:46 @ MarkVeenstra. toertochten met een paar 1000 man mag alles. Als de groep groot genoeg is mag alles, want ingrijpen zou de boel dan doen escaleren, dus gewoon genoeg mensen oproepen en alles mag weer. :mrgreen:
:mrgreen: sowieso... Als de groep maar groot genoeg is, kan er van alles. Zie veranderingen in de taal. Supporters van een kampioensploeg in Amsterdam etc.

Maar de suggestie van max 4 per groepje.. Icm strenge naleving vanuit knwu of ntfu.., dat gaat niet werken bij toertochten op de openbare weg. Gespreide start is prima, je heift niet als een cyclo het hele veld tegelijk te laten vertrekken. Je kunt men aanspreken op het houden aan de verkeersregels. En eventueel daarop controleren door de lokale politie. Maar aan groepsgrootte een zeer beperkte limiet stellen lijkt me erg lastig, bij dat soort evenementen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 mei 2021 13:07

Goed en fout gedrag bepaalt ieder voor zichzelf dat zit in onze cultuur.
Ik ben benieuwd of men na een cursus voor wegkapitein het groeps gedrag gaat veranderen onderweg.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 10 mei 2021 13:30

Mijn gedachte is dat we toch wel raar denken over veel dingen, Gisteren middag op de snelweg met mijn vriendin naar schoonmoeder. We zijn door minimaal 100 auto;s ingehaald die minimaal 10 km te hard reden, Bewezen gevaarlijk en toch geloof ik niet dat iemand die mensen veroordeeld. Ik overigens ook niet. Heb zelf geen zin in een bon en ook niet om heel goed op flitsers te letten dus maar gewoon cruisecontrol op 100 en tuffen, Te hard rijden is volledig geaccepteerd maar is toch echt gewoon een overtreding van een regel die ook nog eens gevaar oplevert (al is het maar door het snelheidsverschil met de mensen die zich wel aan de regel houden). En ook ik doe het wel eens. Net als dat ik heel veel andere regels wel een overtreed, waarbij voor mij de richtlijn is, dat ik anderen niet tot last wil zijn, Maar we gaan wel heel verschillend om met welke regels er door wie overtreden worden.

's morgens met een clubje wezen fietsen en dat is door meerderen onderweg al veroordeeld. En ik neem zomaar aan dat die mensen toch ook gewoon wel eens te hard rijden.
Moest ook el lachen toen mijn schoonmoeder het fietsen met een groepje veroordeelde (je mag maar met 2!!). Toen ik vervolgens vroeg hoe dat dan afweek van de 2 personen die ze zelf per dag mag ontvangen, terwijl mijn vriendin en ik gisteren nummer 6 en 7 waren, was het antwoord, maar dat is anders op moederdag...... Precies dat is wat ik nu vooral ziet, waarom houden anderen zich niet aan de regels, terwijl ze zelf niet eens in de gaten hebben dat ze regels overtreden, En dit geldt volgens mij voor heeeeeel veel mensen. Voor mij, ik veroordeel niemand meer en doe wat mij goed dunkt. Ben voorzichtig, omdat mijn vriendin genoeg reden heeft om het niet te willen krijgen, maar dan nog maak ik keuzes met mijn gezond verstand en stop ik niet met leven.
Ach, ik zeg ook maar wat

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 10 mei 2021 13:51

mranmo schreef: 10 mei 2021 09:14
Sulla schreef: 10 mei 2021 08:32 Sporten mag tegenwoordig gewoon in groepjes van 4.
Die regel geldt alleen voor een afgesloten sportterrein. Dus op een baan van een wielervereniging mag je tijdens de training in een groep van 4. Buiten geldt de regel dat je met max 1 ander dus 2 in totaal mag trainen.
Ik lees net dat je (grotendeels) gelijk hebt. Ik ging er van uit dat buiten sporten in groepjes van 4 sowieso was toegestaan omdat ook de boot-camp (van mijn betere helft) op de openbare weg weer was begonnen. Maar daar hebben ze (waarschijnlijk) expliciet toestemming voor gekregen.

regels zoals op website van rijksoverheid:
Volwassenen vanaf 27 jaar mogen op sportaccommodaties buiten gezamenlijk sporten met maximaal vier personen. Sporten voor deze groep op andere locaties buiten is onder begeleiding toegestaan met maximaal vier personen op initiatief (of in opdracht) van de gemeente.
Dus een officiële fietsclub zal vaak toestemming hebben om te trainen in viertallen. De officieuze "dikke mannen uit de buurt club" (ben ik lid van) heeft dat dus niet.

Overigens is het niet te handhaven. Ik heb gisteren een rondje gereden met de 4 man sterke 'dikke mannen club'. Maar we hebben er 1 die niet strak in het wiel durft te rijden, dus die laat vaak een gaatje vallen. Er is er 1 die echt niet kan sturen, en die laat dus iedere bocht een gat vallen. Dus wie zegt dat we echt bij elkaar horen En andersom, stonden we gisteren opeens met 8 fietsers bij het stoplicht. En hoe vaak komt het wel niet voor dat je kilometers lang achter een ander clubje rijdt die min of meer de zelfde snelheid hebben en inhalen niet echt een optie is.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 10 mei 2021 14:17

Beste Sulla er wordt aan clubs en anderen geen toestemming verleent om met meer dan 2 te sporten, nergens. Er zijn alleen in enkele gemeentes extra locaties aangewezen waar het met 4-en toegestaan is om samen te sporten buiten de algemeen bekende locaties, (als tennisbanen, wielerbaantjes enz.) Er kan aan fietsclubs zelfs geen toestemming verleent worden, omdat die per gemeente door de burgemeester verleent moet worden en geen enkele gemeente die toestemming zal verlenen voor een passerend fietsclubje.
Ach, ik zeg ook maar wat

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 10 mei 2021 14:30

Als er een clubje in mijn wiel gaat hangen, hou ik gewoon mijn benen even stil en meld dat ik graag afstand wil houden. Dat kost me 30 seconden extra op mijn rondje, nou en? Ik ben echt heel voorzichtig en dingen die ik makkelijk kan mijden, mijdt ik ook gewoon. En niet achter anderen aanfietsen en niemand achter jou aan laten fietsen is best wel makkelijk.

Ik irriteer me behoorlijk aan al die mensen de in groepen fietsen. Splits je groepje gewoon voor de paar maanden nog effe op. 5 maanden, 1 keer per week zijn 20 ritjes op zondag. Op het totaal, waar gaat het dan over? We willen er allemaal zo snel mogelijk vanaf, maar vinden allemaal dat die regels dan vor ons niet gelden.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 10 mei 2021 15:11

Ik stond laatst met de voorwielen van m’n Audi in Duitsland en met de achterwielen in Nederland.
In Duitsland mag je dan 200kmh en in Nederland maar 100kmh.
Het is niet uit te leggen en we laten ons allemaal als makke schapen naar de slachtbank leiden. Ik ben helemaal klaar met al die kloteregels!!!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 mei 2021 15:36

Die kloteregels van de fysica doel je dan op denk ik? Want wettelijk is er niets dat je tegen houdt natuurlijk.

:-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 10 mei 2021 17:23

Maar misschien kun je even uitleggen welk probleem een fietsbel oplost volgens jou.
Als velen zonder fietsen dan heeft dat een reden denk ik.
En is die reden dan volgens jou?
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 10 mei 2021 17:33

Mijn gedachte is dat we toch wel raar denken over veel dingen, Gisteren middag op de snelweg met mijn vriendin naar schoonmoeder. We zijn door minimaal 100 auto;s ingehaald die minimaal 10 km te hard reden, Bewezen gevaarlijk en toch geloof ik niet dat iemand die mensen veroordeeld. Ik overigens ook niet. Heb zelf geen zin in een bon en ook niet om heel goed op flitsers te letten dus maar gewoon cruisecontrol op 100 en tuffen,
Als jij je cc op 100 instelt kan dat best eens 95 in werkelijkheid zijn.
Mensen die zich daadwerkelijk aan de snelheid houden rijden 104 op de gps. Dat kan er op je teller best uitzien als 114 maar de radar/flitser weet gelukkig wel beter.

Overigens: als je met die 95 km/u te lang voor mij op de linker baan rijdt dan ben ik inderdaad die “hufter” die je even een vriendelijk bedoeld lichtsignaal geeft om duidelijk te maken dat er rechts nog ruimte zat is om op je bejaardengangetje rond te tuffen.

Zo werkt het met de bel ook: even aangeven dat je er langs wilt. Niets asociaals aan hoor. De linkerbaan op de snelweg/linkerkant van het fietspad bezet houden, dat is pas asociaal!
Do or don’t, there is no try

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 10 mei 2021 19:29

Met hoeveel personen mag je buiten corona tijd om in een groep fietsen op de openbare weg? Serieuze vraag overigens.
Toertochten hebben allemaal een vergunning om met een max aantal deelnemers binnen een bepaald tijdsbestek gebruik te maken van de uitgezette route. Daar kan niemand iets van vinden.

Plaats reactie