Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 01 dec 2020 17:32

MarkVeenstra schreef: 01 dec 2020 11:26 Ja, een rotonde is een kruispunt/knooppunt verbinding. Een bijzondere vorm daarvan. En die bestaat uit een rondlopende weg. Dus het is óók, op zichzelf, een weg. Met aftakkingen (of aantakkingen) die hier radiaal op staan.


Bron:
https://www.verkeersmaatregelen.nl/Info ... ondes.aspx
Dat is geen wettekst....

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 01 dec 2020 23:10

De Tukker schreef: 01 dec 2020 11:29
senior schreef: 01 dec 2020 11:28
De Tukker schreef: 30 nov 2020 23:27

Er ontbreekt een smiley of je hebt je vergist. ;)
Nergens in het wetboek staat dat je recht hebt op voorrang. Het enige dat in de rvw voorkomt is de plicht om voorrang te verlenen.
Wie mist eigenlijk die smiley? Want je zegt exact wat ik ook zeg. :oops:
Voorrang is GEEN recht.
Voorrang is wel een recht. Een recht hoef ik niet te nemen. Als dat wel zo was zou het een plicht zijn. Voorrang geven is een plicht. En overigens vind ik dat je aan het kommaneuken bent want je weet best wat er bedoeld wordt.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 01 dec 2020 23:42

senior schreef: 01 dec 2020 23:10
De Tukker schreef: 01 dec 2020 11:29
senior schreef: 01 dec 2020 11:28

Wie mist eigenlijk die smiley? Want je zegt exact wat ik ook zeg. :oops:
Voorrang is GEEN recht.
Voorrang is wel een recht. Een recht hoef ik niet te nemen. Als dat wel zo was zou het een plicht zijn. Voorrang geven is een plicht. En overigens vind ik dat je aan het kommaneuken bent want je weet best wat er bedoeld wordt.
Als iets niet zwart is dan wil dat niet zeggen dat het wit is.
Als iets geen recht is dan is het dus niet automatisch een plicht.

En ja, ik weet precies wat er wordt bedoeld maar daar ging het hier niet over.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 dec 2020 00:53

Dat is één van de redenen waarom we rechters hebben in het Nederlandse rechtssysteem; om de regels te interpreteren!
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 dec 2020 08:20

afrit13 schreef: 01 dec 2020 17:32
MarkVeenstra schreef: 01 dec 2020 11:26 Ja, een rotonde is een kruispunt/knooppunt verbinding. Een bijzondere vorm daarvan. En die bestaat uit een rondlopende weg. Dus het is óók, op zichzelf, een weg. Met aftakkingen (of aantakkingen) die hier radiaal op staan.


Bron:
https://www.verkeersmaatregelen.nl/Info ... ondes.aspx
Dat is geen wettekst....
Nee, maar de bron verwijst wel naar de rvv. Wat jouw wettekst is.
Het legt alleen in iets meer normale mensentaal uit wat een rotonde nou feitelijk is. Dan kan je van daaruit dus opmaken dat het een rondlopende weg is met af- of aantakkingen.. En dus dat je de regels van een weg met afslagen kunt volgen.
Mag je zelf in de rvv even op zoek gaan naar de regels daaromtrent :winkthumb:

Overigens moet je opletten dat we in Nederland ook nog verkeerspleinen kennen... Maar die had ik buiten beschouwing willen houden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2200
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 02 dec 2020 09:07

Ben ik nou de enige? Ben me de laatste weken in de auto en ook op de fiets weer regelmatig kapot geschrokken als "wielrenners"een rotonde verkeerd om nemen. Handuitsteken gebeurt toch al niet, dus duidelijkheid over wat iemand doet is er al niet, Dan is het blijkbaar ook nog zo dat bij linksaf slaan het normaal is om de rotonde verkeerd om (kwart ipv driekwart rond) te nemen. Zeker als dat met +20kmh gebeurd (en zeker in het donker of met donker weer) wordt je als medeweggebruiker echt verrast, daar is gewoon niet op te anticiperen. Snap deze "gewoonte" echt niet. Je fietst voor je plezier en snijdt dan 20 met af met gevaar voor eigen en andermans leven! Is dit vanwege alles voor het gemiddelde op Strava of zo, kortere weg dus gemiddelde neemt toe? Voor mij een van de redenen, waarom wij zo'n slecht naam hebben, gewoon willens en wetens ons niet aan de verkeersregels houden!
Ach, ik zeg ook maar wat

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 02 dec 2020 09:22

De meeste rotondes hier zijn voor het fietspad twee richting en als ze dat al niet zijn maken de meeste verkeersdeelnemers dat er inderdaad wel van (net als de fietspaden overigens). Afgezien van het gegeven dat de gemiddelde verkeersdeelnemer geen verkeersbord begrijpelijk kan lezen (of in ieder geval niets met die info. doet) heb ik mezelf maar aangeleerd om links er rechts te kijken voor ik een rotonde oprijdt (met de auto) en elke fietser voorrang te geven want je kunt als automobilist nog zo in de recht staan, de kosten zijn voor minimaal de helft of (als je niets aan kunt tonen) volledig voor jou.
Overigens is een twee richtingsfietspad met name voor rotondes een non oplossing omdat als ik op de fiets zit regelmatig constateer dat een flink deel van de automobilisten niet eens in staat is om te anticiperen op deze situatie en enkel verkeer van rechts in de gaten houden.
Heb inmiddels standaard voor en achter een dashcam in mijn auto (heeft binnen een jaar de aanschafprijs al terugverdient.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2200
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 02 dec 2020 09:30

Hier zijn ze gewoon eenrichting en bij het oprijden is het geen probleem als mensen linksom gaan dan zie je ze wel, maar vooral bij het verlaten van de rotonde kun je gewoon niet op tijd zien dat er iemand van links komt, Overigens zie ik hier precies weer gebeuren wat heel veel wielrenners doen goedpraten van wat eigenlijk gewoon niet goed is, (zoals ook ik rijd niet op het fietspad want dit is minde glad dan het asfalt ernaast). Ik vind het echt steeds minder verwonderlijk dat wij als het uitschot van deze maatschappij worden gezien. We maken het er echt zelf naar,
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 02 dec 2020 10:51

Ja jullie wel ja ik niet :p

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 02 dec 2020 11:35

De Tukker schreef: 01 dec 2020 23:42
Als iets niet zwart is dan wil dat niet zeggen dat het wit is.
Als iets geen recht is dan is het dus niet automatisch een plicht.

En ja, ik weet precies wat er wordt bedoeld maar daar ging het hier niet over.
Kortom, kommaneuken om gelijk te krijgen. Wees er gelukkig mee.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 02 dec 2020 12:30

MarkVeenstra schreef: 02 dec 2020 08:20
afrit13 schreef: 01 dec 2020 17:32
MarkVeenstra schreef: 01 dec 2020 11:26 Ja, een rotonde is een kruispunt/knooppunt verbinding. Een bijzondere vorm daarvan. En die bestaat uit een rondlopende weg. Dus het is óók, op zichzelf, een weg. Met aftakkingen (of aantakkingen) die hier radiaal op staan.


Bron:
https://www.verkeersmaatregelen.nl/Info ... ondes.aspx
Dat is geen wettekst....
Nee, maar de bron verwijst wel naar de rvv. Wat jouw wettekst is.
Mag je zelf in de rvv even op zoek gaan naar de regels daaromtrent :winkthumb:
Er wordt 'RVV' genoemd. En als ik in het RVV zoek op 'rotonde' kom ik alleen het bord tegen. Geen uitleg over het feit dat een rotonde een weg op zich is. Dus graag toch een verwijzing naar een wettekst. Ik kan 'm niet vinden. Maar misschien kijk ik niet goed.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 dec 2020 14:20

Je hebt gelijk.., Verder nog iets over plaats op de weg op rotondes en rechts mogen inhalen.

Maar dan is het nog eenvoudiger.., dan is een rotonde niet een bijzonder iets (volgens de wet). En kun je gewoon de weg en verkeerstekens volgen zoals je ze tegen komt.
Dat de weg per ongeluk geen rechte stukken heeft, en ook nog eens enkele afslagen op korte afstand van elkaar heeft, maakt dan niet uit toch?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie