Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 30 nov 2020 21:42

afrit13 schreef: 30 nov 2020 18:29 En hoe zat het nou met 'tekens gaan boven regels' in dit geval? De regel is 'rechtdoorgaand verkeer gaat voor afbuigend verkeer', maar de tekens 'voorrang verlenen' gaan dan toch boven de regels' ....?
https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?t=21009
Haaientanden zeg iets over kruisend verkeer. Als het fietspad bij de rotonde hoort, is er geen sprake van kruisend verkeer.'
https://www.verkeersnet.nl/verkeersveil ... veranderen
Het plaatsen van haaientanden voor de fietser doet niets af aan deze regel. Haaientanden betekenen immers: verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. In CROW-publicatie 126, Fietsoversteken op rotondes, staat hierover: “Indien fietsers uit de voorrang worden gehouden, is het noodzakelijk de vormgeving van het fietspad zodanig aan te passen dat het fietspad niet meer tot de dezelfde weg behoort als de hoofdrijbaan. (…) Om buiten de discussie te blijven of het fietspad wel of niet tot ‘dezelfde weg’ behoort, wordt aanbevolen de oversteek op circa tien meter van de hoofdrijbaan te houden.” Binnen de bebouwde kom is er vrijwel nooit ruimte om deze tien meter daadwerkelijk voor elkaar te krijgen.
Doordat wegontwerpers proberen het fietspad weg te halen bij een afslag voor auto's krijg je daardoor dus soms van die onmogelijk bochten, in een poging het fietspad opeens niet meer bij de weg te laten horen.

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 30 nov 2020 23:08

Keezx schreef: 30 nov 2020 10:49 9 van de 10 keer dat ik onterecht voorrang krijg, blijf ik demonstratief staan.
Zo'n figuur houdt alles op en ik hoop dan dat hij zich dat realiseert , en dat dus niet meer doet.
Voorrang is een recht, geen plicht. Je hoeft het dus niet te nemen, je kunt het ook aan een ander laten. Maar dat is blijkbaar voor sommigen wat te hoog gegrepen.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 30 nov 2020 23:27

senior schreef: 30 nov 2020 23:08
Keezx schreef: 30 nov 2020 10:49 9 van de 10 keer dat ik onterecht voorrang krijg, blijf ik demonstratief staan.
Zo'n figuur houdt alles op en ik hoop dan dat hij zich dat realiseert , en dat dus niet meer doet.
Voorrang is een recht, geen plicht. Je hoeft het dus niet te nemen, je kunt het ook aan een ander laten. Maar dat is blijkbaar voor sommigen wat te hoog gegrepen.
Er ontbreekt een smiley of je hebt je vergist. ;)
Nergens in het wetboek staat dat je recht hebt op voorrang. Het enige dat in de rvw voorkomt is de plicht om voorrang te verlenen.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 dec 2020 09:27

Met betrekking tot voorrang op rotondes..,
Het principe is dat binnen de bebouwde kom, fietsers in de voorrang zitten. Fietsstrook zit dan ook aan of vlak naast, het wegvak van de rotonde.

Buiten de bebouwde kom, hebben we het vaak over N-wegen. Dan zouden de fietsers NIET in de voorrang horen. De doorstroming van het snellere autoverkeer is dan belangrijker. Fietspaden worden dan vaak verder van de rotonde gelegd en met haaientanden voorzien. En inderdaad, soms nog een paar mooie slinderbochten om de fietsers - maar nog meer de scooters en tegenwoordig speed pedelecs - de snelheid eruit te laten halen.

Nu zijn er geen harde regels voor deze afspraken. Het zijn ontwerprichtlijnen. De richtlijnen zijn zo ingestoken om de voorspelbaarheid van de regels/verwachtingen te vergroten. Het zou mooi zijn als overal, in heel Nederland, deze richtlijnen ook dusdanig gehanteerd worden bij het aanleggen van rotondes. Dat is helaas niet altijd het geval.

Vergelijkbaar over ontwerprichtlijnen.., een 60km/u weg buiten de bebouwde kom, die zou je niet voorzien van een belijning in het midden, maar alleen aan de biede zijkanten. Zo'n wegontwerp moet dan duidelijk zijn voor automobilisten dat de maximum snelheid 60km/u is. Idem voor 80km/u met wél belijning in het midden. En 100km/u waar er een groene asfaltstrook in het midden ligt.
Het blijven dus richtlijnen, geen wetten of regels.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7956
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 01 dec 2020 09:57

Op rotondes geldt gewoon de algemene regel dat 'rechtdoorgaandverkeer' voorrang heeft op afslaand verkeer (ook voetgangers dus)
Die regel wordt opgeheven als er haaientanden staan op het fietspad/fietsstrook.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 dec 2020 10:16

Niet per definitie. Die haaientanden kunnen er ook staan vanwege het verkeer dat de rotonde op komt rijden i.p.v. van eraf. Als het fietspad dicht naast de rijbaan ligt, kun je dus maar beter voorrang verlenen aan de fietsers op het fietspad.
Campagnolo Ultra Dork

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 01 dec 2020 10:26

En alle voorgaande verhandelingen gaan uit van het principe dat een rotonde een 'lange rondlopende doorgaande weg' is. Maar is dat überhaupt wel een wettelijke onderbouwing voor? Of is een rotonde gewoon maar een kruispuntoplossing en géén 'aparte weg'?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 dec 2020 11:05

Nu heb ik het een paar keer gelezen, maar hebben we er een foto voorbeeld van?
Want helemaal duidelijk is het me nog niet.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 dec 2020 11:26

Ja, een rotonde is een kruispunt/knooppunt verbinding. Een bijzondere vorm daarvan. En die bestaat uit een rondlopende weg. Dus het is óók, op zichzelf, een weg. Met aftakkingen (of aantakkingen) die hier radiaal op staan.


Bron:
https://www.verkeersmaatregelen.nl/Info ... ondes.aspx

Met:
Een rotonde is een bijzonder soort gelijkvloers knooppunt dat zo ontworpen is dat het aantal conflicterende bewegingen geminimaliseerd wordt.


Een rotonde bestaat uit een cirkelvormige weg met een soort 'eiland' in het midden. Het verkeer rijdt bij rechts rijdend verkeer uitsluitend tegen de klok in. De verschillende wegen takken aan op de cirkel.
en
Er is enige onduidelijkheid over wanneer een rotonde een verkeersplein is, of andersom. In Nederland is dit als volgt geregeld: na de wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) is in 1996 het begrip verkeersplein verdwenen en vervangen door rotonde. Voor 1996 diende een verkeersplein aangeduid te worden met bord D1 (rotonde, verplichte rijrichting). Deze situatie is dus aangepast waardoor verkeerspleinen vanaf dan aangeduid dienen te worden met borden C4 (verplichte rijrichting). Voor de weggebruiker zit tegenwoordig het verschil in de voorrangssituatie: bij rotondes heeft verkeer op de rotonde voorrang boven verkeer dat de rotonde nadert en bij verkeerspleinen heeft verkeer van rechts voorrang. Voor de ontwerper ligt het verschil in de aansluiting van de takken: bij rotondes dient elke tak op het middeneiland gericht te zijn terwijl dit bij verkeerspleinen niet nodig is.


De definitie van rotonde en verkeersplein geeft duidelijkheid over de situatie zoals deze voorkomt vanaf de jaren 90. In 1991 is voorgesteld deze begrippen als volgt te hanteren:

Rotonde: verkeersplein waarop het verkeer voorrang heeft en waarop de wegen radiaal aansluiten.
Verkeersplein: gelijkvloers kruispunt van wegen waar het verkeer in rondgaande beweging wordt afgewikkeld.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 01 dec 2020 11:28

De Tukker schreef: 30 nov 2020 23:27
senior schreef: 30 nov 2020 23:08
Keezx schreef: 30 nov 2020 10:49 9 van de 10 keer dat ik onterecht voorrang krijg, blijf ik demonstratief staan.
Zo'n figuur houdt alles op en ik hoop dan dat hij zich dat realiseert , en dat dus niet meer doet.
Voorrang is een recht, geen plicht. Je hoeft het dus niet te nemen, je kunt het ook aan een ander laten. Maar dat is blijkbaar voor sommigen wat te hoog gegrepen.
Er ontbreekt een smiley of je hebt je vergist. ;)
Nergens in het wetboek staat dat je recht hebt op voorrang. Het enige dat in de rvw voorkomt is de plicht om voorrang te verlenen.
Wie mist eigenlijk die smiley? Want je zegt exact wat ik ook zeg. :oops:

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 01 dec 2020 11:29

senior schreef: 01 dec 2020 11:28
De Tukker schreef: 30 nov 2020 23:27
senior schreef: 30 nov 2020 23:08

Voorrang is een recht, geen plicht. Je hoeft het dus niet te nemen, je kunt het ook aan een ander laten. Maar dat is blijkbaar voor sommigen wat te hoog gegrepen.
Er ontbreekt een smiley of je hebt je vergist. ;)
Nergens in het wetboek staat dat je recht hebt op voorrang. Het enige dat in de rvw voorkomt is de plicht om voorrang te verlenen.
Wie mist eigenlijk die smiley? Want je zegt exact wat ik ook zeg. :oops:
Voorrang is GEEN recht.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 dec 2020 11:31

Zie dan op die link ook nog stukjes over voorrang op rotondes, En veiligheid op rotondes.

We hebben in Nederland met name voorrangsrotondes overigens

Voorrangsrotonde

Bij een voorrangsrotonde moet het gemotoriseerde verkeer dat de rotonde oprijdt voorrang verlenen aan het verkeer op de rotonde. Een voorrangsrotonde heeft één of meer rijstroken. Voorrangsrotondes hebben als voordeel dat ze overzichtelijker zijn dan traditionele rotondes waardoor de verkeersveiligheid vaak beter is.


Op deze rotondes heeft het gemotoriseerd verkeer op de rotonde voorrang, wat met verkeerstekens wordt aangegeven. De wegbeheerder kan kiezen of fietsers op de rotonde ook voorrang hebben. Als richtlijn geldt dat fietsers binnen de bebouwde kom wel voorrang krijgen en buiten de bebouwde kom niet, maar niet bij alle rotondes wordt deze richtlijn toegepast. Met name in het noorden van Nederland hebben fietsers geen voorrang binnen de bebouwde kom. Hierdoor kan de ongewenste situatie voorkomen dat voetgangers en fietsers een andere voorrangsregeling naast elkaar hebben.


Bij de aanleg van een nieuwe rotonde wordt door CROW de volgende aanbevelingen gedaan:

binnen de bebouwde kom: fietsers in de voorrang, voetgangers bij voorkeur een vrije doorgang
buiten de bebouwde kom: fietsers uit de voorrang, voetgangers geen vrije doorgang

Vormgeving rotondes
Kenmerken op en om de rotonde In de voorrang Uit de voorrang
Verloop fietspadencircuit rond afgeplat
Kenmerken oversteek rode kleur geen afwijkende kleur
Afstand rotonde 5 meter minimaal 10 meter
Plaats bromfiets op de rijbaan op het fiets- bromfietspad
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie