Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 27 nov 2020 08:34

I
k begrijp helemaal niet waarom wij een slechte naam hebben. Het is ronduit stompzinnig en hypocriet.
Ook grotendeels beeldvorming door de media en in het bijzonder via de social media kanalen door diezelfde media.

Daarbij kan men ongenadig hard tegen DE wielrenner tekeer gaan. Wetende dat er nooit juridisch tegen op kan worden getreden. Als je voor het woord wielrenner een minderheidsgroep of individu zou invullen dan zou het land te klein zijn. Nu is het normaal als men schrijft rij al die wielrenners maar dood..

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 27 nov 2020 08:43

Wielrenners zijn ook maar gewoon fietsers maar wel heel herkenbaar en met een relatief hoge snelheid en de drang om tijd te besparen (en een aanzienlijk aantal heeft inderdaad de neiging om een reeks onhebbelijkheden in rap tempo aan elkaar te knopen).
Ik heb inmiddels geleerd dat mensen die over "de wielrenner" spreken het hebben over zaken die ze zelf in meer of mindere maten zelf ook zo doen (maar daar doorgaans helaas wel blind voor zijn, doorgaans vanuit een onvermogen tot zelfreflectie).
Iedereen maakt fouten voorkomend uit allerlei oorzaken met onwetendheid, onkunde, onvermogen om meer dan een meter vooruit te denken, simpelweg gewoon te lui of de neiging om jezelf voor alles te stellen hoog in de oorzaken lijst.
Helaas voegt de factor pakkans (in Nederland toch al redelijk laag) hier voor al het moeilijker traceerbare verkeer (fietsers, voetgangers) nog een versterkend effect aan toe.
Inmiddels zijn we (in de regio waar ik woon) al lang geleden het punt gepasseerd waar het merendeel van de fietser voor rood stopt, überhaupt nog rekening met anderen houdt of zelfs maar een significant deel van de voor hem/haar geldende verkeersregels kent.
Ik houd er inmiddels continu rekening mee dat geen enkel kruispunt met stoplicht vrij is als in groen heb (onafhankelijk of ik op een voorrangsweg rijdt of niet, iedereen krijgt gewoon voorrang).
Bij eenrichtingswegen/fietspaden houdt ik standaard rekening met tegenliggers waarbij de meeste niet eens beseffen waar ze mee bezig zijn. Twee fietsers naast elkaar (gezellig) op een te smal tweerichtingsfietspad is gewoon standaard maar drie/vier/vijf is inmiddels al de normaalste zaak van de wereld (wachten is dan gewoon de beste optie, bij tegemoetkomend verkeer wordt de uitdaging nog wel een stukje groter).
Overall vermoed ik dat bovenstaande alleen nog maar verder zal escaleren. Simpelweg teveel verkeer dat over dezelfde (beperkte) wegen moet. Een te grote en ook te diverse gebruikersgroep die gebruik maakt van dezelfde ruimte wat ook al een garantie is voor chaos. Bovendien zie ik dagelijks dat ouders die kinderen uitleg geven over deelname in het verkeer de regels ook niet beheersen en dat voor het gemak ook maar overdragen op hun kinderen (hand niet uitsteken bij afslaan, door rood rijden en eerste even stoppen / kijken voor je een volgende actie inzet en appen tijdens de begeleiding zijn daarvan nog maar een paar herkenbare voorbeelden).

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 27 nov 2020 08:54

RVV schreef: 27 nov 2020 08:34 I
k begrijp helemaal niet waarom wij een slechte naam hebben. Het is ronduit stompzinnig en hypocriet.
Ook grotendeels beeldvorming door de media en in het bijzonder via de social media kanalen door diezelfde media.

Daarbij kan men ongenadig hard tegen DE wielrenner tekeer gaan. Wetende dat er nooit juridisch tegen op kan worden getreden. Als je voor het woord wielrenner een minderheidsgroep of individu zou invullen dan zou het land te klein zijn. Nu is het normaal als men schrijft rij al die wielrenners maar dood..
Zo voel ik me over meerdere zaken. Ik binnen mijn beroepsgroep veehouderij....wat iedereen er ook van vind ik vind de omgangsvormen naar elkaar (met name op social media) bedroevend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 nov 2020 09:39

En ook dat is vaak weer de media en de intelligente op de manier waarop je die informatie tot je neemt.
"Wij" zien alleen maar boze boeren die de weg bezetten, terwijl er hele groepen boeren het hier ook niet mee eens zien.

Er zijn zat boeren (ik denk het merendeel) die echt wel nadenken over hoe het anders kan en ook wel snappen dat er zaken moeten veranderen.

Het blijft altijd makkelijk een andere groep met de grond gelijk te maken als je daar niets mee hebt of hebt te maken.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 27 nov 2020 09:52

Ach, ik ben wisselend wielrenner, mountainbiker, fietser en fietsende vader van 3 kinderen. En dan nog betrap ik mezelf erop dat de fiets waar ik op zit bepalend is voor het gedrag dat ik verwacht van een ander.
En dan heb ik nog redelijk oog voor de ander en zie ik gevaarlijke situaties vaak al op voorhand aankomen door vooruit te kijken.
Op de wielrenfiets wel eens een vader ingehaald door de berm omdat hij het hele fietspad nam (en ik er de komende 500m niet voorbij kon). Maar als vader fiets ik ook, daar waar het nodig is,naast mijn zoontje van 7 om hem te beschermen.

Niets menselijks is mij vreemd maar ik probeer altijd niet de hufter te zijn. Dus als er een oma met rollator op het fietspad loopt ga ik er pas rustig voorbij waar het kan, etc.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 27 nov 2020 11:24

Klopt, doe ik ook echter ik verwacht wel dat ik de kans krijg om rekening te houden met anderen (afremmen, wachten of bijv. een heel ruimen boog vind ik niet meer dan normaal), Echter als ik ook voor anderen (en dat geld ook voor ouders met kleine kinderen) moet gaan bedenken voor welke optie ze gaan kiezen terwijl even een hand uitsteken of je aandacht op het overige verkeer houden kennelijk al teveel gevraagd is houdt het ook voor mij op een gegeven moment op (geldt overigens ook met E bikers die hun reguliere fietsgedrag van een langzame fietser zonder enige vorm van aanpassing kopiëren naar dubbele rijsnelheid).

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 27 nov 2020 11:58

Niemand is roomser dan de paus, dat is ook helemaal niet de issue. Wat mij verbaast is dat wanneer een wielrenner het doet, er meteen een vingertje omhoog gaat, terwijl men zelf minimaal dezelfde fratsen uithaalt. Gewoonweg hypocriet is het.

Recent weer een vader van een vriendje van mijn zoon: 'alle wielrenners zijn asociaal'. Mijn wenkbrauw gaat omhoog. Heel luchtig 'hoezo dan?'. 'Recent was ik de heg aan het snoeien (die is een meter of 15-20 lang) en ik kreeg zo maar commentaar'. 'Waarop commentaar'? 'Ik had wat gesnoeide takken op het fietspad gelegd'. :o Ik luchtig: 'Das gek. Recent zette ik een oude ijskast op de oprit van de A27, en daar hoorde ik niemand over'. Hij keek wel een beetje vreemd naar mij..... :winkthumb:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 27 nov 2020 12:16

RVV schreef: 27 nov 2020 08:34
Ook grotendeels beeldvorming door de media en in het bijzonder via de social media kanalen door diezelfde media.
Als je voor het woord wielrenner een minderheidsgroep of individu zou invullen dan zou het land te klein zijn. Nu is het normaal als men schrijft rij al die wielrenners maar dood..
+1
Helaas het nieuwe “normaal “

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 27 nov 2020 12:24

Ik vind het juist stilletjes aan verbeteren en krijg voor mijn gevoel steeds minder commentaar. Moet er wel bij zeggen dat ik sinds corona met een bel fiets. Daarbij is trouwens timing alles. Niet te laat bellen want men moet immers even de gelegenheid krijgen om te reageren nadat ze het belletje horen, en niet te vroeg want dan horen ze het niet:-) Ik heb een hidemybell op mijn gravelfiets, en op mijn racefiets heb ik zelf een hidemybell oplossing gefabriceerd omdat closethegap geen oplossing heeft voor mijn aero stuur. De originele hidemybell heeft een lagere toonsoort dan de zelf gefabriceerde en je merkt heel goed dat de lagere toonsoort bijna altijd direct wordt gehoord, vooral door oudere mensen, ook al klinkt de bel met hogere toonsoort voor mij veel harder. Toch iets met hogere toonsoorten slechter waarnemen als je ouder wordt:-) Maar nu weer on-topic:-) Ik denk dat ons charmeoffensief toch stilletjes aan bij de meeste mensen werkt. En je houdt toch altijd wel een enkeling met een slecht humeur en een kort lontje, maar realiseer je dat dit (gelukkig maar) een select groepje zonderlingen is:-)

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 27 nov 2020 12:51

Ik verbaas me altijd hoe vaak mensen mij voorrang geven met oversteken terwijl ik dat niet heb.
Vind ik overigens erg vervelend want soms leidt het tot gevaarlijke situaties voor achteropkomend verkeer. En ik moet dan gelijktijdig weer inklikken en vriendelijk bedanken terwijl ik toch al ongeveer of helemaal stil stond.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 27 nov 2020 12:56

senior schreef: 26 nov 2020 22:57 Ik ben een hele nette verkeersdeelnemer. Althans, dat vind ik zelf. Anderen denken daar bij vlagen anders over. En het lullige is: ze hebben meestal nog gelijk ook. En dat durf ík in ieder geval hier volmondig toe te geven.
Ik ook.

Ik voel ook niet de behoefte om me te verdedigen, maar om e.e.a. te verduidelijken,

Onlangs kwam ik op een smal fietspad, zonder fysieke afscheiding direct gelegen langs de rijbaan, een stel Vutters tegen. twee vrouwen voorop, de twee mannen er achter.
Fietspad was dusdanig smal dat we niet met drieën naast elkaar konden passeren.
Vrouwen gaan keurig achter elkaar rijden, passeren gaat dan ook vriendelijk en zonder problemen. Niks aan het handje.

Vervolgens komen de mannen en de buitenste vind het nodig om op het laatste moment nog ff wat extra breed te gaan fietsen, waardoor hij mij zo ongeveer op de rijbaan ramt. Daarbij kijkt hij me recht aan. Er kwam helaas ook een auto aan.
Niet aan de kant gegaan, want anders op de auto geknotst, waardoor hij bijna tegen zijn maatje botste en het nog net op de been kon houden. Trekt me vervolgens een scheur open...................
Ben geen agressieve fietser, maar wel assertief, en in dit soort gevallen laat ik mijn vriendelijkheid wel wat varen.

Bovenstaande is helaas geen incident, maak het gedurende mijn dagelijkse woon-werk ritten geregeld mee. Om over mijn racefiets ritten nog maar te zwijgen.

Ik heb het idee dat we als fietsers in wielerkleding in het algemeen en als racefietsers in het bijzonder op voorhand al als vogelvrij uitgeroepen zijn door een groep weggebruikers.

Ook ik ben een verre van perfecte verkeersdeelnemer. Durf echter wel te stellen dat wanneer ik mijn vriendelijkheid laat varen ik met het betreffende conflict wel mee naar de rechtbank wil.
(en dat laatste is vooral figuurlijk bedoeld.)
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 nov 2020 13:03

bakboord1 schreef: 27 nov 2020 12:51 Ik verbaas me altijd hoe vaak mensen mij voorrang geven met oversteken terwijl ik dat niet heb.
Vind ik overigens erg vervelend want soms leidt het tot gevaarlijke situaties voor achteropkomend verkeer. En ik moet dan gelijktijdig weer inklikken en vriendelijk bedanken terwijl ik toch al ongeveer of helemaal stil stond.
Dat komt omdat mensen de verkeersregels niet snappen. Vooral rotondes buiten de bebouwde kom zijn lastig blijkbaar. Daar heb je meestal geen voorrang en soms ook wel, wat het dan weer verwarrend maakt. De meeste situaties is het best duidelijk omdat de fietspaden meer gescheiden zijn van de rijbaan. Toch sta je daar vaak beide stil. En meestal bedank ik helemaal niet, maar schud ik meewarig nee. Soms blijf ik zelfs maar gewoon staan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie