Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 sep 2020 21:37

Lewis Hamilton is Vegan en wereldkampioen.
Hij heeft daar wel een F1 auto voor nodig, Tom kan dat op de fiets. Dat pleit toch aardig voor de carnivoor (als krom redeneren toch is toegestaan).
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 sep 2020 21:45

Ik ben ook 80% minder vlees gaan eten het afgelopen jaar.
De vleesindustrie is wel een van de meest vervuilende op de planeet en beter vlees eten is dan misschien diervriendelijker maar niet milieu vriendelijker..

Ik ga zeker niet het veggie gekke uithangen, want ook daar zitten nadelen aan en iedereen zal veelal in zijn eigen straatje praten en ik denk dat vrijwel niemand ook maar 50% van de waarheid weet.

Het eerste gewin zou zijn als iedereen gewoon 30% minder eet, voor de meeste geen enkel probleem..

Daarnaast weet ik 1 ding wel we zijn met veel te veel.

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 21 sep 2020 09:09

Idd ik eet ook minder vlees ik zal nooit vegetariër worden maar een paar dagen geen vlees is goed te doen.

i-mac

i-mac 21 sep 2020 10:14

Hier thuis is vlees eten een pak verminderd. En meestal houden we het dan bij kip of kalkoen. Varkens of rundsvlees komt hier nog amper in huis. Vis toch een paar keer per week. Als je een klein beetje moeite doet, kan je met vleesvervangende producten ook lekkere zaken klaarmaken.

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 21 sep 2020 10:50

Ik eet inmiddels al een aantal jaren plantaardig. Het is begonnen met wat probeersels vanwege wat gezondheidsklachten. Omdat ik mij fitter begon te voelen en minder last van mijn darmen had is het er daarna, automatisch, steeds verder ingeslopen. De steeds grotere bewustwording van de impact op het milieu heeft hier ook wel aan bijgedragen en is zeer mooi meegenomen. Eerst geen vlees, daarna geen zuivelproducten en daarna (bijna) geheel plantaardig, dus ook geen vis en eieren meer en alle verpakkingen lezen in de supermarkt. Op restaurant en feestjes "zondig" ik wel, ik ga niemand verplichten om speciaal voor mij plantaardig te koken en in restaurants hebben ze vaak enkel een verdwaald vegetarisch gerecht en vrijwel nooit een volledig vegan gerecht op de menukaart. M'n vrouw probeert verder kaas apart te serveren, maar als het qua gerecht niet uitkomt en er toch kaas of een ander zuivelproduct in zit maak ik er geen punt van want ik ben immers niet de enige in het huishouden en moet mijzelf aanpassen aan de rest. Vooral omdat de anderen altijd hun best doen om het eten aan mij aan te passen :D Om zeker in m'n eiwitten te voorzien pak ik erwteneiwitten van Orangefit als aanvulling op m'n normale voeding. Al m'n vitamines e.d. zijn flink op pijl (blijkt uit bloedonderzoek), ik voel mij fitter en mijn smaak is dusdanig veranderd dat ik geniet van alle groentes en vlees of vis helemaal niet echt meer lekker smaakt. Ik heb wel eens een hapje geprobeerd om te zien of ik het nog altijd heel lekker zou vinden maar het smaakt mij gewoonweg niet meer. Ik denk dat dit vergelijkbaar is met een sigaret of met Cola. Op een zeker moment denk je, door gewenning, dat je de smaak zo lekker vindt dat je geen leven zonder kunt voorstellen, totdat het is gelukt een lange tijd zonder te leven. Als je dan nog eens een glas Cola pakt of een sigaret opsteekt dan staat het gewoon tegen.

Het vreemde aan dit alles is; dat je anno 2020 jezelf nog altijd vaak moet verantwoorden dat je plantaardig of geen vlees eet. Nog altijd vragen mensen waarom en als je een uitleg geeft kijken ze je vaak vies aan :D Een beetje vergelijkbaar met alcohol. ik drink geen alcohol, simpelweg omdat ik er niet tegen kan, en op ieder feestje waar men mij niet kent vraagt men mij met de grootste verbazing en verontwaardiging of ik echt helemaal nooit alcohol drink! Op televisie een poos geleden een professor van een academisch ziekenhuis de volgende uitspraak horen doen; "Alcohol is de enige harddrug waarvoor men zich moet verantwoorden als men het niet neemt" :lol:

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 sep 2020 10:56

Vlees maken is een inefficiënte manier om voedsel voor mensen te produceren. Je hebt veel grond nodig om veel plantaardig voedsel op te verbouwen en dat voer je dan aan dieren op om weinig vlees (10kg plant voor minder dan 1kg dier) over te houden. Dan heb je nog veel water (100ltr water voor 1kg vlees) nodig dat aan de voorkant het dier in gaat om er aan de achterkant als afvalstof weer uit te komen.
In Nederland hebben we de efficiëntie van dat proces tot industrieel niveau verbeterd, waardoor wij als piepklein landje de tweede dierlijk voedselproducent van de wereld zijn geworden. De afvalstoffen blijven allemaal hier. De effecten daarvan staan in de krant.
Vlees is voor mannen een emotioneel dingetje. Kijk maar wie er doorgaans achter de BBQ staat, maar zelden in de keuken te vinden is. Dus als je bovenstaande onder de aandacht wilt brengen, dan heb je al vrij snel ruzie, of geen gesprek meer of ben je gediskwalificeerd als veggie of gekkie

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 sep 2020 12:51

Je kan ook niet alles meteen veranderen. Er zit teveel aan vast wat ook weer ellende geeft.
Maar als we het in een redelijk tempo kunnen doen.

Je ziet hier ook dat de meningen verschillen maar er toch een groot deel bewust mee bezig is. dat is prima toch. Er gaan wat generaties overheen er zijn altijd groepen die zich niet aan gaan of willen passen en in bepaalde gevallen snap ik dat best.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 21 sep 2020 14:31

De bijzondere paradox in deze hele discussie is wel dat veel veganisten het zeggen te doen vanwege klimaat/milieu, maar gelijktijdig ook heel graag biologische producten willen eten, Terwijl Biologische teelt juist slechter voor het milieu/klimaat is dan vergelijkbare producten uit de niet biologische teelt.

Ook bijvoorbeeld de sterk gestegen vraag naar amandelnoten zorgt nu al voor ecologische rampen (en massale bijensterfte door monocultuur) in bijvb California. De katoenproductie is ook al een ramp voor je waterhuishouding (hoi Aral meer), en de hippe avocado heeft ook al een een schaduwzijde.

Maar daar hoor je veel veganisten niet over. Je hoort alleen altijd de cijfers dat er zoveel water nodig is voor de vlees productie. Dit zal ongetwijfeld kloppen, maar in natte gebieden waar 80% van het water naar zee spoelt is dit toch geen probleem.

Daarnaast gaat het over dat de voedselopbrengst per hectare hoger is voor plantaardigvoedsel tov. vlees. Ook dit zal kloppen, maar er zijn belachelijk veel gebieden die echt niet geschikt zijn voor landbouw.
Zoals bijvoorbeeld veel kust- (relatief zout) en veengebieden (te zuur) , hellingen, moerassen, steppes en bosgebieden. Allemaal plaatsen waar je flink moet investeren om er akkerland van te maken, maar die van nature geschikt zijn om dieren (tot een bepaalde capaciteit) te laten grazen zonder veel impact te hebben.

Verder zijn er ook veel afvalproducten van de land/tuinbouw, geschikt als veevoer (https://www.groenkennisnet.nl/nl/groenk ... eevoer.htm).

Daarnaast worden op veel plaatsen vee kudde's ingezet voor natuurlijke bemesting, begrazing (ipv maaien)

Wat ik dus wil zeggen is dat Veganisme absoluut niet de 'oplossing' is die het pretendeert te zijn. en dat Vlees an sich is ook niet per definitie 'het probleem' is. De schaal van de vleesproductie is een ander verhaal. Zoals altijd ligt de waarheid ergens in het midden.

En mensen die als neanderthalers vast houden aan het 'oude', maar ook mensen de met oogkleppen zich storten op het 'nieuwe' mag je best wegzetten als gekkies
Laatst gewijzigd door Sulla op 21 sep 2020 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 21 sep 2020 14:31

Dat ikzelf plantaardig eet neemt overigens niet weg dat ik het maar een vreemd artikel vind wat mevrouw over Dumoulin schrijft. Ik vind het sowieso niet sjiek om iemand persoonlijk en publiekelijk te bashen om je punt te maken. Ik denk ook niet dat er bij Jumbo Visma veel aan de voedingsstrategie zal mankeren :lol: Ik denk ook dat impact van voeding erg verschilt van persoon op persoon en het niet allemaal over één kam valt te scheren. Net zoals sommigen erg goed gaan op cafeïne zal een ander er enkel last van zijn maag van krijgen en een hoop slapeloze nachten :lol:

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 21 sep 2020 14:41

Niet iedereen die plantaardig eet is perfect en overal van op de hoogte net als ieder ander. Als iemand zijn best doet om zijn steentje bij te dragen is dit toch enkel te prijzen, ook al maakt hij/zijn nog wat foutjes? Van foutjes kun je enkel maar leren:-) Ennuh, niet iedere veganist vreet zich vol aan amandelen hoor en het is ook niet zo dat veganisten het alleenrecht hebben op amandelen :lol: ;)

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 21 sep 2020 15:07

Een echte veganist eet geen producten verder dan Europa.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7956
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 21 sep 2020 15:08

Ik vind inderdaad ook dat iedereen die op zijn eigen wijze een steentje bijdraagt prijzenswaardig is.
Wat ik alleen wel afvraag is waarom je een, om het even welk soort dieet zou moeten aanvullen met voedingssupplementen? Dan klopt er dus iets niet in je dagelijkse dieet...
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Plaats reactie