Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 jun 2020 15:23

In 1996 stierven 70 personen op de fiets in de leeftijdsgroep 70-80 jaar. In 2018 waren dat er 52. Het valt dus wel mee met de extra doden door de e-bike. Dus juist minder doden, wel heel veel meer fietsers, ga ik van uit.
Ik heb dit bij het CBS vandaan.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 30 jun 2020 15:24

RVV schreef: 30 jun 2020 15:06

Goed punt. Ik snap sowieso niet waarom die dingen 25 soms zelfs 27/28 halen.

Mensen hebben nog nooit zo hard op een normale stadsfiets gereden. Zelfs ervaren wielrenners moeten echt flink doorstampen op een stadsfiets om 25 km/h te halen. Nu zitten mensen massa’s op de electro fiets alsof het de normaalste zaak is om 25 km/h te fietsen terwijl ze voorheen in de praktijk maximaal 17/18 haalde op de ouderwetse stadsfiets. Ze hebben geen benul hoe hard ze door een scherpe bocht kunnen fietsen. De walruslijven zijn niet geschikt om te hangen in de bocht laat staan hoe ze moeten reageren in een nood situatie. Die helmplicht voor die e bike ondingen is eigenlijk wel een goeie zaak.
Maar nu zonder gekheid, dit vind ik een hele terechte opmerking!

Ik verbaas me er ook regelmatig over hoe de geëlektrificeerde garde door het verkeer heen zeilt :dislike:

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 30 jun 2020 15:29

RVV +1. Inderdaad, waarom moeten die e-bikes 25 per uur gaan, gaat veel te snel voor de meeste bestuurders?!
Laatst gewijzigd door hopjes op 30 jun 2020 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 30 jun 2020 15:32

@jans, volgens mij zoek je niet goed.
Zoek eens op cbs verkeersdoden 2018.
Daar staat een artikel en een grafiek waar jij stijl van achterover zult slaan.
De cijfers zijn niet mals maar staan helaas wel haaks op jouw eigen conclusies.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4522
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 30 jun 2020 16:07

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/16 ... en-in-2018

Bizar, blijkbaar is het zo druk in de randstad dat het er gewoon het veiligst is.

@sulla Je hebt wel een punt voor onder de 12jaar.

Verder, ik zeg het nog maar eens een keer. Ik pleit al tijden dat de fietser in de bebouwdekom altijd voorrang zou moeten hebben.
Is het voor iedereen altijd duidelijk, het is nu een wildgroei van regels.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 jun 2020 16:21

bakboord1 schreef: 30 jun 2020 15:32 @jans, volgens mij zoek je niet goed.
Zoek eens op cbs verkeersdoden 2018.
Daar staat een artikel en een grafiek waar jij stijl van achterover zult slaan.
De cijfers zijn niet mals maar staan helaas wel haaks op jouw eigen conclusies.
Het verbaasde mij ook. Ik zal straks kijken of ik het nog een keer kan vinden.

Edit: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... e?dl=28930
Ik kan er niets anders van maken. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 30 jun 2020 17:40

rikkert schreef: 30 jun 2020 14:48
Jans schreef: 30 jun 2020 14:38 Toestemming van de kinderen, het moet niet gekker worden.
Hoeft ook niet gekker, toestemming van de kinderen is genoeg :-)
Niet zo happen Jans. Het is maar een grapje

Maar mijn ouders hebben dus ook e-bikes, en die gaan af fabriek 25 km/u (of 26-27). Voor hun plezier maakt het toch helemaal niet uit als ze maar 18 km/u zouden gaan.

Voor woon-werk is het anders.


Jans schreef: 30 jun 2020 15:01 Aan wie moeten Obese 30'ers het gaan vragen?
Die mogen helemaal geen e-bike



RKN schreef: 30 jun 2020 14:52
rikkert schreef: 30 jun 2020 14:48
Jans schreef: 30 jun 2020 14:38 Toestemming van de kinderen, het moet niet gekker worden.
Hoeft ook niet gekker, toestemming van de kinderen is genoeg :-)
Ik vind het zo gek nog niet :mrgreen:
Het begint met een platform kweken, wie kent er iemand bij de telegraaf? Die kijken niet op een proefballonnetje meer of minder. :lol:



RVV schreef: 30 jun 2020 15:06
mhr-zip schreef: 30 jun 2020 14:11
Keezx schreef: 30 jun 2020 13:47

Het zijn maar proefballonnetjes en nog lang geen wetgeving.....
Van mij mogen ze die dingen ook gelijk afregelen op 18 km/u.
En alleen na afgenomen rijvaardigheidsproef en toestemming van de kinderen naar 25 km/u.

Maar ja, wie ben ik :roll:



Goed punt. Ik snap sowieso niet waarom die dingen 25 soms zelfs 27/28 halen.

Mensen hebben nog nooit zo hard op een normale stadsfiets gereden. Zelfs ervaren wielrenners moeten echt flink doorstampen op een stadsfiets om 25 km/h te halen. Nu zitten mensen massa’s op de electro fiets alsof het de normaalste zaak is om 25 km/h te fietsen terwijl ze voorheen in de praktijk maximaal 17/18 haalde op de ouderwetse stadsfiets. Ze hebben geen benul hoe hard ze door een scherpe bocht kunnen fietsen. De walruslijven zijn niet geschikt om te hangen in de bocht laat staan hoe ze moeten reageren in een nood situatie. Die helmplicht voor die e bike ondingen is eigenlijk wel een goeie zaak.
Dat is het probleem inderdaad, dat ze af fabriek 25 gaan. Als ze af fabriek 18 zouden gaan, en dat zou standaard en normaal zijn. Zouden er vast wel een paar mensen vragen of tie harder kan, dat vind ik niet zo'n probleem als dat maar bewust is. Maar nu hij kan 25, dus wordt er 25 mee gereden.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Henkie284
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 17 jun 2017 13:13

Henkie284 30 jun 2020 17:53

Jans schreef: 30 jun 2020 16:21
bakboord1 schreef: 30 jun 2020 15:32 @jans, volgens mij zoek je niet goed.
Zoek eens op cbs verkeersdoden 2018.
Daar staat een artikel en een grafiek waar jij stijl van achterover zult slaan.
De cijfers zijn niet mals maar staan helaas wel haaks op jouw eigen conclusies.
Het verbaasde mij ook. Ik zal straks kijken of ik het nog een keer kan vinden.

Edit: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... e?dl=28930
Ik kan er niets anders van maken. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.
1996 springt er wel heel negatief uit. Dat lijkt me geen goed ijkpunt. Vanaf 2000 is de trend dat het aantal licht toeneemt. Maar dat zegt niet alles. Misschien is het aantal uren op de fiets wel veel meer toegenomen. Dat staat er niet bij.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 30 jun 2020 18:01

Het heeft er niet mee te maken dat de boomers nu ongeveer met pensioen gaan, en gaan fietsen in plaats van op de bureaustoel zitten?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 jun 2020 18:26

https://www.trouw.nl/sport/een-nieuwe-t ... ~bb554d08/

Gekkenwerk. Iedereen wil maar 400km achter elkaar fietsen, terwijl dat heel erg onverstandig is.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 30 jun 2020 18:39

Waarom heel erg onverstandig? Ik heb 4 ritten van tussen de 300 en 325 km gemaakt en 1 rit van 500km. Behalve dat het een hele lange zit is, vond ik het toch niet heel moeilijk ofzo. Die 500 km was mentaal na 400km zwaar omdat het toen weer donker werd en de bidons nergens konden worden bijgevuld. Maar echt moeilijk was het zeker niet. Volgende dag ook weer gewoon wezen fietsen. Een wedstrijd marathon vond ik fysiek veel en veel zwaarder. Terwijl ik daarmee maar 3,30 uur onderweg weg ipv 18 uur op de racer. Uiteraard moet je wel een goede basis hebben. Vanuit niks 400 km is idd niet bepaald slim.

Overigens heb ik het wel een beetje gezien met die lange afstanden. Want eigenlijk is het gewoon autisten gedrag.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 30 jun 2020 19:12

RVV schreef: 30 jun 2020 18:39 Waarom heel erg onverstandig? Ik heb 4 ritten van tussen de 300 en 325 km gemaakt en 1 rit van 500km. Behalve dat het een hele lange zit is, vond ik het toch niet heel moeilijk ofzo. Die 500 km was mentaal na 400km zwaar omdat het toen weer donker werd en de bidons nergens konden worden bijgevuld. Maar echt moeilijk was het zeker niet. Volgende dag ook weer gewoon wezen fietsen. Een wedstrijd marathon vond ik fysiek veel en veel zwaarder. Terwijl ik daarmee maar 3,30 uur onderweg weg ipv 18 uur op de racer. Uiteraard moet je wel een goede basis hebben. Vanuit niks 400 km is idd niet bepaald slim.

Overigens heb ik het wel een beetje gezien met die lange afstanden. Want eigenlijk is het gewoon autisten gedrag.
Ik had anders eigenlijk wel de indruk dat jij wat autistische neigingetjes had ;)

Maar ff serieus......wellicht moet jij jezelf met dit soort dingen niet als referentie kader gebruiken.

Plaats reactie