Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 27 mei 2020 11:59

tommeke14 schreef: 27 mei 2020 10:33 Los van feit dat die automobilist fout zat, is dat deel aan de voet van de Emmapiramide wel een plek waar je rustig aan moet doen.

Ik fiets er best vaak en rem altijd af, zodat ik met een normale snelheid het dorp in kom. Voor dat ‘klimmetje’ wat erna komt hoef je echt geen snelheid te maken.
Altijd goed opletten op de 1ste kruising al,al heb je voorrang vanaf top Emma ri Rozendaal.
Rode stip,is onderaan de Emma,ook wel iets waar je zeker uit moeten kijken zowel op als af.
Rode lijn is afdaling Kerklaan ri rotonde waar Max 30km/u is.
Het probleem ligt ook Kerklaan ri klim Posbank waar net voordat het omhoog gaat een weg van rechts ligt die voorrang heeft.
Maar ze gaan binnenkort weer brainstormen voor snelheidsremmende maatregelen.
Bijlagen
3B21F6E1-9BA9-4673-8C5C-E2DD07791B43.jpeg
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 27 mei 2020 12:21

Sulla schreef: 27 mei 2020 09:27
senior schreef: 26 mei 2020 15:31 Vreemde hobby houden mensen er op na. Waarom zou je naar dumpert willen kijken? Om je daar te gaan ergeren aan mensen die zich ergeren aan fietsers? En dan nog wat: sinds wanneer is geenstijl eigenlijk hét voorbeeld van media?
Laat me raden.......je hebt nog nooit zelf op Dumpert en/of Geenstijl gekeken?

Wat is er nu weer gek aan Dumpert kijken. Veel grappige filmpjes, veel grappig commentaar. Maar uiteraard ook (al dan niet grappig bedoeld) commentaar dat niet door de beugel kan, maar dat kom je op Youtube ook tegen en dat vind men nog steeds een fatsoenlijke website. En pak hem beet 1 a 2 x per maand staat er inderdaad een filmpje over fietsers/wielrenners, waarbij je de commentaren vooral niet moet lezen als je zelf fietst (al is klagen over wielrenners daar ook deels een zgn. running-gag).

En geenstijl, we vinden er allemaal wel wat van, maar dat heeft mijns inziens best een belangrijke rol in medialand. Al is het alleen maar omdat veel mensen altijd erop reageren als door een wesp gestoken en daarmee vaak hun ware gezicht laten zien. Ja ze zakken met enige regelmaat door de bodem van het goed fatsoen, maar op andere momenten zijn ze scherper dan veel reguliere media en doen dat vaak nog met betere verwijzingen en/of dossieropbouw ook.
YouTube probeert nog zijn best te doen om racistische teksten te verwijderen dat kan je van dumpert niet zeggen. Dus ja YouTube is vergeleken met Dumpert een nette site

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 27 mei 2020 12:59

Ik vind de filmpjes op dumpert vaak leuk, het reaguren was vroeger ook wel leuk maar tegenwoordig wordt echt Bijna overal, zelfs als daar totaal geen aanleiding toe is, racistisch op gereageerd, ja altijd is het scherts zegt men dan. Telkens weer dezelfde grap (als het nou nog een leuke of zelf bedachte nieuwe was) en altijd met honderden plusjes.

Dumpert heb ik er al eens afgegooid. Toch blijft het wel leuk en hier en daar valt er best nog wat lolligs te reaguren maar het onderschrijft wel mijn beeld van welke kant we met zijn allen op aan het schuiven zijn. Dommer, ongemanierder, banger en ikke ikke ikke.
Afbeelding

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 27 mei 2020 14:05

Sulla schreef: 27 mei 2020 09:27
senior schreef: 26 mei 2020 15:31 Vreemde hobby houden mensen er op na. Waarom zou je naar dumpert willen kijken? Om je daar te gaan ergeren aan mensen die zich ergeren aan fietsers? En dan nog wat: sinds wanneer is geenstijl eigenlijk hét voorbeeld van media?
Laat me raden.......je hebt nog nooit zelf op Dumpert en/of Geenstijl gekeken?

Wat is er nu weer gek aan Dumpert kijken. Veel grappige filmpjes, veel grappig commentaar. Maar uiteraard ook (al dan niet grappig bedoeld) commentaar dat niet door de beugel kan, maar dat kom je op Youtube ook tegen en dat vind men nog steeds een fatsoenlijke website. En pak hem beet 1 a 2 x per maand staat er inderdaad een filmpje over fietsers/wielrenners, waarbij je de commentaren vooral niet moet lezen als je zelf fietst (al is klagen over wielrenners daar ook deels een zgn. running-gag).

En geenstijl, we vinden er allemaal wel wat van, maar dat heeft mijns inziens best een belangrijke rol in medialand. Al is het alleen maar omdat veel mensen altijd erop reageren als door een wesp gestoken en daarmee vaak hun ware gezicht laten zien. Ja ze zakken met enige regelmaat door de bodem van het goed fatsoen, maar op andere momenten zijn ze scherper dan veel reguliere media en doen dat vaak nog met betere verwijzingen en/of dossieropbouw ook.
Niet of nauwelijks, inderdaad. Eigenlijk alleen als er hier weer eens geklaagd wordt over hoe slecht die fietsers wel niet behandeld worden. En dan weet ik gelijk weer dat ik daar niets te zoeken heb. Maar je gaat niet in op mijn opmerking: waarom je bewust gaan ergeren aan mensen die zich ergeren aan fietsers. Heb je soms niets beters te doen? Overigens geef je zelf al toe dat het de grenzen van goed fatsoen overschrijdt. Hoe vaak dat gebeurt is een persoonlijke mening die bepaald wordt door wat je nog goed fatsoen vindt, maar "enige regelmaat" zegt eigenlijk dat het nogal eens gebeurt.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 27 mei 2020 15:08

senior schreef: 27 mei 2020 14:05
Sulla schreef: 27 mei 2020 09:27
senior schreef: 26 mei 2020 15:31 Vreemde hobby houden mensen er op na. Waarom zou je naar dumpert willen kijken? Om je daar te gaan ergeren aan mensen die zich ergeren aan fietsers? En dan nog wat: sinds wanneer is geenstijl eigenlijk hét voorbeeld van media?
Laat me raden.......je hebt nog nooit zelf op Dumpert en/of Geenstijl gekeken?

Wat is er nu weer gek aan Dumpert kijken. Veel grappige filmpjes, veel grappig commentaar. Maar uiteraard ook (al dan niet grappig bedoeld) commentaar dat niet door de beugel kan, maar dat kom je op Youtube ook tegen en dat vind men nog steeds een fatsoenlijke website. En pak hem beet 1 a 2 x per maand staat er inderdaad een filmpje over fietsers/wielrenners, waarbij je de commentaren vooral niet moet lezen als je zelf fietst (al is klagen over wielrenners daar ook deels een zgn. running-gag).

En geenstijl, we vinden er allemaal wel wat van, maar dat heeft mijns inziens best een belangrijke rol in medialand. Al is het alleen maar omdat veel mensen altijd erop reageren als door een wesp gestoken en daarmee vaak hun ware gezicht laten zien. Ja ze zakken met enige regelmaat door de bodem van het goed fatsoen, maar op andere momenten zijn ze scherper dan veel reguliere media en doen dat vaak nog met betere verwijzingen en/of dossieropbouw ook.
Niet of nauwelijks, inderdaad. Eigenlijk alleen als er hier weer eens geklaagd wordt over hoe slecht die fietsers wel niet behandeld worden. En dan weet ik gelijk weer dat ik daar niets te zoeken heb. Maar je gaat niet in op mijn opmerking: waarom je bewust gaan ergeren aan mensen die zich ergeren aan fietsers. Heb je soms niets beters te doen? Overigens geef je zelf al toe dat het de grenzen van goed fatsoen overschrijdt. Hoe vaak dat gebeurt is een persoonlijke mening die bepaald wordt door wat je nog goed fatsoen vindt, maar "enige regelmaat" zegt eigenlijk dat het nogal eens gebeurt.
Waar haal je trouwens vandaan dat ik me "bewust aan het ergeren ben aan mensen die zich ergeren aan fietsers"? Dat heb ik echt nergens gezegd of gesuggereerd.

Zoals ik reeds zei, er staan vooral veel grappig filmpjes op, met slechts een enkele keer een filmpje over fietsers (waarvan er nog best een aantal best grappig zijn, of indrukwekkend zoals bepaalde mtb afdalingen, en ja soms ook filmpjes waarop iedereen los kan gaan over wielrenners, maar dat is soms ook niet geheel onterecht).

Daarnaast, omdat het in dit draadje nogal eens gaat over de ongenuanceerdheid en vooringenomenheid van veel commentaar onder dumpert filmpjes. vond ik het in positieve zin opvallend dat onder dit filmpje juist bijzonder kritisch gedaan werd over de rol van de automobilist hier.

@anderson99

Ik heb zelf eigenlijk het idee dat je eerder op Dumpert een 'ban' te pakken hebt dan op youtube. De schaal van youtube is uiteraard vele malen groter en yt heeft te maken met ontelbaar veel verschillende talen, dus die zullen het lastiger hebben. Maar ik lees op yt af en toe commentaren waar je op Dumpert niet mee weg zou komen.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 27 mei 2020 20:41

Ik denk dat ik maar stop met deze "discussie" want het is blijkbaar wat hoog gegrepen te lezen wat er echt staat. Ik ben me er namelijk niet van bewust dat ik jou genoemd het bij mijn opmerking, aangezien die algemeen bedoeld was. Maar ik zou zeggen. klaag lekker door onder het motto: "een dag niet geklaagd is een dag niet geleefd".

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 28 mei 2020 09:10

senior schreef: 27 mei 2020 20:41 Ik denk dat ik maar stop met deze "discussie" want het is blijkbaar wat hoog gegrepen te lezen wat er echt staat. Ik ben me er namelijk niet van bewust dat ik jou genoemd het bij mijn opmerking, aangezien die algemeen bedoeld was. Maar ik zou zeggen. klaag lekker door onder het motto: "een dag niet geklaagd is een dag niet geleefd".
Heel fatsoenlijk om te stoppen met een discussie en nog een sneer na te geven. Als je reageert op een post van mij en mij daarna specifiek vraagt ergens op te reageren dan moet je het niet raar vinden dat het voor mij niet helemaal duidelijk is dat het 'algemeen bedoeld was'. Maar dat zal dan uiteraard wel weer aan mij liggen. :like:

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 09 jun 2020 19:44

Stukje proza in het AD.

Wielrenners zijn het ergste soort. Die gebruiken een normaal fietspad als een parcours en die fietsen als het maar even kan naast elkaar over de volle breedte van het pad terwijl ze hun zweetdruppels over je heen spetteren. Ik heb echt besloten nooit meer op een wielrenfiets te stappen. Dat is zo verschrikkelijk. Als ze hun kleurrijke pakjes aan hebben dan hebben ze geen enkele empathie meer.

https://www.ad.nl/binnenland/wetenschap ... ~a95da57c/
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 09 jun 2020 20:07

Even de hele tekst. Vooral dat het AD die korte quote gebruikt als clickbait..


Wetenschapper sceptisch over anderhalvemeter afstand houden: ‘Wielrenners zijn het ergste soort’

Hij voelde het zweet van wielrenners, had drie verschillende obers aan zijn tafel in een restaurant en zag volle stranden en winkelstraten. Nederland moet niet denken dat het anderhalve meter afstand houden normaal is of ooit wordt, stelt wetenschapper Jan Derksen. ,,Het nieuwe normaal blijft abnormaal.”

Vier weken lang deed de Nijmeegse klinisch psycholoog Jan Derksen naar eigen zeggen aan ‘participerende observatie’. Hij observeerde zijn omgeving tijdens wandelingen door de stad, het platteland, het bos en op het strand. Zijn conclusie: de anderhalve meter cultuur bestaat niet.

,,De meeste mensen houden zich eigenlijk niet aan die regel. Er zijn mensen bij die het niet veel kan schelen en er zijn mensen die er niet aan denken. Ze staan er gewoon niet bij stil” , zo stelt Derksen. Verbaasd over deze conclusie is hij niet. Het afstandhouden zit simpelweg niet in ons. Het is tegennatuurlijk, zo stelt de wetenschapper van de Radboud Universiteit.

,,Menselijk gedrag wordt gestuurd vanuit de hechting. Dat betekent dat een kind op de moeder zit geplakt en zonder die moeder of vader niet kan leven. Dat zit heel diep in ons. Wij zijn zoogdieren die gewend zijn aan het huid-huid contact. Elkaar aaien of elkaar op de bek slaan. Zo gaan wij in de grond met elkaar om. Als je dan nu ineens zegt dat we elkaar niet meer mogen aanraken is dat ongeveer hetzelfde als zeggen dat we niet meer mogen drinken.”

U zegt: het werkt niet dat afstand houden. In wat voor situaties ziet u dat?
,,Je ziet het overal. Als je op een bospad loopt of door de stad. Gisteravond zat ik nog in een restaurant. Ik had drie verschillende obers aan de tafel. Op 20 centimeter afstand. De stoel achter mij stond op minder dan een meter afstand. Buiten bij het terras loop je langs elkaar op en dan is een meter echt veel. Er zitten hele groepen te eten aan een klein tafeltje. En die vormen echt niet allemaal een huishouden.

Toch zie je dat mensen geen handen meer geven en in de supermarkt moet je een winkelwagentje meenemen zodat er meer afstand is.

Het handen geven gaat goed. Nadat Rutte liet zien hoe het niet moest hebben we dat heel goed onthouden. Maar echt die anderhalve meter afstand houden is veel ingewikkelder. Een mondkapje is ook makkelijker. Dat is zichtbaarder als je je er niet aanhoudt. Maar 1,5 meter verschuift heel snel. Wat is 1.30? Wat is een meter?

Dus u zegt: het nieuwe normaal wordt nooit normaal?
Het nieuwe normaal is abnormaal. Het zit niet in onze genen en ook niet in onze psyche. Het zit niet in onze persoonlijkheid. Die ontwikkelt zich op basis van de hechting. Dat iemand je voortdurend aanraakt, meesleept, verzorgt. Dat zit dus heel diep in ons. Menselijk gedrag kan veranderen maar alleen na heel ingrijpende gebeurtenissen.

Echte rokers komen pas van het roken als ze op hun 50ste een hartinfarct krijgen en de cardioloog zegt: gaat u door met roken dan kunt u beter uw testament maken. Dan zorg je voor een hele sterke angstreactie. Je moet die angst dan ook nog onderhouden. Dan veranderen we. Anders niet.

Hebben we dan te weinig angst voor corona?
Ja, als je gedragsverandering wil moet je veel meer angstbeelden gebruiken. Je moet veel meer ellendige beelden op de ic laten zien. Beelden die verschrikkelijk veel indruk maken. Dan heb je kans op verandering.

Maar dan roep je geen eerlijk beeld op.
Nee. Dan overdrijf je dat. Ten behoeve van die gedragsverandering. Het is om te illustreren wat je nodig hebt voor gedragsverandering. Mensen veranderen door hele sterke ervaringen en anders niet.

Is het erg dat we nu ons niet aanpassen?
We lopen meer risico om elkaar te besmetten. Voor jonge mensen is het niet zo erg maar voor oudere en kwetsbare mensen is het wel erg. Als we onze beschaving een beetje willen handhaven en ook aan deze mensen denken moeten we iets anders doen.

Wat zou uw advies zijn aan beleidsmakers?
Ik denk dat je moet accepteren dat die anderhalve meter samenleving er niet gaat komen. Je moet naar andere manieren zoeken om besmettingen te voorkomen. Dat je maatregelen moet treffen die ook goed werken. Veel in de buitenlucht doen en minder binnen. Leeftijdsonderscheid maken. En je hoopt dat de jongere generatie het kan opbrengen om de ouderen te sparen. Dat ze daar niet zo maar aan voorbijgaan.

Maar de laatste 40 jaar zijn wij in Europa veel narcistischer geworden. Zeker in Nederland leven we in onze eigen bubbel en is het motto ‘ik eerst’. Vroeger was god belangrijk en nu vinden we onszelf belangrijk.

Dat heeft u ook ondervonden?
Wij liepen over een dijk en daar komen twee hardlopers recht op mijn vrouw en mij af. Dus ik zeg: ‘jongens denk aan de anderhalve meter’ en hij antwoordde: ‘blijf toch lekker thuis’.

Wielrenners zijn het ergste soort. Die gebruiken een normaal fietspad als een parcours en die fietsen als het maar even kan naast elkaar over de volle breedte van het pad terwijl ze hun zweetdruppels over je heen spetteren. Ik heb echt besloten nooit meer op een wielrenfiets te stappen. Dat is zo verschrikkelijk. Als ze hun kleurrijke pakjes aan hebben dan hebben ze geen enkele empathie meer.

Ik hoor ook bestuurders, zoals de Nijmeegse burgemeesters Bruls, zeggen dat het goed gaat.
Kletskoek, wensdenken. Als je kritisch observeert en dat heb ik gedaan. dan kun je niet anders concluderen. Het werkt niet. Bestuurders en politici doen graag aan wensdenken want ze willen duidelijk maken dat hun beleid werkt . Het is een grapje. Fictie. Niet serieus te nemen.

Helpt het ook niet een beetje?
Een beetje maar meer is het niet. In mijn ogen zouden we veel meer moeten werken met mondkapjes in het openbare leven. Dat is zichtbaar en dus ook goed te controleren.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 jun 2020 20:11

De wiki pagina is vandaag al aangepast. dit lijkt toegevoegd: .jan heeft een enorme hekel aan wielrenners, een groep mensen die hij veracht. Vooral wanneer ze kleurige pakjes aan hebben. Jan houdt niet van kleur. Het is niet bekend of Jan medicijnen slikt.
Je zult maar zo'n psycholoog hebben. die zal je nooit aanbevelen om maar eens een stukje te gaan fietsen. Stel je voor dat je het leuk gaat vinden.

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 09 jun 2020 20:24

De Wiki veranderingen zijn alweer teruggedraaid.

Wat wel grappig is, is dat bij de Gelderlander het artikel een andere titel heeft gekregen. AD, Gelderlander en van alles en nog wat gebruiken hetzelfde digitale krant platform en delen dus ook veel artikelen. De clickbait staat er nog wel, maar na doorklikken gebruikt de Gelderlander de titel "Wetenschapper kraakt 1,5 meter-cultuur: ‘Het is een grapje. Fictie. Niet serieus te nemen’".

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5352
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 jun 2020 20:31

En dan vinden de grote kranten het gek dat niemand de krant wil lezen... tja als ik dit soort klikbait wil lezen kan ik net zo goed geenstijl/dumpert aanklikken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie