Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 03 jul 2019 10:00

Nou mooi voorbeeld afgelopen week. "Het mag in de krant"

Situatie: strook à 6km fietspad in beide richtingen (aan een kant van de weg). Rotonde volgt waarna er een fietspad aan beide zijde van de weg ligt, en ik als fietser dus zou moeten oversteken. 1km na de rotonde moet ik linksaf en dus weer oversteken om daar de weg in te gaan. De strook van 1km heeft 4 uitritten van woonwijken met hagen en huizen op de hoek wat het zicht ronduit slecht maakt.

Ik rij afgelopen woensdag de strook uit, niet eens volle bak maar een gangetje of 32 `a 33. Keuze voor het oversteken maak ik sinds een paar ritten niet meer nadat ik voor de zoveelste keer een noodstop heb moeten maken en ter nauwe nood een klappertje heb kunnen voorkomen. Dit omdat men de neus van de auto op het fietspad zet om de weg op te draaien, wat ik ze eigenlijk niet eens zo kwalijk neem want het zicht is beroerd.

Dus ik rij aan de verkeerde kant, en zie in de verte 2 e-bikers aankomen, helemaal ANWB met een net spiegeltje aan het stuur. We maken oogcontact dus zien elkaar. Ruimte is er meer dan voldoende op het fietspad dus geen probleem in principe. Besluit mevrouw doodleuk uiterst links (rechts voor mij) te gaan rijden, en iets te roepen.

Ik begin al te remmen, in tegenstelling tot mevrouw. Meneer houdt ruimte, maar er tussendoor kruipen is mij iets te veel van het goede, ik rij intussen zo 20 - 25 km/h maar mevrouw remt niet, en stuurt op het laatste moment iets weg, terwijl ik met mijn fiets door de berm rij en met mijn schouder toucheer ik de spiegel van mevrouw.

Het eerste wat ik hoor is, "Ja wat doe je nou, jij rijdt mij aan". Keuze tussen stoppen uit beleefdheid of doorrijden en lak hebben aan hetgeen net passeert, had ik al gemaakt want ik stond stil en uitgeklikt. Mevrouw begint een tirade hoe ik bewust niet aan de kant ga voor haar, en haar aan wil rijden, het fietspad claim, de wet overtreed en véél te hard rij... En of ik even kan betalen voor haar spiegel.

Waarop ik aangeef dat mevrouw naar mijn mening niet erg haar best deed uit te wijken, en dat ik zelf door de berm moet. Daarnaast is er met het spiegeltje van mevrouw niets aan de hand. Mevrouw is nog steeds vreselijk verhit en zegt dat deze vernielt is en vol krassen zit.

Meneer geeft intussen op kalme toon aan dat ik aan de verkeerde kant van de weg fiets. Waarop ik uitleg, dat na een aantal bijna ongelukken, ik liever aan deze kant van de weg rij, en wanneer nodig de snelheid pas. Meneer mompelt dat hij daar wel wat voor te zeggen vindt. Mevrouw schreeuwt, u bent crimineel want u overtreedt de wet en maakt moedwillig mijn spullen kapot, of ik 60 euro wil betalen voor een nieuwe spiegel.

Ik reageer dat ik wel aardig uitgepraat ben, en de route de volgende keer links laat liggen. Mevrouw tracht mij tegen houden, maar ik ga stap op en rij er van door. Kous af zou je zeggen later tijdens de training denk ik hier nog even aan:

It’s hard to win an argument with a smart person, but it’s damn near impossible to win an argument with a stupid person.

Nu afgelopen weekend in de krant, een ingezonden brief in de lokale krant door Leny: "Wielrenners terroriseren fietspaden, de gemeente doet niets"

Een heel verhaal over de absurde snelheid, aan de laars lappen van regels, moedwillig de lol van andere fietsers bederven. Gevaarlijke situaties veroorzaken en zelfs opzoeken. En dat de gemeente deze sport binnen de bebouwde kom absoluut moet weren.

Klap op de vuurpijl: "Aan de jongeman die moedwillig mijn fietsonderdeel heet gesloopt, deze kan zich melden bij de krant, om de gemaakte schade te vergoeden, zo niet dan volgen er stappen"

Het bericht sluit af met de volgende schitterende quote: "Het zou toch zo moeten zijn dat sportfietsers ten alle tijden ondergeschikt zijn, aan zij die het fietspad op normale wijze gebruiken?"

Positieve noot van het verhaal, ik sta met mijn wielren capaciteiten toch mooi in de krant. Ik wacht nog even af of Leny mij weet te vinden ;)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 jul 2019 10:46

bizar.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 03 jul 2019 11:08

:mrgreen: Phfff je staat iig in de media

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 03 jul 2019 11:27

TheUnexpected schreef: 03 jul 2019 10:00
It’s hard to win an argument with a smart person, but it’s damn near impossible to win an argument with a stupid person.
Wat een verhaal weer! Maar in het kader van de onmogelijkheid een argument te winnen van een "stupid person", weliswaar niet fiets gerelateerd.

Afgelopen vrijdag even voetballen met mijn dochter op veldje in de buurt. Binnen kortste keren sluiten zich daar nog wat kinderen/ouders zich bij aan. Willen twee "teamgenoten" allebei tegelijkertijd de bal in het goal schieten en schoppen elkaar daarbij finaal doormidden zonder zelfs de bal te raken. . Eist er eentje een penalty!! :lol: :lol: :lol:

Om en lang verhaal kort te maken: het ontspoorde zo erg dat we hem de penalty maar hebben laten nemen (die hij nog miste ook, waarna hij uit frustratie daarna naar alles en iedereen begon na te trappen).


MAAR, nu weer fiets gerelateerd. Dit bizarre MTB filmpje kwam gister in verschillende media voorbij. Hilarisch om te zien, al zullen een aantal rijders zich ook wel flink bezeerd hebben. https://www.dumpert.nl/mediabase/771233 ... g_af_.html

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 03 jul 2019 12:28

TheUnexpected schreef: 03 jul 2019 10:00 Ik reageer dat ik wel aardig uitgepraat ben, en de route de volgende keer links laat liggen. Mevrouw tracht mij tegen houden, maar ik ga stap op en rij er van door. Kous af zou je zeggen later tijdens de training denk ik hier nog even aan:

Klap op de vuurpijl: "Aan de jongeman die moedwillig mijn fietsonderdeel heet gesloopt, deze kan zich melden bij de krant, om de gemaakte schade te vergoeden, zo niet dan volgen er stappen"
Nu zijn 'wij' als 'wielrenners' natuurlijk allemaal op jouw hand en lachen we meewarig over het gedrag van de 'ANWB-vrouw'..... maar nadat je (bewust en al dan niet terecht) de regels overtreedt, claimt iemand schade te hebben (terecht of onterecht) en rij jij door omdat jij vindt dat er geen schade is... Zonder je gegevens achter te laten.

En ook ná het lezen van het krantenartikel zou je je natuurlijk gewoon kunnen melden.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 03 jul 2019 12:40

Misschien toch tijd om een "dashcam" aan te schaffen, zodat je bij dit soort gevallen meteen duidelijk kan maken waar het mis ging.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 03 jul 2019 13:24

Kun je nagaan wat voor leven haar man moet hebben?

Ik zou er verder geen energie meer insteken en het laten voor wat het is.
Als je je keurig meldt mag je 60 euro dokken omdat zij ineens met het kapotte spiegeltje komt van haar vorige actie.

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 03 jul 2019 13:58

afrit13 schreef: 03 jul 2019 12:28
TheUnexpected schreef: 03 jul 2019 10:00 Ik reageer dat ik wel aardig uitgepraat ben, en de route de volgende keer links laat liggen. Mevrouw tracht mij tegen houden, maar ik ga stap op en rij er van door. Kous af zou je zeggen later tijdens de training denk ik hier nog even aan:

Klap op de vuurpijl: "Aan de jongeman die moedwillig mijn fietsonderdeel heet gesloopt, deze kan zich melden bij de krant, om de gemaakte schade te vergoeden, zo niet dan volgen er stappen"
Nu zijn 'wij' als 'wielrenners' natuurlijk allemaal op jouw hand en lachen we meewarig over het gedrag van de 'ANWB-vrouw'..... maar nadat je (bewust en al dan niet terecht) de regels overtreedt, claimt iemand schade te hebben (terecht of onterecht) en rij jij door omdat jij vindt dat er geen schade is... Zonder je gegevens achter te laten.

En ook ná het lezen van het krantenartikel zou je je natuurlijk gewoon kunnen melden.
Klopt. Maar laten wij wel wezen. Ik schamp met mijn schouder een spiegel, die daarbij onmogelijk dusdanig beschadigd kan zijn dat deze niet langer functioneel is of vervangen moet worden. Krassen van een shirtje, lijken mij ook erg vergezocht.

Mijn punt in dit geval. Ik overtreed zeker de regels, en als de handhaving mij hier op aan zou spreken zou ik dit best toe willen geven, aangezien ik na meerdere bijna aanrijdingen het gevaar niet langer opzoek.

Over de schade kan ik dim dammen. Maar aangezien mevrouw onredelijk haar gelijk wil halen. De schade (als die er al is) is voor een dikke 95% debet aan haar eigen besluiten in het verkeer. Ja ik rij aan de verkeerde kant van de weg, dat is het enige. Snelheid en positie op het fietspad (of in mijn geval daarnaast zelfs) waren aangepast aan de situatie.

Veroorzaak ik hier een serieuze schade of valpartij had ik zeker mijn verantwoordelijkheid genomen. Maar in dit geval lag de oorzaak van ons contact ergens in het midden. Ergo, ik reed niet eens meer op het fietspad tijdens het contact.

Maar zelfs daar gaat het niet om, maar wel om de wijze waarop mevrouw reageert. Meneer roert zich niet en knikt en spreek op beschaafde toon. Terwijl mevrouw enkel en uitsluitend schreeuwt en mij de schuld toespeelt, haalt er van alles bij behalve haar eigen rol. Prima, maar dan ga ik er vandoor.

Can't argue with stupidity.

En als ik mij meld moet ik zeker een verzekeringskwestie van maken, voor een (zij het nagenoeg) onbeschadigde spiegel. En trek ik aan het kortste eind waar beiden schuld hebben, nee dank u.

Zucht....
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 jul 2019 14:17

Ik zeg 1 ding, de reactie van haar man zegt genoeg! Die heeft zich er al bij neergelegd en was iig een paar uur van haar verlost toen ze een artikel naar de krant ging sturen

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 03 jul 2019 14:27

Ook een brief naar de krant sturen.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 03 jul 2019 14:58

Het blijft een lastig punt... ik rij met regelmaat (op de veluwe) een kilometer of 5 over een 60km weg door het bos, terwijl er een 20tal meter naast een smal fiets/schelpenpad kronkelt met veel bochten en gaten. Dit is omgeving vierhouten waar veel ouderen fietsen en de weg niet veel gebruikt word, Ongeveer 1 of 2, max 5 passages van auto's.
De meeste wielrenners zullen begrijpen waarom je op de weg fietst, de bejaarden op het fietspad zijn je dankbaar omdat zij niet ingehaald of gepasseerd worden op het smalle fietspad. Ik heb 1x gemerkt dat een auto bewust heel dicht langs me heen reed en verder nooit geen getoeter oid. Toch weet ik dat er mensen zijn die vinden dat je daar niet hoort en eigenwijs bent enz enz.

Mijns inziens zou een onderdeel van het (auto) rijbewijs moeten zijn dat de cursisten uitgelegt word waarom een wielrenner er soms voor kiest om op de weg te fietsen, dat een wielrenner niet zo heel snel kan remmen als dat het er uitziet. Waarvoor de signalen voor, tegen, achter en armgebaren bedoeld zijn.
Waarom men soms in een waaier rijdt, niet dat men de regels moet aanpassen of dat het ineens wel acceptabel is dat men de hele weg gebruikt... maar dat men zich iets meer kan inleven waarom sommige weggebruikers andere keuzes dan verwacht maken.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 03 jul 2019 15:19

EmPeHa schreef: 03 jul 2019 14:27 Ook een brief naar de krant sturen.
Plus 1

Plaats reactie