Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 14 jun 2019 12:12

dix0r schreef: 14 jun 2019 11:21
Tsja, hoe moet je daar nu op reageren?!
Uiteraard ruitenwissers van die auto trekken of schop tegen de spiegels :lol:

maar ik zou me beperken tot een vriendelijk/verontschuldigend handgebaar (of de toeter nu terecht was of niet)

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 14 jun 2019 12:30

In dit geval inderdaad even een verontschuldigend handgebaar en laten gaan.

Het valt me wel op dat veel wielrenners in hun eigen tunnel zitten. Ook alleen zullen ze een andere wielrenner veelal geen blik waardig gunnen. Wielrensters zijn daarin al veel opener en zullen je doorgaans wel groeten als je ze tegenkomt. Ik vermoed dat deze laatste categorie ook beter door heeft wat er om hen heen gebeurd.

Zodra wielrenners dan in groepen gaan fietsen zijn er altijd wel een paar die niet met 25km/h de bocht in kunnen sturen en dus zichzelf en het tegemoetkomend verkeer in gevaar brengen of zich ineens beschermd voelen door de kudde. Maar onschuldige dingen zoals onduidelijke voorrangsregels en daardoor als groep een fout maken, zijn midden in een groep of achteraan niet te zien. Door het volgen van de groep wordt de impact van zo'n fout ook een stuk groter omdat anticiperen op 20 man lastiger is dan op 1 persoon.

Daarnaast veranderen de meeste mensen zodra ze in een auto stappen ook nog eens in een stel egoïsten die anoniem denken dat de hele wereld om hen draait. Als fietser leg je het toch af tegen een auto dus waarom zou je uitwijken voor een fietser. (afgelopen week idd nog bijna een spiegel geraakt omdat de Q7 de hele weg moest innemen waar ruimte genoeg is voor iedereen)

De combi van bovenstaande zorgt ervoor dat je dus twee beheerste groepen moet treffen om het goed te laten gaan. Dat gaat vaak goed en dan hoor je niemand.

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 14 jun 2019 14:28

dix0r schreef: 14 jun 2019 11:21 Gisteren thuis solo vertrokken, 1e 100m. nog even mijn KM teller starten en m'n BOA clip vastdraaien. Zat niet helemaal rechts op de weg, maar zeker op het rechtervlak.

3x toeter achter me! Ik dacht ah, grappig een bekende die me herkend en ff wil groeten/zwaaien. Ik draai om om terug te zwaaien. Wat schetst mijn verbazing: éen mevrouw zit wild te zwaaien met haar handen dat ik van de weg moet. Tevens een mede passagier die het ook wel ok vond.

Overigens alle ruimte om te passeren, we waren de enige weggebruikers..

Tsja, hoe moet je daar nu op reageren?!
Niet, gewoon lekker gaan fietsen.
Ze hebben je gezien en de moeite genomen om dat kenbaar te maken. Dan neem ik ook aan dat ze de moeite nemen om de kans op een deuk in de auto of een kras in de lak te vermijden.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 14 jun 2019 15:04

Ik groet altijd andere wielrenners.. zeker 60 procent groet nooit terug.. beetje jammer.. zijn dit nou dezelfde fietsers die anders in een aso groep fietsen ?!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 jun 2019 16:39

Ik zou ze vragen hoe groot de schade is die ze geleden hebben en of ik die kan vergoeden in euro. Met een stalen gezicht strak in de plooi


Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 jun 2019 21:19

Tja, punt gemaakt..., goed de confrontatie opgezocht en gevonden. Maar wat zal hij ermee bereikt hebben? 1 boze meneer, die vanaf nu alle wielrenners eikels vindt, en waarschijnlijk een hoop andere automobilisten die hier ook hun gelijke in zien.

Probleem, in (verkeers) psychologie is nou eenmaal dan niemand zichzelf herkent in dat slechte gedrag. Programma's als wegmisbruikers ed. Is puur amusement. Daar gaat niemand anders van autorijden. En zo zal 't ook met dit zijn, waarbij ik vrees dat dit het imago van de wielrenners weinig goed zal doen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Najieto
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 06 mei 2016 11:05

Najieto 16 jun 2019 15:36

Andere wielrenners groeten doe ik lang niet altijd. Alleen als ik zie dat de ander wil groeten door dat diegene naar je kijkt knik ik met mn hoofd als groet. Kom er zoveel tegen dan heb ik nooit een hand aan het stuur of ik lijk op dat hondje die je weleens in auto’s ziet staan. Daarbij als je auto rijdt groet je toch ook niet iedereen? Of op de gewone fiets ook niet?
Wat ik overigens wel altijd doe is weggebruikers bedanken die mij voorrang verlenen terwijl ze het niet hoeven te doen.
BMC Roadmachine 02 2019
BMC Teamelite 02 2020

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 16 jun 2019 16:46

Eenbedankje kan er bij mij ook wel af zelfs aan diegene die mij (codegewijze) voorrang moeten verlenen.

bever
Forum-lid
Berichten: 2122
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 16 jun 2019 19:14

of mensen die hun hond even kort houden als je langs rijdt

RonaldH76
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 mar 2016 23:14
Locatie: Hogtown

RonaldH76 16 jun 2019 20:53

Of die een beetje opzij gaan als je belt
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 16 jun 2019 21:28

Vandaag op een smal fietspad, 20 tal ouderen voor mij in de recreatie modus. Ik nader van achter. Gelijk paniekerig sturen.. ik riep doe maar rustig hoor over 500 meter is dit fietspad afgelopen en met al die paaltjes links en rechts willen we geen ongelukken.. ik sukkel er rustig achter aan en ineens begint de groep te stoppen. Verder geen probleem van mij kant. Ze voelde zich allemaal wat bezwaard. Ik zei geen probleem hoor. Wat vriendelijke woorden en handgebaren over en weer en gewoon weer verder.. zo kan het gelukkig ook

Plaats reactie