Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 12 jun 2019 11:17

mao schreef: 12 jun 2019 10:14 Ligt nu aan mij dat dat ik vind dat (bijna) iedereen meten een oordeel heeft zonder alle feiten / verhaal van beide kanten te weten.....
Dat ligt volgens mij toch een beetje aan jou. :)
En discussiëren met feiten is helemaal niet leuk, want dan is iedereen het opeens met elkaar eens. ;)

Uiteraard weten we niet alle feiten van het incident, maar daar gaat de discussie niet over. De discussie (ik ga ervan uit dat je het over de groene ford ka hebt?) gaat toch veel algemener over wetgeving en of je op de desbetreffende weg (die mensen daadwerkelijk kennen of die je op streetview prima kunt bekijken). breeduit zou moeten kunnen rijden.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 jun 2019 11:19

Maar dat is precies zoals gesteld wordt....
Je mag met zijn 2en naast elkaar fietsen - artikel 3; https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/ ... oofdstukII
Maar tegelijkertijd is dat kapstopartikel van toepassing waarop staat dat je niet mag hinderen of gevaar mag veroorzaken. Wat, zoals gezegd, vaag is omdat het dan aan oom agent is om te vinden of iets hinder/gevaar is of niet.

Vrije interpretatie: Op een N-weg waar verboden in te halen is, staat vaak uitzondering voor landbouwvoertuigen. Kennelijk zijn die zodanig vertragend dat er een uitzondering op het inhaalverbod is ingesteld. Zo zou je door kunnen trekken dat 2 breed fietsen hinderlijk is voor achteropkomend gemotoriseerd verkeer (bijv. op een 60km/u landweg).
Maar t mooiste is natuurlijk als iedereen zijn gezond verstand zou gebruiken en een beetje geven en nemen toepast. Zelfs als je als enkele fietser een rits overig verkeer ophoudt, kan het best vriendelijk zijn ze even te laten passeren op een punt dat het kan (vinden we van tractoren of graafmachines ook fijn als ze dat doen toch?).

Overigens is deze ook wel mooi, betekent dat ik met de fietskar (2 kindjes breed, kar is 83 cm), gewoon op de rijbaan zou mogen rijden als ik dat zou willen:
"Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaan gebruiken."
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 12 jun 2019 11:28

MarkVeenstra schreef: 12 jun 2019 11:19 Overigens is deze ook wel mooi, betekent dat ik met de fietskar (2 kindjes breed, kar is 83 cm), gewoon op de rijbaan zou mogen rijden als ik dat zou willen:
"Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaan gebruiken."
Ja, dat zou dan mogen. En als de wegbeheerder er goed over nagedacht heeft én zijn zaakjes op orde heeft, zou hij dit bord plaatsen om te voorkomen dat je dat gaat doen op plaatsen waar dat echt niet gewenst is

Afbeelding

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 12 jun 2019 11:28

Met motorrijlessen heb ik ooit geleerd dat je je plek op de weg ook kunt gebruiken voor je eigen veiligheid. Door jezelf 'breed' te maken voorkom je onveilige inhaalacties.

Als de weg echt heel smal is, waar inhalen eigenlijk niet kan, is het in mijn ogen juist veiliger om iets breder te rijden. Als je helemaal aan de kant gaat fietsen heb je kans dat iemand toch denkt te kunnen inhalen en wordt het gevaarlijk. Uiteraard maak je wel direct ruimte zodra dat wel weer kan.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 jun 2019 11:53

afrit13 schreef: 12 jun 2019 11:28
MarkVeenstra schreef: 12 jun 2019 11:19 Overigens is deze ook wel mooi, betekent dat ik met de fietskar (2 kindjes breed, kar is 83 cm), gewoon op de rijbaan zou mogen rijden als ik dat zou willen:
"Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaan gebruiken."
Ja, dat zou dan mogen. En als de wegbeheerder er goed over nagedacht heeft én zijn zaakjes op orde heeft, zou hij dit bord plaatsen om te voorkomen dat je dat gaat doen op plaatsen waar dat echt niet gewenst is

Afbeelding
precies
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 12 jun 2019 12:03

mao schreef: 12 jun 2019 10:14 Ligt nu aan mij dat dat ik vind dat (bijna) iedereen meten een oordeel heeft zonder alle feiten / verhaal van beide kanten te weten.....
Je hebt meestal gelijk met het idee dat een verhaal twee kanten heeft. Alleen in dit geval gaat het om geweld door de wielrenners. Volgens mij wordt hun verhaal daarmee gelijk een stuk minder relevant. Want geweld gebruiken in een verkeerssituatie valt nooit goed te praten.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
PietH
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jun 2018 10:18
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar PietH 12 jun 2019 12:19

StefanJ schreef: 12 jun 2019 11:06 Ik vrees namelijk dat je het ook anders kunt zien. Achterop komend verkeer wordt namelijk niet gehinderd door naast elkaar fietsen. Natuurlijk zal het achterop komend verkeer zich niet met de maximum snelheid kunnen verplaatsen, maar er is gewoon doorstroming en daarmee is het verkeer ook niet gehinderd?
Ik snap deze redenering niet echt. Als je de maximum snelheid niet kunt rijden doordat medeweggebruikers de weg blokkeren, terwijl ze dat net zo makkelijk niet zouden kunnen doen (nl. door achter elkaar fietsen) dan is dat toch gewoon hinderen?
🚴🏻Strava

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 12 jun 2019 12:32

Eens. En het is vervolgens aan de automobilist om veilig in te halen, of om het niet te doen omdat er te weinig ruimte is. Maar dat mag jij als fietser niet voor de automobilist beslissen door je breed te maken.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 12 jun 2019 12:45

PietH schreef: 12 jun 2019 12:19
StefanJ schreef: 12 jun 2019 11:06 Ik vrees namelijk dat je het ook anders kunt zien. Achterop komend verkeer wordt namelijk niet gehinderd door naast elkaar fietsen. Natuurlijk zal het achterop komend verkeer zich niet met de maximum snelheid kunnen verplaatsen, maar er is gewoon doorstroming en daarmee is het verkeer ook niet gehinderd?
Ik snap deze redenering niet echt. Als je de maximum snelheid niet kunt rijden doordat medeweggebruikers de weg blokkeren, terwijl ze dat net zo makkelijk niet zouden kunnen doen (nl. door achter elkaar fietsen) dan is dat toch gewoon hinderen?
Als fietser blokkeer je de weg ook niet. De auto kan toch gewoon zijn weg vervolgen? Wel minder vlot, maar van blokkeren is geen sprake.

Wederom, ik ben het totaal niet met deze stelling eens. Ik benoemde dit ook om de vaagheid van het begrip 'hinderen' aan te tonen. Het feit dat er nu discussie over is, zegt genoeg.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 12 jun 2019 12:46

Grappig dat het nu weer langzaam opschuift naar meningen i.p.v. beschreven wetgeving. Misschien zit daar nu juist de oorzaak van het "probleem". Door ontbreken van duidelijke beschrijving in de wet gaat menig persoon dan maar zelf aanvullingen bedenken. Natuurlijk denkt ook één ieder dat zijn eigen "aanvulling" de beste is, en zie daar. Een reden voor "oorlog" op de Nederlandsche wegen. ;-)

Overigens doe ik dat breed maken zelf ook wel eens, maar dan in een wegversmalling zonder gescheiden fietsstrook. Ik heb al eens zo'n idioot meegemaakt die toch wel dacht dat het moest passen, zeg maar.

edit: kruist bericht van StefanJ

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 12 jun 2019 12:55

StefanJ schreef: 12 jun 2019 12:45 [
Als fietser blokkeer je de weg ook niet. De auto kan toch gewoon zijn weg vervolgen? Wel minder vlot, maar van blokkeren is geen sprake.
Dat is dus hinderen...

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 jun 2019 12:58

@StefanJ, begrijp ik het goed dat jij vindt dat je het "recht" hebt om twee breed over een smalle weg, laten we zeggen 3km lang, te blijven rijden als er een auto achter je rijdt? Ik lees eruit dat de auto toch ook gewoon door kan rijden? Ach misschien iets minder hard, beetje afhankelijk van wie er 2 of meer breed rijden.
Waar maken we ons dan nog druk om als scholieren lekker breed over een fietspad rijden? Je kunt gewoon in hun tempo mee rijden.

Plaats reactie