Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote taaltopic

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 16 jan 2021 21:47

Haha.Enzzo irriteert zich 'aan' mensen die zich irriteren maar hiervoor wijselijk een ander woord gebruikt (ergeren) :lol:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 jan 2021 21:50

Maar dan past het ook.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 17 jan 2021 01:02

Ik erger me aan mensen die overal met “Haha” strooien. Vooral in app-berichten. Waarom? Het is allemaal niet zo leuk hoor! Beseffen die mensen zich dat niet?
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 17 jan 2021 11:23

zeg maar.

Dit steeds maar zeggen.
Werkelijk iedereen die je hoort zegt het.Zeker op tv en radio.
Er zijn er die geen zin kunnen beindigen(in weet niet waar ik de dubbele punt kan vinden op deze chromebook)...met dat zeg maar.

De friese versie is hier ook veel hoorbaar in de media. Sis mar.

Er zijn in het verleden wel vaker van dat type uitdrukkingen in de nederlandse taal verschenen.

Weet je.
Dat was ook een tijd "in de mode".

Er schijnt toch een soort..., ik-zeg-na-wat-ik-de-ander-hoor-zeggen-na-aap gedrag in onze hersenpan te ontstaan....want schijnbaar een onverwoestbare en dwangmatige neiging geeft, .......om dan ook deze term te uitten. :?

You know.

Mijn echte en enige (niet enigste) ergenis is eigenlijk ...dat ik ontzettend veel mensen op tv, media, in de krant, op de radio, in praatprogramma".....de nederlandse taal volkomen zien ondermijnen(met i j is goed).........door allerlei buitenlandse(vooral engelse) woorden te gebruiken, waar AL een goed echt nederlands woord voor is.

de allerergste woorden zijn wel...relevant, evident en case.

Donder nu toch op met dat soort betekenisloze en achtelijke import-woorden.

In het fries zie je precies hetzelfde, alleen gaan wij nederlandse woorden voor echte friese woorden vervangen/gebruiken.
Nog erger.!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 jan 2021 11:40

Ik ben ook een taalgevoelig type, maar erken ook dat een taal geen statisch geheel is dat tot in de eeuwigheid hetzelfde moet blijven.
Achterlijk zijn diegenen die alles maar willen behouden zoals het was en is.....
Fries lijkt me iets dat kunstmatig in stand wordt gehouden en uiteindelijk gedoemd is geassimileerd te worden, zoals de Neanderthaler uiteindelijk geassimileerd werd door de talrijkere Homo sapiens.
Fries en Nederlands moet je overigens met een hoofdletter schrijven, veel andere dingen daarentegen niet.

Ps, in bepaalde opzichten is het goed dat de nogal dominante Engelstalige cultuur dreigt te imploderen (USA), veel uit die hoek is niet bepaald cultureel interessant
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 17 jan 2021 12:08

U heeft gelijk Keezx. Het fries dreigt op langere termijn te verdwijnen. De schatting is dat het nog enige generaties duurt (100-120jaar)voordat het zo goed als verdwenen is.

Ze zullen zo goed als allemaal verdwijnen(Fries/Welsh/Sammi taal en die tientallen andere minderheidstalen in de EU).Ondanks (soms verwoede ) pogingen om ze te laten bestaan.

Het friese onderwijs is erg ondergeschikt hier.
Aan de andere kant zie je ook wel van die oplevingen.

Het allergrootse voordeel van het fries is (en al die andere mindersheidstalen waarschijnlijk).
We hebben veel en veel minder woorden en gebruiken vaste woorden om iets aan te duiden en weer te geven.Al komen er dus nederlandse leenwoorden die oude woorden verdrijven(en dat gaat hard).

In het nederlands kun je tegenwoordig wel voor elk woord een 5 tal synoniemen geven.

De dikke van dale wordt steeds dikker.
En zo wordt het nederlands steeds minder een taal die leeft.
Die met een paar raak gekozen woorden, een gevoel kan uitdrukken, die iedereen precies begrijpt en aanvoelt, Dat hebben we dus wel veel in het fries en de andere minderheidstalen.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 17 jan 2021 13:43

Opmerkelijk vind ik de opkomst van "we gaan richting" in de Nederlandse sportverslaggeving: "we gaan richting de finale", we gaan richting het eindsignaal", "we gaan richting de bel voor de laatste ronde", "we gaan richting de laatste kilometer", etc., etc.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7953
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 jan 2021 14:03

ottorongo schreef: 16 jan 2021 21:47 Haha.Enzzo irriteert zich 'aan' mensen die zich irriteren maar hiervoor wijselijk een ander woord gebruikt (ergeren) :lol:

Niet geheel vertrouwd met het concept ironie? ;)
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 315
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54

Gebruikersavatar CampaYolo 17 jan 2021 14:45

timo2.0 schreef: 17 jan 2021 13:43 Opmerkelijk vind ik de opkomst van "we gaan richting" in de Nederlandse sportverslaggeving: "we gaan richting de finale", we gaan richting het eindsignaal", "we gaan richting de bel voor de laatste ronde", "we gaan richting de laatste kilometer", etc., etc.
Het zou pas mooi worden als ze dat al vanaf de start zeggen.
Goedemorgen en welkom vanuit een regenachtig Milaan waar zonet de koers is begonnen die zal eindigen in een met zon overgoten San Remo. De renners hebben een lange dag in het vooruitzicht met meer dan 300 kilometer, maar ze fietsen richting de laatste kilometer.
Boerke van buut'n

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 jan 2021 15:41

codex schreef: 17 jan 2021 12:08 U heeft gelijk Keezx. Het fries dreigt op langere termijn te verdwijnen. De schatting is dat het nog enige generaties duurt (100-120jaar)voordat het zo goed als verdwenen is.

CUT
Nee, het Fries dreigt te verdwijnen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 jan 2021 15:42

timo2.0 schreef: 17 jan 2021 13:43 Opmerkelijk vind ik de opkomst van "we gaan richting" in de Nederlandse sportverslaggeving: "we gaan richting de finale", we gaan richting het eindsignaal", "we gaan richting de bel voor de laatste ronde", "we gaan richting de laatste kilometer", etc., etc.
ja , dat zijn zo van die modieuze uitspraken , die gelukkig ook weer verdwijnen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 17 jan 2021 17:07

Bij het perfect nederlands taalgebruik voel ik geen betrokkenheid. Wbt. de streektalen ben ik veel gevoeliger (dialect). Deze taal is verbonden met de aard en de geest van de plaatseljjke bewoners en was (is) de oorspronkelijke taal voordat het AB-nederlands op allerlei manieren werd opgedrongen. Ik ben en blijf een dialect aanhanger.

Plaats reactie