Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Ventoux: welke kant is het zwaarst?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 jul 2012 15:55

Die Col de Madeleine stelt toch echt niets voor als je Mont Ventoux al hebt gehad?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 08 jul 2012 18:36

Zal t een psychisch nadeel zijn dat Bedoin als moeilijkste kant te boek staat? Zodat wij renners denken, 'och die klim vanuit Malaucene doen we wel even'!' En dat het dan zwaar tegenvalt?

Ik vond Bedoin beduidend zwaarder. In het bos kun je nergens herstellen terwijl je vanuit Malaucene altijd stukken tegenkomt waar je benen even rust krijgen. Malaucene was trouwens wel de mooiste kant met schitterende uitzichten (en lekker rustig!!!)
Michiel

Helen
Forum-lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 11 sep 2011 18:28
Locatie: Amsterdam

Helen 08 jul 2012 22:04

amclassic-fan schreef:Die Col de Madeleine stelt toch echt niets voor als je Mont Ventoux al hebt gehad?
Op zich waar, maar als je er niet op bedacht bent kan het een onprettige verrassing zijn.

dutchymarc
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 nov 2006 19:27

dutchymarc 27 jul 2012 20:16

ponsteen schreef:Zelfde ervaringen; vanuit Malaucene zou je in theorie iets sneller boven moeten zijn, maar ik ging helemaal kapot en was een paar minuten langzamer. Voor mij zat het verschil in twee dingen: Je hebt vanuit Malaucene weinig beschutting tegen de zon, terwijl het in het bos vanaf Bedoin redelijk koel blijft. Ik kan erg slecht tegen hitte. Ten tweede vond ik de beklimming vanuit Malaucene minder gelijkmatig, wat me ook uit mijn ritme haalde. Het bos vanuit Bedoin is steil, maar gelijkmatig. Deze klim zat ook de eerste keer al helemaal in mijn hoofd, qua verloop.

Heel persoonlijk dus.
Precies zo is ook mijn persoonlijke ervaring geweest.
Sporters die van afzien houden kunnen maar het beste ongetraind blijven.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 jul 2012 07:43

Was vanaf M. liefst 8 minuten langzamer dan Bedoin en heb ook véél meer afgezien!

samiran
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 aug 2011 14:00

samiran 28 jul 2012 08:05

Ik vond Malaucene ook zwaarder. De steile stukken tellen zwaar bij mij.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 28 jul 2012 08:52

havana schreef:Was vanaf M. liefst 8 minuten langzamer dan Bedoin en heb ook véél meer afgezien!
Tussen mijn beste en slechtste vanuit Bedoin zit meer dan 20 minuten. De vorm van de dag maar nog veel meer de wind (ze hebben die berg niet voor niets zo genoemd) spelen een grote rol.

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 28 jul 2012 09:43

Gastheerg schreef:
havana schreef:Was vanaf M. liefst 8 minuten langzamer dan Bedoin en heb ook véél meer afgezien!
Tussen mijn beste en slechtste vanuit Bedoin zit meer dan 20 minuten. De vorm van de dag maar nog veel meer de wind (ze hebben die berg niet voor niets zo genoemd) spelen een grote rol.
Mijn snelste tijd is vanaf Maluacene (2 minuten sneller), m'n snelste tijd vanaf Bedoin was in vergelijkbare omstandigheden een paar dagen later, alleen met veel meer wind.

Ik vind ze eigenlijk allebei even zwaar, als je snel omhoog wil, moet je toch gewoon hard trappen, of het nu wat vlakker of wat steiler is.

Tussen m'n beste en m'n slechtste tijd vanaf Bedoin zit overigens maar 5 minuten (uitgezonderd cinglé pogingen en rustig met iemand anders omhoog rijden), maar ik heb nooit extreme wind gehad (dan zou ik ook omkeren).

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 17 aug 2012 10:32

Voor mij (zonder twijfel) is Bedoin zwaarder.
Komt door het lange steile stuk in het bos.
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 17 aug 2012 12:23

In juni heb ik 'm vanuit Bedoin gedaan, vond het al met al relatief meevallen, niet voluit gereden. Ik ga in september uitvinden of Malaucene me zwaarder zal vallen. En dan wil ik 'm ook vanuit Sault doen.
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 aug 2012 12:35

fietsvriend schreef:Z Malaucene was trouwens wel de mooiste kant met schitterende uitzichten (en lekker rustig!!!)
En juist die open stukken vind ik daar zo killing als je omhoog moet. Het lange rechte stuk (waar je snoeihard naar beneden kunt :mrgreen: ) is omhoog mentaal een lastige. Doe mij dan maar het draaien en keren in het bos. En daar heb je relatief veel medefietsers om in te halen, iets wat mij toch ook wel weer een soort van motiveert; van de ene naar de andere toe rijden.
Less is bore

adderoos
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 mar 2012 08:50
Locatie: Gorinchem

adderoos 17 aug 2012 21:09

Inmiddels de MV door de tijd 25x beklommen en eigenlijk maakt het niet gek veel uit.
Het is gewoon iedere keer genieten om er tegen op te fietsen, de wind door de bomen te horen waaien.
Na iedere bocht weer een volgende klim en bocht en dan eindelijk op de top te staan.
Komende vakantie maar eens kijken of de teller op 30x gezet kan worden.

Ad

Plaats reactie