Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Fietsers-etiquette?

Slartybartfast
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 sep 2011 10:19
Locatie: Amsterdam
Contact

Slartybartfast 05 sep 2011 10:47

Beste wielerliefhebbers,

Sinds een jaartje of 3 ben ik met m'n fiets regelmatig op de weg te vinden. Zeker het afgelopen seizoen ben ik m'n snelheid flink op gaan voeren (c.a. 32-36 km/u).
Vaak kom ik wielrenners tegen die ongeveer dit tempo rijden (of nog sneller) en dan probeer ik vaak aan te haken om een stuk "samen te werken", dus ja ook ik rij dan stukken op kop ;)

Iets wat me opgevallen is, is dat het nogal verschilt per wielrenner of ze daarvan gediend zijn. Meestal draait het uit op een goed stukje samenwerking maar het gebeurt toch ook wel dat je een geïrriteerde blik naar achter krijgt en sprint diegene ervandoor.
Nou maak ik me niet druk om wielrenners die er niet van gediend zijn maar ik vroeg me af hoe de gemiddelde wielrenner hierover denkt.

En wellicht hebben mensen hier andere ervaringen die ze willen delen
Stevens SCF 2009 Ultegra 6600
http://www.jcsportrevalidatie.nl

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 05 sep 2011 10:54

Soms vind ik het prima, om samen op te fietsen, vaker echter fiets ik met een bepaald doel en rijd ik liever alleen.,Dit om me te kunnen houden aan het trainingsdoel dat ik op dat moment heb. Iemand die in mijn wiel gaat zitten, altijd prima, dan bepaal ik nog steeds zelf hoe hard ik rijd, als iemand echter gaat overnemen heb ik zelf niet meer in de hand hoe hard ik rijd en zou ik dus van mijn trainingsdoel af kunnen wijken. Daarom liever alleen als ik een training afwerk dan bepaal dan zelf graag hoe lang ik in welke "HF zone" rijd. Als ik zo maar wat aan het fietsen ben vind ik het geen probleem.
Ach, ik zeg ook maar wat

eelcoz

eelcoz 05 sep 2011 10:56

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 20 nov 2011 19:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Mr. R
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 08 jul 2010 11:08
Locatie: In the mountains

Mr. R 05 sep 2011 11:05

Van de week nog met dit dilemma rondgereden. Werd ingehaald door iemand die net stukje harder reed. haakte aan en dacht zal ik overnemen of niet. Toch niet gedaan. Aangezien ik dit zelf ook niet erg relaxed vind als er zomaar iemand voor me gaat rijden zonder communicatie.
Mensen in mn wiel vind ik nooit een probleem. Behalve als ze dan overnemen en je er proberen af te rijden... Dat is namelijk gewoon aso!
In the end cycling is easy. Just pedal and see where it ends.

jummeltje
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 29 jan 2009 16:21

jummeltje 05 sep 2011 11:06

Als je in men wiel wil zitten, prima.... Maar aub niet voor men neus gaan rijden. Ik werk men eigen training af :)
Dik? Ja. Gek? Ja. Stroopwafel? Ja.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 sep 2011 11:57

Bij mij is het nogal afhankelijk van de situatie. Als ik net een rustige training aan het afwerken ben zal ik niet zomaar meefietsen. Maar als ik toevallig zin heb om ook even het gas open te draaien wil ik wel eens meerijden. Het komt echter vaker voor dat ik anderen tegenkom. Soms vraag ik dan ook gewoon of ze aanhaken, vind ik soms wel prettig vooral als er veel wind staat. Ik vind het alleen niet zo leuk als mensen in mijn wiel hangen niet overnemen en er dan opeens vandoor gaan.
Soms heb je echter zeer vreemde situaties: Ik was een aardig stukje tempo aan het fietsen, blijk ik ineens de halve locale tourclub ( een van de mindere groepen met vooral beginnende renners ) in mijn wiel te hebben hangen... en overnemen ho maar. Bleken ze mij al tijden te achtervolgen om alleen me bij te halen... :S. Daarna vonden ze het blijkbaar best. Ben na een tijdje maar eens demonstratief rechtop gaan zitten om een banaantje te eten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
goosman
Forum-lid
Berichten: 293
Lid geworden op: 08 jun 2010 17:28
Contact

Gebruikersavatar goosman 05 sep 2011 19:03

Je kunt het natuurlijk ook gewoon even met elkaar bespreken......
Chi va piano, va sano e va lontano !

Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010

http://goosman41.blogspot.com

Gebruikersavatar
Daantje92
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 aug 2011 22:12

Gebruikersavatar Daantje92 05 sep 2011 19:19

Als ik in iemand zijn wiel fiets krijg ik vaak een teken om over te nemen, soms rijd ik dan met 2 of meer mensen 20 km langs het kanaal, het vragen om over te nemen is misschien ook omdat de snelheden soms tot 45 gaan en soms wel eens 50 km/h :D
Wilier Cento1Air (2017)
Specialized Crave (2013)

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 05 sep 2011 19:21

Als vrouw heb ik niet vaak dat mannen bij me in het wiel duiken, dat zal wel iets met trots te maken hebben. Ik ga wel eens mee draaien en dat is lekker. Soms duik ik bij iemand in het wiel en roep even dat ik dat even nodig had, dan krijg ik vaak een glimlach en rijd ik een stukje mee, als ik dan een andere kant op ga bedank ik altijd even.
Ik fiets graag alleen en zit niet altijd te wachten op gezelschap, want ik merk dat ik dan snel wat meer ga geven dan wat ik van plan was.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 05 sep 2011 19:56

Als ik alleen rij, rij ik vrijwel altijd met een bepaald doel, een vooraf bepaalde training, gaat iemand voor je rijden dan behaal je de trainingszones niet meer en train je niet meer zoals je wilt. Ik heb er dan ook een enorm hekel aan dat iemand zo graag voor mij wil rijden, in het wiel, prima maar verwacht dan niet dat ik zin heb in uitgebreide gesprekken... fiets voor mn rust! Tijdens intervaltraining zal het mij een zorg zijn, ik plan dan gewoon mn blokjes iets minder strikt waardoor je soms extra leuke/goede oefeningen hebt. Ik merk wel dat er een behoorlijke groep wielrenners is die niet snapt waar je mee bezig bent tijdens de intervaltraining en dan erg vervelend gaan volgen en in rust gaan overnemen.
Het rijden in groepen doe ik wel tijdens de gezamenlijke clubtrainingen, dus ga toch lekker je eigen route volgen.

lopert
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 feb 2011 12:10

lopert 18 sep 2011 12:15

Ik zie dat de meesten geen problemen hebben met "plakkers". Ik vind het toch vrij asociaal gedrag: (meestal) geruisloos aansluiten bij iemand anders zonder ook maar één woord te wisselen en vervolgens zo dicht mogelijk in de buurt blijven. Dat doe je toch niet? Als iemand zich even voorstelt of vraagt of hij/zij even mag aanhaken wordt het al anders maar zo sneaky in m'n kont te kruipen getuigd wat mij betreft van weinig fatsoen.

Het is me nu in korte tijd een aantal keer overkomen bij langere duurritten met als gevolg dat ik vervolgens een stukje te hard ga om die vervelende vlieg kwijt te raken. Ik ben primair hardloper en zou ook hardlopend behoorlijk geïrriteerd raken als ik lekker in m'n eentje aan het sporten ben en ongevraagd achtervolgd zou worden!

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 18 sep 2011 12:28

Uit eerdere discussies blijkt ook dat hier erg wisselend over gedacht wordt. De een vindt het prima, de ander hinderlijk. De oplossing ligt dus in...communicatie! Als je wilt aanhaken, gewoon even gedag zeggen en vragen of de ander het goed vindt als je een stukje meerijdt. Vaak blijkt die vervelende plakker een vriendelijke kerel te zijn met toevallig ook nog eens dezelfde hobby ;)

Plaats reactie