Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Allochtonen op de fiets

fietsfanaat
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 11 jan 2005 00:03

fietsfanaat 03 mar 2005 22:55

Nadat ik net een uitzending van Zembla over 'white power in uden' had gezien, heb ik er nog een keer over nagedacht.

Klopt het dat er geen allochtonen op de racefiets zitten, of heb ik gewoon nooit gekeken?
Weten jullie of er initiatieven zijn om dit te promoten?

btw
Laat dit geen discussie over allochtonen in het algemeen worden

pss
allochtoon volgens de vandale: niet-oorspronkelijke bewoner (m.n. gebruikt als aanduiding voor personen met een niet-blanke huidskleur, die zelf - of van wie de ouders - in het buitenland geboren zijn, b.v. buitenlandse werknemers
be Special, ride a Special

Gebruikersavatar
derosa
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 28 sep 2004 22:59

Gebruikersavatar derosa 04 mar 2005 00:09

Quote: Klopt het dat er geen allochtonen op de racefiets zitten, of heb ik gewoon nooit gekeken?
Weten jullie of er initiatieven zijn om dit te promoten?

Of dat klopt weet ik niet. Ik zie heel soms wel eens een zwarte Amerikaan hier in dit landje op de fiets, maar of dat telt?

onlycampa
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 05 dec 2004 12:56

onlycampa 04 mar 2005 00:16

Ik ben er nog nooit een tegengekomen. Maar tot voor een paar jaar had ook niemand een zwarte schaatser gezien. Af en toe fietst hier wel een Chinees op een racefiets maar die is van het restaurant en doet de spoedbestellingen.
Alleen maar Campa en niets anders!

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 04 mar 2005 09:54

Sporadisch zie ik wel eens een allochtoon op een (trainings)fiets, maar eigenlijk altijd op een MTB.
Wel kwam er hier een aantal jaren geleden een turkse man 'leuren' om tijdelijk lid te worden van een lokale fietsclub (hij was student). Hij fietste wel wat ja.........................promt won hij dat jaar een 'klassieke' fietswedstrijd over 180 km in een nieuwe recordtijd.

trekcruz
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 nov 2004 13:05

trekcruz 04 mar 2005 10:24

Er zijn heel veel foute grappen te maken over dit draadje,
 
Doen we niet!
*** LATER!!! ***

trekcruz
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 nov 2004 13:05

trekcruz 04 mar 2005 10:26

Quoten: Origineel geplaatst door Only Campa op 03 Maart 2005

Ik ben er nog nooit een tegengekomen. Maar tot voor een paar jaar had ook niemand een zwarte schaatser gezien. Af en toe fietst hier wel een Chinees op een racefiets maar die is van het restaurant en doet de spoedbestellingen.

Begin jaren 80, hadden we wel een schaatsende spanjaard, volgens mij heette die André Gomez?!? was geen topper trouwens!
*** LATER!!! ***

onlycampa
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 05 dec 2004 12:56

onlycampa 04 mar 2005 11:16




Begin jaren 80, hadden we wel een schaatsende spanjaard, volgens mij heette die André Gomez?!? was geen topper trouwens!

Klopt deed over de 500 meter 3.12.23,4. Daarvoor hadden we Krienbuhl maar das weer een ander verhaal. Nee ik bedoel echt toppers als Davis.
Alleen maar Campa en niets anders!

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 04 mar 2005 11:28

Je hebt natuurlijk ook het marco polo cyling team, waarin velen afrikanen fietsen, er zitten een paar erg goede klimmers tussen maar op het vlakke worden ze vaak uit het peleton gereden.
 en wat over is gebleven van bankgiro begeleid japanse renners in europa
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

clarien
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 jan 2005 17:11

clarien 04 mar 2005 12:24

Goeie vraag Fietsfanaatje...
Ik denk dat wielrennen heel erg een sport is die van generatie op generatie wordt doorgegeven... hier in NL zie je toch veel dat een zoon in de voetsporen van vaders treedt... of een dochter. En bij de allochtonen die naar Nederland gekomen zijn was en is die animo voor wielrennen er sowieso al niet, dus zie je het bij de jeugd ook minder. Je ziet deze jongens wel weer terug in de judo, kickboxen, en in de fitness op de sportschool. Het ontbreekt ze niet aan een sportieve instelling maar ze gaan er vaak een andere kant mee op. 
Vergeet niet dat wielrennen een erg kostbare sport is..als je de mazzl hebt dat je vader er ook gek op is is het veel simpeler om aan een goeie fiets te komen... en al die andere spullen. Potje straatvoetbal is gewoon goedkoper.
Ook hebben veel allochtonen veel meer de behoefte om samen te sporten, terwijl je bij fietsen ook veel uurtjes alleen op je fiets zit te trappen.. Dus het is denk ik ook een cultureel verschil.
Het blijft natuurlijk een verdomd belangrijke zaak om sporten vooral ook voor allochtonen te promoten... die jongens barsten vaak van de energie en hebben niet het geld voor een sportclub of hun ouders werken hier niet aan mee. Maar dan blijft wielrennen een van de mindere opties. Te duur, en te individualistisch. Je moet het dan meer zoeken in voetbal, zaalsporten, vechtsporten, dat soort dingen.

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 04 mar 2005 12:37

Een goed voorbeeldje is de stunt van Roger De Vlaeminck afgelopen winter.De Zimbabwanen die in België aan veldrijden kwamen doen.
http://www.rogerdevlaeminck.be/static/f ... winkel.htm
TS

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 04 mar 2005 12:41

Ik dacht dat De Vlaeminck gevraagd was door de Zimbabwaanse overheid, anyway, het was niet echt een succes, geloof ik..

erikvd
Forum-lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 aug 2004 04:12

erikvd 04 mar 2005 16:45

Quoten: Origineel geplaatst door Hans op 04 Maart 2005

Je hebt natuurlijk ook het marco polo cyling team, waarin velen afrikanen fietsen, er zitten een paar erg goede klimmers tussen maar op het vlakke worden ze vaak uit het peleton gereden.
 en wat over is gebleven van bankgiro begeleid japanse renners in europa

Tja dat was laatst op tv, dat team met de helft nederlanders en de helft japanners (team shimano, toch?). Konden elkaar voor geen meter verstaan+ de Japanners hadden geen enkele ervaring met fietsen in de wind. Dat zal een lekker team worden zeg

Plaats reactie