Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Winderigheid bij fietsers

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 25 mar 2005 14:22

Voor mij ligt een artikel van ene Scott Martin die een verhandeling houdt over het produceren van winden door fietsers en de oorzaken ervan. Het is te lang om alles hier te citeren maar een paar regeltjes in het Engels zijn toch wel grappig.
Flatulence, Passing gas. Breaking wind. Sparking. Tooting. Pooting. Ripping one. Cutting the cheese.Stepping on a duck. Talking with the wrong mouth. A fart by any other name definitely doesn´t smell any sweeter, as Shakespeare might´ve written on a bad day. But no matter what you call it, intestinal gas is a problem for many cyclists. Not that there is definite study of this, but anybody who hangs around bike riders knows they----uh, we ----- seem to harvest more than our fair share of raspberries.
Er volgt nog een behoorlijk stuk over  hoe vaak een wind laten per dag normaal is :13 plus of min 4. (lijkt mij rijkelijk veel!)  Dan : But even if you backfire more than average, it's important to remember that in most cases this is not a medical problem, just a social. ( Dat vast voor de 29ste !)
Er worden een aantal oorzaken vermeld zoals : Ingeslikte lucht,niet volledig verteerd voedsel.  Verder:
The real culprit, though, is intestinal gas. As what's left of your dinner passes through the large intestines, bacteria there snack on anything that wasn't digested earlier. This feast produces several gases that result in bowel buglers. About 99% in intestinal gases consist of 5 odorless chemicals: Nitrogen, oxygen,carbon dioxide, hydrogen and---in 1 person out of 3 ----methane. ( Methane says Harvard Medical School's health newsletter , is "the magic ingredient that makes flatus burn blue when lit---a well known phenomenon in college dormitories and militairy barracks") The smell comes from the other 1% of the gases which includes hydrogen sufide, ammonia, indole and skatole. Most of what reaches the large intestine are sugars, starches and fibers that comprise carbo hydrates. If you eat a lot of fiber-rich complex carbo, you'll get a lot of gas. This probably explains why cyclists are so closely linked with sphincter breezes. Just a glance at a list of some of the food that can cause excessive gas: Beans,bananas,apricots,raisins,whole-wheat bread, bran cereals and muffins, wheat germ, hagels, pretzels........ looks a lot like the recommended menue for endurance athletes such as cyclists!
Enfin, er zit nog een A4tje vol met info en advies, teveel om over te typen. Er zijn ook lieden geweest die geld verdienden met winden laten zoals  Joseph Pujol die de bijnaam Le Petomane had ( de schetenlater) had. In de 19de eeuw vertoonde hij zijn "schone kunsten "in Parijs waarbij hij kaarsen "uitblies "die 60 cm verop stonden en zijn immitaties van donderslagen, kanonschoten en de' kleermaker' die 2 meter katoen doormidden scheurt.
Dus beste forummers, als je de 29ste van de partij bent, let ff op wat je eet!
 
 
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mar 2005 14:28

Ik zie duidelijk een lineair verband tussen winderingheid en gels, Isostardrankjes, etc.
Less is bore

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 24 okt 2005 15:36

Haha, dit is toch eigenlijk een te leuk onderwerp voor maar 2 postjes, dus heropenen we deze maar even.Als ik een flinke scheet moet laten ga ik op de pedalen staan, dan heeft ie vrij baan naar buiten zeg maar... Voor de buitenwacht lijkt het net of ik ff lekker de snelheid erin wil houden, maar niets is minder waar Je kan wel op het zadel blijven zitten en een beetje opzij hangen zodat er één bilhelft omhoog komt, maar dan is ie toch minder... Wat jullie?

twijfelaar
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 mar 2005 14:40

twijfelaar 24 okt 2005 16:28

die zadels met zo een V-vormige inkeping zijn toch ideaal, niet??

geen rare manouvers meer... even over de schouders piepen (er zal maar net iemand in je wiel hangen) en lossen maar.

Wel even bemerken dat vanuit deze optiek een donker zeem beter is dan een bleek.

pmme
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 feb 2005 12:06

pmme 24 okt 2005 17:11

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 25 Maart 2005

Ik zie duidelijk een lineair verband tussen winderingheid en gels, Isostardrankjes, etc.

Heb dezelfde ervaring, born-repen in combinatie met w-cup gels,drink daarbij isostar of iets dergelijks en je "vliegt " vooruit, wind in de (onder)rug.Mijn fietsmaat zegt dat dat normaal is, daar je met je beenbeweging de lucht a.h.w. uit je darmen pompt.
ik ben begonnen met niets, het meeste heb ik nog

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 24 okt 2005 19:54

Ik kan er inderdaad ook altijd wel wat van. Of dat van het vele fietsen komt weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik altijd al een binnenpretje heb voor ik er een laat... hoeveel ik er ook laat het blijft leuk, wat dat betreft ben ik nog net een klein kind! Helemaal als de vriendin weer eens lekker overdreven reageert.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 24 okt 2005 22:18

He, leuk dat mijn winderig initiatief wordt voortgezet. Als ik er zo over nadenkt zijn het toch vnl de mannen die maar blazen en razen onder het motto: Hij rinkt , hij stinkt, hij smeert je blindedarm, maakt je zeempje warm, til op je been, rangggg daar gaat er weer één!
Vrouwen doen dit onhoorbaar of "slikken"em in. Vreemde zaak eigenlijk.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 24 okt 2005 22:27

Nou dan moeten jullie maar eens gaan hardlopen .
Daar is het nog veel erger door het dreunen van je lichaam zakken je gassen en het zwaardere spul naar onderen en zoeken hun weg naar buiten.
Dus je moet als hardloper vaak uit je broek en het knalt veelvuldig.
Ik merk dat dit bij fietsen veeeeel minder is.
cornelli racing cycles Uden

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 25 okt 2005 00:25

Quoten: Origineel geplaatst door big rosa op 24 Oktober 2005


Vrouwen doen dit onhoorbaar of "slikken"em in. Vreemde zaak eigenlijk
----------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb wel eens vrouwen horen knetteren,waarvan ik dacht "zoho" meid je blaast een bouwvakker zo onder de tafel.
 
ps: Als ik em constant inslik dan begin ik op den duur zo verschrikkelijk uit m,n muil te stinken

Dan weet je gelijk waarom de dames altijd kauwgum bij zich hebben

Plaats reactie