Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

driftbuien

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 07 jul 2005 14:57

@ Fausto: Je hebt een veel te mooie naam voor je agressieve gedrag! Coppi draait zich om in zijn  graf. Verder schrijf je:
Zo te horen ben jij zo'n irritante slak, die met 90 km/h op de linkerbaan blijft voortsukkelen. Voor opduwen zijn twee verkeersdeelnemers nodig. De opduwer en de opgeduwde.
Zie je, daar heb je het al. Nu wordt ik achter mijn PC ook nog aggressief
Jammer Fausto dat je zo'n opgewonden standje bent. Ja, echt puberaal! Je hebt het volkomen mis met je veronderstelling. Ik rij NETJES rechts zodra dat kan met de maximale toegestane snelheid. Ik wordt b.v. vaak links ingehaald door vrachtauto's van 30+ ton die 80 km MOGEN die mij rustig met 100 km /u voorbijstuiven. Dit b.v. op de A16 richting Rdam waar de max. snelheid 100 km is. Niemand zal van mij last hebben, daarvoor ben ik gewoon te netjes in het verkeer. Maar....ik verwacht en tolereer ook geen imbeciel gedrag van lieden zoals jij aangeeft er zelf één te zijn. Als er een ongeluk gebeurt door dat opduwen dan vallen er meestal ook slachtoffers die er op een drukke weg niets mee te doen hadden. Weleens aan het leed gedacht van nabestaanden?ONNODIG LINKS rijden met een lagere dan de toegestane snelheid is ook dom. Maar vaak zie je die opgefokte imbecielen in hun stomme autootjes met meer dan 120 km/u inlopen op iemand die bezig is in te halen en dan die inhalende auto op te duwen. Mijn oplossing: RIJBEWIJS innemen voor 10 jaar minimaal. Dit soort loslopende TBSers hoort niet op de weg! Hopelijk krijg je je verstand nog eens bij elkaar.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

fausto
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 jun 2004 14:20

fausto 07 jul 2005 15:49

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 07 Juli 2005


@ Fausto: Je hebt een veel te mooie naam voor je agressieve gedrag! Coppi draait zich om in zijn  graf. Verder schrijf je:
Zo te horen ben jij zo'n irritante slak, die met 90 km/h op de linkerbaan blijft voortsukkelen. Voor opduwen zijn twee verkeersdeelnemers nodig. De opduwer en de opgeduwde.
Zie je, daar heb je het al. Nu wordt ik achter mijn PC ook nog aggressief
Jammer Fausto dat je zo'n opgewonden standje bent. Ja, echt puberaal! Je hebt het volkomen mis met je veronderstelling. Ik rij NETJES rechts zodra dat kan met de maximale toegestane snelheid. Ik wordt b.v. vaak links ingehaald door vrachtauto's van 30+ ton die 80 km MOGEN die mij rustig met 100 km /u voorbijstuiven. Dit b.v. op de A16 richting Rdam waar de max. snelheid 100 km is. Niemand zal van mij last hebben, daarvoor ben ik gewoon te netjes in het verkeer. Maar....ik verwacht en tolereer ook geen imbeciel gedrag van lieden zoals jij aangeeft er zelf één te zijn. Als er een ongeluk gebeurt door dat opduwen dan vallen er meestal ook slachtoffers die er op een drukke weg niets mee te doen hadden. Weleens aan het leed gedacht van nabestaanden?ONNODIG LINKS rijden met een lagere dan de toegestane snelheid is ook dom. Maar vaak zie je die opgefokte imbecielen in hun stomme autootjes met meer dan 120 km/u inlopen op iemand die bezig is in te halen en dan die inhalende auto op te duwen. Mijn oplossing: RIJBEWIJS innemen voor 10 jaar minimaal. Dit soort loslopende TBSers hoort niet op de weg! Hopelijk krijg je je verstand nog eens bij elkaar.


Je hebt natuurlijk wel gelijk. Maar het ging in dit topic over aggressief gedrag van jezelf, waar je je achteraf over verbaast en dat je van jezelf afkeurt.
Nou, dat heb ik dus ook wel eens, maar dan niet op de fiets, wel in de auto. Ik biecht dat dus hier op en ik verwacht eigenlijk ook geen goedkeuring.
Ik ben overigens blij, dat jij in de auto geen last van hebt van bij jezelf opkomende agressie. Dat is veel veiliger. (Ik bedoel dit serieus.) Ik merk wel dat je je soms ergert aan anderen, die wel agressief zijn. Op de fiets ben je overigens wel verbaal agressief. Tenminste dat schrijf je zelf.
Voor op de fiets beveel ik mijn agressievrije aanpak nog een keer aan: Iets meer links rijden, zodat je nog mogelijkheid hebt om naar rechts uit te wijken als je te krap ingehaald wordt of als tegenliggers je te krap tegemoet rijden.
Evenwicht is het antwoord op alle vragen.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 07 jul 2005 19:42

Je hebt natuurlijk wel gelijk. Maar het ging in dit topic over aggressief gedrag van jezelf, waar je je achteraf over verbaast en dat je van jezelf afkeurt.
Nou, dat heb ik dus ook wel eens, maar dan niet op de fiets, wel in de auto. Ik biecht dat dus hier op en ik verwacht eigenlijk ook geen goedkeuring.
Ik ben overigens blij, dat jij in de auto geen last van hebt van bij jezelf opkomende agressie. Dat is veel veiliger. (Ik bedoel dit serieus.) Ik merk wel dat je je soms ergert aan anderen, die wel agressief zijn. Op de fiets ben je overigens wel verbaal agressief. Tenminste dat schrijf je zelf.
Voor op de fiets beveel ik mijn agressievrije aanpak nog een keer aan: Iets meer links rijden, zodat je nog mogelijkheid hebt om naar rechts uit te wijken als je te krap ingehaald wordt of als tegenliggers je te krap tegemoet rijden.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
 
Fausto, ik wilde alleen maar aangeven dat je enorm verschrikt en pissig reageert als je BIJNA van je fiets gereden wordt. Alleen door hard remmen en sturen ontkom je dan aan zo'n aanslag van een imbeciele automobilist. Dat is heel iets anders dan je ergeren als je even niet door kan jakken omdat iemand onnodig links rijdt. Dat vind ik ook niet prettig maar dan  moet ik maar even wachten totdat die bestuurder ontwaakt.
Verder reageer ik dan weer omdat je mij, zonder mij te kennen en te weten hoe ik rij , aanwrijf dat ik er wel weer eentje ben die met 90km/u links blijft rijden. PEACE Mate ?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

fausto
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 jun 2004 14:20

fausto 08 jul 2005 00:05

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 07 Juli 2005


... PEACE Mate ?

PEACE!
Evenwicht is het antwoord op alle vragen.

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 08 jul 2005 00:55

Mooie verhalen!
Ik zelf ben dus wedstrijdrenner en agressie is normale koek in het peleton.Ik kan me nog heel goed herrineren dat ik afgelopen DK weg scheldend en vloekden over de finish kwam. Ik was 8e geworden, doordat ik op heel stomme wijze de slag naar de beslissende groep gemist had, dat terwijl ik de laaste 6 km alleen bijna het gat gedicht had. Ik schelde zelfs zo erg dat mensen verbaasd keken en ik me behoorlijke schaamde en me snel uit de voeten maakte.
Of in de hel van Voerendaal waar ik alleen aan kop reed na 70 km koers met een halve minuut voorsprong en dat ik 5 km later lek reed en 5 min. moest wachten op een nieuw wiel. God wat heb ik me daar misdragen, nog een wonder dat mijn fietst niks mankeerde.
Zelfs gisteren nog heb ik enkele mensen uit het publiek (tijdens een crit. in Duitsland) flink de uitgeschilden omdat ze een tekkel over het parcours loslieten die ik op 5 cm na met 40 in het uur gemist had.
Volgens mij is de fiets vor ons allen niets meer dan de uitlaatklep. Zo raken we onze energie en woede kwijt.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 08 jul 2005 14:50

Ja, Coulthard, ik ken die plotselinge uitingen van schrik en woede. Ik denk dat het meer die plotselinge enorme schrik is die afgereageerd moet worden dan onbetaamdheid. Als je ergens op een fietspad of in een koers lekker rijdt en plots schiet er een hond vlak voor je wielen en je ontsnapt nauwelijks aan een valpartij, dan zit je waarschijnlijk ineens vol met adrenaline van de schrik en dát moet eruit!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 08 jul 2005 19:56

Ik snap het niet goed de meeste fietsers rijden ook wel eens in een auto.
Ik zelf ben ook wel eens uitgescholden door eeen wielrenner die ik op het laatste moment pas zag en ik heb me netjes bij hem verontschuldigt dat ik hem niet gezien had.
Later ben ik op een kruising door een busje aangereden ,die vrouw had mij dus niet gezien want expres doe je zoiets niet..
Ik denk dat de vrouw zeker zo geschrokken was als ik en moet je dan zo iemand de huid volschelden die huilend naar je toekomt en zich kapot schaamt.
kom op mensen en laat de eerste die zonder zonden is de eerste steen gooien.
cornelli racing cycles Uden

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 08 jul 2005 20:32

Natuurlijk hebben de meeste fietsers een auto, en zijn niet alle fietsers even kosjer in hun taal en gebaren (gaf toen ik nog in de stad woonde ook regelmatig een mep tegen een autodak). Maar daar zit 'm het probleem (of de oplossing) dan ook niet. Dat zit 'm in het feit dat de meeste automobilisten niet fietsen (zoals wij) en dus geen flauw idee hebben hoe het is om op een handbreedte voorbij geraced te worden.
En er kennelijk ook een (veel te) groot aantal mensen zijn die vinden dat als een ander een fout maakt, bewust of onbewust, fietser of automobilist (of motorist van mijn part) dit hun een vrijbriefje geeft om dan ook maar regels aan de laars te lappen en gevaarlijk gedrag te gaan vertonen.

Jaren geleden hadden 'twee meter de lucht in' een serie reconstructies van ongelukken. "Twaalf steden, dertien ongelukken".
Achteraf zeggen, "maar hij reed te langzaam", "maar zij moest maar op het fietspad fietsen", mag dan kennelijk het geweten van sommigen sussen, die zelf beantwoorden met gevaarlijk weggedrag, het helpt geen ruk meer als het ongeluk gebeurd is.

Wat ik zelf doe?
Ik lig net als anderen pakweg een meter links van de streep, naar advies van "veilig verkeer", en mijn ervaring is daar heel positief over. Ik bespeur eigenlijk geen extra agressiviteit van automobilisten, en heb als het nodig is alle ruimte om naar rechts uit te wijken.
Daarnaast gebruik ik vrij veel gebaren. Bedank met een groet de automobilist die rustig vaart mindert en eerst passeert als er geen tegenliggers zijn. Geef in onoverzichtelijke bochten signalen aan achterliggende auto's of ze wel of niet in kunnen halen (geen tegenliggers). Geef vrachtwagens een teken dat ze weer terug kunnen voegen. Enz.
Uitzonderingen. Als ik met mijn kinderen aan het fietsen ben, of ze nu op hun eigen fietsje fietsen of op een aanhangfietsje of in een wagentje zitten, en het dus geen twijfel leidt dat ik en mij koters 'kwetsbaar' zijn. Tja, dan gaat er wel eens een vinger naar mijn voorhoofd bij gevaarlijk gedrag van klotomobilisten.............

silentbughunter
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 jan 2005 21:50

silentbughunter 08 jul 2005 21:45

Quoten: Origineel geplaatst door Maatchen op 08 Juli 2005

Als ik met mijn kinderen aan het fietsen ben, of ze nu op hun eigen fietsje fietsen of op een aanhangfietsje of in een wagentje zitten, en het dus geen twijfel leidt dat ik en mij koters 'kwetsbaar' zijn. Tja, dan gaat er wel eens een vinger naar mijn voorhoofd bij gevaarlijk gedrag van klotomobilisten.............

Kijk daar sla je denk ik de spijker op de kop het probleem op de fiets is dat je zo onveilig zit je hoort vaak mensen zeggen ik kan er wel dicht achter rijden ik heb toch ABS ja en ze hebben ook dan ook vaak dubbel airbags maar op de fiets heb je helemaal niks dat is denk ik het grootste probleem en daarom wil je nog wel eens snel agresief reageren ( het is natuurlijk niet goed maar wel begrijpelijk)

clarien
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 jan 2005 17:11

clarien 09 jul 2005 00:52

Het was eigenlijkniet mijn bedoeling om over die driftbuien te oordelen -de ene keer zijn ze terecht, de andere keer weer niet. Maar ik was benieuwd of jullie het herkennen, dat je op de fiets bijna een andere persoonlijkheid krijgt, adrenaline die door je aderen giert -en ik moet zeggen ben helemaal gerustgesteld na alle verhalen. Het hoort schijnbaar bij fietsen, bij het gevoel van kwetsbaarheid en verhoogde alertheid -en iedereen heeft er dus in meer of mindere mate last van
leuke verhalen!!
 

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 09 jul 2005 14:45

Zeker leuk en leerzaam te lezen hoe anderen reageren. Laten wij als automobilisten nooit vergeten dat kinderen onberekenbaar zijn. Rij in straten nooit  te hard, 30km/u is snel genoeg. Hier een voorbeeldje wat mij  ruim 30 jaar geleden overkwam.
Ik reed naar huis in mijn VW kever  en het laatste stukje ging door mijn vrij onoverzichtelijke straat. Ik reed langzaam, schat zo'n 35 km/u. Plots stoof ervanuit een tuintje een meisje dat achtervolgd werd door een ander kind de straat over. Ik remde voluit en stond praktisch direkt stil. Het meisje stond net op het trottoir maar het andere kind was vlak voor mijn auto gestruikeld en stond niet op. Ik stapte uit en hielp het jongetje overeind. Het was Robert, mijn eigen zoon!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Plaats reactie