Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Color works of Autolak? (MOTiP)

sjibble
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 mar 2005 01:10

sjibble 10 nov 2005 00:31

Ik ben een tijd geleden begonnen met het zwart spuiten van mn fiets, vind ik wat stoerder.
Hoe dan ook, ik werd door de tekenleraar en een big-bossmedewerker (verf etc) geadviseerd om geen Autolak oftewel Acryl te nemen maar color works.
Color Works verf:Droogtijd: LangLagen: een paarGlans: Zijdeglans (ruw)
Zo, toen was ik bijna klaar, maar toen begon er een plekje kaal te worden, dus opnieuw gespoten en 24 uur laten drogen.Nu keek ik op hetzelfde plekje en weer hetzelfde geval...Ik kan em nu wel weer spuiten maar dan kom ik weer op hetzelfde volgens mij.Stom genoeg heb ik daarvoor niet geschuurd en nog STOMMER is dat ik de lak die er al op zat liet zitten! En die is spiegelglad.Ik werd door een vriend aangeraden om toch Acryl te nemen:Verf: AcrylDroogtijd: Erg snel, rond de 5 minutenLagen: 2 zijn volgens mij al genoegGlans: Hoogglans
Nu komen de vragen (ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen, want ik vertrouw die zaak niet meer)
1. Nu ik em heb gespoten zonder te hebben geschuurd, en ik lak hem, zal het dan alsnog kaal worden en zal ik problemen krijgen?2. Krijgt Acryl een mooie glans? Dus niet misvormd zeg maar? Ik heb het maar op een klein stukje geprobeerd3. De verkoper zei dat dat het meeste bij fietsen en scooters werd gebruikt, is dat zo? Spray (Color Works) en lak.
 
Een j&#111;nge fietser van 14 die al 10 jaar elke dag fietst...<br>
<br>
Dit jochie heeft ook een fietsforum. http://www.fietsersforum.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

littlebear
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2005 17:09

littlebear 10 nov 2005 10:40

Quoten: Origineel geplaatst door Sjibble op 09 November 2005


Ik ben een tijd geleden begonnen met het zwart spuiten van mn fiets, vind ik wat stoerder.
Hoe dan ook, ik werd door de tekenleraar en een big-bossmedewerker (verf etc) geadviseerd om geen Autolak oftewel Acryl te nemen maar color works.
Color Works verf:Droogtijd: LangLagen: een paarGlans: Zijdeglans (ruw)
Zo, toen was ik bijna klaar, maar toen begon er een plekje kaal te worden, dus opnieuw gespoten en 24 uur laten drogen.Nu keek ik op hetzelfde plekje en weer hetzelfde geval...Ik kan em nu wel weer spuiten maar dan kom ik weer op hetzelfde volgens mij.Stom genoeg heb ik daarvoor niet geschuurd en nog STOMMER is dat ik de lak die er al op zat liet zitten! En die is spiegelglad.Ik werd door een vriend aangeraden om toch Acryl te nemen:Verf: AcrylDroogtijd: Erg snel, rond de 5 minutenLagen: 2 zijn volgens mij al genoegGlans: Hoogglans
Nu komen de vragen (ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen, want ik vertrouw die zaak niet meer)
1. Nu ik em heb gespoten zonder te hebben geschuurd, en ik lak hem, zal het dan alsnog kaal worden en zal ik problemen krijgen?2. Krijgt Acryl een mooie glans? Dus niet misvormd zeg maar? Ik heb het maar op een klein stukje geprobeerd3. De verkoper zei dat dat het meeste bij fietsen en scooters werd gebruikt, is dat zo? Spray (Color Works) en lak.
 


Ik denk dat je probleem niet het schuren is. Door te schuren maak je de onderlaag ruw zodat de nieuwe lak beter hecht. jouw probleem is het niet of niet goed ontvetten. Dat plekje dat steeds terugkomt is gewoon vettigheid. waarschijnlijk siliconen! Dus eerst goed ontvetten met thinner oid en dan pas spuiten.
Ik zou ook niet 2 verschillende soorten lak door elkaar gaan gebruiken. blijf maar bij de color works. Is waarschijnlijk op waterbasis dus ook beter voor het millieu (of minder slecht).
Glanzend zal je fiets niet worden als je zijdeglanslak gebruikt. dan moet je hoogglans nemen!
 
Kortom: begin gewoon opnieuw en neem er de tijd voor. dus eerst goed schuren en goed controleren of je alle plekjes gehad hebt en de fiets mooi glad aanvoelt. Dan zorgvuldig ontvetten en het frame ophangen. vergeet de plekjes waar je m het laatsts hebt aangeraakt niet nogmaals te ontvetten!
Dan in gelijkmatige dunne lagen de lak erop spuiten. wees daar geduldig mee. niet meteen dekkend spuiten. als je dunne lagen doet, droogt de lak sneller en word het resultaat netter. liever meerdere dunne lagen dan 1 of 2 dikke.
succes.
 
reizen is het summum

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4358
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 10 nov 2005 14:05

Ben zelf voorstander van acril verf daar deze op waterbasis is en dus beter voor het milieu droogt ook sneller en tegenwoordig is de slijtvastheid ook wel in orde. (hoewel nog niet de kwaliteit van oplosmiddelrijke verf) ik ben het wel met mijn voorganger eens dat jouw probleem licht in het feit dat de fiets waarschijnlijk niet goed is ontvet

sjibble
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 mar 2005 01:10

sjibble 10 nov 2005 16:43

Ik ga nu lak halen om het glanzend te makenIk zie wel hoe het zal gaan, anders laat ik em zo :)
Een j&#111;nge fietser van 14 die al 10 jaar elke dag fietst...<br>
<br>
Dit jochie heeft ook een fietsforum. http://www.fietsersforum.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie