Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wat heb jij voor het laatst gekocht?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 feb 2021 08:44

Voor de headset preload ja, maar voor je vorkbuis nee. Ook dan heeft een goede expander nog een functie.

https://www.youtube.com/watch?v=8bSnbjHiFXc

30 gram extra voor extra bescherming tegen schade aan de vorkbuis. No brainer voor mij. Die 30 gram heeft geen invloed op mijn fietsprestaties, het moment dat de vorkbuis schade oploopt of zelfs breekt wel.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2968
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 feb 2021 10:07

Filmpje bekeken. En ja, je kunt altijd wel iets aan te merken hebben op iets. En zo kun je altijd discussieren over gewichtsbesparing en het mogelijke effect. Ik zorg dat in ieder geval de expander ter hoogte van de onderste klem van de stuurpen zit en gebruik altijd een momentsleutel. Daarmee zal ik 99% van het risico vermijden (de kans dat ik aangereden word is mogelijk groter). En ik fiets ook geen Roubaix (waar ik wel eens afgebroken stuurbuizen heb gezien). En gezien dat deze dingen al in behoorlijke hoeveelheden in omloop zijn en Cannondale vast geen claim aan de broek wil krijgen ga ik er vanuit dat het uitvoerig is getest.

De vork in mijn CAAD12 is trouwens erg zwaar voor carbon :mrgreen: Dus ik vertrouw erop dat die ook redelijk bomb-proof is.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5922
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 05 feb 2021 11:11

Wat dat betreft heeft BMC het nu wel voor elkaar. Flink hard schuim in de vorkbuis die ook niet eens meer rond is. Ik heb deze pas opgebouwd en het werkt prima. Vork op maar zagen - plug in het voorgeboorde gat draaien en stuur monteren met wedges. Dan balhoofdlager op spanning zetten en stuurpen vast draaien. Carbon is ook iets dikker dan een conventionele vork, zo leek het.

https://www.bmc-switzerland.com/media/d ... _final.pdf

On topic : nog niet gekocht maar ik zit te denken aan een set PRC 1400 Van DT Swiss om ook een tubeless set te hebben. Zipp 303S crossed my mind maar lage drukken en hookless rims...hmm ik weet het niet.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 05 feb 2021 11:21

Wie heeft de account van Rene gehackt? Ik lees iets over tubeless. Of wilde je tubes schrijven en greep jouw autocorrect in?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2246
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 05 feb 2021 11:25

Misschien ook voor anderen interessant. In het kader van de K-Edge Garmin mount voor ligsturen-behalve-die-van-mij (zie Te Koop) heb ik nu een adres gevonden waar ze een TT verbindingsstuk met Garmin+Gopro mount uit de 3D printer laten rollen die wel 24mm TT diameter aankan. Vandaag besteld.
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 feb 2021 11:28

Of de ARC 1400 Dicut, die zijn iets lichter dan de PRC, wel een iets smaller velgbed.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5922
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 05 feb 2021 12:32

scottpch schreef: 05 feb 2021 11:28 Of de ARC 1400 Dicut, die zijn iets lichter dan de PRC, wel een iets smaller velgbed.
PRC zijn 1444 gram vlg de site en de ARC zijn 1555 gram. De ARC hebben DT350 naven en de PRC hebben de DT240 naven. Keuze snel gemaakt tussen die 2.

Afbeelding
Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 05 feb 2021 12:44

Het zal wel loslopen maar houd er wel rekening mee dat je speciale dicut spaken nodig hebt als er ooit iets loos is. Er zijn setjes te koop bij onze oosterburen maar op termijn zal het minder worden.

Ik ben op dit moment bezig met een oudere dicut set te herspaken, omdat de oude velgen helemaal op waren. De originele spaken waren nergens meer te koop.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 05 feb 2021 13:13

Gezien het drama met de levertijden hoop ik ook oprecht dat ik dit voor het laatst heb gekocht...

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 feb 2021 14:43

Ik zie dat je de 35mm hoge PRC hebt, ik heb de 48mm hoge ARC, dacht dat jij die ook had...
Die zijn idd iets lichter, mijn ARC wielen hebben ook 240 naven.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 05 feb 2021 15:22

rene schreef: 05 feb 2021 11:11 maar lage drukken en hookless rims...hmm ik weet het niet.
Ik zou geen moment twijfelen :lol:


Maar wat ik van Philippos geleerd heb (vrij vertaald en uit mijn hoofd):

Bedenk eerst welke banden je wilt rijden (zoek daarna velg erbij, daarna naaf etc)

Dus bedenk welke tubeless banden je wilt rijden, hebben ze die niet leveren in een uitvoering die op hookless kan. Dan zou ik geen hookless nemen, kunnen ze wel op hookless zie ik geen probleem (ook niet met de lage druk).


Zelf rij ik graag met Mavic banden.
Ik was zelf in de race voor een Giant fiets, die worden tegenwoordig ook standaard met hookless rims geleverd. Daar passen die Mavic banden echter niet op.
Schwalbe Pro One kan wel weer hookless gemonteerd worden, daar had ik ook prima mee kunnen leven. Dus had mij ook niet van Giant/hookless kunnen weerhouden.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 05 feb 2021 15:29

Ivm de overstap naar tubeless (racer en gravel) toch maar een Dynaplug carbon racer besteld.

Plaats reactie