Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

opgelicht

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 17 feb 2007 15:20

Toch heb ik dat ergens gelezen. Zal de krant wel zijn. Ik zal dat nog eens nakijken BigR.
ik ga nu eerst een eindje fietsen...

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 17 feb 2007 17:46

Quoten: Origineel geplaatst door vrouwke op 16 Februari 2007


Quoten: Origineel geplaatst door ilfalco2004 op 16 Februari 2007

Ben 1,5 jaar geleden ook opgelicht via ebay, nooit meer iets gezien van mijn geld. Wel aangifte gedaan maar omdat het iemand uit zwitserland betrof gaf de politie me destijds weinig hoop.

Wat stond er dan bij de feedback van die persoon?? Ik zou alleen bij iemand bestellen die al een tijdje verkoopt en waar alleen maar positieve feedback over is.

100% feedback bij in de 150 verkopen, wat ik heb begrepen was het een gehacked account, ik heb nog contact gehad met andere gedupeerden, persoon in kwestie had even voor 15000 euro de boel opgelicht. Op adres dat hij bij ebay achtergelaten had was hij zonder huur te betalen vertrokken, dus naar zwitserland rijden had ook geen zin.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 17 feb 2007 19:25

Heb het artikel gevonden. Stond op de website van de Telegraaf. En heb me dus niet vergist. Lees maar 'ns
http://www.telegraaf.nl/i-mail/58195491 ... ette_.html
'Kopen op eBay is Russische roulette'door Gabi Ouwerkerk
AMSTERDAM - De Brabantse motorliefhebber Hans van Heesch voelt zich misleid door de bekende internetveiling eBay. Via de Amerikaanse website kocht hij eind vorig jaar een Indian motor voor 15.000 dollar. Risico zou hij niet lopen. De aankoop viel immers onder de gratis fraudebescherming van eBay. Althans dat dacht hij.
De inwoner van Mill reageerde eind vorig jaar op een advertentie op de bekende internetveiling. Niet voor de eerste keer. Al enkele malen kwam de motorverzamelaar op deze manier in bezit van een nieuwe motor. Na uitvoerig contact met de verkoper, die louter positieve kritieken bij zijn account had staan, maakte Van Heesch het geld over en regelde het transport. Daarna bleef het stil. De verkoper bleek met de noorderzon vertrokken. "Ik heb meteen aangifte gedaan bij de politie en contact opgenomen met eBay."
CriminelenDe Amerikaanse woordvoerster van eBay, Sravanthi Agrawal, geeft toe dat oplichting niet altijd te voorkomen is. In de virtuele wereld zijn net als in de echte wereld criminelen actief en iedereen loopt kans slachtoffer te worden. "Om onze klanten te beschermen, bieden we gratis fraudebescherming aan als kopers en verkopers aan alle voorwaarden voldoen."De motor van Van Heesch viel ook onder deze regeling. "Zonder fraudebescherming had ik die motor nooit gekocht", benadrukt hij. Om aanspraak te maken op de maatregel, moet aan bepaalde voorwaarden worden voldaan. Zowel koper als verkoper moet bekend zijn bij eBay en de transactie dient via een Amerikaanse bank en transporteur te verlopen. "Ik had de zaken goed geregeld en dacht dat ik overal aan voldeed", vertelt Van Heesch die dan ook stomverbaasd was toen bleek dat hij niet onder de regeling viel. "Het is alleen van toepassing op klanten die woonachtig zijn in de Verenigde Staten. Waarom staat er niet duidelijk 'only USA-bidders' bij of sturen ze bieders buiten de VS niet automatisch een mail dat het niet van toepassing is?" klinkt het verontwaardigd. "Nu staat het na twee keer klikken ergens in de kleine lettertjes."
WijzigingenWoordvoerster Agrawal bevestigt dat de verzekeringsmaatschappij waarmee wordt samengewerkt inderdaad alleen geld uitkeert als de koper uit de Verenigde Staten komt. Ze betreurt de zaak en geeft toe dat er duidelijker gecommuniceerd moet worden dat de fraudebescherming alleen geldt voor Amerikanen. "We zijn daar mee bezig en hopen de komende weken wijzigingen aan te brengen." Voor Van Heesch komen deze veranderingen te laat. "Ik heb een advocaat geraadpleegd, omdat er volgens mij duidelijk sprake is van grove misleiding door eBay. Een rechtszaak is mij afgeraden, omdat het bedrijf juridisch alles goed dichtgetimmerd heeft. Bovendien zou ik moeten procederen in de VS en dat kost handen met geld. Ik sta met mijn rug tegen de muur." Mocht de verzamelaar ooit nog een motor uit de Verenigde Staten halen, dan doet hij dat via Amerikaanse vrienden. "Niet meer via eBay, dat is gewoon Russische roulette."
HoopDe enige hoop die Van Heesch nog heeft om zijn 15.000 dollar terug te zien, is gericht op de FBI. Hij benaderde de Amerikaanse opsporingsinstantie per e-mail. " Ze waren meteen zeer geïnteresseerd. Om de gegevens van de oplichter te achterhalen, hebben ze Yahoo een gerechtelijk bevel gestuurd."De Brabander vermoedt dat de verkoper niet degene was waarmee hij dacht zaken te doen. Het stelen van identiteiten oftewel gebruikersaccounts is op dit moment één van de meest voorkomende online oplichtingstrucs. Achter het account van de motorverkoper stonden namelijk allemaal positieve beoordelingen van eerdere kopers. Stonden. Inmiddels staat daar in grote rode letters de woorden 'waarschuwing, fraude' bij.
---------------------------------
"Het [de garantieregeling] is alleen van toepassing op klanten die woonachtig zijn in de Verenigde Staten." Voldoende duidelijk, me dunkt; gij zijt gewaarschuwd!

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 17 feb 2007 20:22

Op ebay kopen kan voordelig zijn maar sinds de miskleun koop ik alleen maar bij de zgn ebay winkels die iets aanbieden en als het dan al prive is dan met verzendig onder rembours als het hele dure spullen betreft.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

Plaats reactie