Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Grammatica en spelling

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 18 dec 2007 11:42

Taal is een communicatievorm, en gezien het een vorm is, heeft het regeltjes gekregen. Maar taal is ook dynamisch. Taalpuristen willen taal vastzetten, terwijl dat weinig relevant is. Het vasthouden aan regeltjes die tóch veranderen is niets meer of minder dan autistisch gedrag.
Just is just maar trop is teveel (vandenboeynants, Belgisch politicus).
Intelligentie zit hem namelijk niet in het volgen van regels, maar in het doelbewust overschrijden en manipuleren van diezelfde regels opdat men nóg communicatiever kan zijn, en uiteindelijk, zodat men elkaar begrijpt. Uiteraard zijn er in de huidige Nederlandse taal voldoende mooie woorden om, binnen het bestaande kader, op duidelijke wijze weer te kunnen geven wat men wil zeggen. Maar het 'uit de band springen', buiten de regels van de taal om, is geen schande.
'Ik vindt' schrijven, is dat even erg als 1+1=3? Bij de eerste hersenkronkel steigeren de taalpuristen, bij de laatste kan een brug instorten, de wereldeconomie op zijn 'gat' vallen of krijg je te weinig (of te vee!) wisselgeld terug! hiermee wil ik geen discussie uitlokken dat taal niet belangrijk is... Maar als je echt slim bent, ga je er niet zo hard in op.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

dual
Forum-lid
Berichten: 419
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:59

dual 18 dec 2007 13:06

Het klopt allemaal , maar van ' ik vindt' gaan mijn tenen wel krullen... ik denk dat je niet echt een taalpurist hoeft te zijn, maar dat dit soort fouten wel een algemeen niveau aangeven. Als ik een sollicitatiebrief (die je volgens mij toch wel een keertje extra naleest)krijg met 20 spelfouten erin, dan hoeft de schijver niet meer langs te komen, ook al heeft hij een 10 voor scheikunde.... Op een forum telt dit voor mij niet zo zwaar, maar van de huidige BrrezeraH-taal heb ik het ook wel een beetje gehad. Op het chemieforum worden dat soort berichten zelfs genegeerd.
nulla tenaci invia est via

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 18 dec 2007 13:10

Ik hoop dat je geen directeur bent van een chemie-concern! ;)

edit: ik dacht dat er een knipoog bijstond... maar het voorbeeld is ietwat ongelukkig gekozen. Ik geef toe...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 dec 2007 13:49

Ik ben het wel met De Zwarten eens; taal is iets dynamisch. Zaken veranderen nu eenmaal. Het verschil tussen "als" en "dan" is bijvoorbeeld veel minder evident dan vroeger. Volgens Onze Taal is beiden zelfs goed anno 2007.

Dit is echter wel een hele andere discussie dan "ik vindt" zoals Dual terecht opmerkt.

dual
Forum-lid
Berichten: 419
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:59

dual 18 dec 2007 13:56

Gelukkig niet; maar die denken er net zo over. Stuur maar eens een brief vol spelfouten naar AKZO, Unilever of DSM; die gaat gelijk de afvalbak in.
nulla tenaci invia est via

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 dec 2007 14:33

Post maar eens een paar concrete voorbeelden GastheerG....

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 dec 2007 15:11

Ik zat pas met iemand op de fiets die eigenaar is van een IT bedrijf met iets van 50 man. Het onderwerp taalfouten kwam ook ter spraken, hij had sollicitatie gekregen waar zelfs me/mijn fouten in stonden. Die had hij direct weggegooid, op zich was dat wel makkelijk om snel door de sollicitatie heen te komen. ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 18 dec 2007 16:52

Het maakt toch geen barst uit hoe lang iemand op een forum rondhangt? Heb je pas recht om je mening te ventileren na een bepaalde tijd?
Sommigen vinden BR's schrijfstijl fantastisch, anderen niet.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 18 dec 2007 16:57

[quote="Zorro"]
Tja, dat wel. Feit blijft wel dat hij nu weer komt met veel poeha en weinig (zeg maar niets) garen.

Lekker verder golfballen als je hier alleen je vuile was komt buiten hangen.

Ik zou niet rouwig zijn als Mods hier in zouden grijpen gezien de quotes van Big Rosa. Banaal en niet ter zake doende.[/quote]

Fietscafé = ouwehoeren en zeveren toegestaan!

[quote="Zorro"]
Ik kan ook wel tongen loskrijgen maar het gaat wel over de manier waarop en Big Rosa zijn post raakt kant noch wal. Weg ermee!!

Mvg, Zorro[/quote]

censuur in het fietscafé?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie