Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Grammatica en spelling

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 02 nov 2007 12:15

Aangezien het de laatste tijd in sommige topics meer over spelling en grammatica gaat stel ik voor om een apart topic over dit onderwerp te openen.
In dit topic kunnen de taalpuristen op dit forum bijvoorbeeld een (mini)curcus spelling en zinsontleding geven
;)
What makes the boat go faster?

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 02 nov 2007 12:27

Iets zoals dit topic?: *hier klikken*

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 02 nov 2007 12:33

Nee, eigenlijk niet. Mis de (mini) curcus!
Bijv waarom "vind jij" en niet "vindt jij" alsmede zinsontleding met onderwerp, gezegde, lijdend voorwerp etc.
What makes the boat go faster?

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 02 nov 2007 12:47

Ik zie ook vaak een verleden tijd met DT opduiken ...

`k heb de vergeten spatie toegevoegd

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4457
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 02 nov 2007 13:39

Onderdeel van taaluniversum is de volgende, zeer prima site:

http://taaladvies.net/

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 02 nov 2007 19:03

[quote="SpEric"]Ik zie ook vaak een verledentijd met DT opduiken ...[/quote]

Huh, DT, ik heb in het verleden vaak Sapim zien opduiken................

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 03 nov 2007 01:11

Minicursus, d-dt enzo?
is dat niet iets voor Havana? Volgens mij popelt hij al...

Als het tot dit topic beperkt blijft vind ik het best, mits het niet uit de hand loopt. Het is op zich al treurig genoeg - ik zou haast schrijnend willen zeggen - dat iemand zoals Dutchflandrien aan zijn signatuur "sorry voor de enz." toe moet voegen, omdat er hier van die zeveraars rondlopen... nou ja vul de rest zelf maar in.
En ja, een lolletje moet kunnen, maar soms gaat het wel erg ver op dit forum.

harrebas
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 18 sep 2004 00:32

harrebas 03 nov 2007 01:18

Taal is een middel om informatie over te brengen. Het gaat om de info en niet om de manier waarop, hoewel sommigen ons doen geloven dat het juist gebruiken van de grammaticaregels een doel op zich is. In tegenstelling tot computers zijn mensen in staat om ook informatie op te nemen die niet geheel volgens de regels is opgesteld. Kortom, laten we die eigenschap koesteren en verder de discussie over het juiste gebruik van d's en t's te laten voor wat het is.
Geen enkele col is zwaar, het ligt aan de renner (maar er zijn uitzonderingen).

mercier
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 okt 2006 13:23

mercier 03 nov 2007 12:34

Goed idee, Livius, taalkwesties in een apart topic. En ook opmerkelijk: één van je laatste berichten stond in Fietscafé, "Wat heb je voor het laatst gekocht".
Toen ik dat topic destijds voor de eerste keer opende, verwachtte ik posts aan te treffen over spullen, die als de pest gemeden moeten worden. Maar nee, blijkbaar gaat het over mooie dingetjes.
"Voor het laatst" houdt in: " nooit meer". Ik beveel de beheerders van het forum dan ook aan om de naam van dat topic te wijzigen in:
"Wat is het laatste, dat je kocht?".

gerardo
Forum-lid
Berichten: 755
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:07
Locatie: Zuid-Holland
Contact

gerardo 03 nov 2007 13:05

Is dit een topic voor mierenneukers of voor miereneukers?
Gerardo

mercier
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 okt 2006 13:23

mercier 03 nov 2007 14:01

[quote="Gerardo"]Is dit een topic voor mierenneukers of voor miereneukers?[/quote]

Zo zou ik de bedenker van dit topic en degenen, die reageerden, zeker niet willen noemen. Je reactie op deze plek geeft blijk van een grote zelfkennis, maar je doet jezelf tekort, Gerardo. Belangstelling voor taal (op deze site gelinkt aan de wielersport) is zeker geen slechte eigenschap.

gerardo
Forum-lid
Berichten: 755
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:07
Locatie: Zuid-Holland
Contact

gerardo 03 nov 2007 16:44

[quote="Mercier"][quote="Gerardo"]Is dit een topic voor mierenneukers of voor miereneukers?[/quote]

Zo zou ik de bedenker van dit topic en degenen, die reageerden, zeker niet willen noemen. Je reactie op deze plek geeft blijk van een grote zelfkennis, maar je doet jezelf tekort, Gerardo. Belangstelling voor taal (op deze site gelinkt aan de wielersport) is zeker geen slechte eigenschap.[/quote]

Mee eens Mercier: maar ik denk dat sommige van ons iets te diep gaan in deze! Ook ik ben voor duidelijkheid. Maar omdat ik de ledenadministratie verwerk van een wielerclub, zie ik nogal wat correspondentie langskomen, die bijna niet te begrijpen zijn. Met name de jeugd maakt er een potje van, vooral wanneer zij in een soort SMS-taal corresponderen. Ik doe daar niet te moeilijk over want anders blijft bezig. Maar voor dit forum zou bijvoorbeeld een spelling- en grammaticacontrole een mooie oplossing kunnen zijn!
Gerardo

Plaats reactie