Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Grammatica en spelling

mercier
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 okt 2006 13:23

mercier 23 dec 2007 14:10

GastheerG: Natuurlijk kan een combinatie van het een en het ander bestaan. De verwarring ontstaat omdat je je op je site als manager en hier als ondernemer afficheert.
Hoe dan ook: ik heb je al op kop gezet maar hoe zit het nu met die goeie secretaresse?

groenespicht
Forum-lid
Berichten: 682
Lid geworden op: 03 sep 2005 02:39

groenespicht 23 dec 2007 19:09

[quote="Livio Livius"][quote="Mercier"]Kom op, Livio, ook jij met de billen bloot! Laat ons weten, wat voor soort manager je bent. Dat is van belang in de bovenstaande discussie.[/quote]

Tsja wat voor manager ben ik? Ik hoop een innovator, bemiddelaar, producent, bestuurder, coordinator, controleur, stimulator en mentor te zijn voor mijn mensen. Voor mij moet een goede manager in staat zijn verschillende rollen te spelen.
Nu ik dit zo schrijf merk ik dat ik eigenlijk geen manager meer ben. Ben financieel eindverantwoordelijk voor zuid-oost Europe (alle landen tussen Tsjechie en Griekenland) en heb in mijn huidige functie nog maar een beperkt aantal directe rapporteringslijnen. Probeer mensen altijd in hun waarde te laten, eerlijk en duidelijk te zijn en directe feedback te geven. Af en toe in de spiegel kijken wil ook wel eens helpen. Zodra je echter in het buitenland werkt merk je hoe beperkt je bent in je vaardigheden. En om toch een beetje cynisch af te sluiten: de meeste mensen moet je gewoon als kinderen behandelen: duidelijk zijn en positief gedrag belonen![/quote]

Mooi gesproken! Met zo'n collega werk ik graag. Jij verschuilt je niet achter iemand en de vaardigheden die je beschrijft zijn erg belangrijk in het goed functioneren.
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 23 dec 2007 19:46

[quote="Groene Spicht"][quote="Livio Livius"][quote="Mercier"]Kom op, Livio, ook jij met de billen bloot! Laat ons weten, wat voor soort manager je bent. Dat is van belang in de bovenstaande discussie.[/quote]

Tsja wat voor manager ben ik? Ik hoop een innovator, bemiddelaar, producent, bestuurder, coordinator, controleur, stimulator en mentor te zijn voor mijn mensen. Voor mij moet een goede manager in staat zijn verschillende rollen te spelen.
Nu ik dit zo schrijf merk ik dat ik eigenlijk geen manager meer ben. Ben financieel eindverantwoordelijk voor zuid-oost Europe (alle landen tussen Tsjechie en Griekenland) en heb in mijn huidige functie nog maar een beperkt aantal directe rapporteringslijnen. Probeer mensen altijd in hun waarde te laten, eerlijk en duidelijk te zijn en directe feedback te geven. Af en toe in de spiegel kijken wil ook wel eens helpen. Zodra je echter in het buitenland werkt merk je hoe beperkt je bent in je vaardigheden. En om toch een beetje cynisch af te sluiten: de meeste mensen moet je gewoon als kinderen behandelen: duidelijk zijn en positief gedrag belonen![/quote]

Mooi gesproken! Met zo'n collega werk ik graag. Jij verschuilt je niet achter iemand en de vaardigheden die je beschrijft zijn erg belangrijk in het goed functioneren. [/quote]

Heeft me wel ca 15 jaar gekost. Het probleem is dat we goed functionerende werknemers (te) snel manager maken. We denken vaak als hij/zij goed is in het ene hij/zij ook goed functioneert als manager. We vergeten echter de juiste tools (verschrikkelijk woord) erbij te geven respectievelijk aan te leren. Wat mij enorm heeft geholpen zijn een aantal werkelijk goede voorbeelden in de praktijk. Van deze mensen heb ik ontzettend veel mogen leren en zij hebben mij ook gestimuleerd (volgen van cursussen). Waarbij het maken van fouten nooit een probleem was, zolang je er maar eerlijk tegen overstaat en ervan leert. Ook directe feedback is belangrijk en niet pas bij het jaarlijkse beoordelingsgesprek. Desondanks maak ik dagelijks nog fouten. Eigenlijk moet iedere manager eerst 1 jaar een opleiding psychologie volgen.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 dec 2007 20:07

[quote="Livio Livius"] Het probleem is dat we goed functionerende werknemers (te) snel manager maken. We denken vaak als hij/zij goed is in het ene hij/zij ook goed functioneert als manager. We vergeten echter de juiste tools (verschrikkelijk woord) erbij te geven respectievelijk aan te leren. [/quote]

Dit zijn hele rake woorden. Is een probleem waar velen van ons al wel tegenaan zijn gelopen. Een goede accountmanager is bijvoorbeeld absoluut niet per definitie ook een goede verkoopleider. Het managen van een groep mensen binnen een bepaalde professie vraagt totaal andere vaardigheden van de leidinggevende dan het "domweg" beheren van deze vaardigheden.
Ik heb absoluut de ambitie om nog een keer door te groeien naar een leidinggevende functie, maar momenteel ben ik daar nog niet klaar voor. Dit ondanks dat ik (met enige arrogantie) wel durf te stellen dat ik mijn huidige vak goed beheers.
Less is bore

groenespicht
Forum-lid
Berichten: 682
Lid geworden op: 03 sep 2005 02:39

groenespicht 23 dec 2007 20:33

[quote="Daniel1975"][quote="Livio Livius"] Het probleem is dat we goed functionerende werknemers (te) snel manager maken. We denken vaak als hij/zij goed is in het ene hij/zij ook goed functioneert als manager. We vergeten echter de juiste tools (verschrikkelijk woord) erbij te geven respectievelijk aan te leren. [/quote]

Dit zijn hele rake woorden. Is een probleem waar velen van ons al wel tegenaan zijn gelopen. Een goede accountmanager is bijvoorbeeld absoluut niet per definitie ook een goede verkoopleider. Het managen van een groep mensen binnen een bepaalde professie vraagt totaal andere vaardigheden van de leidinggevende dan het "domweg" beheren van deze vaardigheden.
Ik heb absoluut de ambitie om nog een keer door te groeien naar een leidinggevende functie, maar momenteel ben ik daar nog niet klaar voor. Dit ondanks dat ik (met enige arrogantie) wel durf te stellen dat ik mijn huidige vak goed beheers.
[/quote]

Dat is m.i. geen arrogantie maar gezonde ambitie en het getuigd van zelfvertrouwen en het feit dat je deze ambitie erkend.
Een goed vakman is niet per definitie een goede manager. Het is het besef dat je verder kunt groeien als persoon en werknemer in combinatie met de vaardigheid om uit je oude vel te stappen dat ervoor zorgt dat je groeit. Dat doet soms pijn. Zie het als trainen...spierpijn is gezonde pijn...je groeit en wordt sterk. Ook in je werk heb je dit nodig als je groei nastreeft!
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...

noppie
Forum-lid
Berichten: 1403
Lid geworden op: 12 okt 2005 22:26

noppie 23 dec 2007 22:23

@Livio Livius :

de juiste tools (verschrikkelijk woord)

Waarvoor gebruik je het dan? Volgens mij zijn genoeg Nederlandse woorden voor te bedenken.
kiekeboe

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 23 dec 2007 23:39

[quote="Noppie"]@Livio Livius :

de juiste tools (verschrikkelijk woord)

Waarvoor gebruik je het dan? Volgens mij zijn genoeg Nederlandse woorden voor te bedenken.[/quote]

Inderdaad er zijn genoeg andere Nederlandse woorden voor te vinden. Gebruikt om juist het jargon aan te geven waar vele managers zich van bedienen, daarom ook tussenhaakjes de tegenspraak.
What makes the boat go faster?

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 24 dec 2007 12:30

Smogges mij is dat niet alleen een managersprobleem.

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 24 dec 2007 12:51

Noppie schreef:
Dual schreef:Het klopt allemaal , maar van ' ik vindt' gaan mijn tenen wel krullen... ik denk dat je niet echt een taalpurist hoeft te zijn, maar dat dit soort fouten wel een algemeen niveau aangeven. Als ik een sollicitatiebrief (die je volgens mij toch wel een keertje extra naleest)krijg met 20 spelfouten erin, dan hoeft de schijver niet meer langs te komen, ook al heeft hij een 10 voor scheikunde.... Op een forum telt dit voor mij niet zo zwaar, maar van de huidige BrrezeraH-taal heb ik het ook wel een beetje gehad. Op het chemieforum worden dat soort berichten zelfs genegeerd.


Sorry hoor, maar dit vind ik het gelul van een dronken aarbei. Sommige mensen hebben last van dyslexie, had Einstein dat ook niet? Dat was toch wel een slim mannetje of niet soms?


Sory hoor, maar dit fint ik gelul van un dronke aartbij. Mense di last heben van disleksi hebbe egt nit allen problemuh met des en tees. En dat heft indudaat niks tuh maken met intulekt.

Academici die veel fouten maken met d/dt ontbreekt het misschien ook niet aan intellect, maar je kan je wel afvragen hoe serieus ze zichzelf, hun eventuele werkgever en lezers nemen als ze werk afleveren vol met schrijffouten.
Iedereen kan door z´n zus een brief laten schrijven. Het zegt me niks.
Niks mis mee toch? Dat laat bijv. zien dat zij/hij zijn lezer(s) serieus neemt (mits er natuurlijk wel eerlijk over gedaan wordt).

groenespicht
Forum-lid
Berichten: 682
Lid geworden op: 03 sep 2005 02:39

groenespicht 24 dec 2007 14:36

Valt ie later toch door de mand. En het verhaal over d en t.... Het zal wel. De taalpuristen in kwestie zijn niet vrij van vouten! Het is maar net waar je je druk om maakt. Lekker irriteren.. hahahahaa :D:D
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...

Plaats reactie