Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Grammatica en spelling

mercier
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 okt 2006 13:23

mercier 08 nov 2007 11:42

Tja, Maatchen en Gerardo. Als Spinoza eraan te pas komt, wordt het natuurlijk wel stil hier. Nu is die man wereldberoemd (en terecht) vanwege zijn opvattingen over tolerantie. Als ik Daniel1975 was, zou ik Spinoza's foto boven het doping-topic plakken.
Alhoewel Spinoza een bijzonder goed geïntegreerde tweede generatie allochtoon was (citaat uit M van 3-11 jl.) is hij toch niet bekend als taalkundige.

Met enige schroom kom ik dus weer met zoiets alledaags als een topic benaming. Zouden onze moderatoren zich iets aantrekken van onze (o.a Gbrand) opmerkingen over het "Wat heb je voor het laatst gekocht"-topic?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 nov 2007 11:44

Dat topic staat al zo lang onder die naam, ik zie niet goed waarom het aangepast moet worden. Het is nog steeds geen taalforum ;-)
Less is bore

mercier
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 okt 2006 13:23

mercier 08 nov 2007 11:52

Dat moet ook zeker niet, Daniel. Maar als er nou toch een apart topic is in Fietscafé, mogen er toch opmerkingen over gemaakt worden?

Waar het mij om gaat, is de uitstraling van dit forum en die wordt er alleen maar beter op als op de "officiële" pagina's goed Nederlands wordt gehanteerd. Je hoort mij ook niet over spel- of grammaticafouten in posts van leden.

Maar hoe dan ook: je hebt in die zin gelijk dat verkeerde tradities óók tradities zijn;
het betreffende topic blijft ook mét die benaming lezenswaardig en dus heb ik er hier "voor het laatst" (!!!) een opmerking over gemaakt.


colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5576
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 09 dec 2007 15:09

Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

mercier
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 okt 2006 13:23

mercier 09 dec 2007 18:03

[quote="GastheerG"]Gaan we ook een groot reken topic openen? Veel kunnen er hier namelijk NIET zo goed rekenen!

Gaan we een groot redeneer (mag Spinoza ook meedoen) openen? Want er zijn er nogal wat die dat niet zo best kunnen. Een standpunt verdegdigen is immers iets heel anders dan redeneren.

Nog even over Spinoza:
Het statment over het gebrek aan kennis is natuurlijk niet des Spinoza's maar geldt voor iedere filosoof. Het verwerven van kennis en deze combineren met reeds bestaande kennis is het onophoudelijke proces waar een filosoof deel van is.
[/quote]

Beetje raadselachtige opmerkingen, Gastheer.

Als je denkt, dat "een standpunt verdedigen" iets heel anders is dan "redeneren" dan is het misschien wel tijd voor een "redeneer-topic".
Zonder te redeneren kun je geen standpunt verdedigen. Redeneren is op zichzelf geen doel dus doe je dat altijd met een bepaald oogmerk. Je opmerking, dat het één iets heel anders is dan het andere lijkt me dus niet correct.

Waar je met je opmerking over Spinoza naar toe wil is mij niet duidelijk. Het verwerven van kennis en deze combineren met reeds bestaande (je bedoelt waarschijnlijk "verworven") kennis heet in gewoon nederlands: "leerproces" en is als zodanig niet specifiek voor filosofen; die houden zich meer bezig met nieuwe inzichten in bestaande kennis.

noppie
Forum-lid
Berichten: 1403
Lid geworden op: 12 okt 2005 22:26

noppie 09 dec 2007 18:09

Ik ben bang dat ik de draad een beetje kwijt ben in dit topic. Het ging toch over grammatica en spelling?
kiekeboe

kool486
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 17 dec 2006 11:44

kool486 09 dec 2007 20:09

Spinoza, een begenadigd renner in zijn tijd, kon klimmen als geen ander op zijn fiets met zonder versnellingen. Rond 1860 was hij niet te verslaan.
Hij was de eerste die filosofeerde over het koersverloop en daarmee zijn slag sloeg. Na zijn active wielercarriere is hij met het fillosoferen goed doorgegaan!
Funny the way it is

noppie
Forum-lid
Berichten: 1403
Lid geworden op: 12 okt 2005 22:26

noppie 09 dec 2007 20:54

[quote="kool486"]Spinoza, een begenadigd renner in zijn tijd, kon klimmen als geen ander op zijn fiets met zonder versnellingen. Rond 1860 was hij niet te verslaan.
Hij was de eerste die filosofeerde over het koersverloop en daarmee zijn slag sloeg. Na zijn active wielercarriere is hij met het fillosoferen goed doorgegaan![/quote]

Toen ik dit las ben ik even gaan googlen en kwam op onderstaande website uit.

http://www.oudefiets.nl/4uitvinding.html

Hier staat o.a. de volgende tekst:

Zo is er een Duitser, Philipp Moritz Fischer, geweest van wie gezegd wordt dat hij al in 1851 een fiets met pedalen gemaakt zou hebben. Misschien is dat zo en misschien ook niet,

Het zou dus kunnen wat je daar zegt.
kiekeboe

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 09 dec 2007 22:00

Hee, ik ben drs. in de wijsbegeerte (filosofie), maar eerlijk gezegd snap ik hier helemaal niets meer van. Wel leuk om te lezen dat er blijkbaar mensen zijn die een link leggen tussen filosofie en fietsen.

mercier
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 okt 2006 13:23

mercier 10 dec 2007 09:18

[quote="GastheerG"]@mercier: ik wil er wel een woordenspel van maken maar je haalt mijn post geheel uit de context. Jammer en daarom laat ik het hierbij:

Vooroordelen geven nu eenmaal een veilig gevoel! [/quote]

Sorry als ik de door jou bedoelde context miste. Het ging mij hoofdzakelijk om de definiëring van begrippen: daar moeten we streng in zijn (net als Spinoza).
Maar wat bedoel je nu weer met vooroordelen?
Je bent geen filosoof maar een mysticus!

Voor de rest heeft dit inderdaad allemaal geen moer meer te maken met Grammatica en Spelling.

Plaats reactie