Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wat ik nu weer op Marktplaats zag....

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 20 mei 2010 17:38

in die advertentie staat ook "Foto’s zijn zelf gemaakt! € 45,00 "

krijg je straks voor 45 euries een pakketje foto's thuis!

(ofwel de piepertruck) of draaf ik nu te ver door?

BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 20 mei 2010 17:48

[quote="danny1407"]Is dit niet een beetje uit z'n verband getrokken allemaal?

Wat is er nou helemaal gebeurd en wie is er nou zo vreselijk gedupeerd dat 3 partijen opgetrommeld moeten worden om er CSI-achtige taferelen op los te laten?

De advertentie is verwijderd, niemand hier is daadwerkelijk opgelicht.
Daarmee is de kous af, ook al had mp best kunnen reageren. (desnoods geautomatiseerd)
Maar laten we het niet opblazen als zijnde de oplichting van de eeuw door een meester-crimineel.

Goosfraba![/quote]


Nou, of er niemand gedupeerd is blijft zozeer de vraag. Ik ben dit te weten gekomen via fietsenmaker Stephan (TS-Bikes), die wel degelijk een mailtje kreeg van iemand die oprecht (noem het naïef, maar toch) geïnteresseerd was en even bij Stephan uitkwam omdat hij opmerkte dat de fiets daar vandaan kwam... Bepaalde mensen kunnen nog steeds in contact zijn met die oplichter en goedgelovig geld overmaken, ook al is de advertentie sindsdien offline.

Daarnaast, er zijn gegevens (foto's) van mij gebruikt met valse bedoelingen. Heb ik hierdoor veel schade geleden? Eigenlijk niet. Ik neem het wat principieel op ja (noem het lichtjes uit verband getrokken, idd), en omdat het mij ten zeerste interesseert hoe diverse diensten dit aanpakken heb ik het aangeklaagd waar ik kon... en zo heb ik tenminste wat bijgeleerd ;)

Tot slot, poging tot oplichting is een strafbaar feit, laten we daar ook niet licht omheen gaan.



[quote="Bleek"]...

edit: Blijft niettemin on-professioneel van Marktplaats om niet te reageren op jouw correspondentie.[/quote]


Update, ik kreeg deze middag ondertussen wél een telefoontje van een medewerker van Marktplaats. Ten zeerste te appreciëren. Je kan het wat traag vinden voor een internetbedrijf, maar er kwam een goede reactie.

De medewerker wou meer uitleg en ik deed mijn verhaal. Hij had begrip voor de vervelende situatie en legde uit wat Marktplaats doet in zo'n situatie. In eerste instantie halen ze de advertentie offline en blokkeren ze de oplichter en zijn IP-adres. Standaard doet Marktplaats geen verdere zoektocht. Als er ooit een politioneel onderzoek komt is Marktplaats altijd bereid zijn volledige medewerking te verlenen; ik heb hen erop gewezen dat dit soort spook-advertenties ook voor hen als bedrijf zeer negatief zijn (en dat beseffen ze). Na afloop kreeg ik nog een mailtje om de exacte advertentienummers te weten en hij ging kijken wat ze konden doen.

Lijkt me toch een faire reactie van Marktplaats.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

roro27
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 10 jul 2007 18:12

roro27 20 mei 2010 18:04

even heel zwart-wit bekeken Pieter: jij bent geen slachtoffer van de (poging tot) oplichting geworden (je bent niet ingegaan op een aanbod) en zodoende kan je volgens het wetboek van strafrecht geen aangifte doen van oplichting. Hierop had de NL politie duidelijker naar je kunnen zijn.
Het enige dat je zou kunnen doen is een civiele zaak starten waarbij je vordert dat een (onbekend) persoon gebruik maakt van jouw foto's. Is alleen erg lastig te bewijzen. Heb je melding gemaakt dat de foto's niet voor ander gebruik zijn, copyright vermeld e.d. Zoniet dan wordt het een lastig verhaal en je weet niet op wie je je moet verhalen.

Mooi dat MP alsnog reageert.
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 20 mei 2010 18:13

[quote="C a s r a n"]
Nou, of er niemand gedupeerd is blijft zozeer de vraag. Ik ben dit te weten gekomen via fietsenmaker Stephan (TS-Bikes), die wel degelijk een mailtje kreeg van iemand die oprecht (noem het naïef, maar toch) geïnteresseerd was en even bij Stephan uitkwam omdat hij opmerkte dat de fiets daar vandaan kwam... Bepaalde mensen kunnen nog steeds in contact zijn met die oplichter en goedgelovig geld overmaken, ook al is de advertentie sindsdien offline.

Daarnaast, er zijn gegevens (foto's) van mij gebruikt met valse bedoelingen. Heb ik hierdoor veel schade geleden? Eigenlijk niet. Ik neem het wat principieel op ja (noem het lichtjes uit verband getrokken, idd), en omdat het mij ten zeerste interesseert hoe diverse diensten dit aanpakken heb ik het aangeklaagd waar ik kon... en zo heb ik tenminste wat bijgeleerd ;)

Tot slot, poging tot oplichting is een strafbaar feit, laten we daar ook niet licht omheen gaan.
[/quote]

Ik ben het ook helemaal met je eens dat het van geen kant klopt.
Het is totaal geen zuivere koffie en heel goed mogelijk dat iemand erin trapt.
Van mij mogen ze dit soort gasten aan de hoogste paal opknopen, maar kan me heel goed voorstellen dat het een onbegonnen zaak is om hiertegen iets te beginnen voor diverse partijen.

Ik vond het wat zwaar om politie, mp en andere instanties bijna voor rotte vis uit te maken terwijl er geen bewezen kwaad is geschied.
En dan bedoel ik niet alleen jou reactie Pieter.
Maar ik zag ook ergens iets voorbij komen als: zo zie je maar weer eens hoe slecht het wel niet gesteld is met de nederlandse handhavers van de wet.
Althans, zo vatte ik het op.
En dat vond ik van een mug een olifant maken.

Als we met z'n allen scherp blijven op dit soort dingen voorkomen we in ieder geval in "fietsenland" een hoop ellende!
Dus liever positief bekijken voor zover mogelijk.
FacebookS3RSSite

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 20 mei 2010 18:15

[quote="roro27"]even heel zwart-wit bekeken Pieter: jij bent geen slachtoffer van de (poging tot) oplichting geworden (je bent niet ingegaan op een aanbod) en zodoende kan je volgens het wetboek van strafrecht geen aangifte doen van oplichting. Hierop had de NL politie duidelijker naar je kunnen zijn.
Het enige dat je zou kunnen doen is een civiele zaak starten waarbij je vordert dat een (onbekend) persoon gebruik maakt van jouw foto's. Is alleen erg lastig te bewijzen. Heb je melding gemaakt dat de foto's niet voor ander gebruik zijn, copyright vermeld e.d. Zoniet dan wordt het een lastig verhaal en je weet niet op wie je je moet verhalen.

Mooi dat MP alsnog reageert.[/quote]


Duidelijk. Vraag me anderzijds af: moet je voor strafrechtelijke inbreuken (uiteraard niet het civiele) in Nederland altijd zelf slachtoffer zijn om aangifte te doen?
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

roro27
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 10 jul 2007 18:12

roro27 20 mei 2010 18:29

art. 161 SV zegt dat een ieder die bekend is met het begaan van een strafbaar feit daar aangifte of een klacht mag doen. Het moet dus gaan om een voltooid delict (geen poging). Daar is nu geen sprake van.

edit: voorzover mijn kennis van het strafrecht (zit meer aan de civiele kant)
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 20 mei 2010 19:18

[quote="roro27"]
Het enige dat je zou kunnen doen is een civiele zaak starten waarbij je vordert dat een (onbekend) persoon gebruik maakt van jouw foto's. Is alleen erg lastig te bewijzen. Heb je melding gemaakt dat de foto's niet voor ander gebruik zijn, copyright vermeld e.d. Zoniet dan wordt het een lastig verhaal en je weet niet op wie je je moet verhalen.[/quote]
Niet helemaal juist. De foto's zijn door de oplichter specifiek gebruikt om de suggestie te wekken dat hij eigenaar is van de getoonde waren en deze tekoop aanbiedt. Het is dus geen simpele kwestie over copyrights omdat ook zonder copyrights vermelding duidelijk is dat hij niet de suggestie mag wekken gemachtigd te zijn jouw waren te verkopen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 20 mei 2010 19:32

[quote="roro27"]art. 161 SV zegt dat een ieder die bekend is met het begaan van een strafbaar feit daar aangifte of een klacht mag doen. Het moet dus gaan om een voltooid delict (geen poging). Daar is nu geen sprake van.[/quote]


Naar Belgisch strafrecht is "poging tot oplichting" op zich als misdrijf strafbaar gesteld. "Poging tot verkeersovertreding" dan weer niet, uiteraard ;)
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 21 mei 2010 10:19

De (ex)fiets van Pieter mag dan van marktplaats zijn gehaald, dat geldt niet voor een aantal andere Cervelo's:
oa P4: http://link.marktplaats.nl/348220685
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 21 mei 2010 11:04

[quote="wezep"]De (ex)fiets van Pieter mag dan van marktplaats zijn gehaald, dat geldt niet voor een aantal andere Cervelo's:
oa P4: http://link.marktplaats.nl/348220685[/quote]


Duidelijk zelfde systeem als met mijn fiets. Marktplaats raadde me aan dit gewoon te signaleren, dan halen ze het offline en blokkeren ze die gebruiker.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

adu
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 aug 2009 13:14

adu 21 mei 2010 14:56

[quote="C a s r a n"](..) Marktplaats raadde me aan dit gewoon te signaleren, dan halen ze het offline en blokkeren ze die gebruiker.
[/quote]

Dus niet. Al twee dagen geleden is deze verkoper met 3 Cervélo's door mij gerapporteerd met nul resultaat.
To short, too tall,
Doesn\'t matter, one size fits all.
Zu groß, zu Klein,
Der Schlagbaum sollte oben sein.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 21 mei 2010 19:39

Wellicht loos alarm maar Geloof wel dat Limburg qua (dure) fietsdiefstallen en "foute verkopers" met stipt op één staat.

Na een eerder incident met Jelle van G. Stitard koop ik zelden of nooit meer via marktplaats (en als dat wel het geval is haal ik het zelf op).

Had begin deze week wat campa onderdelen nodig (11-speed) en maakte een redelijk-goede deal met een verkoper op marktplaats (ca. 20% goedkoper dan in de winkel dus leek me redelijk safe).

Mijn vraag: waar kan ik de gekochte spullen ophalen.
Antwoord: doe ik niet meer want heb ik slechte ervaring mee (opsturen was de optie).
Mijn vraag: waar kunnen we dit weekend afpreken.
Antwoord: kan het ook wel brengen.
Mijn vraag: wanneer komt het uit.
Antwoord: deel spullen voor meer geld kunnen verkopen.

Deze werkwijze doet me wel heel erg denken aan onze vriend uit Sittard. En het kan puur toeval zijn maar iemand die bij doorvragen zo reageert heeft of iets te verbergen of komt gewoon zijn afspraken niet na.

Dus: mocht je hem op MP tegenkomen dan zou ik voorzichtig zijn.

Gegevens:

Nickname Karel Appel
e/mail karelde2e@hotmail.com
Volgens mp woonplaats Kerkrade maar een korte ip check gaf Landgraaf aan, de aan dit hotmail adres gelinkte foto´s wijzen bepaald niet echt op een fietsfanaat.....

Een van de advertenties


Voorbeeld

Plaats reactie