Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wat ik nu weer op Marktplaats zag....

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 06 feb 2020 11:13

De afgebeelde fiets heeft een Diamant Columbus SL monostay frame, vork twijfel ik lijkt meer op een colnago/pesenti vork maar de afmontage is goed en klopt en i.c.m. de optische staat is dit gewoon een koopje.

roelw
Forum-lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 06 feb 2020 14:02

sharkman113 schreef: 06 feb 2020 11:13 De afgebeelde fiets heeft een Diamant Columbus SL monostay frame, vork twijfel ik lijkt meer op een colnago/pesenti vork maar de afmontage is goed en klopt en i.c.m. de optische staat is dit gewoon een koopje.
Als ik wat zoek op Google kom ik erachter dat dit een Columbus EL frame is, en de rechte vork die daarbij hoort zou ook gewoon van Diamant zelf kunnen zijn (maar lijk inderdaad ook sterk op een Colnago Precisa):
Afbeelding

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 07 feb 2020 09:45

klopt en het zou best kunnen maar de twee die ik heb opgebouwd hadden een gebogen vork, maar blijft frame blijft een plaatje en is beter gebouwd als het meeste staal dat nu nog op de markt te koop wordt aangeboden.

Zo dus:

https://3.allegroimg.com/s1024/0c9c8c/c ... a5dc26d573

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 07 feb 2020 10:08

Ik meen te weten dat de vroegere Diamant frames allemaal gemaakt werden door Martelly.
Hier kan je nog steeds terecht voor stalen frames die dan volledig naar eigen wens gemaakt worden.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 07 feb 2020 10:22

Heb nooit het idee gehad dat ze veel zelf maakten dus wellicht heb je gelijk dat een een deel (of allemaal) daar gemaakt werd. Overigens is er ook een "echt" veel ouder merk diamant en dat kwam uit duitsland en maakte motorfietsen en gewone fietsen maar later ook racefietsen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 feb 2020 10:41

Hoe twee jongens tientallen Marktplaats-gebruikers in de ‘één-cent-truc’ lieten trappen

Twee jongens die verdacht worden van het oplichten van verkopers op Marktplaats, verschenen donderdag voor de rechter.


Het zwarte trainingspak benadrukt zijn pubervet. Sem V. werpt af en toe een blik naar zijn moeder achter hem, maar staart vooral naar de vloer van de rechtbank in Utrecht. Zachtjes beantwoordt hij de vragen van de rechter. Het klopt, erkent hij, dat V. twee jaar geleden begon met het bouwen en verkopen van neppe betaalwebsites. Hij was indertijd vijftien.

Justitie eiste donderdag 200 uur werkstraf en negen maanden jeugddetentie waarvan het gros voorwaardelijk tegen de jongen. Want met die online systemen van V., zogeheten ‘phishingsites’, heeft hij volgens het Openbaar Ministerie geprobeerd om tientallen mensen te flessen via Marktplaats, samen met een groep anderen. In totaal zouden zij op illegale wijze bijna 70 duizend euro hebben buitgemaakt.

Steeds herhaalden de fraudeurs hetzelfde trucje. Op Marktplaats veinsden zij interesse in een aangeboden skipak, damesschoenen of een bontjas. Na contact via de telefoon vroegen zij de verkoper één cent over te maken. De oplichters hadden zogenaamd slechte ervaringen op Marktplaats en wilden zo de betrouwbaarheid van de handelaar controleren.

Vier jaar onvoorwaardelijk
Maar de betaallink die de vermeende kopers via WhatsApp doorstuurden voor die ene cent, leidde niet naar een bankwebsite, maar naar een kopie daarvan. Terwijl de verkopers nietsvermoedend hun gegevens intikten, braken de oplichters met die informatie in op de bankrekening van hun slachtoffers.

Eenmaal ingelogd maakten ze een bedrag van de spaarrekening van het slachtoffer over naar zijn lopende rekening. Vervolgens spelden ze hun prooi op de mouw dat ze per ongeluk een aanzienlijk hoger bedrag dan de verkoopsom hadden overgemaakt. Braaf stortten sommige slachtoffers het ‘verschil’ terug op de rekening van de verdachten.

Tegen de twintigjarige medeverdachte van V., Mathias G., is vier jaar onvoorwaardelijk geëist. Volgens justitie benaderde G. de verkopers op Marktplaats en ronselde hij de zogenoemde geldezels, jongens die hun rekeningen voor de verdachten beschikbaar stelden. Zij moesten de bedragen die de slachtoffers hadden overgemaakt, contant opnemen en overdragen aan tussenpersonen. Ook wordt G., die zich steeds beriep op zijn zwijgrecht, verdacht van het bedreigen van slachtoffers die onraad roken en weigerden het geld over te maken.

Aantal verdachten onder de achttien jaar neemt schrikbarend toe
De advocaat van G. noemde de ge­ëiste gevangenisstraf ‘bespottelijk’. Maar volgens het OM moet internetcriminaliteit onverbiddelijk worden aangepakt. Waar traditionele misdrijven als woninginbraak en zakkenrollerij het afgelopen jaar afnamen, nam het aantal fraudegevallen met handel via internet met 31 procent toe.

Uit de nieuwste jaarcijfers van de Nationale Politie blijkt dat fraude met niet-contante betaalmethoden, zoals de ‘één-cent-truc’, zelfs met 67 procent steeg. Niet alleen Oost-Europese bendes, ook pubers gaan het criminele pad op. Vooral bij internetcriminaliteit neemt het aantal verdachten onder de achttien jaar schrikbarend toe, constateerde de politie.

V. toonde berouw in de rechtszaal. De zeventienjarige draaide zich in het beklaagdenbankje om naar de twee slachtoffers in het publiek. Het speet hem, zei hij, hij zou niet willen dat zijn moeder zou overkomen wat hij anderen heeft aangedaan. G., die dertien mensen zou hebben bedreigd met brandstichting en (seksueel) ­geweld, voelde zich enkel rot voor zijn snikkende ouders.

De rechtbank doet over een maand uitspraak.

Hoe weert u zich tegen de ‘één-cent-truc’?

U biedt een kledingstuk of racefiets op Marktplaats aan en er meldt zich een geïnteresseerde koper. Al gauw is de deal beklonken. De koper vraagt of u één cent over kan maken om uw gegevens te verifiëren. Na de betaling blijkt uw rekening geplunderd.

Hoe kunt u dit voorkomen?

• In valse links vervangen criminelen kleine letters vaak door hoofdletters. Ook gebruiken ze tekens die op een letter lijken. Zo vervangen ze de letter ‘O’ door een ‘0’ (nul). Controleer de link bij betaalverzoeken.

• Verstrek geen andere gegevens dan noodzakelijk. Een IBAN-nummer is overbodig, net als een kopie van uw ID.

• Reken af op Marktplaats zelf, daarop kunnen betaalverzoeken worden verstuurd. En stel op Marktplaats de tweestapsverificatie in, zodat bij het inloggen een extra code wordt gevraagd.


Bron: Trouw, 7-2-2020

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 07 feb 2020 12:10

Hoe kunt u dit voorkomen:

gewoonweg ophalen en betalen of op de normale manier overmaken of over laten maken. Als de verkoper of koper niet akkoord gaat dan gewoon geen deal.
Ride bikes, not tanks!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 feb 2020 12:17

Aan het artikel vallen mij twee dingen op.
15-jarige pubers die in staat zijn de website van een bank te faken en een advocaat die de strafeis als bespottelijk afdoet.

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 07 feb 2020 12:31

Wat ik altijd raar vind. Zij willen wat kopen. En ze vragen of jij geld over wil maken.
Welke alarmbel gaat er dan niet rinkelen? Ik doe niet mee aan marktplaats betalen. Tikkie of wat dan ook. Gewoon geef je rekeningnummer en ik maak geld over. Anders niet. Als ze iets op willen halen en willen betalen met overschrijven maak ik een betaallink via mijn ing. Dat kan ook niet fout gaan.
Gr Roos

roelw
Forum-lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 07 feb 2020 13:37

ik begrijp het wel: ze loodsen ja naar een site die heel sterk lijkt om Marktplaats of 2dehands.be en ze vragen je 0.01€ over te schrijven ter controle wat ook onschuldig lijkt.
Ophalen is ook niet zonder gevaar: je weet nooit wie er voor je deur staat. Bovendien geef je je adres en de tijdstippen wanneer er wel of niet iemand thuis is. Handig voor als je inbreker bent. ik ben zeer argwanend naar ophalen toe;

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 07 feb 2020 18:39

Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 feb 2020 18:41

Krijg je de tandartsverzekering er gratis bij?

Plaats reactie